Nokia-ketju. Mitä ajatuksia teillä on Nokiasta? (Osa 1)

‘JormaSoul’ - et ole ilmeisesti käynyt kaupallisia neuvotteluja operaattorien kanssa. Kyllä niitä uusia autoja vaaditaan ja kirjataan myös sopimuksiin. Ei ole loogista, mutta joillakin markkinoilla tämä on todellisuutta. Maailma ei ole reilu paikka.

Olen tässä ketjussa kertonut mahdollimman avoimesti, kuitenkaan liikesalaisuuksia vaarantamatta, Nokian toiminnasta ja Telecom-markkinan dynamiikasta. Kaikkea taustoitusta en ole voinut avata, jolloin lukijan on valittava puhunko totta vai en. Mutta panostamalla kunnolla postauksiini arvelin, että voisin näin tuoda jotakin hyvää tai kiinnostavaa tähän foorumiin.

Nimimerkki ‘JormaSoul’ näyttää olevan erityisen kriittinen sekä toimintaani ketjussa että tekemiini postauksiin. Moniin väitteisiin en luottamuksellisuussyistä edes voi vastata. Valitettavasti koen tällaisen loukkaavana ja välillä myös henkilöön kohdistuvana trollauksena.

Jos tämä nähdään herkkänahkaisuutena, niin sallin sen itselleni. Olen tottunut toisenlaiseen keskustelu- tai debatointityyliin - ja on foorumeita, joissa käyttäytyminen keskustelukumppaneita kohtaan on kannustavampi ja arvostavampi.

Varsin paljon olen tähän Nokia-ketjuun jo postannutkin, joten nyt on osaltani sopiva hetki lopettaa Nokiaa koskevien tietojen ja näkemysten jakaminen täällä.

9 tykkäystä

Harmillista, sillä todella arvostan osaamistasi jonka tuot foorumille.

Saan myös itse välillä ”nasevaa” palautetta nimimerkkejä muistamatta, kuten varmaan kaikki muutkin - kasvottoman kommunikoinnin varjopuolia. Kuitenkin ollakseni rehellinen pidän itse ”JormaSoulin”, joku voisi sanoa suorasukaisesta, argumentoinnista. Pidän sitä hyvin rehellisenä kuitenkaan paljastamatta sisäpiiritietoa. Asiat voivat väitellä vastakkain - kuten kuuluukin.

En ole itse löytänyt parempaa foorumia… :thinking:

21 tykkäystä

Jatkakaa vaan mieluummin, minua ainakin kiinnostaa.

5 tykkäystä

Minäkin luen mielelläni @Paakkarinen kirjoituksia, joten olisi mukavaa jos jatkat kirjottelua. Mielenkiintoista nähdä näkemyksiä henkilöltä joka tuntee alan. Itse en tunne lainkaan joten olen analyysien varassa. Ja kuitenkin sijoitan Nokiaan. Olen sijoittanut jo, muistaakseni, vuodesta 2009 ja aina olen toivonut että kohta se Nokia nousee. :smiley:

12 tykkäystä

<aina olen toivonut että kohta se Nokia nousee. <

Jenkeissä Nokia nousi:

6 tykkäystä

Toivottavasti jatkat kommentointia @Paakkarinen tai vähintään palaat kirjoituspöydän ääreen pienen tauon jälkeen. Foorumin parasta antia on mielestäni eriävät mielipiteet, varsinkin kun ne ovat perusteltuja. Tässä ketjussa on monia “vakituisia” kommentoijia, ja pikkuhiljaa olen alkanut hahmottamaan jokaisen erilaista tyyliä. Olen jokaiselle kiitollinen, koska ylimääräistä työtähän tämmöinen kirjoittelu tavallaan on. Muistan nimimerkin Paakkarinen FB ryhmistä ja olin iloinen siitä, että ryhdyit kirjoittamaan tännekin. Jos nyt kuitenkin päädyt vaihtamaan osoitetta, niin kertoisitko, mistä sinut parhaiten löytää tarinoimasta tulevaisuudessa?

Mukavaa kesän jatkoa ja kiitokset @Paakkarinen @JormaSoul @OldFeki ja kaikki muutkin kommentoijat sapelien kalistelusta. Pieni sanojen kipinöinti elävöittää keskustelua ja tekee siitä mielenkiintoisempaa.

