Nokian Renkaat Oyj

Lisätään tännekin, olikohan arvattavissa, kun @Rauli_Juva liittyi mallisalkkutiimiin :slight_smile:

48 tykkäystä

Itse pidän Nokian riskinä Eurooppaa. Kllpailu on kovaa ja ala erittäin keskittynyt. Nokialla ei ole samaa brändietua kuin USA/Kanada markinnoilla. Nokian Renkaista tulee mieleen takavuosien Vredestein. Pieni hollantilaismerkki, joka teki Hollannissa kesärenkaita. Sillä oli oma vakiintunut käyttäjäkuntansa, jotka myös arvostivat sitä, että rengas oli tehty Hollannissa. Euroopassa Nokian on vähän samassa tilanteessa. Vredestein ei tehnyt kuin Premium -luokan renkaita. Siksi tuo Nokian panostus Nordman -merkkiin on arvelluttava. Liikevaihtoa saa kyllä lisää, mutta jääkö siitä vain rupia käsiin? Kiinalaiset osaavat pikku hiljaa tehdä kesärenkaita ja halvalla. Jos joku muistaa 1970-luvun Corallat, Carinat, Capellat yms. niin nehän olivat varustettu japanilaisin renkain, yleensä joku Dunlopin -kopio. Renkaat olivat yksiselitteisesti hirveitä. Mietitäänpä tilannetta nyt? Bridgestone, Toyo, Sumitomo, Yokohama… Ymmärrän sen, että Euroopassa pitää olla, mutta ei pitäisi unohtaa ennen niin vahvaa military -puolen osaamista. Nokian on jäänyt niissä Continentalin ja Trelleborgin varjoon. Se on kuitenkin hyvä katteista kauppaa.

7 tykkäystä

Nokian on kyllä ollut ostohuhujen kohteena iät ajat, eli näetkö tässä tilanteen, että Nokian kohtalo voisi olla sama, kuin mainitulla Vderesteinilla, jonka Intialainen Apollo osti? Ehkä tämä on epätodennäköistä nyt, kun Romanian tehdas ei ole vielä toiminnassa, mutta kukapa tietää. Nordman brändin uuslanseeraus varmaan vastaa markkinoiden kysyntään, kun valkoimasta on budjettiluokan renkaat puuttuneet. Ei niistä ihmeemmin katetta jääne, mutta asiakasuskollisuutta voivat ylläpitää, kuten myös Kiinan sopimusvalmistus. Military-puoli on ainakin mulle ihan musta aukko - onko Nokian joskun ollut merkittävä tekijä sillä puolen? Suomen NATO-jäsenyys voisi avata ihan uusia näkymiä.

4 tykkäystä

Siihen aikaan kuin SISU oli se puolustusvoimien military kuorma-autojen hankkija niin renkaat kehitettiin Nokian kanssa juuri malliin sopivaksi. Ja kaikki ns. proto-sisut, masit, pasit jne… tulivat Nokian renkain. Mielestäni oli pyhäinhäväistys kun puolustusvoimat tilasi Scanioita. Kaikissa muissa maissa armeijan tilauksissa painotetaan kotimaisuutta vaan ei meillä.

10 tykkäystä

PV:n tilauksista osa menee ns. normikilpailutuksen perusteella ja osa hankitaan suoraan siten että perusteena on kotimainen puolustusteollisuus tms.

Eli ihan kaikki tilaukset ei tule Sisulle.

4 tykkäystä

Patria lienee se ensisijainen kohde minne puolustusvoimien tilaukset menevät, koska valtiolla on 50,1% osuus, loput 49,9 omistaa norjalainen Kongsberg. Sisu-Auto on puolestaan yksityisomistuksessa. Sisu-Auton tilanne on vaikea. Puolustusvoimat tilasi onneksi Sisun GTP 4x4 ajoneuvoja (panssaroituja miehistönkuljetus ajoneuvoja) reilut 100 kappaletta, mutta siviilipuolella on hiljaista. Isot merkit Scania, Volvo ja Mercedes jylläävät kuorma-autoissa. Sisun siviilipuolella tehty huoltopalveluiden ulkoistaminen teki hallaa merkin maineelle ja vaikka se olisi nyt parantunut. Sen luottamuksen palauttaminen on aina paljon hankalampaa. Toimiva huolto on erittäin tärkeä, sillä huollossa seisova auto ei tuota.

