Nokian Renkaat Oyj

6 tykkäystä

Tavara ei liiku, tuotanto seis :frowning:

21 tykkäystä

Tässä vielä vastaava juttu Helsingin Sanomista.

8 tykkäystä

Onhan toi nyt huolestuttavaa, että puol miljoonaa rengasta lojuu varastossa jos kerta Nokian varastoon ei enää mahdu.

Aiemmin puhuttu vielä, että talvirenkaita tekevät enemmän koska parempikatteista. Mihin ne saadaan kesän ajaksi?

2 tykkäystä

Lukiko siellä jossain, että varastot ovat täynnä talvirenkaita, en löytänyt siitä mainintaa.
Kumpikohan renkaita jälleenmyyjät tilaavat tähän aikaan vuodesta?

22 tykkäystä

Tuli kanssa sellainen mieleen että jos noin paljon omissa varastoissa renkaita niin eihän ne nyt näin nopeasti varmaan varastot “täyttyisi” niistä, ettei vaan osalta johtuisi siitä että ei ole kovin paljoa menekkiä ollut edelleenkään, jos jälleenmyyjät eivät ole tilailleetkaan renkaita kovin paljoa.

Yhdestä asiasta olen kanssa huolissani. tein esim. työpaikalla hieman kyselyä että mitä renkaita autoihinsa ostavat, kukaan heistä ei enää ajellut Nokian renkailla vaan jollain halvemmilla, tämä oli kyllä aika iso yllätys, itse kuitenkin aina Nokialaisilla mennyt eteenpäin.

Alkaakohan tosiaan nämä kalliimpien renkaitten markkinat oikein kunnolla hyytymään, hieman pelottaa kyllä näin osakkeenomistajanakin.

8 tykkäystä

Jälleenmyyjien tilauksista ei kai ole kysymys tai niiden tilausten volyymin muutoksista ei ole tietoa, vaan lakon aiheuttamista ongelmista ainakin toimituksissa/kuljetuksissa.
Itse olen ajellut muilla renkailla, kun hintaero on ollut minulle liian suuri.
Firman autoissa oli aina Nokialaiset, enkä huomannut ainakaan kulutus kestossa kilpailuetua. Ehkä sitten hiljaisuudessa ja pidossa niitä oli, ne ovat myös mielikuva juttuja, mutta mitä väliä jos asiakas niitä ostaa.

Black round Pirelli, kuten eräs rallilegenda sanoi…

1 tykkäys

@Rauli_Juva on tehnyt sunnuntaimme iloksi uuden yhtiörapsan. :slight_smile: :gem:

Laskimme ennusteitamme hieman tälle vuodelle Nokian henkilöautorengastehtaan joutuessa pysäyttämään tuotannon lakon aiheuttamien toimitusvaikeuksien takia. Tällä ei luonnollisesti ole vaikutusta vuoden 2025 ennusteisiin ja siitä eteenpäin, eikä siten arvonmääritykseemme.

24 tykkäystä

Tässä vielä Raulin kommentit

15 tykkäystä

Eipä mennyt pahasti pieleen aiempi arvioni, yhtiö kertoi juuri että toimari Moisio jää tämän vuoden aikana eläkkeelle. Omasta mielestä siis odotettua, kiinnostavampaa on kuka tulee tilalle ja löytyisikö pitkästä aikaa talon sisältä seuraava toimari.

57 tykkäystä

Onko sähköautojen renkaat uhka vai mahdollisuus NR:lle?
-olen ymmärtänyt, että talvirenkaat on ollut NR:n valttikortti!

14 tykkäystä

Tässä on mun hölmöjä mutupohdintoja, ne kohdat, jotka kuulostavat fiksuilta, niin ovat enemmän tai vähemmän lainauksia esim. analyytikolta tai joltain muulta fiksulta ihmiseltä/taholta. :slight_smile:

En tiedä, onko Renkaat sitä, mutta aika monet kaltaiseni näkevät ehkä yhtiön vähän kohuyhtiönä kuten esim. Fortumin, mikä on toisaalta varmasti joskus ollut ostopaikka jollekin, kun jonkin kohun takia kurssi on syöksynyt ja madellut. Mielikuvieni pohjalta näen tämän myös eräänlaisen laatuyhtiönä, joka tekee laadukkaita tuotteita.

