Nokia-ketju. Mitä ajatuksia teillä on Nokiasta? (Osa 1)

Näillä ajatuksillasi ihmettelen että miksi et myy omistuksiasi? Monesta asiasta olen kyllä samaa mieltä, mutta yhdestä vahvasti erimieltä. Uskon itse Nokian 5g onnistumiseen.
Puolestaan monessa asiassa itse näen lasin olevan puoliksi täynnä kun sinä tunnut näkevän sen olevan puoliksi tyhjä. Hyvä esimerkki tästä on SoC asia, itse näen pahimman olleen takana ja tilanteen helpottavan vähitellen (lasi puoliksi täynnä). Btw tuskin muuten kilpailijoillakaan kaikki tällä hetkellä pyörii SoCeilla, luultavasti sielläkin on FPGAta välissä.

8 tykkäystä
7 tykkäystä

Ericssonin brutomarginaali on nousussa ja Noksun laskussa…Olen hiukan keventänyt. Ostin @ 3.08 ja kevensin @ 3.70 €. Olen pitkäjänteinen sijoittaja enkä usein myy tappiolla jos en ole itse tehnyt virhearviota. Noksun tapauksessa ongelmana oli aiempi harhaanjohtava ohjeistus. Olen aikaisemminkin sanonut, että tulen myymään kaikki Noksut pois silloin kun break-even tilanne saavutetaan @ 4.17€. :slight_smile:

2 tykkäystä

Yllättävän bearish oli Mikaelin mielipide. Ei taida olla vieläkään ihan luottamus palautunut Q3:n ohilyönnistä.

Sen verran kuitenkin täytyy mainita, että Kiinan markkinasta on ollut jo aiemmin (ja laajemmin) kommentteja, missä kyseenalaistetaan voluumihyödyt, jos/kun Kiinan RAN myydään näillä hinnoilla. Siitä muistaakseni Nokiakin mainitsi jo aiemmin, käyttäen kylläkin sanaa “ilmainen”.

En myöskään tunnistanut Mikaelin mainitsemaa “Nokian epäuskoa omiin näkymiin” vaikka kuuntelin samaa webcastia. Varovaisuutta oli, kuten Ericssonillakin, sillä omista tekemisistä riippumattomia muuttujia riittää. Ainakin jos Tommi Uiton edesottamuksia seuraa ei epäuskosta ole tietoakaan. :wink:

6 tykkäystä

Linkistä ei suoraan juttu aukea (maksumuurien takana) niin copy pastetan. Googlen kautta hakemalla erikseen se jostain syystä aukeaa… :hugs:

Barr urges US to buy stakes in Ericsson and Nokia to compete with Huawei

Chinese telecoms equipment maker viewed by Washington as national security threat

The US attorney-general has suggested the US buy controlling stakes in Ericsson and Nokia to help build a stronger international competitor to Huawei, the Chinese telecoms equipment maker viewed by Washington as a national security threat.

William Barr said on Thursday the US and its allies should be “actively considering” proposals for “American ownership of a controlling stake” in the European companies, “either directly or through a consortium of private American and allied companies”.

The remarks at a conference in Washington DC showed the radical steps the Trump administration is willing to consider in its efforts to weaken Huawei’s market power. The Chinese company currently sells just under a third of the world’s telecoms equipment.

US officials have urged allies not to use the Chinese company’s equipment in their 5G networks, but with limited success. There is no US company which makes the radio access equipment needed for telecoms networks, leaving the two European companies as the closest of Huawei’s rivals.

“It’s all very well to tell our friends and allies they shouldn’t install Huawei’s, but whose infrastructure are they going to install?” said Mr Barr on Thursday, noting that Nokia and Ericsson had neither “Huawei’s scale nor the backing of a powerful country with a large embedded market like China”.

The Financial Times revealed last year that US officials have been considering extending lines of credit to both Nokia and Ericsson to help them compete with Huawei on price, but Mr Barr’s comments suggest the government could take more dramatic steps.

“Putting our large market and financial muscle behind one or both of these firms would make it a far more formidable competitor and eliminate concerns over their staying power. We and our closest allies certainly need to be actively considering this approach,” he said.

