Nokia sijoituskohteena (Osa 2)

16m€ löytyy täältä olisiko tuo ensimmäisen parin vuoden 5G asennusten hinta

sen päälle sitten päivitykset ja ylläpidot lopuiksi vuosiksi, aika nappikauppaa, mutta hyvä että sitä tulee…

15 tykkäystä

Nokia nosti ilahduttavasti marginaaliennusteitaan tälle vuodelle, mutta liikevaihdon kehityksestä ei mainittu mitään. Tämä ei lisännyt omaa luottamustani jatkosta.

(Tämä oli ensimmäinen viestini palstalle. Erittäin asiantuntevia keskusteluja olen lukenut jo jonkin aikaa. Kiitos!)

14 tykkäystä

Eiköhän lvaihto haarukka tule 3.2.2022 samoin kuin 2023 ohjeistus, sinänsä ihmeellistä tuohon posariin ja hiljaiseen aikaa liittyen, että antoivat kuitenkin guidance haarukan profit %sta tälle vuodelle, ei kai tuotakaan olisi tarvinnut antaa ?

8 tykkäystä

Samoja asioita olemme pohtineet. Luulen kuitenkin, että kuulemme lisää tämän vuoden liikevaihdon kehittymisestä helmikuun alussa. Yksi suurimmista ennustamista vaikeuttavista tekijöistä on varmasti komponenttipula. Kirjoitin jo aiemmin, että epäilen sen olleen takana viime vuoden lopun, ainakin omia odotuksiani heikommassa, liikevaihdon kehityksessä.

@ruuki :n mainitsema tuloshaarukan rukkaaminen tälle vuodelle oli myös hieman outo, sillä se erosi niin vähän aiemmasta ennusteesta. Mielestäni sitä ei olisi ollut pakko antaa tulosvaroituksen yhteydessä. Jos näkymä olisi muuttunut selvästi aiemmasta olisi tuon ymmärtänyt paremmin.

Ediṭ. Lisään tähän vielä sen verran, että tulkitsin itse tuon tämän vuoden tuloshaarukan julkistamisen siten, että Nokia halusi antaa ymmärtää liiketoiminnan kehittyvän suotuisasti ilman kertaerien vaikutustakin. Pieni vaara olisi voinut olla sille, että “vain” ennusteisiin yltänyt ydinliiketoiminta olisi voitu tulkita taantuvaksi.

14 tykkäystä

Vähän aiemmin oli keskustelua 5G tarpeesta kuluttajille. Kohdassa 4 minuutia, Atte puuhu Microsoftin visiosta pelata pelata suoraan pilvestä, ilman varsinaisia konsoleita. Myös mobiililla. Itse näkisin tämänkin Nokian kannalta positiivisenä kehityskulkuna. Peli teollisuus on isoa bisnestä, kuten videon varsinaisesta aiheesta ilmenee.

10 tykkäystä

5G on tosiaan mahdollistamassa näitä tulevaisuuden ratkaisuja esimerkiksi pelisektorilla. Toinen tällä hetkellä pelaamiseen linkittyvä ja jo ylihypetetty sana on metaverse tai finglishille käännettynä metaversumi, jonka toteutumista Nokia on omalta osaltaan mahdollistamassa uuden sukupolven verkkoinfraa rakentamalla. Myös pelialan markkinatutkimuslaitos Newzoo on listannut Nokian laatimaansa Metaversen ekosysteemia havainnollistavaan kuvaajaan (oikea alakulma):

40 tykkäystä

Nokia ja osinko mainittu! :grin:
Talouselämä: Näitä yhtiöitä piensijoittajan kannattaa pitää silmällä – Kolme sijoittajaa paljastaa tärpit tuloskaudelle
19.1.202218:11päivitetty 19.1.202218:11 Maksumuuri

”Minulla menee Nokia-kahvit väärään kurkkuun ja Ikean lihapullat jää lautaselle, jos Nokia ja SSAB eivät tänä keväänä jaa osinkoa.” (Tomi Lahti sanoo)

”Kyllä sijoittajat odottavat säännöllistä tuloa. On noloa, etteivät semmoiset suuryhtiöt kuin Nokia ja Outokumpu maksa osinkoa. Toivottavasti korjaavat tilanteen”, Sinkko sanoo.

