Nokian Renkaat Oyj

Suurin epävarmuus Nokian Renkaiden arvossa on tuotemerkin hinnoitteluvoima. Laskeeko se, pysyykö ennallaan vai paraneeko?

Tähän vaikuttavat renkaan suorituskyky testeissä, kilpailijoiden suoriutuminen ja menestys jakelukanavissa.

Jos Romanian tuotanto on EUR 5 kalliimpaa per rengas kuin Venäjällä, niin sen vaikutus on 6 M x 5 EUR = 30 M

2 tykkäystä

Menestys jakelukanavassa on taattu Vianorin ansiosta…

Vianor on Pohjoismaiden suurin rengas- ja autohuoltoketju sekä digitaalisten rengaspalveluiden edelläkävijä. Meillä on 175 omaa palvelupistettä ja lisäksi laaja Vianor-partnerverkosto Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.

6 tykkäystä

Jos aloitat keskustelun vastauksessa henkilöön kohdistuvalla loukkauksella, niin oletettavasti saat myös luultavasti huonon vastauksen, mutta sanotaan nyt näin, että faktaa nuo eivät ole vaan olettamuksiasi mahdollisesta tulevaisuudesta.

Me emme tiedä onko laajennusvaralle edes käyttöä lähitulevaisuudessa ja saavutetaanko millä aikataululla uuden tehtaan kapasiteetin nosto ja käykö kauppa. Niinkuin tuossa kommentoitiinkin, niin kapasiitin nosto ei auta, jos tuote ei mene kaupaksi. Toivotaan kuitenkin parasta ja markkinoiden palautumista.

3 tykkäystä

Saunakaljapäissään kommentoija olin siis minä itse, se lienee sopivaa tarkentaa, kun viestini oli näemmä monitulkintainen.
Kirjoitin siis tuon ”fakta”-kirjoituksen yöllä humaltuneena.

21 tykkäystä

Itseä kyllä huolettaa Renkaissa se asia että nykyään halpamerkit huokuttelevat suurinta ostajakuntaa. Mitä lueskellut ihmisten arvosteluja ja kritiikkiä keskustelupalstoilta niin aina melkein sama laulu…ne on aivan ylihintaisia ja sitten ne kuluu liian nopeasti loppuun. Ei tämä kyllä ole kovinkaan lupaavaa ainakaan omasta mielestäni. Ja kyselin vielä kaikilta duunikavereiltani ja he olivat samaa mieltä, kelläkään heistä ei ole Nokian renkaita vaan jotkut Kiinalaiset Linglongit, oon ainoa kuka ajelee Noksun renkailla. Tämä on itsellä se kauhuskenaario miten tässä tulee käymään, ei se paljoa hyödytä jos mä olen ainoa 50:stä ihmisestä kuka ostaa Noksun renkaat, että se siitä suosi Suomalaista, porukka näköjään ostaa mistä halvimmalla saa. Perkele kun sapettaa, …tana sentään…

Mutta siltikin uskon että Noksu on sijoituksena ihan hyvä muutaman vuoden säteellä, kyllä se siitä varmaan lähtee rullaamaan parempaan päin

5 tykkäystä

Kiinalaisyritys alkaa valmistaa renkaita Nokian Renkaille | Kotimaa | Yle

“Nokian Renkaat ja kiinalainen Qingdao Sentury Tire ovat solmineet yhteistyösopimuksen renkaiden valmistuksesta. Sopimuksen mukaan Qingdao Sentury Tire alkaa valmistaa valikoituja Nokian Renkaiden henkilöautorenkaita Keski-Euroopan markkinoille.”

Kiinassa niistä Nokian renkaistakin osa tehdään.

