NIO - Blue Sky Coming - Paljon enemmän, kuin pelkkä auto

NIO Inc. on edelläkävijä huippuluokan sähköajoneuvomarkkinoilla.

He suunnittevat, valmistavat ja myyvät älykkäitä ja yhdistettyjä ensiluokkaisia ​​sähköautoja, jotka edistävät innovaatioita seuraavan sukupolven tekniikoissa liitettävyyden, autonomisen ajon ja tekoälyn alalla.

He tarjoavat käyttäjille kattavia, käteviä ja innovatiivisia latausratkaisuja ja muuta käyttäjäkeskeistä palvelutarjontaa.

  • Power Home, kotilatausratkaisu
  • Power Swap, innovatiivinen akunvaihtopalvelu
  • Power Mobile, mobiilipalvelu
  • Power Express, 24 tunnin on-demand-nouto- ja latauspalvelu.
  • NOMI- AI – World’s first in-vehicle artificial intelligence

NIO: n kiinalainen nimi on Weilai, joka tarkoittaa Blue Sky Coming. Se kuvastaa heidän visiota ja sitoutumista ympäristöystävällisempään tulevaisuuteen.

NIO:n toimipisteet:

  • Shanghai: Pääkonttori ja tuotekehityskeskus
  • Hefei: Pääkonttori ja autojen kokoonpanotehdas
  • Beijing: Ohjelmistojen tutkimus- ja kehityskeskus
  • San Jose: Pohjois-Amerikan päämaja ja teknologian tutkimus- ja kehityskeskus.
  • Munich: Saksassa oleva muotoilu- ja suunnitelukeskus
  • Oxford: Englannissa sijaitseva tekninen tutkimus- ja kehityskeskus


    Automallit:

EP9:

https://www.nio.com/ep9

Heidän ensimmäinen kehittämä malli oli EP9 -superauto, joka esiteltiin vuonna 2016.
EP9 tarjoaa poikkeuksellisen kiihtyvyyden ja luokkansa parhaan sähköisen voimansiirtotekniikan.

NEDC: 427 km
Kiihtyvyys 0-100 km: 2.7s
Lähtöhinta: US$1,200,000

ES8:

https://www.nio.com/es8

Ensimmäinen kuluttajille suunnattu SUV on ES8 , joka esiteltiin yleisölle NIO Day -tapahtumassa joulukuussa 2017. Toimitukset alkoivat kesäkuussa 2018.

NEDC: 580 km (100 kWh)
Kiihtyvyys 0-100 km: 4.9s
Lähtöhinta: US$65,000


ES6:

https://www.nio.com/es6

NIO ES6 on täyssähköinen, 5-paikkainen keskikokoinen SUV urheiluauto. ES6 on NIO: n toinen SUV-malli.

NEDC: 610 km (100 kWh)
Kiihtyvyys 0-100 km: 4.7s
Lähtöhinta: US$52,000


EC6:

https://www.nio.com/ec6

NIO EC6 on täyssähköinen keskikokoinen ylellinen SUV, jonka NIO julkaisi vuoden 2019 lopulla.

NEDC: 615 km (100 kWh)
Kiihtyvyys 0-100 km : 4.7s
Lähtöhinta: US$54,000


ET7:

NIO ET7: Our electric sedan with a range of up to 1000 km

NIO ET7 on tuleva keskikokoinen täyssähköinen Sedan, jonka tuotanto alkaa 2021 ja myynti vuoden 2022 alussa.

NEDC: 700 km (100kWh)
NECC: 1000km (150kWh)
Kiihtyvyys 0-100 km : 3.9s
Lähtöhinta: US$69,350


NIO:n myynnit 07/18- 03/21:

31 tykkäystä

5 tykkäystä

30.03.2021 Xiaomi ilmoitus


ef0d-knaqvqp4521389
2.4.2021 luokkakokouksesta löytyy Xpeng,Nio,Xiaomi;BYD,LiAuto Ceo.

