Nokian Renkaat Oyj

Imo Noksun rinkuloissa riskiprofiili on epäsymmetrinen:

+Valmis brändi
+Osaa jo valmistaa renkaita
+Kannattavuus skaalaantuu volyymin myötä. Volyymi kasvaa kun sopimusvalmistusta lisätään/kehitetään sekä kun 2024 tuotannon aloittavan tehtaan tuotantuoa ajetaan ylös.
+Kannattavuus paranee kun omalla tuotannolla korvataan sopimusvalmistusta
+Vahva tase
+osingonmaksuhalu pitää tuoton melkein indeksin vauhdissa

-Romanian tehtaan ylösajo epäonnistuu jostakin syystä
-Brändi ottaa osumaa
-markkinaan liittyvät riskit

21 tykkäystä

Maksaja yleensä on autoilija, jos jotain tienkulumismaksua tulisi. Muuten kitkarenkaatkin on keksitty, jos Suomessa nastakielto joskus etenisi kokeilua pidemmälle.

Vertailut renkaiden kulumisen suhteen tietysti olisi kiinnostava tieto. Mutta ajankohtaistahan on seuraava raportti ja mitä tehtaan rakentumisesta kerrotaan.

-Ei myöskään ole tiedossa mille tasolle Romanian tehtaan tuotantokustannukset asettuvat, joka tapauksessa korkeammat kuin Venäjällä oli.
Sitä olen miettinyt että ottaako osake etunojaa vai odottaako sijoittajat että tehdas on käynnissä ja nähdään mille tulostasolle sitten asetutaan ja osake hakee tasonsa vasta sitten. Silloin odottavan aika olisi melko pitkä, 3vuotta ainakin.

2 tykkäystä

Fakta 1:
Romanian tehtaan suunniteltu kapasiteetti 1 vaiheessa nostaa Renkaat Oy Ab:n tuotantokapasiteettia noin 30%.

Fakta 2:
Romanian tontilla on kapasiteetin laajennusvaraa kosolti, joka tultanee käyttämään lähivuosina. Samoin oli Soviet Junionin tehtaan kanssa 20 vuotta sitten.

Fakta 3:
Renkaat Oy Ab oli samassa tilanteessa myös aiemmin. Silloin tuotanto laajennettiin Soviet Junioniin. Kurssikäyrästöstä voi jokainen käydä tarkistamassa, mitä tuolloin yhtiön arvostukselle kävi.

Edit, korjattu näppivirhe (10 vuotta sitten → 20 vuotta sitten)

4 tykkäystä

Fakta 4.
Romania ei ole Venäjä.

Fakta 5.
Kannattavuus ratkaisee kaiken, kapasiteetti tai sen laajennusvara on merkityksetöntä jos tuotanto ei ole kilpailukykyisen hintaista.

15 tykkäystä

Kovin puskee “faktaa” tai pikemminkin vain kenties mielipidettä olettaisin? (itse myös omistaja). Kevättä kohden…

Kuitenkin renkaiden osalta toivottavaa olisi, että yritys voisi “ihan rauhassa” omaan markkina-arvoonsa, sekä brändiinsä nojautua, jatkaa renkaiden osalta tuotekehitystään ja unohtaa aiemman koettelemuksensa (keskittyä ydinosaamiseensa). Aiempi tuottavuuden taso on toki aina taakkansa tulevaisuutta ja investoinnin kannalta ajatellen. Silti venäjän reissut on nyt kuitenkin “lusittu” ja uutta kohti. Renkaiden tarve maailmassa nykymuodossa ei lopu.

Renkaiden kulutus ei lopu se on totta, mutta mitä hyötyä on 30% kapasiteetin laajentamisesta jos nykyinenkään kapasiteetti ei mene kaupaksi. Nokian hintojen pitää tulla roimasti alaspäin jotta pärjää halparenkaita vastaan. Jos joku sanoo että ei kilpaile kiinalaisten kanssa niin kilpailee ja kovasti.

3 tykkäystä

Markkina ennakoi aina kun kyse ei ole mistään yllättävästä ja ennalta-arvaamattomasta tapahtumasta.
Renkaiden kohdalla aloin itse ennakoimaan joulukuun 1 päivänä vuonna 2023 hankkimalla ensimmäisen erän. Se ennakointi on päihittänyt omxh25 indeksin omistusaikana noin 18 prosentilla.
Indeksin hakkaamisen perusteella, voidaan ajatella, että markkinan ennakointi on ollut jo käynnissä hyvän tovin. Ennakoinnin näkyminen yrityksen markkina-arvossa kiihtynee mitä lähemmäs tuotannon käynnistämistä päästään.

