Nokian Renkaat Oyj

Mielenkiintoista mielestäni on että suurin osa negatiivisista näkemyksistä ketjussa on otettu sen perusteella että kilpailijoiden sijoitus caseihin uskotaan syystä tai toisesta enemmän ja siitä syystä karhuillaan tyresiä ja sen tavoitteita :thinking:

Sinällään on ihan validi pointti että jos löydät vastaavantyylisen sijoitus kohteen paremmalla r/r:llä on se syy olla sijoittamatta tyresiin.

Kuitenkin tässä on tullut fiilis vähän appelsiinien ja omenoiden vertailusta ottaen huomioon yhtiöiden eroavaisuudet ja erot kehitysvaiheissa ei varsinkaan nykytuloksen perusteella tehty p/e vertailu kerro millään tavalla relevanttia informaatiota.

Lisäksi epäsuosittu mielipide: vaikka kaikesta tästä huolimatta Pirelli tuottaisi enemmän kuin Tyres, tekeekö se tyresistä suoraan huonon sijoituksen. Ei mielestäni jos Tyresin r/r ylittää silti sijoittajan tuottovaatimuksen.

13 tykkäystä

Niin aikaahan se 15% ottaa, jos siihen joskus päästään… V. 2026 ennuste Inderes 10,4%, jolla silläkin jo ihan kivat EPS 0,92€. Continentalilla on renkaissa ollut pari vuotta nyt n. 12,2%. V. 2022 muu liikevaihdoltaan suurempikin bisnes oli raskaasti tappiollista.

Ymmärrän kyllä vertailun halvempiin verrokkeihin. Olen sitä myöskin käyttänyt joskus perusteluna, mutta kurssikin oli ihan muuta …

3 tykkäystä

En tiedä pitäisikö näihin trollailuihin vastata, mutta vastataan nyt kuitenkin. Ensinnäkin kuinka monta analyytikkoa pystyt nimeämään jolla on ennusteessaan 15% ebit marginaali, edes jollekin näkyvissä olevalle vuodelle? En väitä etteikö näin voisi olla, mutta en tiedä ainuttakaan joka on tehnyt yksityiskohtaisen ennusteen ja laittanut siihen 15% ebit-marginaalin. Kun puhutaan yrityksen tavoitteista jonnekin 5+ vuoden päähän, niin ei niihin kannata liikaa lukkiutua. Vertailukohdaksi tähän voi ottaa vaikkapa Nokian Renkaiden pitkänajan tavoitteet 5 vuotta sitten.

Nokian renkaiden tapauksessa liiketulosprosenttia olennaispaa lienee kuitenkin liikevaihdon taso, johon myös kaikista suurin epävarmuus tulevaisuutta ajatellen liittyy. eikä siihen etteikö Nokian Renkaat pystyisi toimimaan vähintään keskinkertaisella kannattavuudella jälkiasennusmarkkinassa sen jälkeen kun nykyistä kustannustehokkaampaa tuotantokapasiteettia on voitu ottaa käyttöön.

Mitä sitten tulee rengasamarkkinaan, niin varmaan kaikki edellisen parin vuoden aikana edes kerran Nokian Renkaiden tilinpäätöstiedotteen avanneet ovat huomanneet, että Nokian Renkaiden näkökulmasta rengasmarkkina on muuttunut totaalisesti. Venäjä ja siellä tehty kannattava bisnes on pois, kuten myös kilpailukykyinen tuotantokapasiteetti ja menetettyä liikevaihtoa yritetään korvata aivan toisen tyyppisiltä markkinoilta ilman juuri minkaanlaista kilpailuetua. Jos odottaa Nokian renkailta markkinaa parempaa kasvua ja kannattavuutta, niin olisi hyvä ymmärtää mistä se lisääntynyt kilpailukyky lopulta tulee. Toistaiseksi tähän asiaan ei täällä ole saatu selvyyttä. On totta, että kapasiteetti käy nyt äärirajoilla, ja rakenteellista kysyntää on nykyistä volyymiä aenemmän, eli markkinassa varmasti on tilaa, mutta kuinka paljon niin se jää nähtäväksi.
Nokian Renkaat treidasi ihan syystä aikanaan 30+ euron tasoilla kannattavuus ja näkymät huomioiden, mutta sen jälkeen markkina ja yhtiö ovat muuttuneet toisenlaiseksi ja nykyinen kurssitaso heijastelee täysin tätä muutosta.