22 tykkäystä
8 tykkäystä
15 tykkäystä

Apple iskee takaisin, vai yrittää sovitella.

image

12 tykkäystä

Patenttien välisessä taistelussa Ericssonin panokset ammutaan tykillä ja Applen hernepyssyllä. Mutta aina kannattaa yrittää, I guess. Onhan USA:n tuontikiellolla uhkaaminen tietenkin otettava tosissaan, kun hakijana on ehkä USA:n tunnetuin yhtiö. Toivottavasti Ericsson ei taivu vaan pistää Applen oikeutetusti maksamaan IP:n käytöstä.

Näillä kädenväännöillä on myös Nokialle iso merkitys. Jos Apple isomman oikeudella nitistää patenttien haltijat näkyy jälki jatkossa myös Nokian viivan alla.

14 tykkäystä

Kaverin puolesta kysyn saisiko Apple hankittua Sampalle Basestation tuontikiellon USAan myös :thinking: :see_no_evil:

Arcsheling kirjoittaa muuten aika eri sävyyn Erkin puolesta vs jos tilanteessa olisi Nokia :grin:

8 tykkäystä

En usko. :slight_smile: Kuten sanottu, Apple on mielestäni heikoilla, mutta yrittää tietenkin parhaansa saadakseen Ericssonin pään kääntymään. Itse pidän Applen toimintaa kauttaaltaan hyvin kyseenalaisena. Ei pelkästään patenteissa vaan myös kilpailun estämisessä oli kyse sitten laitteista tai maksutavoista. Ericsson on tässä monen (Appleen verrattuna) pienen yhtiön asialla.

11 tykkäystä

Totta, toki syykin on tähän tiedossa… vastapuolena ei ole Saksan autoteollisuus…

Btw “arcsheling” -nimitys on osuva, ja ainakin tässä lukijassa aiheuttaa joka kerta vähintään pienen hörähdyksen :grinning:

14 tykkäystä

Mitä palstalaiset ovat mieltä noksun osingon maksusta🤔 Olisiko omien oston ja pikku osingon yhdistelmä hyvä vai jompi kumpi yksinään? Itse näkisin että omien osto voisi näillä hinnoilla olla järkevämpi ja osaketta tukeva vaihtoehto. Joku näppärä voisi vaikka äänestyksen asiasta tehdä kun osarikin kolkuttaa ovella…

Miten mielestäsi Nokian tulisi suorittaa voitonjako?

  • Osinko 100%
  • Osinko 75%, omien osto 25%
  • Osinko 50%, omien osto 50%
  • Osinko 25%, omien osto 75%
  • Osinko 0%, omien osto 100%

0 voters

7 tykkäystä

Kuinka suuri osuus Nokian tulisi jakaa voitosta?

  • Yli 100%
  • 75-100%
  • 50-75%
  • 25-50%
  • 0%

0 voters

5 tykkäystä

Tähän toki kommentoitava, että luotan yrityksen johdon näkemykseen siitä, mikä määrä varoja tarvitaan tarpeellisiin investointeihin. Mutta yleisesti pidän n. 50 % voitonjakosuhdetta ihan käypänä, koska se takaa ainakin jonkinlaisen varman kassavirran sijoittajalle, joka osaltaan luo selkänojaa osakkeen hintaan.

6 tykkäystä

Voisit ottaa sinäkin kantaa osinko ja omien osto äänestykseen. osaripäivänä voidaan sit kattoo kuka oli eniten lepikossa😂

2 tykkäystä

Itse ainakin ymmärsin nuo äänestykset siten “mitä toivoisit”, eikä siten “mitä ennustat tapahtuvaksi”?

10 tykkäystä