Nokia sijoituskohteena (Osa 2)

Etkö itse näe päivän kurssiliikkeessä mitään erikoista?

Tai vaikkapa toistuvassa optiopäivien liikkeessä kohti max painia?

Tai vaikkapa siinä että yleensä tulosennusteiden nosto johtaa myös osakekurssin nousuun - Nokian tapauksessa tämä on ollut aikalailla päinvastaista viimeisen vuoden parin ajan.

Noh tämä puolestani tästä aiheesta. Omasta mielestäni on naiivia ajatella, että varmasti kaikki noudattavat pelisääntöjä. Esimerkiksi jenkkipankit saaneet toistuvasti mitättömiä sakkoja kun ovat nakushorttailleet - mutta kun sitä on kannattavaa jatkaa. Ei Nokia tosiaan ole ainoa osake, jossa tällaista tapahtuu.

Olen siis vahvasti sitä mieltä ettei hinta määräydy täysin markkinaehtoisesti. Olen itse asian kanssa sujut, asia jonka kanssa täytyy vaan elää nyt ja tulevaisuudessa. Pitkällä horisontilla tämän ei tulisi vaikuttaa, mutta lyhyellä ja pettymyksekseni näköjään myös keskipitkällä aikavälillä vaikuttaa. Pahoittelut ehkäpä tänään ärsytyskynnys alkanut nousta liikaa, kun tapaus on ollut kohtuullisen selvää. Vaihto ollut niin pientä että kurssiohjailu ollut helppoa. Vaihtoehtoisesti jokin riittävä iso taho on myynyt huolella positiotaan pois, tai joku on ottanut osaketta lainaan ja alkanut shortata. Itse en kuitenkaan usko noihin kumpaakaan vaihtoehtoon. Thiebault toi asiaa osaltaan esiin tavalla johon myös itse uskon.

Ehkäpä foliohattuilu on vähän ikävä termi, joten ymmärrän Oxymoron_007 kommentin. Itseä se ei kuitenkaan hetkauta. Eteenpäin sanoi mummo hangessa.

Itse en vähään aikaan jaksa miettiä Nokian fundamenttipuolta, kun se on tällä hetkellä melkolailla irrelevantti asia.

47 tykkäystä

Kiitos tarkennuksista. Ehkä oma viestini oli vähän tökerö - pahoittelut! Tunnistan kyllä nuo markkinailmiöt ja ehkäpä pointtini on se, että Nokia ei näissä markkinailmiöissä eroa muista osakkeista - myös muissa lapuissa esimerkiksi optioiden erääntyminen aiheuttaa anomalioita.

Pyrin myös valamaan toivoa kokemattomiin sijoittajiin - lyhyellä aikavälillä kurssi voi tehdä mitä vaan. Paras tilanne netto-ostajan kannalta on aina se että liiketoiminnalliset mittarit menevät eteenpäin, mutta kurssi laahaa perässä, tällöin on hyvää tarjolla halvalla.

49 tykkäystä

Ei kai tässä foliohattuilut tai uskomukset markkinan toimivuudesta auta. Parhaalla tuloksella 15 vuoteen ei päästy edes parin viikon takaisiin osakkeen hintoihin. Ehkä Nokia ostaa lopulta jälkeläisiltäni Nokia-osakkeet pois “omien ostoina”.

Kun en muutakaan keksinyt ja appelsiinitkin loppuivat aloin lauleskella Antti Tuiskun “Mä hiihdän” -kappaletta ihan pikkasen modatuin sanoin.

Mä nään unii kurssinoususta.
Mä vaan odotan.
Mä rukoilen, ja odotan.
Sun lapset kasvaa, mä vaan odotan.
Meret nousee, mä odotan.

Jos nyt jaksan vielä tän yhden alamäen yli,
Onks sen jälkeen uusii alamäkii?
Onks sen jälkeen uusii alamäkii?