5 tykkäystä

Juu just hain Audiin kesärenkaat , suositteli Pirelliä ja pirellliä laitettiin ,( ja oli varmasti kalliimmat kuin Nokia) kuten edelliseen. En muista edes koska vianorilta on tarjottu mitään tyreksen tuotetta. Tulee kuitenkin käytyä aika paljon …

Taitaa iso osa vianoreista olla frachacing yrittäjiä …

Joku TM:n juttu oli että halppisrenkaat lähestyvät koko ajan laaturenkaiden ominaisuuksia, yhä vähemmän perusteita maksaa lisähintaa pelkästä merkistä. Premiumille on kuitenkin aina ostajansa, Michelin, Good&Year, yms, mutta Nokia on sitä vain Suomessa muualla menee keskikastiin, vähemmän tunnettu merkki jää helpommin halparenkaiden jyräämäksi. Ensiasennusrenkaaksi pääseminen edellyttää erittäin hyvää hinta-laatu suhdetta.
Kieltämättä rengasliikkeessäkin oli sitten edellisvierailun järjestys muuttunut, myyjä alkoi esittelemään halvempia renkaita ja piti erikseen kertoa haluavani merkkirenkaat. Edellisellä kerralla esiteltiin kalliit ja sitten hiukan häpeillen piti itse pyytää hintoja halvemmasta kategoriasta. Rajoitukset kaupungeissa 30km/h ruuhkia ja jonoja, ja yhä harvemmin kalliiden renkaiden ominaisuuksia tulee hyödynnettyä.

5 tykkäystä

Lapin Kumi myi avajaisissa melkoisen määrän Pirellin kesärenkaita 16” kokoluokassa 299€/kierros alle laitettuna. Ei ollut Nokiaa tarjolla :sweat_smile:

1 tykkäys

Nää viimeisimmät anekdootit taisivat liittyä lähinnä kesärenkaisiin mikä on sinällään irrelevanttia tyresin kohdalla kun kesärenkaat on aika minimalistisessa osassa yhtiön liiketoimintaa. Varsinkin nyt kun vielä kapasiteetti on normaalia matalampi. Kävin tossa lukasemassa vielä 2023 tilinpäätöksestä niin osuus henkilö auton rengas divisioonan liikevaihdosta sen 12%

15 tykkäystä

Itse ainakin ammattiautoilijana en muuta suostu käyttämään kuin Nokiaa. Ja tiedän myös monta muuta taksi/paku yrittäjää… kokemusta on halvoista ja muista ”kalliimman” luokan renkaasta, mutta ei ole vielä kyllä toista parempaa nastarengasta vastaan tullut kuin Nokian uusimmat Hakkapeliitta. Etsimällä jos etsii jotain nii on ne toista kilpailevaa brändiä äänekkäämmät, mutta muuten peittoaa kyllä… 80tkm tuli viime kumeilla ajettua ja vieläkin on nastat 90% tallella sekä pintaa olisi ainakin+/-10tkm ajoon…

11 tykkäystä

Taitaa vain talvirenkaiden kokonaismarkkina hissun kissun sulaa alta? Talviolosuhteiden raja nousee pohjoisemmaksi ja ihmiset valuu etelämmäksi. Venäjällä olisi laajat markkinat, mutta sinne ei nyt ole menemistä.

Täällä on kirjoitettu vuosien mittaan paljon Venäjän ja Romanian palkkatasoista Nokian Renkaiden kannattavuuteen vaikuttavana tekijänä.

Fakta on, että näiden kahden maan palkkatasoissa ei ole merkittävää eroa.

Suomen Pankin nousevien talouksien tutkimuslaitos Bofitin mukaan keskipalkka Venäjällä on 622 euroa (2021).

Romaniassa keskipalkka on ulkoministeriön verkkosivujen mukaan 680 euroa kuukaudessa (2021).

Romaniaan uuden tehtaan viemisessä Venäjällä toimimisen sijaan on selkeä ja harvemmin mainittu etu myös siinä, että näin Nokian Renkaat pääsee operoimaan uudella tehtaallaan Euroopan sisämarkkinoille.

Tietääkseni uuden Romanian tehtaan tuotanto käsittää premium-luokan SUV-renkaita, joita suunnataan Keski-Euroopan (Saksa jne.) markkinoille. Näin ollen logistiikkakustannukset ovat Romaniasta operoiden edullisemmat kuin Venäjältä operoitaessa. Kun paljon tilaa vaativista renkaista on kyse, tämäkään ei ole mikään pikkuasia.

