Nimimerkkisi taustatarina?

Osakesijoittamisesta kun on kyse, niin keksin jännittävän stock-johdannaisen nimimerkin. :sweat_smile:

18 tykkäystä

Aikanaan koulun ohella ekassa vakkarityöpaikassani kokeneempi työkaveri keksi alkaa kutsua minua Rauta-anaksi. Ana tulee etunimestäni. En tiedä mitä kautta kaveri oli tällaiseen lempinimeen päätynyt mutta otin kehuna :joy:

Tuota työkaveria en ole nähnyt vuosiin eikä kukaan muu minua ole tuolla nimellä koskaan kutsunut. Mutta se sattui pälkähtämään mieleen silloin kun tänne nimimerkkiä mietin :grinning: Aina ilmiintyy pieni hymynkare kun muistelen noita aikoja ja sitä työyhteisöä.

23 tykkäystä

En enää muista mistä luin jotakin henkilöä koskevan kuvauksen kuikelo niillä main kun olin liittymässä foorumille. Oli niin mainio sana, että otin sen sitten saman tien nimimerkikseni. Kuvaa jossain määrin ulkoista olemustani, ainakin tavoitetasoa. :wink:

Pyörin satunnaisesti aika monella eri aihealueen foorumilla ja pyrin käyttämään joka paikassa eri nimimerkkiä.

17 tykkäystä

Ehkä parikymmentä vuotta sitten ihastuin tähän löytämääni titteliin. En tiedä kuinka hyvin se on aikojen saatossa omia touhujani kuvannut, mutta eipä suotta aseta ainakaan rimaa turhan korkealle vastapuolen odotusten kanssa. Lisäksi mittava itseironia on aina leimannut asioistani kertomista, joten siksikin olen tuntenut tämän mieluisaksi suojakilveksi arjessa toilaillessa. Jos ollaan oltu jossain illanistujaisissa tai tavattu vanhojen tuttujen kesken ja vaihdettu kuulumisia miten elämä on mennyt, niin olen maininnut olevani nykyään ammatiltani alisuorittaja. Jos joku on halunnut tarkemmin tietää, niin olen yleensä kertoillut mieluiten armeijaa edeltävistä Helsingin Sanomien jakohetkistä enkä niinkään mistään sen kummemmista onnistumisista, joita niitäkin on toisinaan kohdalle sattunut. Enkä tässä nyt siis yritä polkea varhaisjakajan ammattia millään tavalla. Parasta aikaa.

Sen verran laaja piiri on ehtinyt vuosien saatossa nimeni ja nimimerkkini yhteyden oppia, että olen joskus jälkikäteen saanut tämänkin palstan viesteistä yllättävistäkin suunnista kuulla ja huomata että asioita seurataan.

Teetin joskus läpällä paitoja jossa Alisuorittaja lukee kikkelifontilla. Niitä silloin tällöin kysytään ja niitä sitten yksittäiskappaleena halukkaille teetänkin. Kerran yksillä festareilla eräs itselleni täysin tuntematon henkilö kulki moinen paita päällä ja siinä oli mietoa tähtihetken tuntua.

Takavuosina ilmoittauduin erään presidenttiehdokkaan internetsivun tukijalistalle ja ammatin kohdalle tuli sitten tämä tittelini. Meni pari päivää ja äitini otti yhteyttä, että nyt poika kyllä vaihdat tuon heti. Soitin sitten kampanjatoimiston häntä koipien välissä, kerroin tilanteen ja hetken päästä F5-näppäintä painettuani saatoin huomata kuinka alisuorittaja katosi näkymästä ja tilalla oli itselleni paljon vieraampi “yrittäjä”.

36 tykkäystä

Kuuntelin Sinuhe egyptiläisen ja Kaptah oli taitava sijoittamaan Sinuhen varallisuutta :smiley:

29 tykkäystä

Halusin mitäänsanomattoman nimimerkin.