8 tykkäystä

Inderes ennuste v. 2028 on 253m Ebit. Onhan se alle yhtiön oman 2 mrd liikevaihdon ja 300m Ebit tavoitteen, mutta kuitenkin v. 2028 on melko lähellä vuoden 2021 lukuja, jolloin kurssi oli yli 30 euroa… Nythän kurssi on alle P/B=1 eli jos koneet saisi tasearvolla myytyä pois, niin firmahan pitäisi lopettaa välittömästi. Osakkeenomistajat toki aina vähän trollaa :slight_smile:

9 tykkäystä

Tässä voisi myös pohtia sitä, minkä hinnan kilpailijat olisivat valmiita maksamaan Nokian Renkaista vaikka nyt ensi vuonna kun Romania sylkee renkaita ja Daytona on jo uudessa iskussa. Talvirengas osaamista tulisi " vähän kylkeen", päästöjä pääsisi rengaskohtaisesti heti pudottamaan ja vielä kohtuullinen raskaan kaluston osaaminen tulisi mukaan. Jälleenmyyntiverkostoakin jonkun verran, jos haluaa omia merkkejään myydä.

15 tykkäystä

Itse näen vain Inderesin ennusteet vuoteen 2027 asti, ja nekin ovat toki tässä vaiheessa pelkkää ekstrapolointia olettaen, että asiat menevät suurinpiirtein kuten pitääkin. 2028 vuoden tulos tulee julki noin 5 vuoden päästä, eli millekään näistä noin pitkälle kantavista ennusteista ei kannata kovin isoa painoarvoa antaa. Analyytikot tekevät toki vain työtään, ja kun jotain pitää arvioida, niin kannattaa valita se perusskenaario, koska sille on tueksi edes jotain ulkopuolista näyttöä. Itse arvioin mahdollisuuksia liiketoiminnan kasvattamiseen kilpailijoiden kustannuksella skeptisemmin edellämainituista syistä. Jos kuitenkin tuonne 250m ebit tasolle päästään, niin kurssi varmasti ylittää sen 15 euroa. 30 tasoja en näe, koska ne kasvuajurit, mitä 30 tasoilla aiemmin nähtiin on tässä tapauksessa hyödynnetty, ellei sitten siihen mennessä kyetä luomaan uutta uskottavaa kasvun tarinaa mitä markkina alkaisi jo hinnoittelemaan.

Mielestäni skenaario missä joku ostaa Nokian Renkaat pois markkinoilta saattaa olla hyvinkin todennäköinen mikäli joku isommista pelureista tarvitsisi uutta tehdaskapasiteettia ja uudet tehtaat osoittautuisivat tehokkaiksi yksiköiksi. Tosin tätä skenaariota vasten puhuu Nokian Renkaiden omistajarakenne. Luulen, että Solidium on omistajana siksi, että firmaa ei ostettaisi ulkomaille ja Nokian tehdasta lyötäisi säppiin, mikä varmasti olisi ensimmäisiä toimenpiteitä uuden omistajan alaisuudessa.

2 tykkäystä

Romaniasta ensimmäinen rengas ulkona, tämä on toki lähinnä markkinointia, mutta kova suoritus silti vain reilu vuosi varsinaisten rakennustöiden alun jälkeen. Oleellista on, että projekti etenee budjetissa ja aikataulussa kohti kaupallisen tuotannon aloittamista 2025 alusta. Tästähän CEO Moisio totesi yhtiökokouksessa että “viimeistään tammikuussa”, kuten aiemmin mainitsin ja tämä uutinen tukee sitä että projekti on aikataulussa, ellei jopa edellä sitä.

Ensimmäinen rengas Nokian Renkaiden Romanian-tehtaalla valmistui aikataulussa - kaupallinen rengastuotanto alkamassa vuonna 2025 - Nokian Tyres (cision.com)

118 tykkäystä

Nämä jaksavat sinnikkäästi.

24 tykkäystä

Tuossa vielä jotain dataa tän hetken shorteista

31 tykkäystä

https://nokiantyres.studio.crasman.cloud/bank/public_press_room/corporate_material/factory_in_oradea_romania/first_tire

Siellä niitä kohta paistellaan…

122 tykkäystä

Raulin ja Thomaksen kommentit kuluttajatuoteyhtiöiden marginaaleista. :slight_smile:

Renkaatkin käytiin läpi sitä käsittelevässä kappaleessa. :slight_smile:

15 tykkäystä

Jaa a meniköhän Romanian tehtaan investoinnit nyt ihan väärään paikkaan?

4 tykkäystä

Noita on kehitelty ainakin sata vuotta ja silti jossakin mediassa uutiskynny ylittyy vuosittain “Uusi keksintö”-hehkutuksella.

23 tykkäystä

Romaniassa tehdään renkaita henkilöautoihin. Raskaat renkaat tehdään Nokialla.