Moni nostaa täällä Kiina-renkaiden tuotannon tämän tästä esiin. NR ei tietääkseni valmistuta siellä renkaita Nokian Tires - brändillä vaan ihan eri tuotenimellä, jolla sekalaiseen katraaseen Aasia-rengasmarkkinoijia pistetään vipinää. Puhutaan siis aivan eri luokan renkaista raaka-aineineen jne.

5 tykkäystä

Kovin talviselta näytti Baijerissakin vielä viime viikolla, kun raaka Siperian ilma täytti Euroopankin ilmatilan. Talvirenkaille oli kysyntää, vaikka huomattavasti etelämpänä oltiin.

Eiköhän rengasteollisuus mukaudu ilmastonmuutokseen melko ketterästi.

Teitä ja renkaita enemmän syövien sähköautojen yleistyminen on jo luonut Nokian Renkaille uutta tuoterepertuaaria ja markkinaa. Eli ilmastonmuutoksen vaikutus voi kääntyä hyvinkin rengasmarkkinoiden voitoksikin.

1 tykkäys

Lehtiä lukiessa kannattaa aina nykyisin katsoa samalla kuka niissä mainostaa eli kuka mainosmedian palkat maksaa.

Vai onko vanha sanonta “Sen lauluja laulat, kenen leipää syöt” täysin väärässä?

Itse en lue rengastestejä muuta kuin kieli poskessa. Valitsen renkaat paljon ajavien tuttujen suositusten ja omien kokemusteni perusteella.

1 tykkäys

Maanantai 19.12.2022 klo 20:29*
Nokian Renkaat kertoo tehneensä yhteistyösopimuksen Qingdao Sentury Tiren kanssa renkaiden valmistuksesta. Kiinalaisyhtiö alkaa valmistaa Nokian renkaita ensi vuoden alkupuoliskolla ja kuluttajille niitä aletaan saada vuoden toisella puoliskolla. Tuotanto on suunnattu Keski-Euroopan markkinoille.
– Sopimusvalmistajan tehtaalla valmistettavat renkaat ovat Nokian Renkaiden suunnittelemia ja ne testataan Nokian Renkaiden testikeskuksissa yhtiön korkeiden turvallisuus- ja laatuvaatimusten mukaisesti. Renkaat myydään Nokian Renkaiden brändin alla, tiedotteessa todetaan.

4 tykkäystä

Käsittääkseni ainakin energia oli Venäjällä edullisempaa.

1 tykkäys

Nokian Renkaiden edullisempi tuotemerkki on nimeltään Nordman.

Tämä lienee se brändi, jota NR:n alihankkija valmistaa Aasiassa jonkin verran.

5 tykkäystä

https://puheenvuoro.uusisuomi.f/nikokaistakorpi/241993-suosi-venalaista-osta-nokian-renkaat/

“Tehdyn verosuunnittelun ja huojennusten avulla yrityksen veroaste oli 2016 15,7 prosenttia ja 2015 vain 12,3 prosenttia. Nämä ovat erittäin matalia lukuja, kun yhteisövero sekä Suomessa että Venäjällä on 20%. Tämä selittyy Nokian Renkaiden ja Venäjän tekemällä sopimuksella, jossa sille on annettu merkittäviä verohuojennuksia. Sopimus on uusittu ja uusimmat verohuojennukset astuivat voimaan vuoden 2013 alussa.”
Oli myös alennusta energiasta yms.

1 tykkäys

Nokian Renkaat on ilmoittanut julkisuudessa kartoittaneensa 40 eri paikkaa uuden tehtaansa sijainniksi.

On aivan varmaa, että sijaintipaikkapäätökseen on tuolla yritystasolla osattu allokoida keskeiset tuotannon parhaaseen mahdolliseen kannattavuuteen vaikuttavat tekijät.

Jos Venäjä on tukenut tuotantoa aikoinaan, niin tehnee uutisten mukaan EU, jolta taloudellista tukea on tiettävästi haettu:

8 tykkäystä