Nokia sijoituskohteena (Osa 3)

Jenni Lukander on päättänyt jättää yhtiön 31.12.2024 alkaen ja eroaa konsernin johtoryhmästä. Teknologia-liiketoimintaryhmän väliaikaiseksi johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi on nimitetty Patrik Hammaren, joka toimii tällä hetkellä Wireless Technologies -yksikön lisensointijohtajana. Hammaren toimii tehtävässä Lukanderin seuraajahaun päättymiseen saakka.

4 tykkäystä

Ja jatkona tälle Inderesin näkemys.

Nokian kassavirtapohjainen arvostus on ennusteillamme korkea, eikä Infinera-yritysosto arviomme mukaan muuta lähivuosina olennaisesti arvostuskuvaa tämän osalta.

16 tykkäystä

Ja @Heikki21
Tämä on luultavasti luonnollista jatkumoa sille, että Nokian johtoryhmä näkee puolustusteollisuuden, datacentterit ja privaattiverkkojen olevan tulevaisuuden kasvualaa ja niihin pitäisi iskeä kovasti kiinni.
Yritetään entisestään parantaa välejä erityisesti Yhdysvaltoihin.

7 tykkäystä

Oli melkein odotettavissa, että alhaisimmat tavoitehinnat nousee ja taas päinvastoin:

”Nokian tavoitehinta Goldman Sachsilla nousi 3,50 euroon (aik. 3,30 euroa), pidä-suositus pysyy ennallaan”

”Carnegie laskee Nokian tavoitehinnan 4,30 euroon (aik. 4,50 euroa), osta-suositus ennallaan”

9 tykkäystä
5 tykkäystä

Mielestäni Inderes on menossa ihan kunnolla pöpelikköön Nokian kanssa. Tämä toki vain oma mielipiteeni :slight_smile:

23 tykkäystä

Nyt vaan osakkeelle kova nousu niin kohta kaikki kehuu taas osaketta aina sama juttu.

4 tykkäystä

Toivon itse myös näin Suomen kansantalouden kannalta, ja vuoden alussahan videolla jo Vernerin kanssa todettiin “toivottavasti olemme väärässä”. Mutta sijoittajahattu päässä en nykyarvostuksella osakkeessa pihviä näe. Tässä tuoreet mietinnät videomuodossa:

Mielelläni kuulen teikäläisen mielipiteet ja perustelut, että miksi ollaan menossa pöpelikköön :slight_smile:

16 tykkäystä

Itse mietin miksi kaikki kehuu kovasti Ericssonia vaikka yhtiöllä paljon korruptio syyteitä monessa maassa ja Nokialla ei teitääkseni ole näitä syytöksiä?

9 tykkäystä

Melkein tekisi mieli spekuloida - ihme ettei kukaan ilmeisesti ole sitä vielä tehnyt - tuota Lukanderin lähtöä liittyen viimeaikaisiin uutisiin. Mutta enpä taida sitä tehdä, mutta onpa otollinen ajankohta asialle.

Edelleen olen kuitenkin kallellaan siihen suuntaan että Nokia ja MN pysyvät yhdessä, kuten myös Technologies.

Osakkeenomistajana katson kuitenkin tyytyväisenä sivusta - ajureita on edelleen.

Siis sen lisäksi että tänä vuonna kassavirta on vahvempi kuin mitä alkuvuonna ennakoitiin. Sen lisäksi Infra alkaa näyttää ylöspäin, ja mitä ilmeisimmin myös Cloud and Network. MN pysyy kysymysmerkkinä mutta sen verran pitää olla luottamusta, että kyllähän tälle osa-alueelle on kysyntää - tuotepuolen pitäisi olla kohtuullisen hyvin kunnossa.

Toiset kaivavat takataskusta hieman uudelta kuulostavan mittarin, kassavirtapohjaisen arvostuksen. Joo kyllähän kassavirta on oleellinen ja toivottavasti se vielä nousee tulevina vuosina - kuten Nokia on kylläkin ennakoinut aiemmin. Toiset taas sanovat että arvostus on melkoisen halpa - he toki katsovat ennen kaikkea vertailukelpoisia lukemia. Mutta joka tapauksessa siinä missä Nokialle muutama vuosi sitten sallittiin 10-12 x EV/EBIT -kerroin (oikaistu), nyt ollaan tuosta lähes tulkoon valovuoden päässä. Miksi? Kun ei tule kasvua. Ehkäpä jotkut näkevät pidemmällä aikavälillä myös tämän suhteen mahdollisuuksia.

17 tykkäystä

Saanen kysyä perusteluja, eli niitä merkkejä, tähän villiltä kuulostavaan heittoon. Toki näin voisi ollakin - mutta ainakaan itse en muista nähneeni mistään tämän suuntaista spekulaatiota.