Mr Barr did not in his speech say where the proposals to take stakes in the companies had come from. A spokeswoman for the attorney-general did not immediately return a request for clarification.

Nokia and Ericsson did not immediately return requests for comment.

Shares in both rose slightly after Mr Barr spoke.

12 tykkäystä

Tässä vielä suomeksi jo äsken mainitusta:

12 tykkäystä

Sekä Nokia että Ericsson lähtivät nyt Jenkeissä nousemaan luultavasti uutisen seurauksena. Nokia nyt +2,85 % ja Ericsson +1,90 %.

7 tykkäystä

Kanadakin lähti mukaan

https://ca.finance.yahoo.com/news/bce-raises-dividend-reports-q4-122359813.html

11 tykkäystä

Kieltämättä mielenkiintoisia kommentteja Barrilta. Ei kuitenkaan mitkään pienet nappulat kyseisellä kaverilla rinnassa Usa:n hallituksessa :smiley:

1 tykkäys

Isolla vaihdolla Nokia nousee NYSEssä saattaa olla huomenna täällä nousupäivä tiedossa :thinking:

6 tykkäystä

Barrin kommenteista muistuikin mieleen nämä kuvat

5 tykkäystä

Jep, siltä näyttää. Uutinen on selvästi noteerattu rapakon takana, eikä tuloskaan ole esteenä nousulle. Nousua nyt yli 4%.

9 tykkäystä

Kuinka monta prosenttia osakemäärästä “controlling stake” olisi?

2 tykkäystä

Yhdysvalloissa tuo tarkoittaa yksiselitteisesti määräysvaltaa eli yli 50% omistusosuutta.

Solidium on Nokian suurin kotimaahan rekisteröity omistaja 3,85% osuudella. :slight_smile:

Lisäys: Tarkistin vielä ja sen verran pitää lisätä, että jos omistusosuus on yhdessä toimivalla omistajaryhmällä voidaan se katsoa lain mukaan “control stakeholderiksi” vaikka omistusosuus ei ylittäisi puolta osakkeiden määrästä. Eli käsite joustaa jonkin verran.

4 tykkäystä

No huh. Salaliitto-teoria: Juuri siksi Nokia väisteli Kiina kysymyksiä tänään, exiting China :grinning:

3 tykkäystä

Kuuntelin tänään ensimmäisen Surin vetämän analyytikko tapahtuman. Jos Suri on aidosti innoissaan Nokiasta ja odottaa siitä tuleman globaali teknologia johtaja, niin hyvin kyllä osasi pitää kynttilän vakan alla. Ehkä Suri on jo suomettunut? Luulen että Uitto on tärkein Nokian vetäjä ja tulee aikanaan korvaamaan Surin. Nyt tärkeämpää että tekee diilejä, laittaa mobiilin kuntoon ja laulaa karaokea kuin että istuu pääkonttorissa. Toivottavasti Baldauf ja Uitto osaavat asiansa ja saa Nokian vihdoin takaisin nousuun.

11 tykkäystä

En saa tätä linkkiä auki, mutta nyt Trump kai raivosi Johnson:lle Huawei päätöksestä

Screen Shot 2020-02-06 at 21.50.33

Samalla kartutin omaa sanavarastoa
apoplectic = overcome with anger; extremely indignant = kiihtynyt
indignant = tuohtunut, suuttunut

7 tykkäystä

Tuo on ihan hyvä, jos Trump on kovin tuohtunut tästä 5g asiasta. Se saa hänet tekemään nopeampia ja välillä aivan uskomattomiakin päätöksiä. Jenkeillä alkaa olemaan kiire tehdä jotain päätöksiä tämän 5g:n kanssa, siitä miten haluavat hallita sen tuloa ja voihan olla että Trumpin aika käy myös vähiin? Selvästi jotain isoa on tulossa kohta.

8 tykkäystä
4 tykkäystä

Mitenkäs Nokian yhtiöjärjestyksen myrkkypilleri vaikuttaa tähän ?