Jaksaa, jaksaa!

So Bored GIF - So Bored Waiting GIFs|262.5x147.95454545454544

No, tällainen päivä tänään. Olisihan tämä voinut huonomminkin mennä. Paljon huonommin.

50 tykkäystä

En ole ikiholdaaja, mutta kyllä Nokia ja Ericsson lapuista eroon pääsy on ykköstavoiteita tälle vuodelle. Oli syy nykykurssiin mikä tahansa, niin vaikea omistamista on järkisyillä itselleen perustella. Ja kyllä, toimiala on työni puolesta erittäin tuttu niin mahdollisuuksineen kuin haasteineenkin.

9 tykkäystä

Mukavaa luettavaa, ihan kuin Nokialla menisi hyvin.

YLE:

Nokia porskuttaa taantumasta huolimatta

Nokia on onnistunut parantamaan kilpailuasemaansa, mikä näkyy kasvavana markkinaosuutena, toimitusjohtaja Pekka Lundmark sanoo.

– Tyypillisesti heikot taloudelliset ajat ovat hyvä hetki hakea markkinaosuutta, koska silloin monet kilpailijat voivat olla heikoimmillaan. Kun katsoo historiaa, niin isoimmat markkinamuutokset ovat tapahtuneet nimenomaan huonoina taloudellisina aikoina, Lundmark sanoo.

Nokiaa auttaa se, että se on onnistunut osittain siirtämään esimerkiksi komponenttien hinnannousua asiakkailtaan perimiinsä hintoihin.

– Toisaalta teknologiakehitys laskee tuotteiden kustannuksia, ja se on kompensoinut inflaatiota. Kannattavuuskehitymme on ollut varsin hyvää inflaatiosta huolimatta, Lundmark sanoo.

Mahdollisesta taantumasta huolimatta Nokia odottaa 2–8 prosentin kasvua tälle vuodelle. Yhtiö on onnistunut nappaamaan isoja markkinaosuuksia erityisesti Intiassa, josta on tulossa Nokian suurimpia kasvumarkkinoita.

37 tykkäystä

Eiköhän Nokian tapauksessa foliohattuilua ole se, että uskoo hinnan määräytyvän pörssissä markkinaehtoisesti.

9 tykkäystä

Hesarin jutun ( Nokia teki miljardituloksen ensimmäistä kertaa vuosikausiin – näin onnistuminen rakennettiin) lopusta:

”Komponenttipula alkaa olla ohitse, koska niiden saatavuus ei enää rajoita toimituksia tai kasvua.”

Lundmark kuitenkin huomauttaa, että toimitusajat ovat vielä hyvin pitkiä ja siksi Nokialla on oltava suuri ”puskurivarasto”.

”Se sitoo meidän nettokäyttöpääomaamme, minkä takia kassavirta tulee olemaan tänä vuonna pienempi kuin pitkän ajan tavoitteemme. Ensi vuonna sidottu nettokäyttöpääoma pienenee, mikä purkautuu vahvana kassavirtana.”

30 tykkäystä

Olisikohan tämäkin nostanut illan NYSE -noteerausta?

23 tykkäystä

Adr-osakkeiden muuntaminen vastaamaan kymmentä tai sataa hese-osaketta voisi auttaa vähän. Jenkeissähän kaupankäyntikulut peritään per osake eikä per arvo niin kuin meillä. Siellä on siis 10x kalliimpaa treidata 5 dollarin kuin 50 dollarin osaketta.

6 tykkäystä

Kiitos tiedosta.

Totta kai Jenkeissä meitä seurataan. Jokainen ammattitaitoinen analyytikko tarkkailee seuraamastaan yhtiöstä myös siitä käytävää keskustelua. Varsinkin firman kotimaan laadulla mitattu ykkösfoorumi voi paljastaa mielenkiintoisia faktoja, joita ei muualta löydä. Nykyään seuraaminen on vielä niin helppoa, kun voi laittaa automaattisen käännöksen päälle.