1 tykkäys

Saunakaljapäissään kommunikointi on ollut yöllä näemmä huomattavan suoraviivaista, mutta kerro toki mikä kohta noista perusasioista ei ollut faktaa, niin korjaan tietojani jos ne ovat vääriä.

Kapasiteetin lisäyskö?
Laajennusvarako?
Uuden tehtaan käynnistyminenkö? (toki nyansseissa vs. Venäjä on varianssia paljonkin, mutta pointti oli uusi tehdas.)

Haluan kuulla mikä noista ei ole sinun tietojesi perusteella faktaa.

Varteenotettava näkökulma vaikka ei tämä vielä ole realisoitunut. Lakko olisi ollut erittäin tervetullut, mikäli myynti tökkisi merkittävästi. Rengasmarkkina menisi halparenkaiden takia kokonaan uusiksi. Ei Nokian Renkaat olisi ainoa jolle kävisi “kylmät” , vaan mukana menisi muutkin premium merkit. Ei tuotekehitys renkaissa ole mihinkään loppumassa, näkisin että päinvastoin. Tuotekehityksen kautta tuotteista on jatkossakin lupa pyytää parempaa katetta.

Oltaisiinko Nokialla suunniteltu niin huonosti ja perustettu tehdas, jossa ei voida valmistaa renkaita kannattavasti. Mahdollista toki, mutta sen luokan investoinnista on kyse, että tämä tuntuu vaikealta uskoa ilman selkeitä numeroita ja ne numerot taitavat olla Nokialla mapeissa. Venäjän tehtaan kadottua 2021 lukuihin ei päästä. Ei tosin tarvitsekaan päästä. Huomattavasti pienemmälläkin kassavirralla tämä ihan muuta kuin 10€ lappu. Vanhoja 30€ tasoja en näe millään horisontissa. 15€ -20€ on todennäköisempää. Tuolla hinnalla allekirjoittanut on jo saanut 100-150% tuoton sijoitukselleen. Aikajana tässä on kohtuu pitkä, täytyy odottaa vielä pari vuotta.

15 tykkäystä

Täysin samaa mieltä oikeastaan tuosta kaikesta.
Oy Renkaat Ab on monessa mielessä samankaltaisessa tilanteessa kuin tasan 20 vuotta sitten, jolloin Rengastehdasta rakennettiin Venäjälle. Tehdas valmistui 2004 lopussa (ja sitä muuten laajennettiin kiireesti jo heti seuraavana vuonna YIT:n kanssa laaditun urakkasopimuksen puitteissa).
Valmistuvan tehtaan vuosikapasiteetiksi kerrottiin tuolloin n. 4 miljoonaa rengasta, mikä on sama kuin Romanian tehtaan aloituskapasiteetti.

Vuonna 2004 renkaat valmisti itse 6 miljoonaa rengasta (2024 about 9 miljoonaa) ja sopimusvalmistajat paistoivat käsitykseni mukaan noin 1 miljoonaa rengasta ostopalveluna siihen päälle.

2024 - 2027 renkaiden tuottoja kohentaa ainakin se, että heikkokatteisten sopimusvalmistusrenkaiden suhteellinen osuus pienenee merkittävästi uuden oman kapasiteetin myötä. Tässä on ”piilossa” ilmiselvä tulosvipu/kerroin, koska se vaikuttaa alaviivalle suoraa kapasiteetin kasvua enemmän. Nykyinen sopimusvalmistusmäärä eli ostorenkaiden määrä on käsitykseni mukaan jopa 20% oman tuotannon määrästä. Niiden suhteellinen osuus pitää katerosvona saada alas ja se aleneekin merkittävästi uuden valmistuskapasiteetin myötä.

Kurssin ääripäät vuosina 2004-2008 olivat haarukassa 6 … 34 euroa.
Eli nähtiin noin 450% markkina-arvon kasvu noin 4 vuodessa.

Nyt vastaavaa rallihuumaa kuin 2004 → ei ole tiedossa tunnettujen tosiasioiden valossa, mutta puoletkin tuosta riittää paremmin kuin mainiosti. Oikeastaan kaikki mikä ylittää indeksituoton riittää hyvin. On jokseenkin pomminvarmaa, että indeksin lyöminen toteutuu tulevien vuosien kuluessa kun lähtöpiste asetetaan vuoden 24 alkuun.
Itseasiassa on kokoajan tänä vuonna jo toteutunutkin.

Graafi vuosilta 2003 - 2008, (tehdas avattiin vuoden 2004 lopussa)

2008 → kurssin romautti finanssikriisi, joka toki romautti silloin kaiken muunkin.

8 tykkäystä

Fakta lienee aiemmin todetulla tavalla myös se, että Romania ei ole tosiaan ole Venäjä. Venäjä oli myös merkittävä markkika Nokianille. Venäjän tehtaan kannattavuuteen Romania ei tietysti myoskään yllä. Edellä todetusta huolimatta Nokian voi olla hyvä sijoitus ja itsekin sitä ostanut ja saatanpa ostaa lisääkin.

