Nokia-ketju. Mitä ajatuksia teillä on Nokiasta? (Osa 1)

Joku kysyi Nordean muuttuneesta Ericsson-suosituksesta, joka siis muuttui tasolta osta tasolle PIDÄ. Tässä torstain aamuraportin anti:

Nordea Ericssonista 22.10.2020

10 tykkäystä

Ymmärrän Nordean suositusmuutoksen.
Heittäkää Nokian ja Erkin kurssikäppyrät päällekäin viimeinen 3vuotta.
Nokian pitäis tuplata kurssi et oltais samalla uralla. Tää on ns. Karpon kylmä totuus.
Aleksi Valavuoresta on kasvamassa uusi Karpo Suomeen, katsokaa netistä hänen ohjelmaa… eli nou hätä!!

5 tykkäystä

Nokia ja Ericsson mainittu USA: n Kiinaan kohdistuneiden Huawei - ja muiden korkean teknologian yritysten boikottien vaikutuksia käsittelevässä artikkelissa.

Tech providers from out­side the U.S. and China that are seen as neu­tral play­ers, such as South Ko­rea’s Sam­sung Elec­tron­ics Co., Swe­den’s Er­ic­s­son AB and Fin­land’s Nokia Corp., could pick up mar­ket share. And if Chi­na’s Byte­Dance Ltd. ends up sell­ing a stake in Tik­Tok to Or­a­cle Corp. and Wal­mart Inc.—as en­vi­sioned in a pre­lim­i­nary deal prompted by the White House—Byte­Dance could get a cash in­fu­sion while the U.S. com­pa­nies gain shares of the world’s hottest so­cial-me­dia plat­form.*

Artikkelissa arvioidaan koko maapallon kärsineen Kiinan ja USA:n välisistä kauppakiistoista - asianomaiset itse eniten!

The U.S.-China con­flict has al­ready up­ended the tech in­dus­try in both coun­tries, dis­rupt­ing gi­ant hard­ware man­u­fac­tur­ers, com­puter-chip de­sign­ers and even so­cial-me­dia ser­vices. Now the broader con­se­quences are be­com­ing clear, as the ac­tions of Bei­jing and Wash­ing­ton re­ver­ber­ate across rural Amer­ica, Eu­rope and other cor­ners of the world.

3 tykkäystä

Q3-raporttiin on vajaa viikko aikaa. Onkohan Nokia edennyt edelleen oikeaan suuntaan? Geopoliittinen tilanne on kyllä muuttunut suosiollisemmaksi Nokialla, onko riittävästi? Onko liikevaihto edelleen laskenut? Onko kilpailukyky parantunut?
Näihin kysymyksiin saadaan vastauksia ihan kohta!

Inderesin raportista:
“Q2-raportti osoitti Nokian etenevän oikeaan suuntaan kipupisteiden ratkomisessa, mikä palauttaa sijoittajien luottamusta yhtiöön. Lisäksi geopoliittinen tilanne verkkomarkkinalla on muuttumassa entistä suosiollisemmaksi Nokialle ja myös koronan vaikutukset Nokiaan näyttävät jäävän lieviksi. Näistä syistä johtuen osakkeelle hyväksyttävä arvostustaso ja tavoitehintamme ovat nousseet. Markkinaosuuden heikentyminen ja liikevaihdon tuntuva lasku pitävät kuitenkin pinnalla huolet Nokian pitkän aikavälin kilpailukyvyn kestävyydestä, ja yhtiöllä on vielä paljon tekemistä kestävän liiketoimintapohjan rakentamisessa. Nokian laatu huomioiden ei nykyistä arvostustakaan voida pitää enää edullisena (2020e oik. P/E 17x), minkä takia pysymme osakkeessa odottavalla kannalla.”

2 tykkäystä

En ole ihan varma ymmärsinkö Virtasen kommentit oikein. Yleisesti voisi ehkä sanoa että jos nykyinen asiakas ottaa uuden 5G toimittajan esim Nokian nykyiselle alueelle niin 5G rakentaminen tehdään tyypillisesti vaiheittain esim useamman vuoden aikana. Tänä aikana vanhan 2G, 3G ja 4G verkon ylläpito jatkuu SW päivityksillä, HW toimituksilla jne

9 tykkäystä

Ai tällai vai?