Johtopäätös on ehkä silti huumormielessä kirjoitettu. Eiköhän siellä ennemminkin arvioida Nokian näyttöjä suhteessa aiemmin julkistettuun varsin kunnianhimoiseen strategiaan. Funda puhuu puolestaan. Jos nyt haluaa ostaa 10% tulostuottoa tarjoavaa firmaa, niin Nokian lisäksi pankeista voi jotkut parhaimmillaan siihen päästä, mutta kasvua jos haluaa, niin ei ole vaikea valita.

18 tykkäystä

Siis ADR-ongelmasta päästäisiin, jos tehtäisiin splitti 1->100. Nokian uuden ADR-osakkeen arvo olisi noin 4,4 eurosenttiä vastaava noin $0,045. Siitähän voisi käydä kauppaa viidellä pilkun jälkeisellä numerolla, niin tarjousväli pysyisi nykyisellään, paitsi muutenkin joutava viimeinen nolla/puolikas poistuisi. ADR-kauppojen hinnan satakertaistuminen voisi siirtää pelurit heille parempaan muuhun kohteeseen. Ja saataisiin upea ale, kun sadat jenkkirahastot joutuisivat yhtä aikaa myymään Nokiat, koska monilla säännöt kieltävät senttiosakkeet.

Näin poistuisi vain puolet ongelmasta. Tehokkain tapa lopettaa kurssimanipulaatio myös Helsingin pörssissä olisi ottaa Suomessa käyttöön Tobinin vero. Jo 0,0001 %:n vero kauppasummasta vähentäisi manupulaatiotarkoituksessa tehtyä edestakas veivaamista. Loppuisiko silloin kaupankäynti Helsingin pörssissä? Ei loppuisi, tai se olisi loppunut jo aikaa sitten myös Lontoon pörssissä, jossa saa maksaa Juurikin muistin mukaan 1,5 % veroa joka kaupasta. Ei sillä hinnalla enää veivata eestaas.

Selkeintä olisi, että kaksoislistaus lopetettaisiin. Maailma on globaali. Kyllä ne Jenkeissä osaavat netissä Nokia-ostoksia tehdä Helsingistäkin asti, luulee Juurikki. Sama Nasdaqin systeemikin. Sitä paitsi johdannaisiahan tämä tarkastelu ei varsinaisesti koske.

24 tykkäystä

Suomessa on ongelmallinen tuo huutokauppa. Voit ajaa kurssin pienelläkin osakemäärällä kohti haluttua ja ostaa huutarista laput takaisin. Siellä on aina kuitenkin hyvin tavaraa.

3 tykkäystä

Tässä Hesarin ansiokas juttu Q4-tuloksen tiimoilta meille tavis-Nokia-sijoittajille, jotka eivät tunne Nokian liiketoimintaa jokaisen yksittäisen komponentin tarkkuudella :slight_smile: Pitäisi olla vapaasti luettavissa: https://www.hs.fi/talous/art-2000009351778.html

Disclaimerina vielä, että palasin eilen pitkästä aikaa Nokian omistajaksi, viimeksi kyydissä olin Wallstreetbets-sekoilun aikaan. Oli huomattavasti helpompaa hypätä kyytiin Q4-tuloksen julkistamisen jälkeen kuin ennen sitä, vaikka hintalappu olisikin ollut huokeampi keskiviikkona. Oletan, että markkinat ovat yön yli Q4-tulospähkäilyn jälkeen positiivisella tuulella Nokian suhteen.

