Nokia-ketju. Mitä ajatuksia teillä on Nokiasta? (Osa 1)

Kiinassa ei tarvita taajuushuutokauppoja ollenkaan. Lännessä menee niihin miljoonan koodarin liksa…

2 tykkäystä

Valtion pitää saada veronsa. Taajuushuutokaupat ovat vain verotuksen muoto.

1 tykkäys

Valtava meteli nostettiin noista yrityskauppa spekulaatioista, mutta ajatelkaa asia näin… Jos Nokia on suht merkityksetön Suomelle, niin miksi se olisi mitään enempää Jenkeillekkään.

Katsokaa vaikka Suomalaisia operaattoreita. Siellä on enimmäkseen Huawein kamaa mastossa!
Suomen valtio ei ole tehnyt elettäkään edistääkseen Nokian asioita.

Katsokaa eurooppaa… Ei he näe, että Nokia olisi mitään erityistä. Huawei kiima se kaikkialla vaikuttaa olevan. Nokiaa ja Erkkiä otetaan immeeksi, koska Jenkkien masinoimat pakotteet.

Koko 5g on enemmän tai vähemmän tyhjänpäiväistä hypetystä tosiasiassa. Robotiikka ei edes ole vielä niin pitkällä, että 5g:llä olis mitään kiirettä. Tavalliset ihmiset ei oikeasti tee mitään 5g:llä…
Jos ajatellaan, että Jenkeillä olisi kova kiima ostaa Nokia, niin miksi Suomella ei ole vastaavaa kiimaa? Onko tuo Jenkki kiima loppujen lopuks vaan kuvitelmaa.
Itse kun hyvin mielellään näkisin, että Nokiankin kurssi nousut perustuisivat johonkin muuhunkin kuin pelkkään spekulaatioon yhdistymisestä ja ainaisesta haaveilemisesta ja tulevista tuotoista hekumoimiseen.
Se mitä nähtiin viime osarissa, niin se oli varsin vaisu esitys…Olisin odottanut kaiken hypetyksen jälkeen, että tämän vuoden ennusteita olis korjattu ylöspäin, mutta *itut… Sitten tähän soppaan vielä Coronan tuomat utuiset näkymät, niin eipä tässä sijoittajana viitsisi ihan pelkkään spekulaatioon yhdistymisesta investoida. Seuraavat tulevat kolme kvartaalia eivät ainakaan luvanneet juuri mitään viivan alle yhtiön omien näkemyksien mukaan.

Ps. Onko tuolla Jenkkien ns. Nokian ja Erkin rahoittamis puheella edes mitään minkäänlaista mahdollisuutta totetutua käytännössä? -Minun nähdäkseni se olisi ns. Kilpailun vääristämistä ja sitä ei siten millään tavalla voisi hyväksyä…Markkinoilla kun on muitakin toimijoita kuin Huawei, Nokia ja Erkki.

1 tykkäys

En oikein itse enää jaksa lähteä puimaan asian taustaa, mutta yritän vielä hieman.

Mielestäni et nyt oikein näe teknologisen kehityksen suuntaa: 5g tulee monin osin mahdollistamaan usean eri toimialan tulevan kehityksen sekä luo perustan isohkolle tuottavuuden kasvulle. Ja tämän lisäksi huomaamatta mielestäni jää eri markkinatoimijoiden motiivit - USA ja Kiina ovat tässä keskiössä kun Euroopassa ollaan sinisilmäisiä ja hampaattomia.

Mutta se tästä, ehkä itse olen väärässä.

6 tykkäystä

Kyllä ennusteet perustuvat fundamenttiin, ei hypetykseen. Kannattaa nyt lähteä siitä liikkeelle. Ja kun tiedetään mikä on Nokian kustannusongelman ydin, miten ihmeessä nyt oltaisiin uppgreidattu ohjausta?! Sen aika ei tosiaankaan ole nyt, eikä varmasti kukaan rationaalinen sijoittaja ole sellaista odottanutkaan.

Kysymys @Stone: Aiemmin kovasti suositit ostamaan Nokiaa ja suhtauduit yhtiöön kovin myönteisesti. Mikä tässä välissä muuttui kun kriittisyytesi kovasti nostaa päätään, ja kuitenkin samanaikaisesti osake on noussut huomattavasti. Omasta mielestäni kun Nokian pidemmässä sijoituscasessa ei ole nyt tapahtunut mitään merkittävää muutosta. Myitkö siis itse pois ennen viimeisiä nousuja ja se on nyt alkanut hiertämään kurssin noustua?

5 tykkäystä

Nokia stock price target raised to $6.00 from $5.50 at MKM Partners

7 tykkäystä

Kyllä itse ja varmaan moni muukin odotti, että josko Nokia sitten kuitenkin nostaisi näkymiä osarissa, koska annettiin ymmärtää, että niitä uusia soppareita puski tulemaan ovista ja ikkunoista…Sitten tuli osari ja oli tyyliin eipä mitään uutta auringon alla.

