Nokia-ketju. Mitä ajatuksia teillä on Nokiasta? (Osa 1)

Kyllä nyt niin monesta eri lähteestä alkaa kuulua samanlaista viestiä että siltä se alkaa haiskahtamaan. Samanaikaisesti kun Kiinan ja Hong Kongin tapaus on päällä - ja Kiinan salainen poliisi on laittanut oman lusikkansa siihen soppaan. Nämä kaikki asiat auttaa Eurooppaa siirtymässä kohti Nokiaa ja Ericssonia.

6 tykkäystä

Reefshark on tuoteperhe eli kymmenkunta erilaista piiriä tai IP blokkia. Osa niistä on jo asiakastoimituksissa. Eiköhän kaikki toimittajat mene voluumituotteilla SoC hin. Eikä se kilpajuoksu tai maraton siihen lopu, sitten mennään kohti 7nm tai 5 nm jne

7 tykkäystä

Eräs henkilö väittää olevansa Kiinan tiedustelupalvelun agentti ja hakee turvapaikkaa Australiasta kun toimet meni raffiksi. Maanantaina taitaa häneltä tulla paljastuksia laajemminkin

Kyllä nää jutut nyt pelaa huolella Nokian ja Ericssonin pussiin kun läntinen maailma arvioi kuinka paljon voi Kiinaan luottaa ja mihin raja on tarpeellista vetää.

Edit: Poimintoja alkuperäisestä lähteestä (China's spy Wang Liqiang defects to Australia, offers ASIO trove of information on CCP espionage tactics)

In interviews with The Age , The Sydney Morning Herald and 60 Minutes , he has revealed in granular detail how Beijing covertly controls listed companies to fund intelligence operations, including the surveillance and profiling of dissidents and the co-opting of media organisations.

Mr Wang said the Chinese Communist Party under Xi Jinping “infiltrates all countries in areas such as military, business and culture, in order to achieve its goal.”

“You shouldn’t underestimate our organisation … We were cultivated and trained by the organisation for many years before taking up important positions”. The Chinese Communist Party “wants to ensure no one threatens its authority”.

Niin joo sinisilmäisyydestä puheen ollen, ei muuta lisättävää, kun Elisan Mattilan näkökulma asiaan.

”Emme ole havainneet Huawein laitteissa mitään tavallisuudesta poikkeavaa. En tiedä edes maailmalta tapauksia, joissa Huawein laitteista olisi löydetty tietoturvaongelmia”, Veli-Matti Mattila summasi puhelimitse.

Edit 2: Kiina vastannut asiaan. Osuiko ja upposiko Kiinan reagoinnin perusteella.

7 tykkäystä

Kiinasta ei pitäisi ottaa mitään periaatteestakaan…
Ostamalla Kiinalaisia tuotteita sinä kannatat ihmisoikeuksien polkemista, sekä maapallon tuhoamista ympäristösaasteilla… He ovat välinpitämätön häikäilemätön kansa. Heti P-koreasta seuraava.
Esim. itse laitan Elisan poikottiin jo siksi, että he kannattavat Kiinalaista politiikkaa rakentamalla verkkojaan Huawein tuotteilla. Se on häpeällistä kun kotimaastakin löytyy toimittaja. Pitäisi tukea kotimaista teollisuutta.

25 tykkäystä

Illan “drone-ilotulitukset” Taiwanissa :slight_smile:

11 tykkäystä

Edit: löytyihän se twiitti, liittyi Uiton esitykseen
https://twitter.com/canicoll/status/1196716015197081601

3 tykkäystä

Muistelet oikein. Näissä verkoissa vertailu kohdistuu ennen kaikkea Ericssoniin ja Samsungiin. Huawei, jos muistan oikein, ei ole puolestaan läsnä Etelä-Korean markkinoilla. Joka tapauksessa rohkaiseva viesti Nokian kyvykkyydestä saada rattaat pyörimään oikeaan suuntaan.

3 tykkäystä

Pitäisiköhän tykkäämisten suuresta lukumäärästä tehdä johtopäätös että monella on nyt halua karttaa Elisaa ja kenties osakkeeseen ei kannata koskea vähään aikaan…?

Myönnettäköön että itse vaihdon myös koko perheen puhelinliittymät Elisalta Telialle. Sain perääni Elisalta kahtena peräkkäisenä päivänä soitot. Tuli suora kysymys että teetkö vaihdon halvemman tarjouksen takia. Kerroin selostaen että syy on pelkästään ideologinen. Sain vastauksen että ymmärrän. Seuraavana päivänä tuli toinen puhelu eri ihmiseltä ja selostin jälleen saman. Sain vastauksen että jaahas haluatko maksaa verorahat pois Suomesta. Tässä tapauksessa, todellakin, hyöty tulee toista kautta sen verran kuin tulee.

