Itse tutustuin tähän joskus viime vuonna. Tällainen positiivinen “kansalaisaktivismi” viehättää jostain syystä. Tähän on kuitenkin leivottu sisään kryptot, joten oma mielenkiinto tyrehtyy siihen. En siis koskisi.
Eihän tämä suoranaisesti Nokia-palstalle kuulu, mutta toisaalta telecom-sektorin murros tuo mukanaan monenlaisia ilmiöitä, joista sijoittajankin on syytä olla perillä.
Itse en tällaisia uhkia näe. Jos tee-se-itse verkko-operaattoreita ilmestyisi ympäri maailmaa, kuin sieniä sateella, Nokiahan voisi kehittää itse small cell:n tähän tarkoitukseen tai muokata nykyistä tarjontaansa. Eli kyse olisi enemmänkin mahdollisuudesta.
Käytännössä tällaisen verkkoaktivismin leviäminen tulee olemaan hyvin rajattua, sillä pelkästään luvat ja lait ovat vastassa ympäri maailmaa. USA:ssa on riittävästi voluumia lähteä kokeilemaan melkein mitä tahansa ja niin tämän kohdalla on käynyt. Freedom uppoaa jenkkeihin aina ja pikarikastumisen mahdollisuuden antavat kryptotkin ovat olleet viime vuodet suosittuja.
Jos tästä kasvaisi nopeasti vaihtoehto kaupallisille yhteyksille voi kysyä, miksi CSP:t sallisivat verkkokapasiteettinsa käyttämisen tähän tarkoitukseen. Käytännössähän tällainen tukiasema liitetään Internet-yhteyteen, jonka tarjoaa useimmiten Verizon, AT&T, T-Mobile tai yksi monista muista kuitu- tai kaapelioperaattoreista.
Toinen on tietenkin kapasiteetti. Esim. Ruotsissa tämä olisi loistava juttu, sillä maa on täynnä gigaluokan asiakasyhteyksiä, joissa käyttämätöntä kaistaa piisaa, mutta USA on toinen juttu. Valtaosa yhteyksistä jää selvästi jälkeen Pohjoismaissa totutusta tasosta. Yksittäisen Helium-tukiaseman kapasiteetti on yleisesti hyvin rajattu ja tarjoaa yleensä maksimissaan 150Mb/s nopeuden (Heliumin mukaan), jotta tukiaseman pystyttäjän oma Internet-yhteys ei vaarantuisi. Lisäksi pitää tietenkin huomioida amerikkalaisten CBRS-taajuusalueen rajoitukset. Ei sinne mitä tahansa mahdu ja oikeastaan Helium voisi rajusti levitessään johtaa operaattoreiden privaverkkomyynnin kasvuun, kun yritysten omat verkot eivät toimisi enää kunnolla CBRS-taajuuksilla.
Heliumin tausta-ajatus tuntuu olevan se, että verkkoa tarjotaan olemassaoleville operaattoreille jonkinlaiseksi täydennykseksi ja operaattorit maksavat siitä. Toisaalta, ihan tavalliset teknologiasta innostuneet amerikkalaiset saadaan ostamaan n. 500-5000$ tukiasemia sillä kannustimella, että toiminnasta saa kryptoja jopa 0,5$/Gb arvosta riippuen tukiaseman lokaatiosta (Heliumin “lupaus”). Dish, jonka 5G-verkko ei ole vielä varsinaisesti toiminnassa, on tähän tarttunut, mutta sopimuksen yksityiskohdista ei ole tietoa. Vaikka näistä omatoimitukiasemista ei todennäköisesti aivan hirveästi iloa ole kenellekään, saahan niillä 5G-kattavuuskarttaan ainakin vähän väriä. Viimeksi luin, että Dish:n oma verkko oli Las Vegasissa beta-testissä viime vuoden lopulla ja sen pystyttäminen on jo viivästynyt alkuperäisestä aikataulusta.
Kirjoitukseni ei ollut tarkoitus olla tyrmäys tälle konseptille vaan olen aidosti asiasta kiinnostunut ja jonkinlaisena nördegubbena voisin jopa osallistua johonkin tällaiseen. Toistaiseksi taidan kuitenkin pystyttää mielummin Internettiin kytketyn säähavaintoaseman tai vaikka salamahavaintoja raportoivan laitteiston Lightningmaps.org :iin. En toistaiseksi koske mihinkään, missä kryptot ovat mukana.
Tästä tulikin vähän turhan pitkä jaaritus, vaikka onkin vain pintaraapaisu. Amazonin IoT verkko, Sidewalk, on muuten myös tutustumisen arvoinen disruptiivinen konsepti teknologiasta kiinnostuneelle sijoittajalle.