Nokia-ketju. Mitä ajatuksia teillä on Nokiasta? (Osa 1)

Osingon suhteenhan ensimmäinen vaaran merkki oli jo se osingonjaon muutaminen kertalaakista neljä kertaa vuodessa tapahtuvaksi. Jos en nyt väärin muista, niin kyllä joku snadi viivästys siihenkin taisi olla leivottuna sisään vrt. miten sama summa olisi kolissut tilille aikaisemmin.

Ollaan taidettu mennä liian tiukkaan viritetyillä aikatauluilla ja budjeteilla, kun näin järeää keinoa joudutaan käyttämään.

Mun mielestä silti kaikkein poskettomin juttu oli se erittäin hyvissä ajoin annettu 2019-2020 ennuste, jota ei siis kukaan ollut tilannut eikä missään nimessä noin pitkälle olisi tarttenut ennustaa.

Sitä voi vain spekuloida, että mikä semmoiseen keulimiseen ajoi…

4 tykkäystä

Olen miettinyt tuota samaa, että miksi Nokia on antanut erittäin erikoisesti näin vaikealla alalla missä toimii, niin tarkat ennusteet tavoitteistaan kahdeksi seuraavaksi vuodeksi. Tämähän ei olisi ollut mistään syystä tarpeen, ja nyt sitten jouduttiin palauttamaan ennusteista ja tulos oli tämä torstaina nähty farssi.
Miksi Nokia toimi näin?

1 tykkäys

luinkohan, että johdon bonukset riippuvat pikälti kassatilanteen parantumisesta?

Toimarin vaihdosta vs. 5G tuotekehitys.

Jos nyt jätetään joku Elon Musk, Steve Jobs jne. tyyppinen nero pois laskuista, niin väittäisin, että ihan minkä tahansa suuren (yli 10.000 hlö tuotekehityksessä) teknofirman TJ:n voi laittaa kilometritehtaalle ilman, että se vaikuttaa tuotekehitykseen yhtään mitenkään.

Jos otetaan 1000 hengen tuotekehityspoppoon vetäjä, niin tokkopa hänkään oikeasti on enää kriittinen resurssi itse tuotekehitykseen liittyen. Toki kokonaisuuden hallinnassa on. Mutta hänkin on korvattavissa.

2 tykkäystä

Niin - mitä se CEO:n vaihtaminen hyödyttäisi?

Niin. Eihän se toimari myyntiinkään vaikuta. Siellähän on erillinen myyntiporukka. Eihän tässä enää toimaria edes tarvittas.

3 tykkäystä

Palauttaisi luottamuksen yhtiöön, jota ei enää Surin sanomisten ja todellisuuden välisen räikeän ristiriidan jälkeen ole. Tj on firman kasvot, ja nyt ne ovat valehtelijan. En sijoittaisi tällaiseen, ja tällä hetkellä hävettää sitä omistaa.
Vaihdolla olisi siis merkittävä signaalivaikutus.

3 tykkäystä

Vaikka toimari ei varsinaisesta teknisestä tuotekehityksestä mitään ymmärtäisi, niin on se nyt oikeesti päivänselvää, että toimarilla on välillisesti merkittävä vaikutus myös tuotekehitykseen. Olihan Nokian kännykkäpuolen tuotekehityskin ihan huippua ennen kuin se romahti. Romahtaminen johtu ennen kaikkea johtoryhmästä ja sen tekemistä valinnoista. Kyse ei varmasti ollut siitä, ettei tuotekehityksessä olis asioita hallittu vaan tuotekehitykselle annettiin väärä suunta ja sitä ei resurssoitu oikein. Toimarilla on näissä viimenen sana, vaikkei jokaiseen asiaan puuttuukkaan.

2 tykkäystä

Ite oon huomannut, että Surin kotimaasta päin tulevat suhtautuvat tulevaisuuteen melko toiveikkaasti eivätkä liikaa stressaile asioita. Otoskoko ei ole suuri, mutta kiinnittänyt huomion :smiley:
Varmaan kyse paljolti siitä kulttuurista ja samaa ongelmaa voi myös tuossa Surin viestinnässä. Se vain korostaa entisestään tuota kuilua sanomisten ja nykyisten ongelmien välillä. Varsinkin kun viestin vastaanottajat on varovaista porukkaa.