Ei tarvitse arvailla kumpi on kumpi. Tuo käppyrän alkuajankohta on sama ajankohta, kun Oldfeki puntaroi sijoittaako Ericssoniin vai Nokiaan – ja valitsi Nokian. Miten meni omasta mielestä (tähän mennessä)? Noh… sanotaanko, että parempiakin päätöksiä on tullut tehtyä.

28 tykkäystä

Just noin… on se Erkki aika Örkki !
Eli Nokailla on nousuvaraa hur och mycket, jos vaan bisnes alkaa tuottaa, ei tämä sen vaikeampaa tai helpompaa ole !!!
Nokiaa on suolattu monelta suunnalta on syystä, on tuo käppyrä kauhea…
Mä kokeilin samaa, mutta oli pakko heittää selain kiinni, ei pysty katsoa, nousee verenpaine…

6 tykkäystä

Tuo kun kiritään kiinni, niin hyvä tulee, päällekkäin ei ole kuin alussa. Ei kai tuo nokia nyt niin huonolta näytä.

Mutta voidaanko käänteen parempaan laskea jo olevan todellisuutta, vai pitääkö vielä odottaa?

3 tykkäystä

Nokialta viisinkertainen nopeuden lisäys Kölnin laajakaistaverkkoon…

6 tykkäystä

Taitaa tuo riski-osio olla ns standardilauseke, johon laitetaan kaikenlaista sälää… osa noista riskeistä on enemmänkin mahdollisuuksia kuin riskejä.

Itse asiassa, tällaista olen miettinyt: palstalle kertyy aika paljon viisautta, jota voisi olla järkevää koota vaikkapa SWOT-analyysin muotoon. Olisiko ideaa?

3 tykkäystä

Vielä Erkin sijoitussuositusten muutoksista, joita tuli eilen. Kootusti kaikki muut nostivat Erkin suositusta paitsi Nordea.
Jos Nokia pitää Q2-tuloksen yhteydessä kerrotut näkymät ennallaan, lienee suosituskorotuksia tiedossa. Loogisesti kurssikin siitä kirmaa kohti koillista.

ERIC 13:26 10/22/20 Ericsson price target raised to SEK 120 from SEK 110 at JPMorgan JPMorgan analyst Sandeep Deshpande raised the firm’s price target on Ericsson to SEK 120 from SEK 110 and keeps an Overweight rating on the shares. ERIC Ericsson $12.45 / +0.005 (+0.04%) 13:15

Today Morgan Stanley Ericsson price target raised to SEK 120 from SEK 110 at Morgan Stanley 13:00
Today Deutsche Bank Ericsson price target raised to SEK 98 from SEK 92 at Deutsche Bank 12:56
Today Societe Generale Ericsson price target raised to SEK 115 from SEK 108 at Societe Generale 05:09
Today Danske Bank Ericsson upgraded to Buy from Hold at Danske Bank

Read more at:

5 tykkäystä

Vielä Ericssonin riskeistä, ja samalla Nokiankin: TelecomTV:n artikkelissa on paljon hyvää sisältöä ORANin tulevaisuudesta ja Börjen kommentoinnista siihen liittyen (Börjestä se on “opportunity”, mikä on vähän hankala uskoa huomioiden Ericssonin kapean tuoteportfolion), samoin kilpailijoiden reaktiosta Ericssonin Oran-uhkakuviin liittyen. Alla se pihvi, eli Oranille odotetaan isoa roolia muutaman vuoden aikajänteellä. Uhka on todellinen, ja Nokia on tähän muutokseen selvästi valmiimpi Enterprise- ja software-toimintojen myötä.