23 tykkäystä

Lasteni hampaiden irrotessa he sijoittivat ne aina tyynyn alle illalla. Aamulla tämä pienestä luunpalasta koostuva sijoitus oli poikkeuksetta tuottanut voittoa euron tai kahden kolikon muodossa. Hammaskeiju siis maksanut jotain korvausta. En oikein ikinä hahmottanut mistä se maksoi ja miksi. Vaikutti kuitenkin toimivalta sijoitusstrategialta. Panokseen suhteutettuna suuri ja varma tuotto.

Nurinkurisesti otin tämän rahaa jakavan entiteetin nimen itselleni tässä sijoitusfoorumikontekstissa, vaikka tarkoitushan oli, että joku maksaisi minulle enkä minä muille. Mutta mitäpä minä silloin vielä sijoittamisesta tiesin. Nomen est omen.

Olen myöhemmin miettinyt, saisiko nimimerkillä hammaspeikko parempaa tuottoa. Nehän eivät maksa kenellekään mitään ja saavat hammaslääkäreiltä hyvät myyntiprovikat. Saako näitä nimiä vielä vaihtaa?

38 tykkäystä

Mielikuvitus ei riittänyt kummempaan, joten nimimerkki kuvaa kirjaimellisesti tapaa jolla teen osakevalinnat.

On siis lyhenne Tikkasijoittajasta.

Ja väärinkäsitysten välttämiseksi:valintaprosessissa en heittele profiilikuvani mukaisia tikkoja vaan ihan perinteisiä “mökkitikkoja” (Pakkaus Piippo Oy:n tauluun).

21 tykkäystä

Olin turhankin bullero jenkki-indeksiin keväällä 2020

22 tykkäystä

Nimimerkki mukailee hienon Suomalaisen, yrittäjyyttä kuvaavan
elokuvan erästä kohtausta.

Lautamieheksi on turha pyrkiä, jos lahjat riittävät hädituskin rimapojan ammattiin.

Siitä RimaPoika.

28 tykkäystä

Nimimerkkini paljastaa paitsi sukupuoleni, myös esteettisen silmäni viehätyksen kohteet.

33 tykkäystä

Aina täällä foorumilla ollessa muistuttamaan minua ja palauttamaan takaisin maanpinnalle, jos ajatukset sijoittamisen ja omien kykyjen sekä satunnaisten onnistumisten suhteen lähtevät laukalle.

“Ah tuolla olisi nyt mielenkiintoinen alkuvaiheen 0 liikevaihdon idea, ehkä sillä rikastuu!” → Etenkin tällaisten ajatusten yhteydessä nimimerkkini muistuttaa kirjatun sijoitusstrategian tärkeydestä ja etten poikkea siitä :slight_smile:

19 tykkäystä

Mulla on nettimaailmassa ollut kaksi karhuiluun viittaavaa nimimerkkiä.

Kuitenkin olen itse ja olen myös saanut lähipiirin osakeuskovaisiksi niin että ollaan viimeiset parikymmentä vuotta vedetty noin 75–100 % osakepainolla rahoitusvarallisuuden osalta.

Nykyinen nimimerkki on siksi mieluisampi :slight_smile:

32 tykkäystä

Vähän samoja viboja mulla kuin aloittajalla. En lukenut kirjaa mutta kuuntelin radiota kun rekkasin itseni KL keskustelupalstalle joskus 2008. Radiossa soi Danko Jonesin code of the road. Laitoin sit sen kun en muutakaan keksinyt. Oli siinä muutsama lause minkä ajattelin sopivan sijoitustoimintaan. Melko pian iski katumus ja ajattelin et tunnus oli liian pitkä. Joten sit kun myöhemmin rekkasin tänne ni päätin säilyttää jotain mut lyhentää huomattavasti.

15 tykkäystä

Lyhensin nimikirjoitukseni aikanaan muotoon VPKe. Syy: laiskuus. En vain jaksanut kirjoittaa koko nimeäni jokaiseen lippuseen, mitä eteen työnnettiin.

Nettiaikana yritin keksiä nerokasta nimimerkkiä siinä onnistumatta. Moneenkaan paikkaan oma nimi ei kokonaan mahtunut. Esim. Kauppalehden muinainen palsta vuonna 96 tjtn jaksoi ottaa vastaan merkit V-P Kellokumpu.

