Nikola Corporation

Katsot hieman väärältä kulmalta. Vetyauto kuluttaa enemmän sähköä koska konversio tuuli/aurinko → vety → sähkö on hyötysuhteeltaan huonompi kuin suoraan tuuli/aurinko → sähkö kuten akkuautoissa.

Mutta tulevaisuudessa sähkön kulutus ei ole relevanttia koska siitä tulee äärimmäisen halpa hyödyke, vähän sama kuin vesi Suomessa kaiken tuuli- ja aurinkosähkön myötä. Tai osittain se on jo sitä, sähkön hinta ei ole olennaista yhtälössä vaan kannattavuuden määrää muut tekijät mutta sen rooli tippuu entisestään.

Koko pointti on siinä että tuuli/aurinkosähköä on todella vaikea varastoida ja tässä kuvaan tulee vety. Kun paistaa tehdään vetyä, kun tuulee tehdään vetyä ja kun yöllä ei paista eikä tuule niin vetyä muutetaan sähköksi. Tai isommalti esim. Suomessa kesällä ja syksyllä tehdään vetyä tankkiin jota poltellaan sähköksi talvella. Tai sitten otetaan ilmasta CO2:sta talteen ja tehdään siitä vedyn kanssa metanolia jota poltetaan lentokoneiden moottoreissa.

Siinä missä sähköautot ovat yksittäinen kohde akuille, vedystä tulee koko systeemin polttoaine jolla pyöritetään kaikki lämmityksestä lentomatkustamiseen. Vetytalous siis lyhyesti.

Tämä siis joskus 2030-> siis.

14 tykkäystä

Löytyi yllättävän aktiivinen keskusteluketju

3 tykkäystä

Tuolla olen itse ollut paljon. Suosittelen. Seuraaja määrä on noussut kokoajan. Lieve ilmiönä tulee sitten niitäkin jotka on super karhumaisija ja niistä ei paljoa kannata välittää🤦‍♂️

2 tykkäystä

Tuolla stoctwitsissä puhuvat että olisi muodostunut täydellinen kuppi ja kahva. Pitääkö paikkansa? Se on varmaan aika bullis merkki?

2 tykkäystä

Mikäli kyllä, ostinpa hyvään aikaan oman possani vähän alta 13 taalan :money_mouth_face:

1 tykkäys

Sanoisin että muodostumassa kyllä aika kivan näköinen kuvio. Puuttuu vielä break out niin kuvio vahvistuisi. Tavoitehinta cup&handle kuviossa on kupin pohjan ja break outin välinen hintaero lisättynä tasoon josta break out tapahtuu. Eli pohjan ollessa 10.50 €, jos break out tapahtuisi esim. 13.50 € tasolta tavoitehinta tämän kuvion toteutuessa olisi 13.50+(13.50-10.50)=16.50€.

3 tykkäystä

Tämähän käy varmasti myös Nikolalle.

4 tykkäystä


En halua olla ilonpilaaja, mutta ei tästä kyllä C&H patternia saa vielä rakennettua. Kupin vasen reuna olisi 4H:lla katsottuna 14.40 tasolla ja nyt ollaan 13.40. Jos tästä lähdetään tekemään kahvaa, se on lähinnä bear flagin vahvistus. C&H tapahtuu muutenkin kurssin huipulla, jossa se toimii nousuliikkeen jatkon ennustajana. Päivätason C&H vaatii vielä paljon enemmän ja samalla sen toteutuminen toisi uuden ATH:n mukanaan.

Tuollaisen 4H wedgen tuosta voi tunnistaa, mutta toisaalta sen arvo on aika vähäinen. Tuo voi purkautua kumpaankin suuntaan. Kurssihan on pudonnut konsolidoitumiseen ja yrittää muodostaa 4H EQ:ta lähinnä, mihin tuo wedge viittaa.


Päivätasolla nähdään, mihin nämä paraboliset nousut yleensä johtaa - isoon hinnan laskuun. Tähän on usein syynä fomotus ja euforian lasku realiteetteihin. Näissä helposti lähtee arvostus lapasesta, kun lasketaan tuottoja 10v päähän ja unohdetaan, että matka on pitkä.

Itse en yllättyisi, jos nähdään vielä kuukausitason std pivot-tason 12.90 rikkoontuminen alaspäin. Kurssin käyttöarvo on muutenkin pieni, koska varsinainen markkinareaktio nähdään, kun tuo merge on tehty ja nähdään, mille hintatasolle hinta lähtee asettumaan. 4H:lla kurssi on laskevassa lower high trendissä.

8 tykkäystä

Mielestäni olen kohtuullisesti sisäistänyt TA periaatteita ja onnistunut hyvin pysymään voitolla omienkin analyysien perusteella. (Vaikkakin tässä osakkeessa ei ole treidiä vaan pidempi holdaus mielessä.) Olin kuitenkin aivan varma C&H muodostumisesta ja on hieman pöllämystynyt fiilis huomata sinun päinvastainen kirjoitus. En missään nimessä väitä vastaan, sillä sulla se todistetusti on homma hanskassa.

Täytynee vähän harrastaa itsetutkiskelua ja koittaa sisäistää tämä ero, miksi nyt ei C&H muodostunutkaan, ettei tulisi jatkossa vastaavia. Hyvää oppia nyt ainakin tämä keissi.

Tällainen ajatus mulla nyt kuitenkin oli ennen viestiäsi:
Kupin yläreuna olisi ollut 14.78 € ja ainoastaan 0.02€ ero laitojen korkeudessa. (Invalidoiko nuo gäpit laidan jos se sun mielestä on 14.40€?) Ajattelin kahvan osuvan alimmillaan siniseen nousevaan viivaan, joka tänään olisi 12.68 € ja nousee päivittäin. Osuman jälkeen ennen 14.78 pysyvää ylitystä vaadittaisiin fuusiosta uutisia, ajankohdan tarkennus esim., ja siinä tulisi samalla break out.