2 tykkäystä

Hyvää debattia.
Asioita räikeästi yksinkertaistaen Suomessa on totuttu siihen, että se mikä on sovittu pitää, miehen sana pitää, yrityksen lupaukset pitää jne.

Nyt mentiin riman ali ja pahasti. Sana ei pitänytkään. Luotto meni, eikä sitä ole helppo ansaita takaisin. Jatkossa pitää toteuttaa enemmän kuin on luvannut. Se ei näytä olevan Surin johtaman yhtiön linja.
Eikä se ole hyvä asia tässä maassa.

3 tykkäystä

Vielä helmikuussa Tommi Uitto, Mobile Networks -liiketoimintaryhmän johtaja Arvopaperi -lehden mukaan: “Hän uskoo tämän johtuvan siitä, että Nokian yrityskulttuuri ja juuret ovat leimallisesti hyvin suomalaiset, mitä asiakkaat arvostavat muualla Euroopassa, Yhdysvalloissa, Lähi-idässä ja Aasiassa.”

Itse uskon, että sanojensa pitämistä arvostetaan edelleen. Siilasmaan tarttis tehdä jotain.

3 tykkäystä

Yhä iso Suomessa

Espoo ja Helsinki: Noin 3 000 työpaikkaa

Pääkonttoritoiminnot, mobiiliverkkojen tuotekehitystä ja Nokia Technologies

Tampere: Lähes tuhat työpaikkaa

Mobiiliverkkojen piirikehitystä ja Nokia Software -verkonhallintaa

Oulu: Yli 2 000 työntekijää

Radioverkkojen tuotekehitys ja siirtotehdas tukiasemien tuotantoon
————
Eli tämä Nokian mobiiliverkkojen rämmintä on suomalaisten aikaansaama & korjattavissa oleva ongelma…

Espoossa, Tampereella ja Oulussa pitää pidentää päivää, perua turhat joululoman tms. Eli ottaa amerikkalais-aasialainen työkulttuuri käyttöön, nyt pitäis puristaa kunnolla kun ylämäki on jyrkempi !!

3 tykkäystä

TJ:n tärkein tehtävä on minun mielestäni valita itselleen toimiva johtoryhmä, jonka jäsenet sitten tekee saman itsensä alapuolella jne.

Ts. henkilövalinnat (kuka pelaa mitäkin paikka) on se kaikkein tärkein duuni jokaisella johtajalla firmassa. Isossa firmassa kuten Nokia tämä toistuu monessa portaassa ja mitä ylempänä ollaan, niin sitä kriittisempiä valinnat ovat.

Myös yhtiön toimintatavat, kulttuuri jne. raamit on TJ:n vastuulla. Hän johtaa toimintaa kokonaisvaltaisesti ja vastaa niistäkin asioista, joista ei tiedä (ainakin niistä mistä olisi voinut tai pitänyt olla selvillä).

TJ:n pitää myös tukea myyntiä ravaamalla isoimmilla asiakkailla ja muutenkin edustaa kasvoillaan yhtiötä. Toki tulee pitää alaiset ruodussa vaatimalla raportointia ja puuttumalla ongelmiin jne.

Jos osaaminen riittää, niin toki voi myös osallistua alaisten yksiköiden toimintaan, mutta riippuu vähän alaisesta, että miten ottavat tämän. Menee helposti mikromanageeraukseksi. En näe TJ:lle hirveesti roolia tuotekehityksessä, koska hyvin harvoin erinomaiset tuotekehittäjät nousee TJ:ksi. Enempi olen siinä uskossa, että jossain vaiheessa on pakko saada kannukset myynnistä, jotta on mitään mahdollisuuksia TJ valinnoissa missään yrityksessä.

Jos myynti, tuotekehitys, valmistus yms. sakkaa, niin se on yleensä TJ:n alaisen tai sitä seuraavan portaan toiminnan seurausta.