4 tykkäystä

Nokian Renkaiden osakkeen arvostus on minulle täysi mysteeri. Yhtiöllä on tuotantoa Suomessa ja Yhdysvalloissa, Romanian rakennettavalla tehtaalla aloitetaan testit ennen suunniteltua (kesä 2024), tuotanto asiakkaille aloitetaan tämän jälkeen, yhtiöllä todella vahva brändi, hyvä laatu, todella hyvä osinko.

Toisaalta tuotantovolyymit Romanian tehtaalla ovat Venäjän tehdasta pienemmät ja kannattava Venäjän markkina on poissa.

Kuitenkin, kun puntaroin näitä kaikkia muuttujia niin ei tarvinnut pitkään miettiä sijoitanko rahojani ihan merkittävästi tähän yhtiöön. Olen siis uusi osakkeenomistaja ja ihmettelen osakkeen edullista arvostusta. Tämä lisäksi inflaatio on taittumassa laskuun ja korot tulossa alas.

Yhtiö pitää yllä hyvää osinkoa tuotannon siirtymävaiheen aikana ja Romanian tehdas aloittaa tuotannon tämän vuoden lopulla/ensi vuoden alussa (2023 tulosjulkistuksessa kuullaan tarkemmin).
Tietenkään arvostuksen ei tule olla yli 30 eurossa, mutta nykyinen kurssitaso tuntuu aika uskomattomalta. Mielenkiintoista kuulla koko vuoden tulos, aikataulu Romanian tehtaan valmistumiselle, näkymä yleisesti alkaneelle vuodelle ja luonnollisesti nähdä kurssireaktio.

12 tykkäystä

OP laski eilen suositustaan Osta → Lisää ja hinta 9,00 € → 9,50€

1 tykkäys

Historian mukaan aiempi suositus annettu kurssin ollessa 6,9€. Perusteluna olikin kurssinousu kun tulevaisuuden potentiaali alkaa jo näkyä hinnassa.

5 tykkäystä

Euroopan komissio epäilee että Nokian Renkaat olisi mukana kartellissa.

Komissio on ilmaissut huolensa siitä, että sen tarkastuksen kohteena olevat rengasvalmistajina toimivat yhtiöt ovat saattaneet rikkoa EU:n kilpailuoikeussääntöjä, joiden tarkoituksena on estää kartelleja ja kilpailun rajoittamista koskevia toimia.

44 tykkäystä

Jaaha. Lähdenpä scouttaamaan saman tien paikan päälle onko toimistolla valot päällä vielä toimistoajan jälkeen.

46 tykkäystä

Joku tiesi tästä jo klo 16. Harmi ettei Fivaa kiinnosta tällaiset.

46 tykkäystä

Ei pitäisi hutkia ennen kuin on tutkittu, mutta luulisi että rengasvertailuepisodista olisi opittu jotain.

9 tykkäystä


Eipä vissiin tiennyt joku etukäteen, voi vittu mitä touhua.

Robo kauppa klo 16.00.00


Tuossa vielä 30s ja 15s graafit tasan tuhannesosalleen klo 16.00.00 alkaa tuo myynti

32 tykkäystä

Koskisikohan myös Continentalia. Kurssi ainakin niiasi samoihin aikoihin.

11 tykkäystä

BRUSSELS/FRANKFURT (Reuters) -Germany’s Continental and other tyre makers were raided by European Union antitrust regulators on Tuesday on concerns they may be…

Continental ainakin kohteena myös

15 tykkäystä

Samanlainen tiedote oli muistaakseni -21 syksyllä metsäyhtiöistä, yllätysratsiat Suomessa, Ruotsissa ja jossain muuallakin. Pieni dippi ja sitten asia unohdettiin. Eipä tästä vielä mitään johtopäätöksiä kannata vetää.

24 tykkäystä

No ei tietenkään, mutta kyllähän tämä ihan jonkinmoinen riski on. Sanktiona taitaa olla 10% liikevaihdosta.

14 tykkäystä

Ei välttämättä ole Yhtiön työntekijät tai sisäpiiri tällaisen dipin takana. Riittää, että joku tuolla Anti-Trust committeessa vinkkaa kavereille Lontooseen ja sieltä on shortattu varuilta kaikkia ja isosti.

1 tykkäys

Olisko 16:00 tullut se EUn kilpailuviranomaisen tiedote ulos? Se voisi selittää synkronisen syväkyykyn.