6 tykkäystä

Jeps, 5 vuotta sitten Michelin esitteli Michiganissa sellaista. Jostakin syystä se ei ole tullut valtavirtaan.

US army on ottanut Hummereissa käyttöön puhkeamattomat renkaat jo 12v sitten. Lieneekö vielä käytössä vai ehkä siitä ei ole vain puhuttu? Lisäksi, armeijan kamat on joka tapauksessa eri hintaluokassa. Noidenkin hinta varmaan tuhansia dollareita kappaleelta.

12 tykkäystä

Itse olen käyttänyt umpikumisia renkaita muissa härveleissä kuten pyörissä ja skuuteissa. Ajokokemus on ollut huonompi ja viime kesänä yksi umpikuminen rengas halkesi soratiellä ajettaessa. Eli en usko näidenkään mitään ikuisia olevan ja ominaisuudet saattaa heiketä jo pienemmillä kilometreillä verrattuna ilmatäytteisiin.

14 tykkäystä

Käsittääkseni armeijan kamoissakin nuo “puhkeamattomat” renkaat on sellaisia, joilla lähinnä pystyy ajamaan takaisin varikolle mikäli rengas ottaa osumaa.

8 tykkäystä

Mitä odotuksia osarin suhteen? Viimeiset miinusmerkkiset tulokset ja sitten lähdetään kasvu uralle?

4 tykkäystä

Muistan joskus vuosi tai pari sitten kirjoitelleeni, että en epäile Nokian renkaiden kykyä rakentaa jälleen uusi tehdas, sillä sitähän on harjoiteltu varsin hiljattain niin Venäjällä kuin USA:ssakin ja tulokset ovat olleet riippumattomia lokaatiosta tai paikallisesta kulttuurista. Nokian renkaat osaa rakentaa rengastehtaita – tuskin kukaan lähtee väittämään sitä vastaan.

Mutta täytyy silti nostaa hattua tämänkertaiselle suoritukselle Romaniassa. Noin vuosi peruskiven muurauksesta ja valmiin näköisestä osasta isoa tehdasta pukkaa jo ensimmäinen rengas sijoittajien ihmeteltäväksi. Tässä on vielä puoli vuotta aikaa siihen, että luvattu kaupallinen tuotanto alkaa. Tekisi jo mieli väittää, että kaupallinen tuotanto alkaa luvattua aikaisemmin.

Tarina etenee joka tapauksessa raiteillaan ja osakekurssi on houkuttelevimmillaan pitkään aikaan. Ostin tänään pitkään odottaneen viimeisen erän yhtiön osakkeita ja keskikurssi tipahti samalla alle 9 euron. Ei ihan paras suoritus, mutta näillä mennään seuraavat pari vuotta, joten tämä ei ole ihan muutamasta kymmenestä sentistä (per osake) kiinni.

Aiemmin Renkaista kirjoittamaani ei ole toistaiseksi tarvinnut lähteä korjaamaan. Romania näyttää vahvalta sinetiltä väitteille, jopa poikkeuksellisesta, reagointi- ja muuntautumiskyvystä. Se on erittäin hyvä signaali myös tulevaisuutta ajatellen.

Kyllä, saatan kuulostaa turhankin positiiviselta. Näen toki riskejä yleisessä taloustilanteessa ja osittain myös markkinassa, mutta ne eivät ole toistaiseksi sellaisia vuoria kiivettäväksi, mikä kilpailukykyisimmän valmistuskapasiteetin jääminen sekopäiseen terroristivaltioon oli.

Kustannuskilpailukyvyn pitäisi olla Romanian tehtaan valmistuttua hyvä. Tuotteet ovat laadukkaita ja niillä on hyvä maine erityisesti Pohjoismaissa. USA on iso mahdollisuus ja miksei Eurooppakin, joka ei ainakaan logistiikan suhteen ole ongelma.

Kiina kummittelee tälläkin alalla taustalla, mutta ainakaan toistaiseksi ei ole merkkejä valtiotukiaisiin perustuvasta markkinavalloituksesta saati hintojen massiivisesta dumppauksesta, joten ei muuta kuin eteenpäin ja suomalainen teollisuus ja Renkaiden kurssi nousuun.

115 tykkäystä

Tässä Raulin ennakkokommentit, kun Renkaat rapsaa Q2-tuloksensa perjantaina kello 13.00. :slight_smile:

Nokian Renkaat raportoi Q2-tuloksensa perjantaina noin klo 13. Nokian Renkaiden tulos on kapasiteettipulan takia kausiluonteisesti heikko H1:llä ja odotamme Q2-tuloksen olevan vaatimaton, joskin positiivinen liiketulostasolla. Odotamme koko vuoden näkymien säilyvän ennallaan.

26 tykkäystä