NoHo Partners - Pääoman allokoija ravintola-alalla

Minun mielestä näkymät kesälle ja siitä eteen päin ovat paremmat kuin vuosi sitten ja siitähän tässä maksetaan. Jos P/E on yli 50 niin siinä ei 1-2 vuoden tulospudotus meinaa mitään jos näkymät siitä yli ovat paremmat kuin ennen.

Ei kai maanantain ja tiistain välillä tässä ole vain suurta muutosta tullut? Eilen oli parhaimmillaan vaan 15% nousussa ja taisi johonkin +10% sulkea, samalla kun indeksi jossain 1% kieppeillä. Itse en siis mitään nohoa koskevaa uutista nähnyt.

En siis tarkoittanut tuota eilistä nousua, vaan nousua yleensäkin koronan runtelemista luvuista. Vastaukseni olisikin ehkä pitänyt osoittaa tuohon Mustin viestiin, niin olisi ollut selkeämpi. Mitä tulee tuohon päivänousuun ja yleensäkin osakkeiden päiväheiluntaan, niin aika harvana päivänä tulee mitään uutisia ja silti osakkeet voi liikkua paljonkin.

1 tykkäys

Pakko tarttua syöttiin. Haluatko avata millä tavalla näkymät tänään ajalle 2021-> ovat paremmat kuin mitä ne vuosi sitten (2019 joulukuu) olivat ajalle 2020-> ? Oman versioni kerroinkin jo tuossa yllä: kasvuodotukset ovat samat, mutta velkataakka on paisunut. Toisaalta parantunut kannattavuus voisi auttaa.

Edit: Kaivelin vähän historiaa ja tässä tunnuslukuja 2019 syksyn raportista:

Arvostus:
image
LV / Ebitda ennusteet vuosille 2019-2022:

Tässä tämän hetken ennusteita:

Jos otetaan referenssipisteeksi Inderesin ennuste, niin vuosi sitten oli ok odottaa seuraavan kahden vuoden (2020 ja 2021) liikevoiton olevan yhteensä ~45 M€. Nyt vastaavasti vuosille 2021 ja 2022 olisi tarjolla ~36M€. Samoin liikevaihdon kasvun osalta tölkkiä on potkittu nyt eteenpäin.

Toki nojaan itsekin tuossa Inderesin ennusteisiin ja kilpailevia laskelmia ja näkemyksiä on toki suotavaa esittää.

7 tykkäystä

Pitkän aikavälin näkymät ovat itselläni aika samanlaiset kuin vuosi sitten, ehkä paremmalla kannattavuudella, mutta saa nähdä. Nyt osaketta saa 20% halvemmalla kuin vuosi sitten, mutta toki selkeästi kohonneella riskitasolla mitä korona ja kysymysmerkkinä oleva (koronanjälkeinen) kuluttajakäyttäytyminen vielä aiheuttaa. Itselläni on luottamus nohon johtoon kasvanut roimasti tänä vuonna, niinkuin monen muunkin yhtiön johtoon. Ja jos yritys pystyy kasvamaan jatkossa jollain +8 ebit-% (lähellekkään) niin itse uskon tällä olevan ihan hyvä tuotto nykykertoimin lähivuosinakin.

Varsinkaan 2021 ennusteet tuskin on muuta kuin yksi (tikkaa heittämällä valittu) mahdollinen skenaario, riippuen rokotteesta / kysynnän palautumisesta jne., joten niille tuskin voi antaa liikaa paino-arvoa.

PS. Kesällä 2019 noholla taisi olla vielä suurena kysymysmerkkinä saako se käännettyä kannattavuuden paremmalle tasolle, joten ei silloinkaan ihan latu ollut vielä auki, loppuvuodesta jo enemmän.

1 tykkäys

En ota näkymiin kantaa - totean vain yleisesti että osakkeiden tuottovaatimukset ovat romahtaneet tämän vuoden (2020) aikana. Miksei siis koskisi Nohoakin?

Tällä viikolla joku osakesäästöjehu kommentoi artikkelissa jotain asiaa perustellen “osakkeiden konservatiivisella 8 % vuotuisella tuotto-odotuksella”.

Jos nyt joku ostaa tyhjästä osakesalkkunsa tammikuun 2021 ekalla viikolla, niin moni asia pitää olla eri lailla, jotta vaikkapa 20 vuoden aikana toteutuisi keskinmääräinen 8 prossan vuotuinen tuotto.

1 tykkäys

Noho aktiivinen uusissa yhteistyökuvioissa.

Osakkeen hinta määrittää osinkotuoton ja harvassa osakkeessa on osinkotuotto, tai edes liikevoitto kurssin edellyttämällä tasolla. Aina on joukossa yhtiöitä ja niiden pääomistajia, jotka haluavat ostaa ylihintaista itseään, eivätkä luota markkinaan osakkeen hinnoittelussa.

Osingon tulisi olla luokkaa 4% osakkeen hinnasta, että se olisi hyvä sijoitus. Kaikki muu on oikeastaan treidausta, ei omistamista.

Muistan kun finanssikriisin alla oli muotisana “muhkeat osingot” ja ne olivat silloisella tasolla noin 3% ja allekin. Mitä muhkeata tuossa on? Nykytrendeissä kolme pinnaa on parin päivän nousu, eikä osingoilla tunnu olevan mitään osaa tuotossa.Joissain tapauksissa osinkoa pidetään harmittavana pakollisuutena ja sen jälkeistä markkinadippiä osingon aiheuttamana harmina.