On totta, että myin kaiken pois Coronan ilmaannuttua kuvioihin ja se on totta, että silloin asiat näkee taas hieman toisella tavalla kun ei itse omista kyseistä osaketta.
-Toki ketuttaa(lue *yrpii) kun jäi nämä viime päivien spekulaatio nousut väliin…
Toisaalta tässä vaiheessa ostaminen takaisin olisi kova riski, koska nämä spekulaatiot eivät todennäköisesti tule toteutumaan, jolloin -10% liukumäki olisi todennäköisempi suunta piakkoin osakkeelle. Toisaalta markkina on ollut sekaisin jo jonkin aikaa. Hirveän vaikea ennustaa mitään.

2 tykkäystä

Tarvitsee vain omistaa, jos uskoo yhtiöön - voi jättää ennustamisen kokonaan väliin. Näin minä yritän tehdä salkkuyhtiöiden kanssa.

3 tykkäystä

7 tykkäystä

Itse voisin yrittää antaa pintaraapaisun sekavasti yleiskielellä ja ajatuksenvirralla, miksi itse olen suuresti sijoittanut Nokiaan. :slight_smile: Itselläni on taustaa tietoliikenteen alalta.

-Nokia on ulostuloissaan antanut omasta mielestäni selvästi ymmärtää heidän tajunneen Internetin muuttuvan suureksi pilvipalveluksi, jossa laskentatehoa tarvittaessa voidaan siirtää lähelle asiakasta, kun tilanne sitä vaatii. He ovat myös puhuneet avoimen kehityksen puolesta ajaakseen näitä asioita.

-Esimerkkinä tälläisestä kehityksestä Nvidian julkaisema GeForce NOW pilvipalvelu, jonka kautta voit pelata PC pelejä hienoilla krafiikoilla vaikka kännykällä tai esim. huonotehoisella kannettavalla. Testatkaa ihmeessä, sen voi tehdä ilmaiseksi. Itse kovan luokan pelaajana yllätyin laadusta ja todella pienestä viiveestä. Aion käyttää palvelua, niin hyvin se nyt jo toimii. Tässä kuitenkin linkki pikaista esimakua haluaville: Metro Exodus Geforce Now Gameplay - YouTube

-Tätä GeForce NOW:ta on hyvä käyttää esimerkkinä. Joku kuitenkin haluaa pelata “2ms viiveellä”. Kuvitelkaa yksi isompi laskentakeskus, joka nykyisellään pyörittää tätä palvelua ja sitten operaattorin verkko, jonka eri solmukohtiin lähemmäksi asiakasta on sijoitettu universaaleja laskentayksiköitä, jotka ovat kuitenkin pienempiä kokonaistehoiltaan. Aina kun laskentatehoa vapautuu lähempää asiakasta, niin verkko pystyy siirtämään isolta laskentakeskukselta nopeasti tuon asiakkaan prosessoinnin osittain tai tarvittaessa kokonaisuudessaan lähemmäksi asiakasta viiveen tippuessa alaspäin.

-Näitä laskentakeskuksia voisi tosiaan käyttää missä tahansa tiedon prosessoinnissa samalla tapaa. Tälläisen kehityksen tapahtuessa tulevaisuudessa älypuhelimen ei tarvitse olla kuin näyttö, akku ja yhteys verkkoon, jossa puhelimen käyttöjärjestelmä todellisuudessa pyörii. Joku taisikin Nokialta sanoa, että perinteinen älypuhelin tulee kuolemaan (Appleen viitaten).

-Tähänhän on monta mallia miten ja kuka maksaa laskentayksiköitä, mutta operaattoreilla esim. olisi mahdollisuus myydä tätä laskentatehoa. Huom. Nvidia jo toteutti itsekseen omaan makuun tarpeeksi viiveettömän ratkaisun, eli operaattorin apua ei siihen välttämättä tarvita, mutta he voivat oletettavasti haluta olla mukana, että saisivat katteita. Apple voisi haluta itse sijoittaa Iphone laskentakeskuksia, jos älypuhelin muuttuu pelkäksi näytöksi. En näkisi mahdottomuutena, että tästä tullaan vielä “tappelemaan”. Kuitenkin homma kehittyy.

-Yritykset voivat haluta tehdä privaattiverkon tällä samalla ajattelulla, joissa laskentatehoa ja sen viivettä(sijaintia) pystytään itse säätämään tarvittaessa. Näen tässä äärettömän määrän mahdollisuuksia.

-Vedän vielä kryptovaluutat tähän mukaan, mutta en näkisi mahdottomuutena 10v päästä Ethereum verkon tai jonku muun vastaavan hoitavan myös yhden supertietokoneen virkaa. Jonkun on tämänkin datan liikkuminen verkossa hoidettava ja yhdistettävä tähän aikaisempaan mainittuun kokonaisuuteen. Halusin tuoda vain tämän ilmi hahmottaakseni sitä häröpalloa mikä Internetin tarjoamasta prosessoinnista on tulossa.

