Nokia-ketju. Mitä ajatuksia teillä on Nokiasta? (Osa 1)

Sen kun tietäisi. Pelko on että jonkinlainen osa pitkien ketjujen firmoista menee konkkaan ennenkuin markkinat palaavat normaaleiksi. Luonnollisesti korvaavia tulee tilalle ja minkä tahansa tuotantoketjun voi rakentaa uudestaan, mutta se ei tapahdu viikossa tai kahdessa.

Eiköhän minimissään pitäisi laskea että 3kk meni harakoille enemmän tai vähemmän. Tämä siis jos virusongelma saadaan maailmalla hanskaan noin kuukauden sisään (tapaukset eivät enää paisu pystysuorana palkkina, terveydenhuolto todistettavasti on selvinnyt tilanteesta ja koko maailma ei ole enää lopettanut bisnesmatkustamista)

4 tykkäystä

Toisaalta en usko, että R&D on koronan takia pysähtynyt. Ei ole välttämättä edes merkittävissä määrin hidastunut. Noh, mutta spekulointiahan tämä on ja kaikki äänestävät loppupeleissä lompakoillaan. Meinasin myydä Nokiani, kun pilkkomishuhut nostivat mielestäni syyttä osakekurssia, mutta päätin jo aiemmin, etten lähde spekuloimaan, kun markkinoilla on niin paljon volaa ja paniikkia, niin en myynyt sen enempää Nokiaa kuin mitään muutakaan.

6 tykkäystä

Ericsson on siis kommentoinut että koronalla ei, ainakaan vielä, ole ollut materiaalista vaikutusta. Nokian suhteen oletan tilanteen olevan aikalailla samanlainen.

Ericssonilla on puolestaan enemmän liikevaihtoa Kiinassa kuin Nokialla. Tähän on varmasti tullut nyt viivästyksiä, joilla voi olla vaikutusta q1 -tulokseen. Toiseksi Etelä-Korean tilanne luultavasti aiheuttanee myös viivästyksiä maan 5g -projekteihin, ja jonkin verran näin liikevaihtoa uupuu. Kuitenkin Nokian ja Ericssonin osuudet ovat melko pienet verrattuna Samsungiin.

Kaiken kaikkiaan itse olen kuitenkin, ainakin toistaiseksi, sekä Nokian että Ericssonin suhteen rauhallisin mielin. Pidempiaikaiset koronan aiheuttamat Aasian seisaukset varmasti tulisivat vaikuttamaan, mutta toistaiseksi olen itse siinä ajatuksessa että vaikutukset ovat olleet pieniä. Ja toisaalta uskon että jossain kohdassa tehtaat laitetaan pyörimään ”koronasta riippumatta”.

6 tykkäystä

Tällainen tuli vastaan.

https://www.google.fi/amp/s/investorplace.com/2020/02/coronavirus-a-catalyst-ericsson-stock/amp/

Arguably most analysts are concerned about which publicly traded companies face the most risk over the coronavirus from China. However, in the case of telecommunications equipment provider Ericsson (NASDAQ: ERIC ), it might benefit from the outbreak. That’s because Ericsson stock may jump higher from the underlying organization stealing market share from sector leader Huawei .

Obviously, for Huawei, this is incredibly problematic as the vast majority of cases are centered in China. Further, investment analysts report that Huawei’s smartphone business has over 60% exposure to this domestic market. Thus, they are easily among the worst hit in terms of China-based smartphone sales.

To make up for this loss, Huawei must depend on its other viable arms. Therefore, you’d expect that they can’t aggressively price out the competition as they have previously.

Moreover, China is steadily losing its economic leverage to bully other countries. Many experts are warning that the impact to China’s economy is much worse than previously forecasted.

6 tykkäystä

Kuitenkin ihan hyviä merkkejä Kiinasta viime päivinä eikä siellä kaikki tuotanto ole pysähtynyt. Nyt en enää löytänyt tilastoa, mutta ilmeisesti tällä viikolla tehtaista/tuotannosta oli käytössä n. 60%.

Itse en usko, että tässä pitkään enää kärsitään Kiinan takia, mutta se on vain mielipide. Täytyy myös muistaa, että kysyntäpiikki odottanee monella alalla jahka tehtaat käynnistyy.