Kohuista ja syytöksistä huolimatta näen tällä yhtiöllä olevan perusta aika kunnossa, minkä tuotteet eivät ole ainakaan huonoja ja ainakin omassa kuplassani yhtiön tuotteisiin luotetaan. Olen kokenut yhtiön kehitysmyönteisenä ja tulevaisuuteen katsovana, mitkä ovat hienoja asioita, jotka joskus tuovat varmasti lisäkuluja sekä epäonnistumisia, mutta edelläkävijänä on omat tunnetut hyvät puolensa.

Suomessa ja Yhdysvalloissa sijaitsevat Nokian Renkaiden tuotantolaitokset ovat rengasteollisuuden tehokkaimpia ja tuottavimpia tehtaita. (yhtiön sivulta lainattua) USA:n tehtaan kapasiteettiä lisäillään tänä vuonna. Romanian tehdas aukeaa mahdollisesti vuonna 2025 (täydellä teholla toimii ilmeisesti 2027-2028 alkaen) ja jos aiemmat tehtaat ovat rengasteollisuuden kuningattaria, niin maallikkona odotan tästä vielä enemmän - jos syystä taikka toisesta tämä viivästyy pahasti, niin osunee kurssiin kovasti tai jos se valmistuukin etuajassa. :exploding_head: Pitääkin hommata oma vakoilija Romanian tehtaan työmaalta ja kysellä tietoja.

Muistaisin 90-luvulla Porschella olleen ongelmia valmistuksen ja tehokkuuden että jossain määrin toimitusketjujen kanssa jolloin muistaakseni japanilaistahot tulivat vähän sujuvoittamaan asioita. Käsittääkseni Renkailla yleisesti ottaen tehtailla ja toimitusketjuissa on onnistuttu sujuvoittamaan ja tehostamaan toimintaa jo pidemmän aikaa, mikä ollee pysyvä vahvuus, että yhtiön päästessä täyteen kapasiteettiin jo parin vuoden päästä, niin tuskin brändiä on ehditty unohtamaan ja tuotteet voidaan toimittaa vauhdilla. :sunglasses:

Aika monien ajatuksissa on ollut se, että brändi unohtuu ja markkina-asema heikkenee eikä yhtiö kykene hinnoittelemaan siten tuotteitaan toivotulla tavalla. Markkina-asema on heikentynyt ja voi varmaan olettaa brändin heikentyneen jossain määrin, mutta voiko se tässä ajassa niin paljoa heiketä ja eiköhän yhtiö saane markkina-asemaansakin hyvin takaisin menettämättä isommin hinnoitteluvoimaa. Anteeksi jälleen osittainen mutuiluni.

Kassavirtaa on ja kaikkein tärkein asia on kunnossa eli osingot :smiling_face_with_three_hearts:. Yhtiö keskittyy omiin vahvuuksiinsa ja toimii tarkasti rönsyilemättä, jos on joihinkin höpinöihin uskominen. Mikä itselläni on unohtunut, niin se, että yhtiöllä on kuitenkin hyvä taloudellinen tilanne. Taseensa ja rahavirtojen avulla uskon yhtiön pärjäävän jatkossakin.

Romanian tehdasta venataan, mietin että ois hyvä olla ajoissa mukana, kun toiset pohtii sitä, miten kannattaa katsoa, miten tehdas etenee jne. Tuntuu, että lähes kaikilla on Renkaista aika samat teesit, joten onko toiveita vedetty kurssiin jo sisälle reippaammin ja tulee mielikuva jossain määrin ilmiselvän hyvästä sijoituskeissistä. Näkeekö ulkkarit yhtiön toisin kuin me suomalaiset, tässä ois vähän eri tahojen näkemyksiä tästä yhtiöstä:

Mahdolliset väärät “tiedot” ja kömpelöt omat pohdintani eivät ole kenenkään syytä paitsi minun; itse vain usein ymmärrän ja tulkitsen asioita väärin, vaikka asiat olisi sinällään aika hyvin ilmoitettu.

Loppuun kysymys:

Onko Renkaissa mahdollisesti eniten sijoittajia pohdituttava asia se, että tässä pitää odottaa ennen kuin saadaan tarpeeksi näyttöjä esim. Romanian tehdas aukeaa kai 2025 ja siitä parin kolmen vuoden päästä se toiminee vasta täydellä teholla? :slight_smile:

29 tykkäystä

Minusta on. Tässä ovat juuri sellaiset “jos tehdas aukeaa ajoissa” ja “jos sen tehokkuus on riittävä” -faktorit mitkä varmasti aiheuttavat epävarmuutta. Tässä on mahdollisuus tehdä hyviä tuottoja ottamalla näkemystä, mutta riski pitää muistaa ja siksi Tyres ei ole (vielä) kovin isolla painolla alkussa.