That’s likely why industry analysts are becoming much more bullish about the prospects for the Open RAN technology market, with ABI Research in particular expecting significant capex to be heading towards Open RAN vendors by the end of this decade and RAN Research, part of Rethink Technology Research, expecting Open RAN to “account for 58% of total RAN capex spending at $32.3 billion and be deployed at 65% of all sites by 2026.”

5 tykkäystä

Hyvää perjantaita Nokia-ketjuun! Autan nykyään Mikaelia toisena analyytikkona Nokian seurannassa. Q3-tulospäivä lähenee ja meiltä on ensi viikolla luvassa ennakkokommenttia tuloksesta. Tässä kuitenkin jo tuoreet Infrontin keräämät konsensusennusteet teille nähtäväksi:

36 tykkäystä

Itse ymmärsin Virtasen kommentin niin että Nokia toimittanut 6000 4G purkkiä lisää tukemaan NSA 5Gn laajennusta ?

Löytyykö tietoa monenko Analystin kooste tuo on

NOK - Nokia Oyj Forecast - CNNMoney.com tuolla taitaa olla samat, ja mainitaan 29 ja 32 analyytikkoa…? Moniko sitten antanut Q3 arvioita tuolla tasolla ei selviä

PS. alhaalla on odotukset Q3 ja FY2020 :crossed_fingers:

1 tykkäys

Onko tämä mahdollisuus posariin vai uhka pettymykseen :thinking:

Itse ostanut pari kertaa väliltä 3.28-3.60 ja uskon käänteeseen ainakin lähivuosina, mahdollisesti jo tässä osavuosikatsauksessa nähdään jonkinlaisia viitteitä siihen.
Positiivisia uutisia ainakin on viime viikkoina kuulunut todella paljon, mutta noiden sopimuksien sisältöä kun emme tiedä (arvoa tai katetta), niin on todella hankala arvioida numeroiden valossa.

Vai onko Nokia itse madaltanut hintojaan, jotta voitetaan enemmän alueita Huaweilta (jengitermistöä)
ja tehdään pienemmän katteen soppareita tulevaisuutta silmällä pitäen?

1 tykkäys

En usko, että Nokian on enää tässä tilanteessa tarvinnut miettiä katteiden alentamista saadakseen sopimuksia. Pikemminkin ottajia on siihen malliin, että nyt täytyisi juuri niitä katteita saada kunnolla ylös! Suurin ja mahtavin markkinahäirikkö on lyöty kanveesiin niin nyt on aika tehdä tulosta ja kunnolla!

Itse uskon tämän suuntaiseen kehitykseen ja siksi olen hyvin luottavaisin mielin näin ovk:n allakin.

Tämä on ollut jo lähes kymmenen vuoden taital, mutta nälkä kasvanut syödessä. Mikä hienointa - yhtiö on nyt menossa kovaa tahtia sellaista kohti, josta en itse osannut synkimpinä aikoina edes haaveilla.

Lykkyä tykö niin Nokialle kuin sen osakkeenomistajille!

9 tykkäystä

Posaria pukkaa, kaikki viittaa.

2 tykkäystä

Ensisijaisesti odotan q3 annetun ohjeistuksen kaventamista ylöspäin, esimerkiksi 27 c ± 3 c. Olen jopa hiukan pettynyt (itse, markkinat eivät varmastikaan) jollei näin käy. Johtuen takavuosien pettymyksistä välillä päähän jyskyttää se mörkö, itsellekin, että jos tulee jotain yllättävää koska uusi toimitusjohtaja katsoo asioita uusin silmin. Mutta ei piruvie voi enää tulla.

Nokian isoimmista asiakkaista T-Mobile ja Telefonica ovat käärineet hihansa ja investoivat kovasti. Ja ei sovi unohtaa että esimerkiksi Elisa ja Telia tekevät nyt samoin. Ja sitten esimerkiksi Taiwanissa tulisi aktiviteetin olla myös vahvaa.

7 tykkäystä

Infrontin konsensukseen on osallistunut yhteensä 25 analyytikkoa ja noihin keskeisiin lukuihin on saatu ennusteita 21 analyytikolta.

5 tykkäystä