6 tykkäystä

<Kuitenkin ihan hyviä merkkejä Kiinasta viime päivinä eikä siellä kaikki tuotanto ole pysähtynyt. Nyt en enää löytänyt tilastoa, mutta ilmeisesti tällä viikolla tehtaista/tuotannosta oli käytössä n. 60%.<

3 tykkäystä

Tässä olisi tutustumisen arvoinen juttu Huawein Suomen maajohtajasta Kauppalehti Optiossa, käykää ihmeessä lukemassa, jos tunnukset:Kiinan kätyri vai isänmaan asialla? Huawein maajohtaja Mika Aarnikka sanoo johtavansa Suomessa yhteiskunnallista operaatiota: ”En halua olla väärässä tässä” | Kauppalehti

Lisäys: tuo otsikon vaarassa luetaan sitten väärässä :slight_smile:

2 tykkäystä

Paras kohta tuossa artikkelissa :smile:

4 tykkäystä

Tommi twiittaa mid-bandeista (en tiedä itse niistä muuta kuin että C-band auction taitaa mennä joulukuulle - Barr haluaisi kyllä huutokaupat jo parin kuukauden sisään 2:13:30 China Initiative Conference - YouTube)

6 tykkäystä

Ja tätä ei ilmeisesti ole linkattu tänne.

Itse jutussa hieman yllätti se että Ericssonia työnnettiin tarinaan aika vahvasti mukaan pelaamaan jotain roolia.

4 tykkäystä

Eiks toi ollut saman kuonan kierrätystä? Ericssonin kanssa ei mitään jakoa kilpailuviranomaisten takia, en tajua miksi journot jaksaa tota pyörittää.

5 tykkäystä

Oon kanssasi samaa mieltä. Ongelma on se että Huawei on mittatikkuna tuotekehityksessä ja kun käyttävät yli tuplasti enemmän rahaa kuin Nokia ja Ericsson yhteensä, on tämä ongelmallista. Ja tämä ongelma on yhteinen Nokialle ja Ericssonille. Panostuksiin nähden tekisi mieli sanoa että Nokia ja Ericsson pärjäävät aika hyvin. Mutta jatkoa ajatellen näitä kehityspuntteja tulisi saada tasoitettua.

Mutta kun näitä merger juttuja tulee kuin sieniä sateella, niin se on saanut ajattelemaan että jollain tavalla myös Ericsson olisi tarinassa mukana. Ehkäpä sillä on liitoskohta juuri tuohon kehityspuoleen…

5 tykkäystä

Ihan mukavaa luettavaa tuosta Darylin blogista.

https://www.nokia.com/blog/market-leadership-defined-and-how-i-came-rank-nokia-number-one-2019-best-competitive-position/?amp=&__twitter_impression=true

4 tykkäystä
14 tykkäystä

Surin aika loppu, toivottavasti Pekka hoitaa asiat paremmin, Fortumissa ainakin hyvin hoiti hommat

14 tykkäystä

Lehdistötilaisuus medialle järjestetään tänään klo 11:00 Nokian Executive Experience Centerissä, Karakaari 18, Espoo. Webcastiin voi osallistua osoitteessa https://my.icareus.com/web/bright/player/embed/webcast?eventId=42144713&playerId=42073592

5 tykkäystä

Vaihto ei ole yllätys, mutta seuraaja on. En oikein tiedä mitä tuosta pitäisi ajatella. Itse kuvittelin, että maailmalta olisi löytynyt päteviä, ainakin osittaisia substanssiosaajia Surin korvaajaksi.

4 tykkäystä

Johan nyt… valinta on kyllä yllätys. Vähän kun haettaisiin signaalia että “tämä on muuten suomalainen firma, perkele.”

3 tykkäystä

Fuusiota tulossa, siksiköhän Siilasmaakin lähti kun ei jaksanut parin isomman fuusion/myynnin jälkeen enää uusia

3 tykkäystä

Tätä siis on pedattu syksystä lähtien. Pekka on ollut Nokialla aiemmin vuosina 1990-2000.

2 tykkäystä