Nokia-ketju. Mitä ajatuksia teillä on Nokiasta? (Osa 1)

jos 4,2e on järjettömän kallis ja 3,3e todella halpa niin on kyllä pieni liikkumavara

5 tykkäystä

Ja ei minun jutuista kannata niin välittää, tarkoitin silloin 4.2e hinnoilla että lähtisi kuin telkkä pöntöstä, niin mä ajattelen enemmän treidaajan aivoilla näitä juttuja, elikkä jos olis ollut silloin Nokiaa olisin myynyt sen ja yrittänyt ostaa sitä alemmalla tasolla takaisin, semmoista minä teen jatkuvasti, pahoittelut kaikille. Mutta jos saan osaketta hyvään hintaan ostettua niin saatan jättää sen jopa pitkäänkin holdiin. :joy:

2 tykkäystä

Vinkkinä jatkoon: perustele näkemyksiäsi. Esimerkiksi kannattaa myydä Nokiaa, koska on merkkejä teknojen sukeltamisesta ja tiedättehän Nokian silloin. Tai vaikka voi olla että tuloskautta ennen Nokia aletaan taas myydä kuten usein on ollut. Tai vaikka perustuen johonkin Nokian teknologiseen ominaisuuteen. Tai vaikka tekniseen näkökulmaan.

Sanomalla että Nokia on kallis kun se on kallis ja noussut nyt paljon ei anna kenellekään yhtään mitään. Kaikki osaa mutuilla, lisäarvoa annetaan muulla tavoin.

8 tykkäystä

Korjasin tuon kommentin ja pahoittelut, kyllä Noksua kannattaa oikeasti näillä hinnoilla ostaa ja pitää myös.

Itseä vaan niin maan pirusti häiritsee Noksus se mitä tapahtui sen jälkeen kun kännykkäbisnes meni jäihin, osinkoja maksettiin kassasta ulos älyvapaita määriä ja vielä sitten päätettiin alkaa ostamaan omia osakkeita kohtuullisen kovalla hinnalla, aivan karmeita munauksia tullut matkan varrella ja osakekurssi on sen mukainen, sitä ei voi kukaan kiistää.

Ja silti saatan päätyä omistajaksi koska kova luotto Lundmarkkiin.Mutta edelleen olen siitä huolissani että mistä ne kasvuajurit sitten oikein löytyy teidäm mielestänne tulevaisuudessa?Kertokaa nyt oikeasti jotain faktaa tähän eikä mitään ostotarjoushöpinöitä+muuta hype dingendangelijuttuja?

Joo, Nokia kyllä varmasti pärjää tulevaisuudessa mutta missä piilee se juju millä päästään sinne vanhaan loistoon? Onko sellainen edes mahdollista?

2 tykkäystä

Lundmarkin aikana Nokia on ollut viikkotasolla putoava puukko. Osakkeen arvosta on lähtenyt neljännes.

2 tykkäystä

Toki se kertoo myös siitä ettei suomen rajojen ulkopuolella taida Lundmarkilla olla juurikaan luottoa eikä suomessakaan tarpeeksi

Mun mielestä tämä(kään) ei mennyt nokialta putkeen.

2 tykkäystä

Kun täällä on aika avoimesti keskusteltu erilaisista sijoitusstrategioista Nokian suhteen niin kerronpa myös omani. Ostan joka kuukausi lisää, jos kurssi laskee niin laskee mun keskihintakin. Jossain kohdassa pohja saavutetaan. En usko firman menevän nurin. Mulla on aikaa odotella tarvittaessa pitkäänkin kurssinousua.

9 tykkäystä

Juuri näin pitää toimia, näin itsekin teen jokaisen yhtiön kohdalla mitä haluan omistaa.

1 tykkäys

Millä arvolla Lundmark tuo lisäarvoa Nokiaan. Kaikki haluaa uskoa Lundmarkiin, mutta mitä on teot mitä hän voi tehdä.
Minkälainen johtaja Lundmark on?

1 tykkäys

Erittäin jämpti ja rehellinen mies on kyseessä.

4 tykkäystä

Kyllä mulla on sama käsitys. Seurasin hänen toimintaa Fortumin Uniper kauppojojen yhteydessä. Hän esiintyi erittäin rauhallisesti mediassa ja dementoi Uniperin senaikaisen johdon väitteet Fortumin aikeista Uniperin suhteen. Lisäksi Nokian hallitus on ymmärtääkseni tällä hetkellä osaavissa käsissä, ainakin menneiden näyttöjen perusteella. Mitenkään sen tarkemmin en pysty perustelemaan kantaani ja tekniikasta en ymmärrä tuon taivaallista. Olen aina pyrkinyt peesailemaan henkilöitä joiden olen katsonut osaavan hommansa. Ainakin toistaiseksi luottamusta riittää.

3 tykkäystä

Sepä se, mutta mahdollisuus Pekan kapasiteetille pitää antaa ja toki SS kaksikko oli rehellisiä, mutta ala liikkuu niin nopeaa, että tekee rehellisestäkin epävarman jauhajan jota markkinat inhoaa.
Katotaan kuinka alhaalta Pekan pitää kivijalka hakea, mille rakentaa luottamus?

