Nokia-ketju. Mitä ajatuksia teillä on Nokiasta? (Osa 1)

Ihan hihasta heitettynä voin sanoa että FPGA-pohjaiset ratkaisut kuluttavat enemmän energiaa kuin vastaavat SoC-ratkaisut → käyttäminen kalliimpaa. Ja on Huawei ollut kait pidemmällä Beamformingissa, mitä noita hessuja IO-techin foorumilla kuuntelee.

1 tykkäys

Komppaan @kezist SoC kehitys on se suurin asia varmastikin.

Surin sanoin asiasta q2/2020:

"In Q1, both shipments were 17% of our total 5G deliveries. In Q2, we landed at 25%. We believe that we remain on track to reach 35% or more by year-end and more is very possible, although that is dependent on the speed of customers transitioning to new technology during the pandemic. In terms of road maps for our mobile radio products, we are making meaningful progress in closing gaps to the competition where they exist.

Those gaps are certainly not everywhere. And in some areas, we are ahead. And I have seen that perspective validated in recent customer assessments. As examples, when you look at the next-generation technologies that will be critical for the future, such as vRAN, Cloud RAN and Open RAN, Nokia is in a leadership position with our globally available solutions.

Tämä on myös tällainen helppo heitto nykyään puolittain perillä olevalta ihmiseltä… Nokia on hieman teknisesti jäljessä… Joo osittain on

5 tykkäystä

väittäisin Huawein tuotekehityksen olevan ihan liekeissä.

17 tykkäystä

Kovin eri tavoin sijoittajat arvostavat pohjoismaisia kilpakumppaneita. Ericssonin P/E Ratio on nelinkertainen verrattuna Nokian vastaavaan. Disclaimer, kuvakaappaukset Investing.com-sivuilta tältä päivältä.

NOKIA (€)

ERICSSON (SEK)

3 tykkäystä

Eli FPGA kuluttaa enemmän sähköä kuin SoC. Mutta mitä muita eroja? Beamforming ei kerro minulle mitään? Onko siis nopeuksissa eroa? Vaikea käyttää? Vertautuuko kuten Symbian ja Android aikanaan?

FPGAt vie enemmän sähköä, ovat kaliimpia kuin custom-piirit ja potentiaalisesti myös suorituskyky on heikompi.

Plussaa vain se että niiden toimintaa voi muuttaa jälkikäteen - Field Programmable… kun taas custom-piirit jos kaipaavat muutosta niin se on uusi piirimalli.

Tosin nykypäivän custom-piirejä voi myös usein korjailla ohjelmistopuolella tai mikrokoodipäivityksillä, mutta muokkausmahdollisuudet ovat paljon rajallisemmat. FPGA on sanamukaisesti prosessori jonka voi uudelleenohjelmoida kokonaan toisenlaiseksi. Yleensä näitä käytetään piirikehityksessä ja paikoissa joissa kysyntä on niin pientä ettei kannata tehdä custom-piiriä. Nokia joutui käyttämään näitä “tuotantomalleissa” kun custom-piirivalmistus Intelillä meni puihin.

5 tykkäystä

Nykytilanteessa suurin ongelma on FPGA-piirien suuri kustannus verrattuna SoCeihin (ASIC). Nokia ei pysty kilpailemaan laitteiden hinnassa, jos ja kun laitteissa on paljon FPGA-piirejä.

image

SOCit ovat hitaita ja kalliita suunnitella, mutta valmistusmäärien kasvaessa ne tulevat nopeasti huomattavasti halvemmiksi, kuin FPGA:t.

FPGA on muilta ominaisuuksiltaan jopa ylivoimainen ohjelmoitavuutensa ansiosta. Toki Jarniksen mainitsema virrankulutus on suurempi ja tehossakin voi olla eroa, joskin vain pientä.

6 tykkäystä

Nämä ei oo ihan vertailukelpoisia lukemia, vaikka toki Ericssonille sallitaan myös vetailukelpoisissa korkeampi P/E.

