Nokian Renkaat Oyj

22 tykkäystä

Rauli ja muut. Osaatteko arvioida tai spekoloida miten Suomen NATO-jäsenyys mahdollisesti voisi näkyä Nokian Renkaiden liiketoiminnassa? Jäsenyyden ja USA:n ja Suomen tekeillä olevan kahdenkeskisen sopimuksenkin yhteydessä on nostettu luonnollisesti esiin myös kaupankäyntiin liittyvät mahdolliset positiiviset vaikutukset.

Voisiko olla, että NRE:n kannalta jotain pientä tai pitkällä aikavälillä suurempaakin myönteistä voisi tulla kahta kautta - 1. lisääntyvän puolustusyhteistyön kautta pohjoismaiselle rengasvalmistajalle kysyntää raskaille renkaille ja 2. Suomi-tunnettuuden lisääntymisen ja mielikuvan parantumisen kautta luottamusta ja nostetta henkilöautorenkaille USA:n markkinoilla? Negatiivisia vaikutuksia NATO-jäsenyydellä en ainakaan odottaisi olevan.

Vastaus tähän on sama kuin kaikille muillekin suomalaisille firmoille. Ajatus on kaunis mutta vastaus on lähtökohtaisesti selkeä “EI” ellei ole jotain hyvin konkreettista mekanismia (vaikkapa vastakaupat F-35 hävittäjistä tms…). Yhdysvallat on markkinatalous ja yritykset tekevät päätöksensä muilla perusteilla, ja rengastarjontaa ja kilpailua on jo kotimaasta ja vanhoista NATO-maista riittävästi vaikka sillä ei olekaan mitään merkitystä.

4 tykkäystä

Tätä kysyttiin yhtiökokouksessa ja vastauksesta saattoi saada käsityksen, että raskailla renkailla on jotain pientä toimintaa puolustusvoimien kanssa, mutta jäin siihen käsitykseen, ettei tiedossa ole mitään suurta ole tässä vaiheessa Naton suuntaan.

6 tykkäystä

Eräässä tapahtumassa oli mahdollista tutustua pv:n paseihin alkuvuodesta, ja niissä ainakin oli alla nokian renkaat.

12 tykkäystä

Tässä muuten Vara Researchin konsensusennusteet ja tavoitehinnat Q2-tuloksen jälkeen. @Rauli_Juva siellä tosiaan “kukkoilee” korkeimmalla tavoitehinnalla(vaihdoin eläintermistöä, koska Rauli epäilee, että häntä syyttä luullaan karhuksi :slight_smile: ) Vaikea sanoa, saako osakekurssi nostetta jo 12 kuukauden kuluessa, runsaan vuoden päästähän sieltä Romanian tehtaalta ainakin jotakin pitäisi pukata uunista ulos. Eipä toisaalta tuossa arvonmäärityksessä eri analyytikoilla valtavia eroja ole, kun kaikki ovat skaalassa 7,50-10,50 e. Huomatkaa, että @Sijoittaja-alokas parhaiden oppien mukaan, kiinnitän tässä huomiota vain tavoitehintoihin :slight_smile:

18 tykkäystä

Joo, tästä olen itsekin haastatteluissa kommentoinut, että aika mahdoton arvioida missä vaiheessa markkina alkaa enemmän hinnoittelemaan tätä 3-5 vuoden päähän. Mun targettihan on diskontattu sieltä 4-5 vuoden päässä arvioidusta tuloksesta eli odottaa tavallaan tasaista kurssinousua tulevat vuodet. Juttelin yhtiöstä muutaman instituutiosijoittajan kanssa kevät-kesällä ja kaikki tuntuivat olevan sitä mieltä, että nyt on turhan aikaista ostaa, osa tosin ei uskonut muutenkaan tarinaan. Tää on kuitenkin mun mielestä hyvä lähtökohta, että instikat ei vielä ole innostunut keskipitkän aikavälin tarinasta (jos mun otos nyt on jotenkin edustava). Jos ja kun niitä myöhemmin tulee, se varmasti näkyy myös kurssissa.

57 tykkäystä

NR lisää sähköautoihin soveltuviin renkaisiin salama -logon josta näkee että rengas on tarkoitettu sähköautoon.

24 tykkäystä

@Isa_Hudd ja @Rauli_Juva juttelivat Nokian Renkaista englanniksi. :slight_smile:

Nokian Tyres, aka Nokian Renkaat - one of few companies that managed to get some money out of their Russia exit. The current state is best described as a transition period: ramping-up the factory in Romania and increasing capacity in existing Finnish and US sites. Earnings hit bottom in 2023, from which the company will start to improve its performance. Analyst Rauli Juva summarizes.

Content: 00:00 Start 00:11 Nokian Renkaat or Nokian Tyres 00:38 Before and after the exit from Russia 02:10 Rebuilding 04:50 USA 06:45 Romania 09:15 Valuation 12:13 To buy or not to buy

Kannattaa tilata Inderes Nordic-kanava: https://www.youtube.com/@inderesnordic2821

17 tykkäystä

Nauroin kyllä itselleni jälkikäteen: “that is a whole lot of tyres”… :rofl: :rofl:, but infact, YES it is!! Nyt en ole saanut omasta päästäni pois kuvan siitä, että jos näistä kaikista renkaista rakentaisi 1km pituisen muurin, niin kuinkahan korkea se mahtaisi olla… :see_no_evil: (terveisin nörtti…)

28 tykkäystä

Paljon on vaihtuvuutta talousjohtajissa, nyt lähtee Teemu Kangas-Kärki, hiukan runsaan viiden vuoden pesti oli hänellä: Nokian Tyres: Muutos Nokian Renkaiden johtoryhmässä | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

9 tykkäystä

Uutinen nostattaa kulmakarvoja. Jos asiaa ajattelee ammatilliselta kannalta… luulisi haasteita ainakin olevan riittämiin ja hyvin mielenkiintoisia aikoja edessä Nokian renkailla.