En jatka enempää tästä tällä palstalla. Jos tulee enemmän asiaa niin kirjoitan seuraavaksi TA tai TA opiskeluketjuun. Kiitos kuitenkin valistamisesta jälleen kerran! :smiling_face_with_three_hearts:

3 tykkäystä

Ok, katsoit näin isolla näkymällä tilannetta. Tämä jäi itseltä täysin analysoimatta, koska kyseisen kohteen kurssidata on tavallaan vasta syntymässä. C&H esiintyy nousutrendin loppuvaiheessa ja signaloi mahdollisesta uudesta nousuvaiheesta. Jos tuon aikaisemman historian hyväksyy historiadatana ja nousutrendinä, niin voihan asian tietysti näinkin nähdä. Itse arvioin vain tuota viimeistä osuutta, joka on tuo kuvasi handle-osuus. Siinä Cup on vielä vaillinainen 4H/1D TF:llä. Itse ajattelen, että varsinainen kaupankäynti alkoi vasta maaliskuussa eli en laske sitä edeltävää aikaa mukaan. Sen vuoksi ajattelen, että C&H ei voi syntyä, koska nousutrendiä ei ole.

3 tykkäystä

Hyvä että selvisi miksi näkemykset erosivat näin rajusti. Voin siis lopettaa tai ainakin vähentää itseni ruoskintaa :sweat_smile: :+1:

1 tykkäys

https://twitter.com/nikolatrevor/status/1258139339080400896?s=20

5 tykkäystä

Just kattelin trevorin instagramista että nopeemmin tulossa yhdistyminen kun oli odotettavissa, 3-4 viikossa😇

Varmasti osakkeen hinta nousee yhdistymisessä mutta onko veikkauksia mihin nousee ja mihin laskee kun porukka lunastaa voittojaan🤔 jenkki fomotuksia kun lukee niin heillä lähtee homma lapasesta kun heti odotetaan 35-100$ osaketta.
Ei omasta mielestäni kuitenkaan mitään toivoa tälläisestä 5vuoden sisään

Piikit $20 maissa, lasku takaisin $16-18 rangeen.

1 tykkäys

Aika samoilla linjoilla 20 usd tuntumassa. Toki jos oikein positiiviseksi niin jotain 20-30 usd voi käväistä. Luultavasti piikin jälkeen 18-20 usd tuntumassa . Tämä oma veikkaus!

Kiitokset ketjun aktiiveille infon keräämisestä ja jakamisesta sekä tietenkin myös omista pohdinnoista! Oon aikaisemmin sivusilmällä tätä seuraillut NEL-yhteyden takia, mutta aika mitättömäksi se silloin jäi. Nyt kun mergeri lähestyy niin FOMO kasvoi sietämättömän suureksi ja nappasin pienen position OST:lle. Näen tässä kyllä pitkän aikavälin potentiaalia, mutta suurin syy sijoitukselle oli mahdollinen tuleva hype osakkeen ympärillä (ns. uusi TSLA :D). Jos hommat lähtee rullaamaan suunnitelmien mukaan niin mikäs siinä, sitten nautitaan kyydistä, mutta jotenkin sellanen mutu, että helppoa ei tule olemaan, mutkia tulee vastaan ja aikaa kuluu (tosin sitä mulla riittää). Nikolan omissa materiaaleissa taisi lukea, että low volume production alkaa 2021 alussa (BEV) ja 2023 alussa (FCEV). Nämä varmaankin ns. best case scenarioita. Onko asiaan paremmin perehtyneillä valistuneita arvauksia, milloin tuotanto voisi realistisesti alkaa isolla volyymilla?

3 tykkäystä

No nyt lähti jenkki FOMO kunnolla keulimaan kun käytiin +10% jo :slight_smile: Onneksi tuli tätä aiemmin pieni kasa ostettua, kun vo olla ettei enää 13 taalan kohdilta ostella.

Itsekin lueskelin jenkkifoorumien hypetystä ja siellä tuntuu kyllä jengillä alkavan lähteä hiukan lapasesta sen osalta :smiley:

1 tykkäys

Joo päivän päätteeks/viikon päätteeks mennää alle 14$ hintoihin kuitenki

1 tykkäys

Nyt on kyllä hurja päivänousu, kyllä tää lupaavalta vaikuttaa. :rocket: Vaikka pikkaisen huolestuttaa, että lähteekö valuaatio lapasesta. Mikäli jää tuolle tasolle, niin tämän huomioiden salkku nousisi +3% tänään. Ihan epätodellisia päivänousuja näkee kyllä tässä markkinassa.

Monesti olen miettinyt tätä katsoessa sivusta, että onko tuo kiinnostus rekkoja ja badgereita kohtaan uhka vai mahdollisuus, kun tuntuu välillä ettei ihmiset osaa erottaa tämän sähköteknologiainfran potentiaalia sitä käyttävistä laitteista. Tässä pitäisi nähdä laajempi kuva. Vaikka hyvähän se on, että saa huomiota näillä tiellä kulkevien laitteiden innovoinneilla.

Ehkäpä tämä tapa myydä uutta sähköteknologiaverkostoa on juuri se nerous mikä piilee tässä yrityksessä, sekä itse myös ratkaisevat rahoituksen ongelmatkin. On tämä kyllä hieno konsepti. Puhutaan valtavasta murroksesta, jos tämä viedään maaliin asti tyylillä.

Voi ei, kahva irtosi meidän mukista :smile:

4 tykkäystä