Nokian Renkaat Oyj

17 tykkäystä

https://twitter.com/business/status/1780286124864184679?s=19

27 tykkäystä

Continental siis varoitti eilen illalla Q1-tuloksestaan, hauska tiedote muuten kun firma antaa itse konsensusennusteen kaikille julkistamilleen luvuille. Contin ongelmat ovat kuitenkin tälläkin kertaa muualla kuin rengasbusineksessa, joskin sielläkin hienoisesti odotusten alle jäätiin. Tämän Conti laittaa sen piikkiin että pääsiäinen vähensi työpäiviä ja kesärengassesonki alkoi Euroopassa vasta pääsiäisen jälkeen.

Nokian Renkaiden kapasiteettirajoite ja satamalakon sekoittama maaliskuu huomioiden en näkisi tuossa kovin oleellista uutista Nokian kannalta. Heikosta alusta huolimatta Continental toisti tavoitteet koko vuodelle, joka rengas-puolen osalta odottaa pientä markkinakasvua ja tasaista kannattavuutta kuten tässä viestissä aiemmin kerroin.

Continental AG: Continental Releases Preliminary Figures for First Quarter 2024 – Sales and Adjusted EBIT Margin as well as Adjusted Free Cash Flow Below Market Expectation - Continental AG

64 tykkäystä

Näyttää saavan k-auton rengaspalvelunkin kautta nyt nokialaista

10 tykkäystä

Rengasvalmistajille tuskin on liiketaloudellisesti ihan huono asia, jos EU ja valtio vauhdittavat siirtymistä painavampiin ajoneuvoihin, joissa renkaat kuluvat nopeammin. Voisipa melkein ajatella, että renkaiden laadun merkityskin samalla korostuu.

Esim. Tekniikka & Talous huhtikuun alussa:

Muuten alkaa olla mielenkiintoista seurata kurssia, kun uuden, maailman ensimmäisen hiilidioksidipäästöttömän rengastehtaan avautuminen lähestyy.

14 tykkäystä

Täytyy vaan muistaa että voipi vielä löytyä yllättävä “maksumies” näihin liikenteenpäästöihin. Tämä on kyllä vanha uutinen mutta en epäile sen paikkansapitävyyttä edelleenkään.

6 tykkäystä

Kevään tulo venyy ja samalla autoilijat tulevat kuluttamaan näillä rospuuttokeleillä talvikuminsa normaalia nopeammin loppuun. Näkyy varmasti ensi vuoden talvirenkaiden myynnissä. Voisi kuvitella vaikutuksen olevan muutamasta prosentista viiteen.

Lämpötila on tässä olennainen muuttuja ja keväällä se on aina korkeampi. Eikä sillä sikäli väliä ole talvi kun pitenee niin talvirenkaat ( lue Nokian Renkaiden tärkein ) kuluu enemmän.

3 tykkäystä

Eikös talvellakin ajeta melkein 70-80% ajasta paljaalla asfaltilla?

11 tykkäystä

Nokian Rinkuloiden yhtiökokous lähestyy, päivämäärä on tosiaan ensi tiistaina 30.4 eli vappuaatto klo 10.00, paikka Helsingin Messukeskus: Yhtiökokous 2024 / Nokian Renkaat

Otin asian esiin, koska huomasin mielenkiintoisen kohdan vasta nyt: “Nokian Renkaiden toimitusjohtaja Jukka Moisio on tavattavissa ennen Yhtiökokousta Yhtiön järjestämässä keskustelutilaisuudessa kahvitarjoilun yhteydessä klo 9.15–9.45. Keskustelutilaisuus ei ole osa Yhtiökokousta ja se pidetään suomeksi. Tilaisuudessa toimitusjohtajalle voi esittää kysymyksiä, mutta sen yhteydessä ei tehdä päätöksiä. Tilaisuudessa mahdollisesti esitettävät kysymykset eivät siten ole osakeyhtiölain 5 luvun 25 §:ssä tarkoitettuja kysymyksiä.”

Olisikohan nyt idea lyhentää itse kokousta tai sitten luoda hieman rennompi ilmapiiri kysymysten esittämiselle!?