2 tykkäystä

Tällä kirjoituksella on ehkä nolla arvo, mutta rakastan jakaa ajatuksiani :wink:

Itselläni ei ole mitään kokemuspintaa nykyiseen TJ:aan (muuta kuin tältä palstalta lukemani). Nokia on kuitenkin mennyt oikeaan suuntaan tässä kokoajan ja käsittääkseni Suri vaihdettiin, koska sijoittajien ja markkinoiden mielestä oli vaarana, että ikäviä yllätyksiä tulee puun takaa. Ja tietoa “pimitetään” pahimmillaan.

Nyt, kun muutamissa kuukausissa ei ole tullut mitään maata mullistavaa (ainoastaan posari Q2) alkaa epävarmuus ja epäluottamus nostaa päätä. Pelätään viime vuoden toisintoa.

Itse odottelen laskeeko kurssi vielä, jotta saisin vähän kauhottua lisää (ja mennä ost:n kanssa all in) vai mitä käy. Kauppakulujen vuoksi minun ei vielä kannata ostaa.

Näkisin, että osingon maksuun palataan ensi vuona ja varmaan Q4 (kuten kai ennenkin) tuo mannaa sijoittajille. Mutta markkinat ovat kärsimättömiä.

Toki, jos uskoo, että samppa tai joku muu (muu kuin Erkki) ajaa oikealta Nokian ohi. Mutta sellaisesta ei taida olla tällä hetkellä todellista pelkoa?

Mun näkemykseni mukaan, kurssit on joskus väärässä. Nokian suhteen olen 99,9% varma, että näin on. Mutta en peilaa arviota ensi viikon tai kuukauden kursseihin, vaan ensi vuoteen (365 päivää).

Possani on pahasti miinuksella (pääomaan nähden), mutten ole huolissani. Enemmänkin harmittaa, ettei ole rahaa laittaa salkkuun enemmän,ennen palkkapäivää.

6 tykkäystä

Niin onhan tuossa 25% ero, on se paljon.
Olette muuten varmaan huomanneet, että Applen P/E on Nokian kanssa samaa tasoa!! Omppuahan jotku pitävät ylihintaisena …? :smiley::grimacing:

1 tykkäys

Tesla tekee kuluttajatuotteita, Nokia ei. Siinä se ero. Nokialla oli puhelimissa mahdollisuus huikeisiin katteisiin, verkoissa sitä ei ole.

2 tykkäystä

Nokia pelastuu ja kurssi korjaa kunhan verkkopuoli pääsee edes kohtuulliseen katteeseen. Verkoilla on tullut tappiota.
Kyllä Lundmark kulujen ja omistaja-arvon päälle ymmärtää. Uskon että 2021 kaikki on paremmin👍

3 tykkäystä

Epäilen, että tässä on jälleen yksi esimerkki Nokian huonosta hintakilpailukyvystä. Three tulee poistamaan Huwaweit tolpista vuoteen 2027 mennessä. Tarkoitus ei varmasti ole jatkaa pelkästään Ericssonin kanssa, joten ehkä Nokialla on vielä saumaa, kunhan kilpailukyky on palautettu.

Huomionarvoista tässä on se, että Samsung ei saanut edelleenkään osaa diilistä. Sehän vaihdettiin tylysti Huaweihin aiemmin. Olisi mielenkiintoista kuulla miksi. Verizon-voitosta huolimatta näitä uutisia Samsungista luopumisesta on useita. Saapa nähdä, miten Verizonilla käy, kun samppaverkot käynnistyvät.

Three UK originally chose Samsung for 4G RAN rollout. It then had a change of heart. Last year, the operator started swapping out Samsung equipment with Huawei gear for the purposes of a 4G upgrade and 5G rollout.

6 tykkäystä

Niin, Nokia toimittaa Three UK:lle 5G Coren, että kyllä sitä jotain yhteistyötä on. Aiemmin Nokia on toimittanut 3G-verkot ja vissiin ne siellä tolpassa edelleen ovat.

Edit: mutta kyllähän tuo paljon Threen touhusta kertoo että ovat loikanneet todennäköisesti hinnan perässä Huawein kelkkaan.

7 tykkäystä

Kuten hiukan odoteltiin kiinalaisten siru-champion SMIC rajoituslistattiin nyt USAssa; pidemmälle ajalle hiekkaa mm Huawein rattaisiin tästäkin hidastamalla Kiinan oman sirutuotannon kehitystä.

The Commerce Department has told U.S. computer-chip companies that they must obtain licenses before exporting certain technology to China’s largest manufacturer of semiconductors, a blow to China’s efforts to compete in advanced technology.

The Commerce Department laid out the requirement in a letter to the computer-chip industry Friday. The letter, a copy of which was reviewed by The Wall Street Journal, says exports to Semiconductor Manufacturing International Corp.SMICY -3.68% or its subsidiaries risk being used for Chinese military activities.

11 tykkäystä

New Delhi: Vodafone Idea has joined Reliance Jio Infocomm, Bharti Airtel and state-run Bharat Sanchar Nigam Ltd (BSNL) in naming European and US equipment makers as preferred partners for 5G trials, effectively shutting Chinese companies Huawei and ZTE out.

9 tykkäystä