Hyvä! Minäkin vaihdoin Elisalta pois, ja perässä tuli soitto, että miksi vaihdoit. Kerroin syyn olevan Huawein verkoissa, ja myyjä oli ihmeissään, että ei kai meillä ole Huawein verkkoja, kun ollaan “se ainoa kotimainen”… kaikkea sitä.

Komeasti muuten Nokia nousee tänään. Olin perjantaina niin vaikuttunut Nokian tapahtuman saamasta positiivisesta huomiosta mm Twitterissä että teknologiamedioissa, että ostin kasan Nokian bulleja, joista osan tässä päivän mittaan laittanut lihoiksi. Ehkä liian aikaisin, koska viime viikon tapahtuman perusteella uskon, että viime viikolla nähtiin Nokian kurssin pohjat, koska nyt markkinat tajusivat, että Nokia tilanne kohta paranee merkittävästi - ja kurssi ei sitä vielä heijasta.

3 tykkäystä

Ericssonilta tuoreita arvioita 5G-markkinan kehityksestä

4 tykkäystä

Kilahtaakohan näistä Nokialle “essential patenteista” se €3 per laite (siis 7.8 miljardia viidessä vuodessa)

By the end of 2025, we expect 5G to have 2.6 billion subscriptions

4 tykkäystä

Laskeskelin näitä nykyisiä lisenssituloja jossain vaiheessa (aikaa sitten). Se ei ainakaan toiminut ihan noin suoraviivaisesti ja ilman tarkempia tietoja minä en saanut sitä kaavaa auki.

Mutta voi kait melko turvallisesti sanoa, että eivät Nokian lisenssitulot ole seuraavan viiden vuoden aikana ainakaan laskemassa. Eli vähintään 5 miljardia on joka tapauksessa tulossa.

4 tykkäystä

Itse olen tyytyväinen Elisan asiakas. DNA sai potkut asiakaspalvelun takia. Tellu ei ole vaan pärjännyt kilpailussa*. Vaikka en ole Elisan omistaja, Noksusaurus on salkun suurin (+ surkein) omistus ja omistan jkv Tellua, niin oma sääntö on ollut: älä sekoita omia hankintoja osakesalkun, isänmaallisuuden, ideologian ja omien mieltymysten kanssa. Yksi poikkeus on, että periaatteellisista syistä en enää osta tupakkaateollisuuden ja aseteollisuuden osakkeita.
Eli hinta-laatusuhde kyllä ratkaisee. Jos Ellu on tyytyväinen Huawein kanssa, ei minua haittaa. Olen henkilökohtaisesti enemmän huolissaan Googlen, Facebookin, Microsoftin, Amazonin, Applen jne vallan ja monopolin takia. Omistan joka tapauksessa Kiinassa valmistetun HMD Mobile Oy puhelimen, ei Noksusauruksen vuoksi, vaan optimaalisen hinta-laatusuhden perusteella :slight_smile:
*Pakko muuten sanoa, että ruotsalainen Tellu on sijoittanut Suomeen ja ollut varsin positiivinen tekijä. Ironia tässä tapauksessa on, että Tellun olemassaolon syy Suomessa on luultavasti epäonnistuneet Sonera-kaupat Saksassa.

3 tykkäystä

Tää menee nyt off topic tällä palstalla, mutta ei voi mitään. Mutta en siis itse kirjoita tästä enää enempää. Joo periaatteessa oon itsekin ollut kohtuullisen tyytyväinen Elisan asiakas, vaikka kiinteä netti valokuidulla on toistuvasti pätkinyt, aiemmin viihde -palveluissa Elisa oli tekniikaltaan valovuoden esim. Teliaa jäljessä ja jne. Kaiken kaikkiaan itse olen vaan ollut enemmän tyytyväinen Teliaan. Toki se että Telia haluaa suosia Nokian verkkoja, ei vähennä tätä ollenkaan.

Sikäli vaikka eettinen sijoittaminen nostaa päätään kovasti, enemmän itse miellän tuon oman ideologian sitä kautta, että nyt yksityiset asiakkaat mutta ennen kaikkea yritysasiakkaat saattaisivat valita jonkun muun kumppanikseen kuin Elisan. Yritysasiakkaiden, jotka pitävät verkossa kriittisiä tietoja, luulisi haluavan ajatella nyt tarkasti verkkojen turvallisuutta. Uskon siis että näiden yhtiön tekemien valintojen kautta Elisa tulee pidemmällä aikavälillä menettämään asemiaan. Tämän takia en siis itse halua enää sijoittaa Elisaan. Telia puolestaan näyttäytyy sijoitusmielessä paljon houkuttelevampana jo pelkästään arvostusmielessä.