6 tykkäystä

Tähän liittyen pisti silmään muuten yksi kohta Pekan kvartaalikommentista:

Jatkamme investoimista uusiin kasvumahdollisuuksiin perinteisten operaattorimarkkinoidemme ulkopuolella. Uskomme, että pystymme vahvistamaan jalansijaamme datakeskusmarkkinalla merkittävästi ja investoimme IP-verkkojen tuotevalikoiman kehittämiseen vastataksemme mahdollisimman hyvin datakeskuksien tarpeisiin. Suunniteltu Infinera-kauppa vahvistaa osaltaan optisten verkkojen asemaa datakeskusmarkkinalla ja kiihdyttää kasvumahdollisuuksiamme. Näemme uusia merkittäviä pitkän aikavälin mahdollisuuksia tuomalla 5G-pohjaiset ratkaisut puolustusteollisuuden käyttöön. Lisäksi jatkamme investoimista yksityisiin langattomiin verkkoihin, joissa olemme selvä markkinajohtaja.

Jotenkin tuosta niin totaalisesti puuttuu investoinnit matkapuhelinverkkoihin, että pohdin päissäni onko sillä joku merkitys. Tavallaan sopisi hyvin kuvioon, jossa on todettu ettei investointi/kannattavuus -suhde matkapuhelinverkoissa ole riittävä ja liiketoiminta voisi ollakin myynnissä.

Mielestäni yksi mahdollisuus olisi myös se, että esim. Samsung ja Nokia pistäisivät Joint Venture -hengessä pystyyn NokiaSamsungNetworks -yhtiön, niin päästäisiin pitkästä aikaa taas käyttämään NSN-lyhennettä. (Jonnet ei muista!) Tällä kumpikin pienentäisi tuotekehityskulujaan ja todennäköisesti yhdessä saisivat skaalaetuja suuremman markkinaosuuden myötä. En muista spekuloiko joku tällä ajatuksella jo aikaisemmin. Jos tuo JV vielä listattaisiin ja kumpikin yhtiö jakaisi osakkeet omistajilleen, niin kukin saisi itse päättää haluaako omistaa matkapuhelinverkkoja :wink:

23 tykkäystä

Mielestäni yksi mahdollisuus olisi myös se, että esim. Samsung ja Nokia pistäisivät Joint Venture -hengessä pystyyn NokiaSamsungNetworks -yhtiön, niin päästäisiin pitkästä aikaa taas käyttämään NSN-lyhennettä. (Jonnet ei muista!) Tällä kumpikin pienentäisi tuotekehityskulujaan ja todennäköisesti yhdessä saisivat skaalaetuja suuremman markkinaosuuden myötä. En muista spekuloiko joku tällä ajatuksella jo aikaisemmin. Jos tuo JV vielä listattaisiin ja kumpikin yhtiö jakaisi osakkeet omistajilleen, niin kukin saisi itse päättää haluaako omistaa matkapuhelinverkkoja :wink:

tuohon vielä v***uilun vuoksi Fujitsun radiopuoli mukaan :smiley:
ja pääkonttori USAan ja vielä jotain pienempiä Mavenir jne mukaan

9 tykkäystä

Vuosittaiset investoinnit mobiiliverkkoihin on jo miljardiluokkaa. Se ei ole uusi asia eikä sitä tarvitse erikseen korostaa. Huomaa alla oleva lainaus

Myöskin MN on elintärkeä 5G-kehityksen, että myös langattomien privaattiverkkojen kehityksen kannalta. Myymällä MN voidaan unohtaa 5G-pohjaisten ratkaisujen vieminen puolusteollisuuden käyttöön. Huomaa alla oleva lainaus:

Käytännössä kaksi kolmesta Nokian tulevaisuuden vision kasvukohteesta eliminoitaisiin MN:n myynnin mukana.

6 tykkäystä

Tätä kysymystä ei oltu esitetty minulle ja disclaimerina en ole vielä ehtinyt katsoa tuota videota, mutta kommentoin silti :sweat_smile:

"Lähivuosien merkittävien uudelleenjärjestelykulujen ja muiden kertaerien johdosta Nokian raportoidut tulosluvut sekä vapaa kassavirta jäävät selvästi alle oikaistujen numeroiden. "
“Ennusteillamme Nokia tekee vuosina 2025-2026 noin 1,1-1,2 miljardia euroa vapaata kassavirtaa vuosittain, mikä tarkoittaa korkeaa 15x-17x EV/FCF-kerrointa”

Olen ihan samaa mieltä, että vapaa kassavirta on ihan hyvä lähtökohta Nokian arvon määrittämiseen.
Itse aika pitkäaikaisena Nokian osakkeenomistajana olen hyvin kypsä “kertaeriin”, “oikaisuihin” jne ja usein nämä tuntuvat johtavan yhtä pahasti harhaan toiseen suuntaan kuin raportoitujen IFRS-lukujen katsominen.
MUTTA. Kerrankin Nokian uudelleenjärjestelykulut vaikuttavat ihan uskottavilta.

