Nokia-ketju. Mitä ajatuksia teillä on Nokiasta? (Osa 1)

@OldFeki Vielä tuohon Meldonin Apple-kommenttiin (ehkä enemmänkin smartphoniin eli että “smartphone goes away”) liittyen, tässä samaa visiota 52:30-54:00

https://www.youtube.com/watch?v=kl5279dWqGs

1 tykkäys

Ok, kiitos. Minun kommenttejani Weldonista ei kannata lukea. :slight_smile: En tiedä, mikä siinä hepussa mättää. Jostain syystä kaveri aiheuttaa minulle näppylöitä, vaikka ei edes tee mitään ansaitakseen sitä. Jotain omia traumojani kai. :grinning:

4 tykkäystä

:rofl:

1 tykkäys

Onko nyt oikeasti niin, että Intelin soc:ia ladotaan jo täyttä häkää Nokian tukiasemiin…
Onko toimituksia aikaistettu kun aiemmin puhuttiin, että ne tulevat vasta ensi vuoden puolella?

2 tykkäystä

Tällä Uiton kommentilla viitataan tulevaan. Eli valitettavasti vielä ei ole.

2 tykkäystä

Onks varma…Kauppalehden keskustelupalstalla Adam, -joka väittää olevansa Noksun entisiä työntekijöitä oli kovasti sitä mieltä, että Socit on jo massatuotannossa…

1 tykkäys

Olikohan tuossa näppisvirhe? Vai mistä SoCista puhutaan ?

Tämä myös mielenkiintoinen pointti, vaikka Huawei muutaman pöntön Elisalle vaihtanut.
https://twitter.com/canicoll/status/1196802750006415361?s=19

Ja Inteliltä jatkuvasti uutista että kiekkoja alkaa pukkaa ulos koko ajan parantuvalla prosentillä, alkaa siis olemaan piikiekko kunnossa, kunhan siihen saadaan Nokian kujeet painettua niin avot

2 tykkäystä

Mitä Suri tarkoitti sillä Tyson-vertauksella? Nokia iski sijoittajia päin näköä? Kilpailijat iskeneet Nokiaa? Joku muu iskenyt Nokiaa?

1 tykkäys

Suri ilmeisimmin tarkoitti sillä reaktiota Nokian Q3 tulokseen. Läsnäolijoiden twiittien perusteella tämä johtopäätös.

Täytyy varmaankin esittää anteeksipyyntö Surille, jos tuo kääntyykin jotenkin nöyryydeksi ja pahoitteluksi sijoittajille. :slight_smile: Mutta tuskinpa vaan.

image

Itse asian tulkitsin niin että kun nyt kilpaillaan soppareista, Nokialla otettaisiin hieman etunojaa (luotetaan että SoC strategia tulee kuntoon määräajassa). Nyt kun soppareita tehdään niin eihän niitä verkkoja vielä huomenna rakenneta. Siihen Nokian kommenttiin et progressiivisesti H2/2020 SoC -strategia etenee olen itse taipuvainen nyt uskomaan.

Niin tämähän on melkoista teknistä settiä tällaiselle kauppatieteiden ihmiselle, mutta… Inteliltä siis pukkaa snow ridge SoC komponenttia ulos, jota taisi olla Ericssonilla ja ZTE llä käytössä. Mutta siis näistä ei taida olla nyt iloa Nokialle. Ja siis tukiasema sisälsi monia komponenttia, kuka tietää jos joltain osin olisi saatu jo jotain valmistakin… mutta tuskin kovin paljoa, sehän se tulosvaroituksen ajatuskin oli.

1 tykkäys

" Nokia’s products now getting built w/ latest generation of SoC tech"

-Minä luen tuon vain yhdellä tavalla…Tällä hetkellä menee parasta aikaa socia levylle…Jos ei mene, niin sitten tämä ihminen valehtelee. Pitäisi olla tarkka sanomisissaan, koska tuon viestin perusteella lisäsin Nokian positiotani tänään…

Uittohan vielä lisäsi, että nyt kilpailijat ovat takana…Eikai hän noin voisi sanoa, jos ei hällä ole valmista tuotetta mikä on jo testattu ja valmiina toimitukseen!

3 tykkäystä

Varovasti, varovasti… 5G johtajana on aina se, jonka edustaja asiasta puhuu. Kannattaa muistaa, että Nokialla itsellään on paras käsitys kyvyistään, ja he ovat juurikin se taho, joka hetki sitten leikkasi huomattavasti tulevaisuuden näkymistä.

2 tykkäystä

Tässä on niin paljon teknisiä asioita että väärinymmärryksen riski on myös suuri - vaikka kaikki puhuisivat totta. Kuitenkin noin 1 kk sitten pudotettiin pommi että asia, jonka suunnittelu kestää yleensä ilmeisesti noin 2 vuotta, olisi mennyt mönkään (Intelin takia). En siis villeimmissäkään unelmissa osaisi ajatella 1 kk myöhemmin asia olisi jo kunnossa. Tämä vaatisi kyllä Inteliltä uutta täyskäännöstä - mutta tuskinpa sentään ainakaan tällä aikataululla. Ja toisaalta jos markkinalla olisi myös ajatus ettei Nokialla ole enää kustannusongelmaa, niin huolimatta huonosta luotosta puheisiin, kyllä tuo kurssi kuitenkin lentäisi samantien.

2 tykkäystä

Kuukaudessa ehtii tapahtua paljon asioita…
Olisihan se tolkutonta, jos Nokia alkoi panostaa toisiin valmistajiin ja suunitella hommia uusiks ja sitten se kuitenkin valmistui Inteliltä vielä tämän vuoden puolella… Jäädään seuraamaan tilannetta.
Kyllä kurssi raketoi, jos tässä on mitään perää.

1 tykkäys

Suri:

2 tykkäystä

Tuossa lisää Intel yhteistyöstä.

1 tykkäys

Juu ei kuukaudessa musta muutu valkoiseksi. Justiinsa Nokia sai 6kk myöhässä kakisteltua että perässä tullaan ja rako kasvaa, ihan kuin hiihtokisoissa …
Mielenkiintoista on nähdä miten eti toimittajien verkot pelaa kun liikennettä tulee kunnolla, vielähän tämä 5G on ihan puheiden varassa.

Suri sai sijoittajilta kyllä itsekkin iskun lärviin, onhan kurssireaktio jäätävä.
Nokia tulos kun vielä perustuu heidän itse kehittämään kirjanpitotapaan.

1 tykkäys

Itse ymmärsin Surin kommentin niin, että sijoittajien reaktio oli Nokialle kuin isku kasvoihin.

Mitähän he sitten odottivat kun ruuvasivat tulevan vuoden näkymiä n.40% alas päin? Sijoittajat kiljuisivat onnesta?

2 tykkäystä

Jotain -35% ja onnesta kiljumisen väliltä? Kai siihen jotain mahtuu väliin?

2 tykkäystä