35 tykkäystä

Tässä olisi Atelta tuoretta yhtiöraporttia. :slight_smile:

Nokia päätti vuoden reippaaseen tulosylitykseen ja yhtiön strategiassa tavoittelema tuloskäänne on viimeiset kaksi vuotta edennyt täysin pelikirjan mukaisesti. Yhtiön vertailukelpoinen liikevoitto on ottanut harppauksen aiemmalta noin 2 miljardin euron tasolta yli 3 miljardiin euroon ja samalla pienentyneiden kertaerien myötä tuloksen laatu on parantunut. Nokian osakkeen arvostus (2023e P/E 10x) näyttää matalalta jo nykyiseen tuloskuntoon peilattuna, ja strategian hyvällä toteuttamisella tuloskasvulle on yhä tilaa niin ylärivin kasvattamisen kuin marginaaliparannuksen kautta.

https://www.inderes.fi/fi/arvostus-vaatimaton-kohentuneella-tuloskunnolla

24 tykkäystä

OP kirjoittelee että sijoittajat epäilevät Mobilen marginaalien pysyvyyttä ja siksi osakkeen arvostuskertoimet ovat matalat.

Osta, target 6,20 → 5,80 €, sillä hyväksyvät aikaisempaa matalammat kertoimet, EV/EBIT 8.0x.

Edit: Aiemmin OP on pitänyt Nokialle hyväksyttävänä kertoimena EV/EBIT 10.0-12.0x. Edellinen suositus perustui kertoimeen 10x.

Tällä pienellä kosmeettisella muutoksella, esimerkiksi muuttamalla 12x kertoimen 8x kertoimeksi, saadaan tavoitehintaan 33 %:n pudotus. Tai 10x → 8x, 20 %:n pudotus.

20 tykkäystä

@Lexus tuossa HS jutussa oli Lundmarkilta näin

”Applen kanssa solmimme sopimuksen vuonna 2017, ja sen tuottama liikevaihto jatkuu tänä vuonna.”

18 tykkäystä

Voiko sanamuodoista päätellä että sopimus on katkolla ja ratkaisu lähellä?

Muutamalta kuukaudelta tulossa myös kertaluontainen korvaus?

6 tykkäystä

mä ymmärsin että olisi 2023 loppuun :smiley: sen-viittaus olisi 2017 tehtyyn sopimukseen ei appleen
:man_shrugging:

ehkä ettei mene ihan uunoiluksi tämä viesti, niin tuo MSn perpetuity lisensointi → eli maksoivat etukäteen 03/2024 kestäneen sopimuksen ja oikeuden niihin (2013-2014 aikaisiin patentteihin) ikuisesti hintaan 305m€ (eli suurin pirtein reilu satamiljoonaa tuli ns ylimääräistä tuosta tästä ikuisuuteen oikeudesta) (1,65b€/40kvartaalia (10v) on noin 40m€/kvartaali

Tuli mieleen että onkohan MS:llä tarvetta tuoreimpiin (mm 5G, OZO) patentteihin ?

11 tykkäystä

Aina Pekka on voinut sanoa, tai toimittaja lainata, epätarkasti ja silloin hyvin tarkka tulkinta voi johtaa virhepäätelmiin. 2017 tehty sopimus siis tuottaa edelleen liikevaihtoa. Mutta se ei ota kantaa kuinka pitkään. Periaatteessa vaikka tammikuu riittäisi täyttämään tuon ehdon.

Jos nyt kuitenkin lähdettäisiin siitä että sopimus on pian katkolla ja neuvottelut jatkosta ovat meneillään. Apple tarjonnut nopeaa etenemistä itselleen edullisilla ehdoilla ja Nokia kieltäytynyt siitä ja vielä osarissa kommentoi erikseen että kärsivällisyyttä riittää. Tämä voi olla hyvin pitkä puu jos nyt vanha soppari on vielä voimassa ja peitsiä ei ole vielä juurikaan kalisteltu. Silti tämä on edelleen täsmälleen oikea ajankohta hakea applelta mahdollisimman hyviä hintoja heidän käyttämilleen Nokian keksinnöille.

14 tykkäystä

Missä noi Microsoft luvut on kerrottu?