Xiaomi on siis Xpeng ja Nio:n sijoittaja.
Xiaomi ja BYD välinen yhteistyö on huhuiltu.
Yksi erittäin vahva huhu on myös Baidu + Geely.

Huawei ja Alibaba on vielä tulossa, kova on siis kilpailu :slight_smile:

William Li on 100% varma myös Applen iCarsta.

Omasta mielestä sekä Xpeng että Nio ja LiAuto kaikilla on suht. hyvää tulevaisuutta (1-2v) koska nyt on kova myöntätuuli. Kova kilpailu ja vastatuuli alkaa varmaan 2023 jälkeen.

1 tykkäys

Ihan kivasti tiivistetty yritysesittely mutta pakko haastaa sen verran etten ihan saanut kiinni siitä että mikä tässä Niossa on niin ihmeellistä että sijoittajan joka haluaa sijoittaa autoteollisuuteen kannattaisi maksaa siitä 100x enemmän verrattuna vaikka Volkswageniin?


Okei, räjähtävää kasvua on luvassa joo niin kuin kaikille näille Tesla-kopioille joita tuntuu syntyvän kuin sieniä sateella mutta mikä tekee Niosta juuri sen voittajan joka päihittää kaikki muut kauniit kasvutarinat?

Pahoittelut negatiivisesta sävystä mutta kuplan puhkeaminen on mielestäni huomattavasti todennäköisempi skenaario kuin se että näiltä arvostustasoilta ostettuna tästä saisi mitään järkevää tuottoa :man_shrugging:

14 tykkäystä

Kun sisäistää batterin vaihtamisen ja baas palvelun. Auton lähtöhinta ilman batteria 10 000$ edullisempi ja ei tarvi murehtia onko batteri loppu kun Niosta tulee vaihtoauto. Autonomisessa ajamisessa varteenotettava peluri. Ekosysteemi ja asiakaspalvelu vaikuttaa lupaavalta.
Valtion tuki ja ajoneuvo marginaalit jo 17% luokkaa.

4 tykkäystä

Oman threadin avaaminen NIO:lle ei ole sijoitussuositus. Keskustelu ja mietintä kyseisestä yrityksestä on vain helpompaa, kun se on omassa ketjussa.

Aina on positiivista, kun saadaan vastakkain väittelyitä. Nio on Volkswageniin verrattuna vielä lapsen kengissä eikä varmasti pysty vielä tarjoamaan samaa vakautta.
NIO on luxury brändi ja noussut Kiinassa todella isoksi nimeksi.
Kun auto saadaan Amerikan ja Euroopan markkinoille, niin pitkällä tähtäimellä arvostustasot nousevat.

1 tykkäys

Eikö kaikki spesifiset yhtiölangat ovat “sijoitusanalyyttisessä mielessä” aloitettu? Jos sitten se on positiivista tai negatiivista on eri juttu.
En tiedä, ehkä olen ymmärtänyt väärin mutta mielestäni yhtiövertailut, negatiivista ja positiiviset uutiset, analyysit jne on kaikki tervetullutta tekstiä kunhan ne jollakin tavalla liittyvät threadiin. Ystävällisesti IMO.

Laitanpa tähän samalla kysymyksen;
Omistaako NIO itse 100% NIO EV-autonvalmistustehtaat?

Sekä Nio että Tesla oli kyllä lähellä puhkeamista 2018 ja 2019, rahat loppui silloin.
Jos nyt puhutaan Nio:sta, takana on nyt kiina valtio ja se tuo turvaa.
Eli uskon että tulevaisuudessa kyse ei ole rahasta vaan miten pysyy kilpailukykyisenä.

Omasta mielestä menossa oleva kylmäsota kiina ja usa välillä on iso hyötyä sekä Nio:lle että
teslalle.
Itse kyllä toivoo että VW pärjää, koska eurooppa on niin riippuvainen autoteollisuudesta.
VW:ID4 on tosi hyvä auto ja paras puhelin mitä ittellä ollut on edellen 3310, täällähetkellä ittellä on käytössä viihdelaite missä on vaan puhelinta mukana.
Jos katsoo tilastoja niin Alibabahan on hyvä yritys, mutta ei välttämättä hyvä sijoituskohde.
Itseasiassa itse ostin Nio:n osake juuri myymällä Alibabaa pois.