Yksi syy, miksi olen mieluummin treidaajana, on se ettei firmojen johto pääse päättämään minun rahojeni käyttämisestä. minun oikeuteni on saada heiltä tuottoa, eikä minun työni ole elättää heitä. Tämän takia en osallistu anteihin. Niissä jaetaan aivan liikaa rahaa vastikkeetta. On vanhan kansan sanonta, että penni ajatuksestasi. Enempää ei ajatuksista kannata maksaakaan.

Jos ei firma tuota osinkoa ja voittoa, ei sen painoarvo saa olla kummoinen salkussa. Luin tuossa näitä ketjuja ja monella on salkku unelmahötössä ja jo nousseissa yhtiöissä jopa 90% painolla.

Sanoisin näin, että jos haluat olla käytettyjen autojen markkinoilla, niin käy itse hakemassa ja tee tonnista kaksi. Ei se nyt niin kauhean vaikeaa ole.

2 tykkäystä

Mielenkiintoista. Itse olen jotenkin kuvitellut, että pörssi eli markkinat määrittelevät osakkeen hinnan.
Mukava oppia uusia asioita…

Juu kyllä NoHon kurssi fronttaa voimakkaasti… ihmettelen.
Velkaa on NoHolla suut ja silmät täynnä, jatkossa kasvu on haastavaa.
Nordea ja avustukset pelastivat NoHon, ehkä rahoittajat jatkossa pitävät paremmin varansa…

2 tykkäystä
3 tykkäystä

On täysin mahdollista, että NoHo ei juuri missään vaiheessa vuotta ollut riskeihin nähden houkutteleva ostos, vaan riskejä on kroonisesti aliarvioitu.

Jos lukee analyysit, niin tämä käy selväksi. Ensin koronan vaikutuksia ei pidetty relevantteina, ja myöhemmin kannattavuutta loppuvuotta ajatellen yliarvioitiin. Nyt kun loppuvuoden heikko kannattavuuskin on käynyt lopulta ilmeiseksi, rokote kuitenkin pelastaa pelin, toivottavasti.

Toki myös yhtiön viestinnästä ja toiminnasta on käynyt tämä sama kehityskulku ilmi, ei voi sikäli liikaa moittia. Voisi kuitenkin sanoa, että vaikka vastaus oli lopulta oikein, useimmat välivaiheet väärin. Tyylipisteitähän ei kuitenkaan saa, ja lopputulos ratkaisee.

NoHo oli kuitenkin aidosti myös hyvinkin houkutteleva sijoituskohde ainakin vähän ennen ensimmäisiä vahvistavia rokoteuutisia tasosta 5-6 euroa. (Jälkiviisauden voima :slight_smile: itse olin vähän myöhässä tässä)

Nyt on frontattu taas jo melkein normaalia, ja ei mielestäni ole vaikea keksiä horeca-sektorilta NoHoa houkuttelevampia kohteita, jos sitä ostaa haluaa. Nordnetin joulukuun top-10 listalle oli päätynyt naapurista SHOT, ja voimakkaampi rokoteswingikin siltä irtosi.

8 tykkäystä

Niin näillä palstoilla ei aina saa sanoa koko totuutta kun joku portivartija jo liputtaa postauksesi,
mutta kun mainitsin Nohon vierat pääomat, niin ei NoHo nyt koronassa ole juuri lisää velkaantunut, velkaa on nimittäin ollut jo aikaisemmin hur och mycket, Kauppalehden sivuilta pala:

4 tykkäystä

@Kunhalvallasaa on noi prosentit hurjia! Kyllä jokaisen sijoittajan pitäisi tiedostaa riskit :slight_smile:

1 tykkäys

Ei kai noho paljon muuta velkaa ole ottanut kuin sen 34M maalis-huhtikuussa? Ja tuosta 315 M veloista taisi joku 160 miljoonaa olla ifrs-vuokravastuita, eikä perinteistä velkaa. Ja toivottavasti tämä velkaisuus ei yhdellekkään sijoittajalle yllärinä tule.

2 tykkäystä

Osakkeiden tuottovaatimukset ovat yksinkertaisesti laskeneet kauttaaltaan, joten tuo 8e ei ole vertailukelpoinen. Fundassakaan ei ole ihan kauheasti tapahtunut muutoksia, kuten täällä on todettu. Velkataakka ei nyt ole ihan merkittävästi muuttunut. Sen pois maksu tietenkin on hieman siirtynyt, mutta niin on osakkeen hinnoittelun ajankohtakin.

NoHon kurssi on korjannut mukavasti syksyn ja alkutalven mittaan.
Kurssiin on varmasti hinnoiteltu paljon odotuksia paluusta normaaliin. Kuten viimeisimmässä yhtiöpäivityksessä puhuttiin normaali toiminta kausi on odotettavissa H2/2022. Jolloin kurssin odotetaan olevan 10e.
Jos katsotaan tästä eteenpäin, mitkä asiat ovat uusia kurssiajureita? Ravintolatoiminta ei pysty loputtomasti laajentamaan kotimaassa.
Onko katse enemmän kansainvälisillä markkinoilla ja mitkä ovat yhtiön menestystekijät siellä?

3 tykkäystä

Ei taas osaa etsiä että mitä on päivitetty, ei haittaisi jos lihavoisi päivitykset tms. :rofl:

4 tykkäystä

Noho avaa uuden ravintolan Espoon Haukilahteen. On muuten pääkaupunkiseudun viihtyisin satama, ravintolasta en tiedä mitään.

4 tykkäystä