Nokia-ketju. Mitä ajatuksia teillä on Nokiasta? (Osa 1)

Itse ja perheeni ainakin odottaa nyt vanhojen iPhone luurien kanssa et seuraavaa ei osteta ennen kuin siinä on 5g ominaisuus. :sweat_smile: Itse en vaihda puhelinta vuosittain vaan pidän sitä useamman vuoden. Kuitenkin vuoden tai parin sisällä haluan itsekin saada verkosta ”kaiken irti”. Ajattelen et rationaalinen kuluttaja toimisi kanssani samalla tavalla.

3 tykkäystä

@MoneyWalker Tommi Uitto @20:00 :rofl:

5 tykkäystä

Kiitos @JuhaHut. Tommi Uitto on muuten hyvä esiintymään. Minulle ainakin upposi. Tosin kuulosti Skynetilta. Huawei-Skynet on estettävä. Puhelimet ei ole se juttu. Pilvilaskenta, tekoäly, koneoppiminen. 5G mahdollistaa neljännen teollisen vallankumouksen. Keskiössä yritykset, ei kuluttajat.

5 tykkäystä

https://www.channelnewsasia.com/news/business/-we-don-t-have-a-5g-problem---says-nokia-s-head-of-software-12112552

“I personally think we have a at least 2 to 3 years or more lead on our nearest competitor Ericsson (in software),” he said.

6 tykkäystä

Lienee täysin selvää, ettei jenkit halua EU-Skynettia Amerikkaan. Ja vielä vähemmän Kiina-Skynettia. Nokian saisi nyt halvalla mukaan rakentamaan USA-Skynet. Juu, kirjoitan tätä ihan tosissani. Nokia maksaa vain $19 B, Ericsson $30 B, Cisco $200 B.

3 tykkäystä

Tuolla tuskin kannattaa vaivata päätä. Kyseiset “5G puhelimet” tulevat olemaan ihan normaaleja puhelimia siinä missä nykyiset “4G puhelimetkin”. Nykyään näissä laitteissa on niin lyhyt käyttöikä, että kyllä se 5g luuri löytyy kohta jokaisen taskusta.
Itse en ole kummoinen puhelinhifistelijä, mutta kyllä seuraavassa puhelimessani tulee tuo 5G olemaan, koska en näe järkeä vanhan raudan hankinnassa.

4 tykkäystä

Olikos tuo Carlos Slim enempi Huawei-heimon heppuja…?

Varmaan väkisin itsellänikin tulee seuraava puhelin olemaan 5G, koska silloin ei ole enää muita saatavilla, jos puhutaan keskitason tai high end puhelimista. Mulle kelpasi 3G:kin ihan hyvin. 5G liittymien hinnat ainakin alkuun aivan liian kalliita minun makuun. Elisa nostanut kahteen kertaan minun vanhan liittymän hintaa, koska oli niin edullinen tarjous aikanaan. Viimeisin syy hinnan nostolle oli se, että nostavat nopeuteni 3G:stä 4G:hen, mikä pitäisi heidän mielestä olla hieno juttu. Samalla nousee hinta. No se hinta on 200 % alkuperäisestä ja se 4G nyt sattui olemaan yhtä nopea kuin aiempi 3G, kun tein mittaukset. Puhuisivat edes totta. Tämä meni vähä ohi topicin…

2 tykkäystä

Juu Elisa on kussut muroihimme reippaasti, mut toki Elisan osake kohta 50€/kpl…
Mulla on kiinteä 100Mb valokuitu laajakaista kotona. Todellisuudessa 4G mobiili on nopeampi käytössä. Ei potki Elisan kiinteä verkko, toimintavarma on mutta nippanappa pystyy telkkua katsoa.

1 tykkäys

Tiedä nyt sitten vaikuttaako Uitto maailmanluokan johtajalta…?
No ehkä se Teams vielä aukeaa jokupv hänellekkin, voivat porukalla muokata pörssitiedotetta samanaikaisesti… Yammer vasta onkin sekametelisoppa, aikaa siellä saa kyllä kulumaan vähän ku somessa, epäoleellisen äärellä

Pointini tästä 5G:stä on, että unohtakaa puhelimet. Niiden myynti on jo monta vuottaa ollut noin 1,5 miljardia kappaletta/vuosi. 5G:ssä ei ole mitään, mikä tätä kasvattaisi.