2 tykkäystä

Kyllähän tänne ketjuja mahtuu, pohdiskelin lähinnä ääneen sitä että miten voi olla näin kallista löytämättä siihen edelleenkään muuta syytä kuin että Nion kurssi on peesannut lähes orjallisesti Teslaa viime vuoden keväästä lähtien.

Huono yritys voi olla hyvä sijoitus jos sitä onnistuu ostamaan tarpeeksi halvalla ja päin vastoin paraskin yritys voi olla surkea sijoitus liian kalliilla hinnalla ostettuna.

Ottamatta kantaa sen enempää Nioon yrityksenä niin mielestäni nykyinen arvostustaso on kurssilaskusta huolimatta edelleen vähintäänkin haastava, en keksi mitään muuta syytä kuin ev-hype siihen että vuosi sitten p/s 3x kertoimella treidanneesta firmasta pitäisi nyt maksaa p/s 18x kertoimia.

Vanha setä tässä siis varoittelee nuorempia ja innokkaampia siitä että jokainen dippi ei välttämättä olekaan enää se oston paikka :slightly_smiling_face:

6 tykkäystä

Nio, XPeng File For Hong Kong Listings: Report
by Shanthi Rexaline

NIO Limited (NYSE: NIO) and XPeng Inc. (NYSE: XPEV) have made further progress in their endeavor to pursue a listing outside of the U.S.

What Happened: Nio and XPeng have filed regulatory applications to list their shares on the Hong Kong stock exchange, local Chinese media outlet cls.cn reported, citing people familiar with the matter.

Li Auto Inc. (NASDAQ: LI) has yet to submit its application, the report said.

Nio and XPeng spokespeople declined to comment on the report when contacted by Benzinga.

The news of the Chinese EV trio — Nio, XPeng and Li Auto — contemplating Hong Kong listings was initially broken by Reuters in early March. The Reuters report said the companies are seeking to offer 5% of their expanded share capital in a bid to raise a cumulative $5 billion.

Later on March 22, an IFR report said the companies have hired investment managers to assist with the offerings. The report further said Nio would undertake a secondary listing, while XPeng and Li Auto are forced to file for primary dual listings due to regulatory restrictions.

E: Sitten kaivelemaan mitä käytännön eroa suomalaisen piensijoittajan kannalta on secondary listingillä vs primary dual listingillä…

1 tykkäys

Tai sitten Tesla on seurannut Nio,a :slight_smile: -)
Vakavasti, ei tänään mitkään vanhat laskelmat päde nykypäivän hypeosakkeissa kuten EV,t tai peliosakket ja muut “mitkä PE-arvot? .häh” …mistä puhut!
Nyt pitää voitto olla kaksinkertainen vähintään kahdessa kuukaudessa.
Mutta uskon kuitenkin että ehkä jo ensi vuonna tulee ATH rikkoutumaan sekä Niossa ja Xpengissä juuri näitten suurien odotusarvioiden takia ja Kiinan-markkinoitten valtavaan ev-kasvuun…kovassa kilpailussa kylläkin.
Saa liputtaa jos tarve on.

Kasvuosakkeista on kylläkin vaikeaa nähdä kertoimiin perustuvaa hintaa. Yleensä näihin hintoihin on jo lisätty paljon tulevaisuutta.
Se pystyykö yritys nämä “piilokertoimet” lunastamaan, niin tulee kyllä ennemmin tai myöhemmin näkymään kurssissa. Sen tietysti päättää sijoittajat meneekö se ylös vai alas.

Itse näen, että NIO:lla on paljon potentiaalia tulevaisuudessa.