Jos TJ itse lupaa jotain markkinoille eikä pidä lupauksiaan, niin sitten menettää luottamuksen.

Tulos tai ulos.
Itsepähän 2019 ja 2020 tavoitteet asetti jo kauan sitten, vaikka kukaan ei pyytänyt.

4 tykkäystä

Vielä sen verran että on 3,50 Nokialle selkeä ylilyönti.
Lähtee ensiviikolla korjaamaan ja kiipeää neloseen.
Toki lisäämisen kynnys on korkea, mutta jos Nokiaa halajaa niin nyt sitä saa.

2 tykkäystä

Ja mitä tulee tehtäviin, niin eikö hallituksen tärkein tehtävä puolestaan ole päättää TJ:n palkkaamisesta ja hänen erottamisestaan.

He tietävät tai voivat ottaa selvää asioista paljon paremmin kuin kukaan meistä yhtiön ulkopuolella. Heidän tulee myös kuunnella omistajia (mitä suurempi niin sitä herkemmällä korvalla).

Eli pallo on nyt Nokian hallituksella. Heidän pitää päättää onko Suri edelleen paras saatavilla oleva henkilö johtamaan toimintaa.

Sen vaan sanon, että kyllä TJ:tä on laitettu vaihtoon paljon pienemmästäkin. Esim. Ericsonissa pohditaan huhujen mukaan jo nykyisenkin TJ:n vaihtamista, koska hänen tehtävänsä spekulaatioiden mukaan oli kääntää suunta ja nyt kun se on tehty, niin tarvitaan eri ominaisuuksilla varustettu johtaja. SAAB:n irtisanoutunutta TJ:tä ollaan mm. soviteltu Ericssonin TJ pallille. Henkilö on tuttu molemmissa yhtiöin merkittävälle omistajalle Investor AB:lle.

Yksi mittari TJ menestykselle on pörssikurssi.
Laitoin samaan kuvaan kolmen TJ:n aikaiset kurssit kahdessa yhtiössä.

  • Ericssonin kurssi Hans Vestbergin kaudella
  • Nokian kurssi Kallasvuon kaudella
  • Nokian kurssi Surin kaudella 29.4.2014 eteenpäin (siis siitä alkaen, kun koko Nokian CEO)

Chart courtesy of StockCharts.com

2 tykkäystä

Hyvinkin ymmärrettävää, että tästä nyt leivotaan vaikka minkälaista tarinaa, mutta pysyttelen itse toistaiseksi niissä asioissa, jotka tiedetään varmuudella. Vaikka Nokia antoikin myös omissa kirjoissa yhtenä vaihtoehtona olleen varoituksen, sillä menee edelleen varsin kohtuullisesti tulosmielessä.

Kirjoittaessani tälle palstalle elokuun lopussa Intelin piirivalmistuksen ongelmista viestini oli positiivinen. Kun Intel ilmoitti ensimmäisten 10nm valmistustekniikan piirien lähettämisestä asiakkaille oletin, että asia on korjaantumaan päin myös Nokian suhteen ja että uusien piirien käyttöönoton viivästyminen on pystytty kompensoimaan tavalla tai toisella Nokialla. Tähän viittasi myös Nokian 5G-käyttöönotot ja uusien tilausten jatkuva kasvu sekä Nokian viestiminen loppuvuoden tuloskehityksestään.

Arvioni oli kutakuinkin oikea, mutta en ottanut huomioon sitä, minkälaisen kulukuorman yksinomaan Intelille luotetun piirivalmistukseen viivästyminen Nokialle aiheutti. Luottaminen yhteen valmistajaan, Inteliin, on ehkä toistaiseksi Surin isoin virhe tässä tarinassa. En ole piirivalmistuksen ekspertti, mutta sen verran siitä puolesta tiedän, että suunnan vaihtaminen lennosta ei ole viikkojen tai edes kuukausien asia. Tuollainen ongelma säteilee kaikkeen valmistukseen raudasta softaan. Asiaa on webcastin perusteella lähdetty korjaamaan hyvissä ajoin muuttamalla toimittajakenttää, mutta sen näkymiseen valmistuskustannuksissa menee valitettavasti pitkä tovi ja se maksaa.