Oma tutkimus jäi lopulta vähän lyhyeen kun tuli Inderesin analyyseja luettuja ja käännyin nopeasti ostopuolelle, mutta pitää jatkaa tutkimusta jossain kohtaa.

Itse pidän yhtiötä jonkinlaisena “entisenä” laatuyhtiönä missä on kuitenkim mahdollisuudet hyviin tuottoihin. Entisiin ROE-lukemiin ei varmasti ole enää asiaa, kun Venäjän assetit menivät sodan mukana, mutta ihan ok-lukemiin varmasti (jos ylläolevat oletukset toteutuvat). Kilpailuedut kuten logistiikka ja brändi eivät kuitenkaan mielestäni ole isosti kärsineet. Itse en noista kohuista kauheasti jaksa välittää, jos tulosta tulee. Lynchmäinen näkemys siinä mielessä.

Tuotteetkin ovat hyviä, mutta eivät mielestäni ylivoimaisia. Ehkä pidin aiemmista Continentalin nastarenkaista jopa enemmän kuin nykyisistä Nokialaisista, mutta ne olivat kyllä eri autossa, joten sikäli ei vertailtavissa oleva kokemus.

Vähän tällainen käännesijoitus tämäkin joihin minun ei kyllä enää pitänyt alkaa :grinning:

20 tykkäystä

En tiedä teistä muista, mutta negatiivisilla yllättävillä tapahtumilla on yleensä tapana aiheuttaa se, että sitä alkaa odottamaan ja pelkäämään uusia negatiivisia tapahtumia kunnes toisin todistetaan.

Jos jäät Linnanmäellä vuoristorataan jumiin viideksi tunniksi niin henkilöstä riippuen tapahtumasta ylipääseminen voi kestää kauan. Toiset pääsee nopeammin, toiset ei koskaan. Mutta lähes kaikki miettivät sitä, että mitä jos niin käy taas, kun menevät seuraavana kesänä tai 20v päästä seuraavan kerran vuoristoradan kyytiin.

Omasta mielestäni renkuleita kohtaan ajatellaan yleisesti vielä näin. Persilleen se menee, kunnes omin silmin nähdään, että se tehdas pyörii täydellä teholla.

27 tykkäystä

Koitin etsiä paikallisuutisia Romanian tehtaasta.
Ei hirveästi uutta tietoa, mutta tässä yksi tiivistetysti.

  • Tehdas ‘lähes’ valmis ja ilmeisesti sisätyöt käynnissä. Mikä loogista kerta ensimmäiset renkaat pitäisi rullata 9kk sisään ulos tehtaasta.

  • “The average gross salary in the Nokian Tires factory in Oradea will be 2,070 euros per month”

  • Tehdas työllistää 550 ihmistä, kun valmis.

  • Romania tukee tehdasta 100MEUR. Itse en muistanut tätä kädenojennusta, mutta varmasti tästä ollut foorumillakin puhetta.

Vaikuttaa, että tarina etenee suunnitelman mukaisesti eteenpäin ilman isompia takapakkeja.
Kurssikin on viime päivinä ottanut vahvasti ylös.

41 tykkäystä

Onpas kilpailukykyset palkat. Googlen mukaan Romaniassa keskipalkka pyörii siinä 750€ tienoilla, joten varmasti halua paikallisilla työllistyä tuonne. Hakijoista tuskin siis on pulaa ja voi valita parhaat päältä.

Tuo Romanian tuki oli tiedossa ja lisäksi EU rahaakin oli vissiin mahkut saada, mutta se ei ole varmaa vielä.

26 tykkäystä

Tämä Romanian tuki pitää hyväksyä EU:ssa, ainakaan mun tietääkseni mitään varsinaista EU-tukea ei ole tulossa. Hyväksynnästä ei ole kuulunut varmistusta, mutta ei se välttämättä ylitä tiedotuskynnystä, kun oletus on että tuki hyväksytään.

22 tykkäystä

Aivan se menikin näin! Ei kannattaisi luottaa muistiinsa. Kiitos korjauksesta.

1 tykkäys
17 tykkäystä

https://twitter.com/business/status/1780286124864184679?s=19

27 tykkäystä