Kannattaa kuitenkin muistaa, että myös oikeita asioita on tehty Krimin valtauksen jälkeen 2014 eli mittava tehdasinvestointi Daytoniin ja kuten @Joonas_Korkiakoski tuossa juuri edellä totesi, raskaita renkaita ei enää toimiteta Venäjälle.
Toinen asia, mikä keskustelussa kannattaisi huomioida, mitä tulee tehtaan toiminnan lopettamiseen Venäjällä, on se, että käsittääkseni jonkinlaisia uhkakuvia on olemassa paikalliselle johdolle, että joutuvat rankaisutoimien kohteeksi, mikäli tehdas suljetaan. Myymäänhän tehdasta ei nyt yksinkertaisesti pysty Venäjän uuden lainsäädännön takia vaan se sitten pitää antaa käytännössä ilmaiseksi jollekin oligarkille.
Toivoisin kovasti, että keskustelu ketjussa pysyy analyyttisena eikä jokainen kynnelle kykenevä tule tänne ilmaisemaan paheksuntaansa Nokian renkaiden toiminnan johdosta ja ilmoittamaan henkilökohtaisesta boikotistaan yhtiön renkaita kohtaan. Paras keino olisi ottaa yhteyttä suoraan yhtiöön ja ilmoittaa sille paheksuntansa. Tässä nyt toteutetaan tuota Kauppalehden klikkiotsikkoa siinä, että “somekohuillaan” yhtiökohtaisessa ketjussa. Myös tämä toinen ketju on ihan relevantti: Venäjä, Ukraina ja kuluttajan ja sijoittajan valinnat
Toivoisin myös, että jokainen lukisi vielä huolella tuon @Joonas_Korkiakoski kommentin analyytikkopuhelusta, kyllä sieltä selvästi käy ilmi se, mikä oli yhtiön kertomaa ja mikä analyytikon päättelyä. Mielestäni Joonaksen johtopäätös on täysin looginen ja sen ei pitäisi olla minkään kohun aihe. Laitetaan se tänne vielä kerran uusiksi, jos jollekulle on ylivoimaista se tuolta ketjusta tai Inderesin analyysipalvelusta hakea: Nokian Renkaiden analyytikkopuhelusta päivitettyjä tietoja | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus
Vielä disclaimerina: itse olen omistanut useanakin ajankohtana Nokian rinkuloita Krimin kriisin jälkeen, mutta nyt kuitenkin onnekkaasti olin katsomon puolella, kun sota syttyi. Olen myös saanut yhtiöltä osinkoja useaan otteeseen ja ollut yhtiökokouksessa Tampereella. Tiedostin toki jo silloin olemassa olevan Venäjä-riskin, mutta en edes pahimmissa kuvitelmissani uskonut sen realisoituvan näin karmealla tavalla. Onneksi meillä on kuitenkin paljon kaukaa viisaita sijoittajia, jotka eivät ole koskeneet rinkuloihin ainakaan enää Krimin kriisin jälkeen vuonna 2014
Lisäys: Korjattu tuo kohta raskaiden renkaiden tuotannosta muotoon, että raskaita renkaita ei enää toimiteta Venäjälle, kuten Joonas alun perinkin totesi. Asiasta huomautti @OldFeki alla.