Tällä hetkellä kaikkien Nokiaa omistavien on syytä toivoa, että Intel-piirien toimitukset normalisoituvat nopeasti ja ettei Nokian asiakkaiden usko toimittajaansa järky. Räätälöityjen FPGA-piirien käyttäminen on kallista ja todennäköisesti niistä puuttuu myös ominaisuuksia, mitä Nokian SoC-piireihin on toteutettu. Se voi vaatia ymmärrystä Nokian hyviltäkin kumppaneilta.

Pitää kuitenkin muistaa, että 5G on alkuvaiheissaan eikä tämä kuluongelma koske 4G- tai muiden valtatekniikoiden laitteiden valmistusta. 5G kyytiin ehtii vielä. Oli melkoisen rohkeaa, että uskalsivat lopettaa osingonmaksun ymmärtäen sen signaalin sijoittajakentässä. Ilmeisesti toimivalle johdolle on kuitenkin luottoa.

Omalta osalta Nokiasta hupeni pikkuauton verran arvoa, mutta tällaista tämä on. En sijoita lainalla enkä ole pikkuauton tarpeessa, joten katselen tämän sagan kehittymistä alkuperäisen suunnitelman mukaisesti sinne ensi vuosikymmenen toiselle kvartaalille.

14 tykkäystä

Pitäisin isona hallituksen epäonnistumisena, mikäli TJ menee vaihtoon Q4 aikana. Se päätös olisi pitänyt jo tehdä aikaisemmin. Melkein väittäisin, että Siilasmaa ei pystyisi myöskään jatkamaan enää hallituksen puheenjohtajana ja tämä olisi sellainen remontti tässä vaiheessa, joka kyllä laittaisi instituutioilta laput laitaan.

Tässä mennään enemmän tunteilla kuin faktoilla näissä kommenteissa - ei ole pitkä aika, kun Suria hehkutettiin laajasti. Tämä on koko yhtiön ongelma, ei pelkästään Surin. Jos ei yhtiöön ole enää luottamusta sijoittajana, silloin pitää luopua positiosta. Ei siihen vaihtoehtoja ole, vaikka kuinka ottaisi pattiin.

Nuo historialliset kurssikäyrät on sikäli harhaanjohtavia, että yhtiöitä ei voi minun mielestäni verrata taaksepäin. Ei oikein kummassakaan yhtiössä, niin isosta murroksesta on tässä kyse.

6 tykkäystä

Komppaan. Itse ajattelen hyvin samalla tavalla ja itseäni kiinnostaa puhtaasti tuo faktapuoli ja ennenkaikkea se, miten Nokia tässä tilanteessa poikkeaa muista 5G-yhtiöistä tuotekehityksen ja tuotearsenaalin suhteen. Onko niissä lopulta isoja eroja tai ainakaan sellaista, mitä ei pysty lyhyellä aikajänteellä korjaamaan.

Kommentoin aikaisemmin tuota Intel:in asemaa ja olen itse varma, ettei sitä päätöstä ole tehty ilman painavia syitä. Jos teetät kahdella eri toimittajalla täysin uutta teknologiaa, niin se aiheuttaa tuplakustannukset ellei jopa enemmän. Kahden eri osapuolen kanssa kommunikointi, testaukset, valvonta yms. tuottaa paljon erilaista kohinaa. Nyt kun speksit on saatu selville, on jo helpompi lähteä hakemaan toisia valmistajia SoC-piirille. Tämä on siis vain oma vaatimaton näkemys aiheesta.

Itse olen tarkkailuasemissa ja minulle tämä ainakin on todella hyvä mahdollisuus lähteä uudelleen mukaan Nokian osalta.

8 tykkäystä

Voihan se olla, että ovat yhdessä kehittäneet ja jos Intel ei pysty toimittamaan antaa se mahdollisuuden käyttää reseptiä muualla?
Jos olisi ollut yksinoikeus intelillä. Ihan hatusta heittelen.

Taidan ostaa Ericssonia seuraavaksi. Onko kenelläkään hajua osakkeen arvostuksesta?