19 tykkäystä

Jostain matkoilta mukaan tarttuneessa Gofore Oyj:n tarralapussa lukee “Sharing is caring”. Joskus viime vuonna kuulin yrityksen johdolta version “vittuilu on välittämistä”. Yhtä kaikki, henkilöön/kommentoijaan menevää arvostelua en hyväksy, mutta asioista pitää ja saa puhua suoraan, kuten täällä on tehty ja kuten Foorumin säännöissäkin todetaan. Se on oikeanlaista kulttuuria niin nuorekkaissa yrityksissä kuin lukemisen arvoisilla keskustelupalstoillakin. Jos joku ei sitä kestä paria kuukautta enempää, tämä ketju taitaa tosiaan olla väärä paikka.

Mutta eiköhän lopeteta tämä jauhaminen. Ohessa BBC:n tuore/mainio yhteenveto Huawein tilanteesta Briteissä. Jutussa hieman laajemminkin niistä ongelmista, mitkä voivat olla Huaweilla edessä ja miksi operaattorit ympäri maailmaa seuraavat tilannetta varmasti hyvin tarkasti.

Edit. Ja Ericsson ehti jo ilmoittautumaan halukkaaksi korvaamaan Huawein. :slight_smile:

11 tykkäystä

Jotain uutta nippelitietoa. Viimeisen 12-18 kk aikana Ericsson tehnyt karkeasti 100 000 5G saittia. Samaisessa ajassa voittanut 9 uutta asiakkuutta Huaweilta tai Nokialta. Ja hyvä että sanotaan yhtiöiden osalta ääneen ettei ole ongelma jos Huawei kiellettetään: kapasiteettia löytyy. Tämä pätee varmasti myös Nokiaan.

In an interview with Sky News the company’s president for Europe, Arun Bansal, said Ericsson was not lobbying for its Chinese rival to be banned - but would be capable of meeting the demand if it was.

Over the last year Ericsson has been chosen to replace Huawei or Nokia equipment for nine mobile network operators - losing out to the Chinese company only in a single case in the Netherlands.

Asked if Ericsson could fill the gap if all mobile networks in the UK were instructed to remove Huawei equipment, Mr Bansal said: “Absolutely.”

Mr Bansal said the company had been myth-busting some assumptions on the part of British government officials that Ericsson’s technology was in some way behind that of Huawei.

In the last 12 or 18 months we have done roughly 100,000 site swaps globally. That is more than twice the number of sites across the whole of the UK, so from a supply chain point of view we have that capability.”

In the case that the UK government required Ericsson’s equipment to be manufactured outside of China, Mr Bansal said the company had factories in Estonia and Poland which could meet the UK’s needs.

He noted that China already reserves 90% of its domestic market share for domestic vendors, such as Huawei and ZTE.

Ericsson won the other 10% and has a factory in the country to produce this equipment.

Edit: En ehtinyt huomaamaan @OldFeki editointiasi.

4 tykkäystä

Minä täältä taustalta osallistun mielipiteelläni @JormaSoul ja @Paakkarinen keskusteluun. Ymmärrän, että kriittinen katsantokanta voi olla toisinaan tosi turhauttavaa, varsinkin jos ei ole mahdollista lyödä mustaa valkoisella pöytään. Itse koen kuitenkin, että juurikin nämä teidänkin väliset keskustelut on kultaakin kalliimpaa. Tämä ketju on pitkälti yksi niistä, jonka mukaan myös arvioin omaa Nokia sijoitusta ja liikkeitä sen kanssa. Ja toivoisin koko sydämestäni, että huolimatta erilaisista katsantokannoista, tai tiettyjen raastavuksien esiintymisestä, jaksaisitte ja jatkaisitte keskustelua.

7 tykkäystä

Tiivistelmää sitä kaipaaville. Otsikointi perustuu Dansken viimeisimpään analyysiin.

Konsensuksen mukainen osakkeen tavoitehinta on 4,15 euroa.

5 tykkäystä

Toki, mutta täysin eri asia jos asiasta on sovittu etukäteen ja se on hinnoiteltu sopimukseen.