1 tykkäys

Useammallakin meistä on ollut mielessä onko kurssilasku yleisesti tiedossa olevista tekijöistä lähtöisin, vai tietääkö joku jotain muutakin. Tämä ajatus hiipii kyllä mieleen kun menoa katsoo. Yksi asia mikä vaikuttanee Nokiaan ja mikä on monien tiedossa mutta ei ymmärtääkseni aivan vielä julkinen on US turvallinen 5G strategian toteutusohjelma jota olen odotellut positiivisella mielellä. Alkaa tuikkia että voisiko tuossa ohjelmassa vastoin odotuksia olla jotakin negatiivista Nokialle? Mitä mieltä OldFeki ja muut tekniikkagurut ovat, kuinka helposti tuollaisella paperilla polkaistaan kilpailua Nokialle? Lähinnä mietin kovaa intoa saada merkittävä US 5G toimija; voidaanko sellainen pystyttää järkevässä ajassa keräämällä konsortioon US 5G osaajat CSCO ym ja näitä avokätisesti tukemalla tms? Voi toki olla myös jotakin mikä kovasti suosii Samsungia tai o-RAN porukkaa, onhan tässä Ericssonkin jnkv hittiä ottanut vaikka ei kovasti markkinasta erottuen? Vaikea tietää. Toivotaan kuitenkin että strategia on positiivinen Nokialle ja lappu vain laskenut omia aikojaan.

2 tykkäystä

Haluaisitko vielä vastata tiedusteluuni Samsungin haasteista saada RAN-jalansijaa, koskapa sanoit siihen vielä palaavasi?

Miksi mielestäsi se ei ole helppoa, jos SA 5G:hen siirrytään? Toki toivon näin, mutta kuulisin mielelläni argumenttejasi. Sehän tiedetään, että operaattorit, jotka tavitsevat 2G ja 3G -tukea eivät sitä saane Samsungilta ja ymmärtääkseni, nämä ovat Huawein asiakkaita.

Onko kyse teknologiasta, uskottavuudesta vai yksinkertaisesti siitä, että on helpompi jatkaa tutun toimittajan kanssa? Marginaalien heikkous ja vaikka miinussopimukset tiettyyn pisteeseen lienevät kuitenkin varakkaalle Samsungille hyväksyttäviä kun se pyrkii saamaan merkittävää jalansijaa RAN-toimittajana.

1 tykkäys

Surihan sanoi, että vielä SoC-osuus ei näkynyt tuloksessa q2, koskapa kestää kuusi kuukautta toimitusten näkyä tuloksessa ja q4-kvartaalissahan osuus oli vaivaiset 10%:

“We typically see an approximate six-month delay between shipments and impact on financial performance. We finished 2019 with 5G PBR shipments standing at approximately 10% and at Q4 2019.”

Toisin sanoen vasta tämän vuoden q3- ja q4- raporteissa alkaa olla mainittavasti SoC-marginaaliparannusta eli tuloksen pitäisi ainakin tätä kautta olla kasvusuunnassa.

3 tykkäystä

päivitin aiemmin sitä edeltävää vastaustani →

3 tykkäystä

OK kiitos paljon, jäi huomaamatta!

2 tykkäystä

Juuri näin, pientä marginaaliparannusta tulossa tuota kautta. Ja vuotta 2022 (ja eteenpäin) en meinaa malttaa odottaa: silloin näkyy jo isosti. Lisäksi tuotteiden tulisi olla todella kilpailukykyisiä.

3 tykkäystä

Tähän meillä ei liene vakuutena kuin Nokian sana, ja se ei ole osoittautunut tähän mennessä kovin paikkansa pitäväksi.

Ja kun Nokian kurssi vajoaa vajoamistaan, tuntuu kuin markkinat eivät ollenkaan huomioi seuraavia seikkoja:

Vuonna 2019 Software ja Technologies tekivät liikevoittoa yhteensä 1828 milj. (SW 589 + TECH 1239) joten operaatiivinen tulos osaketta kohti 32,6 senttiä (1828:5610).