  • Tehdas volyymit kasvaa kokoajan
  • Myynti Kiinassa kasvanut isoksi
  • Ulosmyynnin toteutuminen Kiinan ulkopuolelle lähestyy
  • Sedan mallin ulostulo vuoden 2022 alussa, joka antaa jo 1000 km matkan / lataus
  • Mistä kaikki elektroniikka autoihin tulee? :smile:

Jos kaikki tietäisimme mitä hintaa ja milloin osakkeesta kannattaa maksaa milläkin kertoimella, niin mitä tapahtuisi?

Kaikissa osakkeissa piilee tietysti riski. Edelleenkään tämä ei ole sijoitussuositus. Kannatan itse tutustumaan yrityksiin, joihin sijoittaa.

Onhan NIO:sta puhuttu jo pitkään täällä foorumilla.
Ja varmasti saat paljon tietoa lisää yrityksestä, kun kahlaat ton esittelytekstin alla olevan ketjun läpi. :wink:

2 tykkäystä

Sitten tiedät todennäköisesti minun jo edellä esittämäni kysymyksyni johon en saannut vastausta;
Omistaako (velkoineen) NIO 100%, autotehtaat joissa NIO valmistetaan ja valmistaako NIO itse autonsa ?

Se on kyllä fakta että sekä Nio, että Xpeng ja LiAuto tulee peesamaan teslaa vielä tuleva vuosi.
Kupari on siinä mielessä hyvä esimerkki, itse kupari hinta on noussut vaan 2x vuoden aikana mut sen liittyvä yritykset 5x-10x. Sähköauto, uusiutuva energiateollisuus…sen takia kupari tarvetta löytyy.

Riski ja tuotto kulkevat käsi kädessä, itseltäkin vei toki suht. pitkä aika löytää vaihtoehtoisia tapoja nähdä. Tärkein on kuitenkin sijoittaa siihen mitä jokainen tunne eniten varmuutta.

Itse odotan yksi mielenkiintoinen tapahtuma, Nioon hype ja aliarvostetuin Alibaban kohtaaminen.

Nio Market Cap 62B,2020Revenue 16B + kauhee näköinen free cash flow.
Alibaba Market Cap 620B,2020Revenue 509B(~20%kasvu),Free cash flow 164B(~15%kasvu)!!

1 tykkäys

Konseptit on melko erinlaisia Nio vastaan Volkswagen.
Volkswagenilla on vielä tämä polttomoottori rasite.Valtiot ei oikein enää tahdo tukea polttomoottoreita,niin ei paljoa jää vaihtoehtoja kuluttajille?
Volkkari varmaan riittää brädinä bulkki sähköautona,mutta älyautona jää nähtäväksi.
Nyky sukupolvi kun on melko äly keskeistä.

2 tykkäystä

https://youtu.be/lTWgQTTT7jI
Nykyinen Nioon pääkonttori, Anhui Hefei.

Ilmeisesti oli JAC-motors paikka ja tekivät 2016 lähtien yhteistyötä.
Seuraava tehdas on valmistumassa ja siinä myös JAC-motors on hyvin vahvasti mukana.

JAC-motors 50% omistus kuuluu Volkswagen. :slight_smile:

Nioon päämaja oli ennen Shanghaissa, siirsivät juuri nyt Anhui Hefeihin.
2020 Hefei hallitushan pelasti Nioon.
2018 Shanghai hallitus/ Shanghai tesla tehdas tais pelastaa teslan.
2019.7.31 Tesla pelasti Nioon.
Nio myi kalusteita teslalle ja sai kerättyä selviytymisraha seuraavalle alkuvuodelle.

3 tykkäystä

NIO ei itse omista tehtaita, vaan JAC Motors (kiinalainen state-owned autovalmistaja) on valmistanut ne alihankintana NIOlle tähän mennessä. Ymmärtääkseni kuitenkin tarkoitus on siirtyä pois tuosta ja rakentaa omat tehtaat lähitulevaisuudessa.

4 tykkäystä

6 tykkäystä

Li previously said its ultimate goal in China is to reach 1 million deliveries a year, and a new factory is imminent to reach that goal

8 tykkäystä