Säästöohjelmasta tulee ensin kulut ja sitten toivon mukaan perässä hyödyt. Tässä on teoriassa jopa miljardi hyvää vuodessa kunhan ohjelma saadaan valmiiksi.
Tänä vuonna tulee ekstrahyvää patenttisopimuksista ja AT&T hyvityksiä, joten ne sotkevat positiiviseen suuntaan.

Piirretään tulitikkuaskin kanteen laskelma miltä tulevaisuus näyttää, kunhan markkina ei ole sysimusta:
Network infrastructure tekee 10 mrd vaihtoa 10% marginaalilla EBIT=1mrd
Mobile Networks, Cloud Services = 0 EBIT
Technology EBIT=1mrd
Konsernikulut EBIT=-0,3mrd
Säästöt konsernitasolla=0,8mrd
EBIT=1+1-0,3+0,8 mrd = 2,5 mrd
Kassavirtakonversio 65 %: 0,65 x 2,5 mrd = 1,6 mrd

Markkina-arvo 22 mrd. Nettokassa 5,5 mrd. Yritysarvo 16,5 mrd

FCF/EV = 1,6 mrd / 16,5 mrd = 10 %
Olisiko se nyt myynti-suosituksen arvoista?

22 tykkäystä

Kaiken lisäksi todella varovaiset arviot.

Kun markkina ei ole sysimusta tekee (jopa) MN tuottoa - ja Cloud and Network on kuitenkin aikalailla se yksikkö johon voisi tulevaisuuden odotuksia osoittaa.

Ja hetkonen eikös Nokia ole viitoittanut itse voimakkaampaa konversiota kuin tämä Aten ennuste!?

Edit. Itse itselleni vastaten.

Tässä on Nokian oma ohjaus vuodelle 2026.

Vapaa kassavirta 55–85 % vertailukelpoisesta liikevoitosta

Vapaata kassavirtaa tulee siis (huomattavasti) enemmän jos ottaa vaikka tuon ohjauksen keskivälin. Ja puhumattakaan se että laittaisi ennusteet vaikka vastaamaan Nokian omaa ohjausta. Toki jos ei niihin usko, on asia erikseen. Mutta joka tapauksessa en osta ajatusta että kassavirtaan suhteutettuna olisi kallis.

Teen vielä tarkemmat laskelmat itse kunhan en ole pelkän puhelimen varassa.

15 tykkäystä

Jos perusasenne yritykseen on kallellaan, se voi vaikuttaa arviointikykyyn. Tämähän on klassinen asetelma position päällä oleville sijoittajille. Haetaan vahvistusta omille näkemyksille ja ohitetetaan vastakkaiset näkemykset. Tähän loukkuun voi hairahtua tietysti analyytikotkin…ihmisiä hekin ovat.
Ansiokkaasti arvioit Nokiaa toteutuneiden lukujen ja negatiivisten riskien perusteella. Positiiviset ajurit vain loistavat poissaolollaan. Niitäkin nimittäin on…aika paljonkin. En lähde niitä yksilöimään, mutta tälläkin foorumilla niitä on tuotu esille.
Myönnän auliisti, että itse olen saman ajatusvääristymän toisella puolella…helposti unohtuu tarkastella negatiivisia ajureita…:slight_smile:

13 tykkäystä
8 tykkäystä

Niin kuin analyysissakin totean, että meidän ennusteet on Nokian tavoitteisiin nähden varovaisia. Tavoitteet on kuitenkin pitkälti määritelty suotuisassa markkinatilanteessa, jonka jälkeen markkina on kääntynyt huomattavan eri asentoon. Varmaankin alkuvuoden pääomamarkkinapäivässä saadaan sitten Infineran sisältävät uudet tavoitteet.

Kumulatiivisesti Nokian vapaan kassavirran konversio vuosina 2020-2024e vertailukelpoisesta liiketuloksesta on ollut noin 53 %, jonka kanssa myös meidän tulevien vuosien ennusteet on suunnilleen linjassa.

9 tykkäystä

Mutta eikös tuolla ajanjaksolla ole nimenomaan ollut yhtiön kommunikoimana projekteja, jotka ovat sitoneet poikkeuksellisen paljon nettokäyttöpääomaa (Muistini sanoo, että yhtiö taisi ohjeistaa jotain 30-55 % konversiota? toteumahan olis hyvinkin siinä rangessa jos se oli 53%), ja nyt yhtiö on ohjeistanut, että se alkaa sieltä jälleen vapautua (josta myös nähtiin osarissa osviittaa). Siksi mielestäni yhtiön ohjaukset kassavirtakonversion suhteen ovat melko hyvin pitäneet kutinsa historiassa. Vai onko sulla oletuksissa jotain parempaa tietoa, miksi nettokäyttöpääoma ei lähtisi vapautumaan ohjeistetusti? Uudet Intian diilit?

6 tykkäystä