Se ISO juttu on neljäs teollinen vallankumous. Jos se toteutuu, niin voittajia ovat pilvilaskenta (Microsoft, Amazon?), tekoäly (samat?) ja 5G-toimittajat (Nokia, operaattorit?). Koneoppiminen on sitten sitä asiakaskuntaa (List of largest manufacturing companies by revenue - Wikipedia). Me kuluttajat emme ole tällä kertaa keskiössä. Suurin kohdemarkkina on teollisuudessa. Sinne Tommi Uiton insinöörmäinen puhe kyllä uppoaa. Kun näitä puheita uskoo, niin Nokia on naurettavan halpa.

6 tykkäystä

Samaa mieltä. Tietääkö kukaan, kuinka paljon Nokia saa nykyisten puhelimien kautta patenttituloja? Onko tuo puhelimien siirtymä 4g->5g rahavirtana ±0?

1 tykkäys

@JuhaHut linkkaaman artikkelin mukaan rahavirta lisensseistä pienenee alle kolmasosaan, $9.60 → $3:

Licensing has been estimated to add around $9.60 to the cost of 4G phones on average, though that number is likely on the low side: Cumulative licensing fees across multiple patent holders could total around 10 percent of a phone’s wholesale price.

Toisen generaation 5G puhelimet tulevat myyntiin 2020. Paljon parannuksia, mutta näissäkin näyttää vielä olevan vielä omat puutteensa…itse odottelen (omaan käyttöön) kolmatta generaatiota

1 tykkäys

Se on hyvä pointti. Puhelinten määrän kasvu on vaatimatonta, mutta 5G-puhelinten määrän nopea suhteellisen osuuden kasvu nostaa operaattorien painetta päivittää verkkoa. Sen varaan laskin itse aikoinaan Nokia-sijoitusta luottaen samalla Nokian teknologiseen osaamiseen.
Perinteinen kilpailu kiristyy jo ensi vuonna - 5G-luuri kädessä hortoilevalle kuluttajalle ei kannata sanoa “ei oo”, jos kilpailija rummuttaa vallankumouksellista 5G-verkkoaan somen täydeltä.

Samaa mieltä, mutta kuluttajat takaavat voluumilla edellytykset tälle kehitykselle ja ovat edelleen liikevaihdolla mitattuna merkittävin osuus laitevalmistajille ja operaattoreille hamaan tulevaisuuteen. Kuluttajapuolen 5G-kasvu on mielestäni edellytyksenä teollisuuden neljännelle vallankumoukselle. Tähän ei vuosi tai pari riitä, mikä on yksi syy sille, miksi Nokia oli ja on itselläni pitkässä salkussa. Toivoin tosin merkittävää keskipitkän aikavälin arvonnousua osakkeelle jo perinteisistä verkoista.

Jos Nokia lopulta ottaa osansa kakusta on se tosiaan järkyttävän halpa. Alku on teollisuuden ratkaisujen osalta lupaava. Ennen kuin siitä pääsee nauttimaan pitää kuitenkin varmistaa, ettei koko homma mene reisille 5G-töpeksimisen takia kuluttajaverkoissa.

3 tykkäystä

Mitä puutteita tarkoitat? Näyttäisi kuitenkin siltä, että mm. taajuuksien käyttöön, SA-tukeen tai virrankulutukseen liittyvät ongelmat ovat ensi vuoden alussa markkinoille tulevissa laitteissa ratkaistu. Todellisuudenhan tietenkin näkee vasta, kun niitä testataan, mutta näin siis ainakin piirisarjojen speksien perusteella.

Minulle oleellisin nosto on ehjä tähän saakka se, että yritysverkot tuovat jo nyt n. 5% liikevaihdosta? Oliko se niin?

Tämä lienee alussa, nämä privaatti verkot.

2 tykkäystä

Sellainen näppituntuma itsellä kuitenkin, että vielä 2020 prosentuaalinen osuus niillä, jotka kulkevat 5G-puhelin taskussa, on vaatimaton. Kuluttaja haluaa ensin kuulla muiden käyttökokemuksia ja esim. itse yritän omaa nokialaista potkia kolmen vuoden käyttöikään, jolloin ollaankin sopivasti 2020/21 vaihteessa. Eikös 3G/4G ole kulkeneet rinnakkain hyvin pitkään, taitaa joku kulkea vieläkin 3G-ajassa🙂.

Kiinassa toki mielenkiintoista nähdä, kuinka nopeasti kuluttajat siirtyvät 5G-käyttäjiksi, siksi ostinkin sopivasti China Mobilea, jolla 800 miljoonaa asiakasta.

Melkoinen tiputus. Toivottavasti menetetty osuus saadaan takaisin moninkertaisena muiden 5g laitteiden kautta.

Niin, oletuksena että siinä myydyssä 5g puhelimessa ei ole mitään vanhaa, 5g ulkopuolista, teknologiaa mistä Nokia saisi patentti tuloja.