3 tykkäystä

Onpa pessimistisiä arvioita. Oma täysin varma mututuntuma taas kaikista edellä mainituista faktoista huolimatta on se, että renkaat painelee viiden vuoden sisään uusiin huippuihin ja korkkaa päivän sisäisesti viidenkympin rajan. Ja mihin tämä kaikki perustuu, sijoittajan perstuntumaan, joka on yhtä hyvä, ellei parempi peruste, kuin kaikki edellä mainitut tylsät faktat.

2 tykkäystä

Olihan Venäjä merkittävä markkina ja halpaa työvoimaa täynnä. Halpa ei välttämättä tosin ole sama asia kuin tehokas. Venäjän tekemisen kulttuuri on omansa. Venäjän suuri markkina-alue taas on pikälti halpojen renkaiden, eli ei niiden katerenkaiden.

2 tykkäystä

Muistelen että Venäjän tehdas nautti jotain etuja valtion suunnasta, löytyvät kaukaa taaempaa ketjusta, energia, verotus tms.
Omassa salkussa normaalipainolla mutta en ole vakuuttunut että uusi tehdas lunastaa täysimääräisesti sille asetettuja tavoitteita katerakenteen osalta, olisin valmis myymään koko potin jo ennakkoon mikäli markkina lähtee isommin ulosmittaamaan tehtaan käynnistystä nostamalla osaketta esim 2eurolla. Mitä aikaisemmin sen parempi, pitkäaikaiseksi omistajaksi en aio jäädä en syystä.

Suurin epävarmuus Nokian Renkaiden arvossa on tuotemerkin hinnoitteluvoima. Laskeeko se, pysyykö ennallaan vai paraneeko?

Tähän vaikuttavat renkaan suorituskyky testeissä, kilpailijoiden suoriutuminen ja menestys jakelukanavissa.

Jos Romanian tuotanto on EUR 5 kalliimpaa per rengas kuin Venäjällä, niin sen vaikutus on 6 M x 5 EUR = 30 M

2 tykkäystä

Menestys jakelukanavassa on taattu Vianorin ansiosta…

Vianor on Pohjoismaiden suurin rengas- ja autohuoltoketju sekä digitaalisten rengaspalveluiden edelläkävijä. Meillä on 175 omaa palvelupistettä ja lisäksi laaja Vianor-partnerverkosto Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.

5 tykkäystä

Jos aloitat keskustelun vastauksessa henkilöön kohdistuvalla loukkauksella, niin oletettavasti saat myös luultavasti huonon vastauksen, mutta sanotaan nyt näin, että faktaa nuo eivät ole vaan olettamuksiasi mahdollisesta tulevaisuudesta.

Me emme tiedä onko laajennusvaralle edes käyttöä lähitulevaisuudessa ja saavutetaanko millä aikataululla uuden tehtaan kapasiteetin nosto ja käykö kauppa. Niinkuin tuossa kommentoitiinkin, niin kapasiitin nosto ei auta, jos tuote ei mene kaupaksi. Toivotaan kuitenkin parasta ja markkinoiden palautumista.

3 tykkäystä

Saunakaljapäissään kommentoija olin siis minä itse, se lienee sopivaa tarkentaa, kun viestini oli näemmä monitulkintainen.
Kirjoitin siis tuon ”fakta”-kirjoituksen yöllä humaltuneena.

21 tykkäystä

Itseä kyllä huolettaa Renkaissa se asia että nykyään halpamerkit huokuttelevat suurinta ostajakuntaa. Mitä lueskellut ihmisten arvosteluja ja kritiikkiä keskustelupalstoilta niin aina melkein sama laulu…ne on aivan ylihintaisia ja sitten ne kuluu liian nopeasti loppuun. Ei tämä kyllä ole kovinkaan lupaavaa ainakaan omasta mielestäni. Ja kyselin vielä kaikilta duunikavereiltani ja he olivat samaa mieltä, kelläkään heistä ei ole Nokian renkaita vaan jotkut Kiinalaiset Linglongit, oon ainoa kuka ajelee Noksun renkailla. Tämä on itsellä se kauhuskenaario miten tässä tulee käymään, ei se paljoa hyödytä jos mä olen ainoa 50:stä ihmisestä kuka ostaa Noksun renkaat, että se siitä suosi Suomalaista, porukka näköjään ostaa mistä halvimmalla saa. Perkele kun sapettaa, …tana sentään…

Mutta siltikin uskon että Noksu on sijoituksena ihan hyvä muutaman vuoden säteellä, kyllä se siitä varmaan lähtee rullaamaan parempaan päin

4 tykkäystä