Mutta tätä ennen vielä saamme jännittää Rinkuloiden Q1 tulosta maanantaina 29.4 noin klo 13.00(näin ainakin Raulin mukaan(ja ihan oikein), mielestäni on aina ennen ollut klo 14.00), @Rauli_Juva :n ennakkokommentit: Nokian Renkaat Q1 ensi maanantaina: Lakko sotki kausiluonteisestikin heikkoa kvartaalia - Inderes

Rinkulatq124pre

Tuossa vielä konsensusta tarkemmin, ei välttämättä ihan paikkansapitävä, olen ollut huomaavinani pari hienoista tavoitehinnan nostoa ihan viime päivinä. Suunta kuitenkin selvä eli ollaan pikku hiljaa hivuttautumassa lähemmäs Raulin visiota: https://vara-services.com/nokian-tyres/

Tässä ainakin toinen, pikauutinen Kauppalehdestä eiliseltä:
SEB Bank nostaa Nokian Renkaiden tavoitehinnan 9,00 euroon (aik. 8,50 euroa), toistaa pidä-suosituksen

30 tykkäystä

Omalta osaltani voin sanoa, ettei minua edes kiinnosta renkaiden seuraavat 4 osavuosikatsausta, koska sijoituspäätös ei perustu niihin.
Sijoitusteesi nojaa tätä seuraaviin vuosiin ja olen edelleen vahvasti vakuuttunut, että jos on toiminut kuten allekirjoittanut, eli sijoittanut renkaisiin 2023 - 2024 vuodenvaihteen molemmin puolin, tuotto aikavälillä 2024-2026 tulee peittoamaan samalla aikavälillä hesulin 25-indeksituoton mennen, tullen, ja palatessa.
Erkaantuminen on jo alkanut hieman näkyä graafilla tänä keväänä, mutta tämän vuoden osareiden myötä tuntuvatkin dipit ovat toki mahdollisia.
Jos silloin on vapaata pääomaa, ostan todennäköisesti lisää.

Oma käsitys on, että Renkaiden osaketta arvostetaan markkinoilla vuonna 2026 noin 16-24 euron haarukkaan.

Olen monesti halunnut ostaa Seligsonin OMXH25 ETF.ää salkkuun, mutta joka kerta olen todennut sen olevan typerä valinta, koska salkusta löytyy lähivuosille omasta mielestäni sitä paremmin tuottava yritys. Ostetaan sitä mielummin lisää. Kun Nokian renkaiden teesi on toteutunut, katsotaan sitten vaikka sitä ETFää uusin silmin, jos tekee mieli keventää renkaita.
Nykyinen hintalappu on edelleen aivan järkevä lisäämiselle, mutta nyt ei ole tarvetta siihen.
Viimeisen lisäyksen olen tehnyt tasan 9 euron hinnalla.

36 tykkäystä

Imo Noksun rinkuloissa riskiprofiili on epäsymmetrinen:

+Valmis brändi
+Osaa jo valmistaa renkaita
+Kannattavuus skaalaantuu volyymin myötä. Volyymi kasvaa kun sopimusvalmistusta lisätään/kehitetään sekä kun 2024 tuotannon aloittavan tehtaan tuotantuoa ajetaan ylös.
+Kannattavuus paranee kun omalla tuotannolla korvataan sopimusvalmistusta
+Vahva tase
+osingonmaksuhalu pitää tuoton melkein indeksin vauhdissa

-Romanian tehtaan ylösajo epäonnistuu jostakin syystä
-Brändi ottaa osumaa
-markkinaan liittyvät riskit

22 tykkäystä

Maksaja yleensä on autoilija, jos jotain tienkulumismaksua tulisi. Muuten kitkarenkaatkin on keksitty, jos Suomessa nastakielto joskus etenisi kokeilua pidemmälle.

Vertailut renkaiden kulumisen suhteen tietysti olisi kiinnostava tieto. Mutta ajankohtaistahan on seuraava raportti ja mitä tehtaan rakentumisesta kerrotaan.

-Ei myöskään ole tiedossa mille tasolle Romanian tehtaan tuotantokustannukset asettuvat, joka tapauksessa korkeammat kuin Venäjällä oli.
Sitä olen miettinyt että ottaako osake etunojaa vai odottaako sijoittajat että tehdas on käynnissä ja nähdään mille tulostasolle sitten asetutaan ja osake hakee tasonsa vasta sitten. Silloin odottavan aika olisi melko pitkä, 3vuotta ainakin.

2 tykkäystä

Fakta 1:
Romanian tehtaan suunniteltu kapasiteetti 1 vaiheessa nostaa Renkaat Oy Ab:n tuotantokapasiteettia noin 30%.

Fakta 2:
Romanian tontilla on kapasiteetin laajennusvaraa kosolti, joka tultanee käyttämään lähivuosina. Samoin oli Soviet Junionin tehtaan kanssa 20 vuotta sitten.