Ja myös Networks on tätä nykyä voitollinen: operatiivinen tulos oli q1-q2 2020 169 milj. plussalla kun se vuotta aiemmin oli 135 milj. miinuksella. Ja puhutaan sentään Nokialle perinteisesti heikommasta vuosipuoliskosta!

Myös mainittu SoC-kehitys, yritysverkkojen rivakka kasvu Nokialla sekä Huawein vastoinkäymiset sekä henkilöstöleikkaukset (viimeisimpänä Ranskassa) antavat Networksille lisää tuulta purjeisiin.

12 tykkäystä

Itse kommentoin silloin tällä palstalla kun Nokia saavutti 4.2e tason että jos omistaisin niin lähtisi kuin telkkä pöntöstä samantien, silloin minulle täällä naureskeltiin ja kritisoitiin. Omasta mielestä oli täysin yliampuva kurssireaktio silloin ja edelleen olen samaa mieltä, tosin näillä hinnoilla olen jo itsekin vakavasti harkinnut. Jos saan 3 pintaan niin sitten ostan. Eikös se Indereris analyytikkokin jo jotain kommentoinut siihen edelliseen “hyvään” tulokseen.

1 tykkäys

Täytyy muistaa että huolimatta Nokian vajoavasta osakekurssista todistetusti Nokian 4G verkot performoivat parhaiten, riippumattomien mittauksien mukaan siis.

5G verkkojen osalta voidaan, Nokian sanojen lisäksi, lukea yksittäisiä merkkejä. Niiden perusteella performaatio ei voi olla ainakaan kovin paljoa huonompaa kuin kilpailijoiden. Lisäksi Nokia itse on osoittanut todistusta että Etelä-Koreassa heidän verkkonsa performoivat parhaiten. Vaikka tämä on Uiton esittämää todistusta, toki se voidaan kyseenalaistaa. Mutta kun huomioidaan Nokian SoC kehityksen ja historian 4G verkkojen osalta ja yhdistetään se oletettuun nykytilanteeseen, en siis olisi performaatiosta itse huolissani. Itse olen huolissani vain kustannuksista, ja näin kilpailukykyisestä hinnoittelusta.

7 tykkäystä

Ei sinulle naureskeltu mutta osaltasi se oli aikalailla heitto ilman mitään pohjaa. Toisaalta kurssilasku on myös nyt vailla suurempaa pohjaa.

Se mikä palstalla oli pointtina oli tulevaisuuteen katsominen myös hinnoittelua silmällä pitäen. Jos vuoden päästä hinta ei ole selkeästi korkeampi kuin tuo 4,2 €, tällöin olen ollut väärässä. Vielä en kuitenkaan ole nähnyt perusteita ettei tulevaisuuden skenaario toteutuisi. Toistaiseksi Nokian lasku on ollut teknosektorin mukana laskua ylimääräisellä vivulla koska Nokian lähihistoria on huono.

Jokainen voi katsoa arvostuskertoimia ja miettiä että onko Nokia vaikka 2021 ennusteilla hintava, ja vaikka sama tehtäisiin 4,2 euron hinnalla. Heitot tarvitsevat jotain faktaa taakseen.

12 tykkäystä

Ei se itseasiassa ollut vaan ihan pelkkä heitto, tutulla on Noksua yli 100.000e ja soitin hänellekin että tänään kannattaa myydä…no ei se myyny :joy:

Mutta siis joo, oon ittekin kohta valmis lähtemään kelkkaan mukaan, mut pitäis saada “halvemmalla” :joy:, kyl mä ittekin uskon että ens vuonna tai viimestään seuraavana menee jo yli 5e rajapyykki rikki.Kyllä mulla on luotto nyt kasvanut kun Lundmarkki astui kuvioihin mukaan. Joten osake on kyllä tällä hetkellä mun mielestä todella halpa, ainoo vaan ittellä kun kaikki fyffet on muualla kiinni niin ei oikein pysty, mut jos tulee 3 pintaan niin sitten järjestän kyllä lisää fyffee.