Sitä jää väkisinkin miettimään yhtenä mahdollisuutena, että haasteet on katsottu liian isoiksi, mikä ei tietenkään vaikuta kovin hyvältä jutulta sijoittajan kannalta.

Todennäköisempi vaihtoehto kuitenkin on, että Teemu Kangas-Kärki on tekemässä oman uransa kannalta liikkeen, josta kuullaan lähiaikoina. Omasta mielestäni viisi vuotta on mitä mainioin aika vaihtaa maisemaa, jos hyvä tarjous osuu kohdalle.

Tarkoititko vaihtuvuudella jotain muita muutoksia Nokian renkaiden talouspuolella?

Totta.

Kangas-Kärki on muuten jo 57-vuotias, joten kommenttini miehen uraliikkeestä saattoi perustua väärille olettamuksille. 57-vuotias on tietenkin mielestäni mies parhaassa iässä :slight_smile: mutta melko harvoin kärkiehdokas pörssiyhtiöiden CFO-valinnoissa. Mutta mistä sitä tietää. Tiedän varmuudella, että jotkut hyppäävät suurinpiirtein tuossa iässä vapaaehtoisesti pois oravanpyörästä.

13 tykkäystä

En, viittasin vain tuohon yleiseen trendiin pörssiyhtiöissä, paljon liikehdintää ainakin omasta mielestä pörssiyhtiöissä.

1 tykkäys

Mä en osaa kovin isona juttuna Renkaille pitää, olipa syy mikä tahansa.

Tulee tästä mieleen, että 62-vuotias CEO Moisiokaan ei varmasti loputtomiin firmassa viihdy. Hänhän oli jo kertaalleen jättänyt päivätyöt ja saikin Renkaissa Venäjän sodan myötä huomattavasti isomman homman kuin oli ajateltu. Nythän tulevaisuuden suunnitelmat yhtiölle on selvät ja Jukka ei varmasti Romanian tehtaan ylösajoa jää katsomaan kokonaan, mutta ehkä ensi vuoden loppuun ulottuvan rakennusvaiheen voisi kuitenkin olla.

32 tykkäystä

Tarkoitukseni ei ole olla nyt ilkeä, mutta itse otan tämän asian myönteisenä ainakin näin ulospäin kommunikoinnin näkökulmasta - muulta tavoin en edes oikein osaa ottaa kantaa.

Varsinkin edellisen toimitusjohtajan aikaan, kun vielä enemmän kuuntelin konfapuheluita, poskeni alkoivat säännöllisesti punottamaan kesken puheluiden. Voi olla että kyse oli keski-iästäni (ei juma et aika kuluu) tai sitten vaihtoehtoisesti koin että Teemun kommunikaatio oli varsin usein hyvin tökeröä analyytikoiden suuntaan. Voi olla että kyse oli myös kielimuurista, jota jotkut NHL -valmentajat ovat joutuneet selittämään jälkikäteen joidenkin suomalaisten pelaajien annettua lausuntoja. Viesti kuulostaa tökerömmältä ja suoremmalta kuin varmaan on tarkoitettu - ja vastapainoa täytyy sanoa ettei oma englantini ole todellakaan täydellistä - itse asiassa kaukana siitä.

Ja takaisin asiaan… joka tapauksessa Teemun puheet mielestäni viestivät varsin usein että te olette täällä linjoilla meitä varten, eikä toisinpäin. Jossain puheluissa muistan kuulleeni että Jukka pehmenteli sanavalintoja. Tämä toki vain yksi osa-alue hänen työtään, ja voi olla että muilta osin mies oli täyttä rautaa - sitä en tiedä.

Joka tapauksessa tuskin muutos kovinkaan paljoa aiheuta värähtelyä.

17 tykkäystä

Teemun kommunikaatiokyvyt puheluissa ja webcasteissa olivat hämmästyttävän heikot. Jäi kaipaamaan Anne Leskelää. CFO, jolla oli homma hanskassa joka suhteessa. Erinomainen kommunikaatiokyky ja kaikki detaalit hallinnassa. Leskelä ei tainnut, yllätys yllätys, nauttia työnteosta Hille Korhosen kanssa.

8 tykkäystä

Homma etenee…

48 tykkäystä
9 tykkäystä

Kiitos kun jaoit :+1:

Ei tule Aamulehteä luettua normaalisti, niin olisi mennyt artikkeli ohi muuten. Komeita kuvia ja hyvä että homma etenee, toivottavasti 2024 tosiaan renkaita jo valmistuu tontilla.

Satuin käymään Pirellin sivuilla ja katsoin 2023 H1 esitystä

Taitaa kaikki rengasvalmistajat kehittää erilaisia tuotteita, joissa materiaalina on kierrätysmateriaali tai joku biopohjainen ratkaisu.

Ihan mielenkiintoinen kuva 5 vuoden ajalta raaka-aineiden hinnoista. Nokian renkailla varmasti jossain määrin samanlainen kustannusrakenne, vaikka hieman eri tuotemix.

18 tykkäystä
16 tykkäystä