Mutta nyt takaisin itse topic aiheeseen. Olet siis @G.J_Joe palannut takaisin Nokia omistajaksi, vai kenties ollut jo pidempään? Itse olen kulkenut matkaa Nokian kanssa jo ennen q3 -tulosta ja sen jälkeen olen lisäillyt.

1 tykkäys

Ostin ekat Noksut muistaakseni vuonna 2012 edullisella hinnalla. Nuo myytiin jossain vaiheessa ennen ALUn fuusiota hyvällä hinnalla. Ostin uudelleen pikkuhiljaa v. 2017 ja eteenpäin, kh 4.1 €. En ole myynyt ennen Q3, eikä myöskään Q3:n jälkeen. Olen aktiivisesti seurannut sekätavarakaupan sotkut jo monta vuotta. Kyseinen yhtiö on ollut ikuinen lupaus ja systemaattinen alisuorittaja. En enää usko Nokiaan, eikä yhtiö itse usko omaan pärjäämiseen (pitkän aikavälin näkymät olivat kai todella varovaisia). Eli odotan vaan kunnes sopiva exit-hinta löytyy tai arvioin uudelleen jos merkittäviä muutoksia tapahtuu (Suri saa potkut, joku ostotarjous tulee jne). Loppujen lopuksi Nokian toimiala näyttää olevan matalan marginaalin peli ja uskoisin, että kiinalaiset tulee joka tapauksessa voittamaan pelin koska heillä on megatrendit heidän puolella 2020 luvulla.

Itse ostin ekat noksut 1997, keskihintaa en nyt muista aivan tarkalleen mutta jotain 200-300mk. Sitten splittien jälkeen kun IT buumissa niistä sai about 4x rahat niin möin poies. Sen jälkeen useasti ostanut (ja myynyt) ja lähes aina tullut takkiin :smiley:

2 tykkäystä

Ensimmäinen pari Noksusta ulos:

"

Nokia Press Services press.services@nokia.com 18.32 (5 minuuttia sitten)

→ minä

Nokia Oyj

Pörssitiedote
25.11.2019 klo 18.30

Nokia lopettaa operatiivisen johtajan tehtävän; nykyinen operatiivinen johtaja Joerg Erlemeier jättää Nokian

Nokia ilmoitti tänään lopettavansa operatiivisen johtajan (COO) tehtävän ja jakaa sen eri vastuualueet muille Nokian johtajille. Tämän seurauksena nykyinen operatiivinen johtaja, Joerg Erlemeier, on päättänyt jättää Nokian johtokunnan ja yhtiön 1.1.2020.

“Joerg on ollut pitkäaikainen, luotettu kollega”, sanoi Nokian toimitusjohtaja Rajeev Suri. “Kiitän häntä arvokkaasta työstään Nokiassa.”

“Kahdenkymmenenviiden Nokiassa vietetyn vuoden jälkeen olen valmis uusiin haasteisiin”, sanoi Erlemeier. “Vaikka yhtiö on muutoksen keskellä, uskon vakaasti, että sillä on oikea suunnitelma parantaa suoritustaan tulevaisuudessa. Toivon yhtiölle ja kollegoilleni kaikkea hyvää ja menestystä jatkossa.”"

8 tykkäystä

Hyvä että kulukuuri aloitetaan ihan sieltä yläpäästä selvästi turhista / alisuorittavista johtajista.

4 tykkäystä

Hyvä uutinen. Harvoin yhdellä johtajalla on käytännössä isoa merkitystä. Pahimmillaan ehkä kehityksen jarruna. Vastuun jakaminen, selkiyttäminen ja organisaation yksinkertaistaminen on aina positiivinen asia. Kun katsoo Nokian nykyistä johtoryhmää ei ole vaikea päätellä, miksi COO roolia ei tarvita. Vaikea uskoa, että COO:n rooli toi jotain lisäarvoa eri tuoteryhmien johtajille.

Konsulttipuolen kontakteilta olen vielä parin viimeisenkin vuoden aikana kuullut, että välillä Nokian johtajia on etsitty kissojen ja koirien kanssa ympäri maailmaa, kun ei olla tiedetty, kuka mitäkin voi hyväksyä. Tehostamisen varaa siis lienee organisaatiossa vielä runsaasti.

7 tykkäystä

Tämäkin tehostustoimi on kohta maalissa. Ilmeisesti koskee muutamaa sataa henkilöä.

https://www.ey.com/fi/fi/newsroom/news-releases/20190626---tiedote---ey-ja-nokia-solmivat-maailmanlaajuisen-talousraportointi--ja-veropalvelusopimuksen

5 tykkäystä