Tämä on tätä päivää ja kaikesta on helppo loukkaantua. Olen kommentoinut muutamaa kirjoitustasi lähinnä sen takia että kirjoitus on ollut epäselvä tai mielestäni perustuu selvästi väärinymmärrykseen. Paljon virheitä on jäänyt korjaamattakin. Valitettavasti omaan korvaani hieman särähtää kun viisi vuotta yrityksen toiminnasta sivussa ollut kertoo totuuksia yrityksen sisäisistä asioista.

14 tykkäystä

image

Samat havainnot salkunhoitajalla. Nyt mainitaan Cerberus.

image

Edit: Tämä on luonnollisesti (miettien Cerberuksen näkökantaa) eriasia alkaa miettimään maksettavaa preemiota kun hinta on 3,8 € versus vaikkapa 2,5 €.

7 tykkäystä

Hyvä, että ketjun aktiivina vahvistit minullekin syntyneen käsityksen keskustelutyylistä. Valitettavasti tyyli seuloo tehokkaasti halukkaita keskustelijoita - jopa parissa kuukaudessa - ja ketjusta tulee muutaman samanmielisen foorum, jossa jaetaan uutisotsikoita. Lopetan jauhamisen tähän.

2 tykkäystä

Juu kyllä kiire on noteerattu varmaankin Nokialla, Lundmark aloittaa työt jo kuukautta alkuperäistä ajankohtaa aikaisemmin, kuten hiljattain kerrottiin.

Mutta näin Inderesin sijoitussuositusta noudattaen ( tavoitehinta 3,20 & vähennä), niin joutuu olla varovainen, nykykurssi on nykynäytöillä tapissa…

1 tykkäys

Nokian kurssissa on selvästi jo spekulaatiolisää Huawei-jenkki-5G draamasta ja näin vähän rajallinen upside. Tottakai vielä ihan OK hinta jos kaikki menee nappiin seuraavan vuoden-parin aikana, mutta isompaa nousua on vaikea nähdä ellei todellakin koko kiska osteta pois merkittävällä preemiolla ja siitä tule Virallista Jenkkilän Approved 5G Toimittajaa (vain NSA-CIA -hyväksytyt takaovet asennettu, say no to China)

Näkisin myös että tuollainen Virallinen Jenkki 5G leima voi jopa olla haitaksi bisneksille muissa maissa.

3 tykkäystä

Hinta ei omasta mielestäni ole edelleenkään korkea jos uskoo Nokian kykenevän 2021 0,30-0,35 EPSiin. Itse miellän tämän hyvin mahdolliseksi.

8 tykkäystä

Olen vähän samoilla linjoilla, mutta ainoastaan, jos kyseessä olisi jenkkiyhtiöt. USA:lla on vahvat liittolaiset ja vipuvoimaa ohjailla erityisesti Venäjän tai Kiinan vaikutuspiirissä olevia pienempiä valtioita turvallisuuspolitiikan kautta. Tällaisesta on esimerkki Etelä-Korea. Maailman rikkaimman valtion kanssa tehtävä kauppa tai rahoitus saattaa olla keinovalikoimassa muualla.

Mutta Ericsson ja Nokia… Vaikea uskoa, että NSA:lla tai CIA:lla on tekemistä näiden kanssa. :slight_smile:
En myöskään usko, että kaupan kannalta merkittävissä valtioissa Pohjoismaalaiset yritykset koetaan jollain tapaa USA:n mandaatin alla toimiviksi.

11 tykkäystä

Myös Intiassa kirjoitetaan kriittiseen sävyyn Kiinasta ja Huaweista, mikä rajakahakan jälkeen ei tietenkään ole mitenkään yllättävää: Outlook India Magazine Online- Read News India, Latest News Analysis, World, Sports, Entertainment | Best Online Magazine India

9 tykkäystä
  • Following the pandemic, Hong Kong, skirmishes at the Indian border, and so many other efforts by Beijing to conceal, coerce, and co-opt the world, its waking up the citizens of the world to the Communist Partys true intentions to dominate 5G. And Huaweis efforts are running out of steam, Krach said.

Hyvin sanottu.

Kuten myös:

  • Alleging that the bullying is out of desperation, perhaps fear, he said China is feeling its 5G dream of global domination suddenly slipping through its fingers…
9 tykkäystä

No kieltämättä, kuten myös alla on lueteltu asioita.

image

11 tykkäystä