En suhtautunut netissä ohjeistettuun anonymiteettiin kovinkaan vakavasti. Pikemminkin halusin korostetusti kirjoittaa omalla nimellä, tuleepahan pöljäiltyä vähemmän. Vaikka onhan sitäkin tullut tehtyä.
Onpahan jälkipolvilla ihmeteltävää aikanaan.

25 tykkäystä

Foorumille liittymisen aikoihin halusin erottaa eri palstojen nimimerkit vähintään aihepiireittäin ja säilyttää jonkinlaisen anonymiteetin. Piti siis keksiä uusi tässä yhteydessä.

Pihalla pyöri siihen aikaan muutama tällainen pikkukaveri, josta sitten johtui myös nimitys tännekin.

Nimimerkillä ei siis ole mitään tekemistä oikean nimen kanssa, vaikka näin voisi helposti olettaa ja pariinkin kertaan asiaa on jo kyselty :grin:

32 tykkäystä

En muista missä mielentilassa 17. helmikuuta 2020 tuli tänne liityttyä, koronarytkeen ensimetreillä. Ehkäpä hakemaan tietoa ja ryhmätukea salkun punoitukselle.

1990-luvun loppu. Olin naureskelut hölmöille tutuille, jotka rämpivät oudolla suksiparilla kantapäät irti kyykkäillen. Ei ikinä mun juttu, tuumasin. No eiköhän sitä vapun aikaan 1999 sitten erehdytty kokeilemaan ja menoahan se oli. Seuraavana jouluna kaikki mahdolliset tellurojut alle ja tietenkin akateemista vapautta hyödyntäen heti 2000 keväästä alkaen meni aikaa viikkotolkulla Alpeilla ja Lapissa. Muistan kun ekalla alppimatkalla piti päästä heti Verbierin korkeimmalle offarihuipulle - ”kyllä sieltä alas päästään”. Ehkäpä kuvastaa luonnetta.

Telemark on ehkä ainoita asioita elämässä, mihin olen suhtautunut totaalisella intohimolla. Laskin niin paljon, että koin ihan aidosti olevani ”mestari” lajissa. Se itsevarmuus oli hieno tunne. Yleisökin noteerasi. Tuo laji nimittäin tarjoaa haastetta jokaiseen käännökseen. Itse nimimerkin muistelen syntyneen Skimbaaja-sivuston keskustelupalstalle.

Laji on jo jäänyt itselläni jäähdyttelyvaiheeseen - vanhuus :sweat_smile: Mutta ehkä vielä joku päivä…

26 tykkäystä

Nimimerkki tulee lampaanvillaisten sisätossujen värisävystä jotka taannoin tilasin suomalaiselta valmistajalta.
Sanoisin että mielikuvitus ei ole oma vahvin alueeni.

23 tykkäystä

Heräsin musiikillisesti lukioikäisenä 90-luvun loppupuolella ja musamakuni vaihtui Hittibuumeista kaikenmaailman progeen ja elektroon. Yksi lempibändeistäni oli Mr Bungle, Mike Pattonin kokeellisempi projekti jota luukutin Kosseista koulumatkoillani harva se päivä. Samoihin aikoihin Sibeliuslukiossa vaikutti kuulemani mukaan Mr Bungle -covereita soittava yhtye joka oli nokkelasti nimennyt itsensä Buster Mingleksi. En koskaan kuullut kyseistä bändiä, mutta vuosia myöhemmin ryöstin nimen itselleni yhdeksi käyttämistäni nimimerkeistä.

edit: tästä tuli vahingossa vastaus tuohon Telemasterin viestiin mutta olkoon.

19 tykkäystä

Väänsin “suomalaisen” version omasta pelinikistäni, jota olen käyttänyt kaikissa verkkopeleissä jo 10 vuotta. Alkuperäinen nikki tuli lyhentämällä tietty sanayhdistelmä, koska merkit loppui kesken.

Näitä on kyllä mielenkiintoista lukea!

16 tykkäystä