Fakta 3:
Renkaat Oy Ab oli samassa tilanteessa myös aiemmin. Silloin tuotanto laajennettiin Soviet Junioniin. Kurssikäyrästöstä voi jokainen käydä tarkistamassa, mitä tuolloin yhtiön arvostukselle kävi.

Edit, korjattu näppivirhe (10 vuotta sitten → 20 vuotta sitten)

4 tykkäystä

Fakta 4.
Romania ei ole Venäjä.

Fakta 5.
Kannattavuus ratkaisee kaiken, kapasiteetti tai sen laajennusvara on merkityksetöntä jos tuotanto ei ole kilpailukykyisen hintaista.

16 tykkäystä

Kovin puskee “faktaa” tai pikemminkin vain kenties mielipidettä olettaisin? (itse myös omistaja). Kevättä kohden…

Kuitenkin renkaiden osalta toivottavaa olisi, että yritys voisi “ihan rauhassa” omaan markkina-arvoonsa, sekä brändiinsä nojautua, jatkaa renkaiden osalta tuotekehitystään ja unohtaa aiemman koettelemuksensa (keskittyä ydinosaamiseensa). Aiempi tuottavuuden taso on toki aina taakkansa tulevaisuutta ja investoinnin kannalta ajatellen. Silti venäjän reissut on nyt kuitenkin “lusittu” ja uutta kohti. Renkaiden tarve maailmassa nykymuodossa ei lopu.

Renkaiden kulutus ei lopu se on totta, mutta mitä hyötyä on 30% kapasiteetin laajentamisesta jos nykyinenkään kapasiteetti ei mene kaupaksi. Nokian hintojen pitää tulla roimasti alaspäin jotta pärjää halparenkaita vastaan. Jos joku sanoo että ei kilpaile kiinalaisten kanssa niin kilpailee ja kovasti.

3 tykkäystä

Markkina ennakoi aina kun kyse ei ole mistään yllättävästä ja ennalta-arvaamattomasta tapahtumasta.
Renkaiden kohdalla aloin itse ennakoimaan joulukuun 1 päivänä vuonna 2023 hankkimalla ensimmäisen erän. Se ennakointi on päihittänyt omxh25 indeksin omistusaikana noin 18 prosentilla.
Indeksin hakkaamisen perusteella, voidaan ajatella, että markkinan ennakointi on ollut jo käynnissä hyvän tovin. Ennakoinnin näkyminen yrityksen markkina-arvossa kiihtynee mitä lähemmäs tuotannon käynnistämistä päästään.

1 tykkäys

Saunakaljapäissään kommunikointi on ollut yöllä näemmä huomattavan suoraviivaista, mutta kerro toki mikä kohta noista perusasioista ei ollut faktaa, niin korjaan tietojani jos ne ovat vääriä.

Kapasiteetin lisäyskö?
Laajennusvarako?
Uuden tehtaan käynnistyminenkö? (toki nyansseissa vs. Venäjä on varianssia paljonkin, mutta pointti oli uusi tehdas.)

Haluan kuulla mikä noista ei ole sinun tietojesi perusteella faktaa.

Varteenotettava näkökulma vaikka ei tämä vielä ole realisoitunut. Lakko olisi ollut erittäin tervetullut, mikäli myynti tökkisi merkittävästi. Rengasmarkkina menisi halparenkaiden takia kokonaan uusiksi. Ei Nokian Renkaat olisi ainoa jolle kävisi “kylmät” , vaan mukana menisi muutkin premium merkit. Ei tuotekehitys renkaissa ole mihinkään loppumassa, näkisin että päinvastoin. Tuotekehityksen kautta tuotteista on jatkossakin lupa pyytää parempaa katetta.

Oltaisiinko Nokialla suunniteltu niin huonosti ja perustettu tehdas, jossa ei voida valmistaa renkaita kannattavasti. Mahdollista toki, mutta sen luokan investoinnista on kyse, että tämä tuntuu vaikealta uskoa ilman selkeitä numeroita ja ne numerot taitavat olla Nokialla mapeissa. Venäjän tehtaan kadottua 2021 lukuihin ei päästä. Ei tosin tarvitsekaan päästä. Huomattavasti pienemmälläkin kassavirralla tämä ihan muuta kuin 10€ lappu. Vanhoja 30€ tasoja en näe millään horisontissa. 15€ -20€ on todennäköisempää. Tuolla hinnalla allekirjoittanut on jo saanut 100-150% tuoton sijoitukselleen. Aikajana tässä on kohtuu pitkä, täytyy odottaa vielä pari vuotta.

15 tykkäystä