-Kun tällainen kehitys tapahtuu, niin datan tietoturvan tarve korostuu. Nokia on ainut länsimaalainen yhtiö, joka pystyy kokonaisvaltaisesti tämänkaltaisia yhteyksiä itse kehittää. Yhteistyökumppania tähän laskentaan varmasti tarvitaan ja itse uskon, että itse laskentafarmit tulee tulevaisuudessa olemaan Nvidia/AMD/Intelin heinää. Jonkun kuitenkin on tarjottava ne yhteysratkaisut ja mielestäni Nokialla tässä on miljoonan taalan paikka. Tavallaan ainut pelkoni on mitä amerikkalaiset keksivät tehdä tämän asian suhteen.

-Kun yhdistät nämä kaikki asiat, niin tietoliikenteen määrät tulevat kasvamaan exponentiaalisesti entisestään (Rahaa valuu suuresti myös kiinteään runkoverkkoon ja kaikkeen muuhunkin). Softalla, joilla hallitaan näitä verkkoja, niin sen tärkeys korostuu exponentiaalisesti. Mielestäni se on ollut Nokia, joka on rummuttanut tätä.

-Tämä kehityshän ei varmasti tapahdu hetkessä, mutta voiko joku uskoa ettei sitä tapahtuisi ilman ydinsotaa / meteoriittiä, joka tappaa meidät kaikki täältä?

20 tykkäystä

Carl Bildt on tainnut Googletransleitata Inden Nokia-ketjua? :slight_smile: Mielestäni poliitikkojen palkkoja saisi nostaa huomattavasti, niin laajempi ymmärrys oikeasti EU:lle tärkeistä asioista voisi vaikka lisääntyä ajan mittaan…

Tuota Stubbin kommenttia Bildtin twiittiin en ymmärrä. Stubbin mielestä Brysselin ja EU-maiden huono ymmärrys geoteknologisesta kilpailusta ja jämähtäminen rauta-aikaan on mahdollisuus Nokialle ja Ericssonille? Täh? :grin:

4 tykkäystä

Bildt om huippuärsyttävä poliittinen fossiili, mutta hän on oikeassa: Berliini ei ymmärrä tätä asiaa. Pariisi sen ymmärtää, muttei ole mitään väliä jos ei saada saksalaisia mukaan. Outo ideologia siellä: Huawei on ok, mutta luottokortit ovat epäluotettavia. :smile:
Kokemuksen perusteella on vaikea saada saksalaisen poliitikon muuttumaan, joten ensisijaisesti Nokian täytyy vaan parantaa omien tuotteiden laatua ja ylipäätään omaa tekemistä…

8 tykkäystä

Nokian satamavehkeilyt jatkuu. Tällä kertaa Antwerpen ja yhdessä operaattorin (Proximus) kanssa.

image

Lisäys:
“Turvallisuus ja kattavuus kulkevat käsi kädessä”. Turvallisuus on näissä privaattiverkoissa vielä paljon tärkeämmässä roolissa kuin yleisissä verkoissa. Nokian asema on privaattiverkoissa selvästi ylivoimaisesti vahvin ja on ollut jo pitkään. Toivottavasti Nokia osaa tämän hyödyntää.

En usko, että yksikään länsimainen yritys rakentaa uuden privaattiverkon Huawein laitteilla. Suoraan yrityksen MPLS-verkkoon yhdistyvässä langattomassa verkossa riski olisi liian iso. 5G on turvallisuudeltaan moneen kriittiseen yrityssovellukseen ylivoimainen. Tästä voi tulla paljon hyvää tulevaisuudessa.

8 tykkäystä

26GHz (mmWave) huutokauppa ensimmäisenä Euroopassa. Näköjään siellä liikenne- ja viestintäministeriössä tehdään muutakin, kuin mietitään kummalle puolelle tietä saa pysäköidä. Hienoa.

6 tykkäystä

Mahtaako näistä satamavehkeilyistä tms priva-verkoista jäädä mitään?
Mietin vaan että Nokian pitäisi saada kaikesta 10% lisää että jäisi meille osakkeenomistajillekin jotain…

1 tykkäys

Miksei jäisi? Lisäksi näistä Private Wireless verkoista saadaan myös jatkuvaa tuloa palveluliiketoimintana. Ehdottomasti yksi valoisimmista avauksista Nokialta pitkään aikaan vaikkakin pienestä lähdetään.

6 tykkäystä

Nokian ja DT:n yhteiskommentti. Itseltä oli mennyt kokonaan ohi.

4 tykkäystä

Aika mitättömät kommentit mielestäni. Ei mitään konkreettista pointtia.

3 tykkäystä

Täältä löytyy ilmaiseksi The Wall Street Journal:in juttu “The Winners From Washington’s War on Huawei”

Pari poimintaa - julkisuuden ansioista:

Even if a deal doesn’t transpire, investors might be wise to have another look at the stocks.

The attorney general’s plan is far from clear, but it might not need to work out for shareholders to see better days.

https://thedailybreakingnews.com/business/the-winners-from-washingtons-war-on-huawei/

4 tykkäystä

Huono ajoitus :frowning:

“Lakot eivät välttämättä pysäytä yrityksiä, mutta vaikeuttavat niiden toimintaa. Esimerkiksi Nokian tuotekehitys Oulussa pysähtyy ja vaikuttaa tuotekehityseen muuallakin yhtiössä.”

1 tykkäys