En ihan hirveästi ylläty, jos yhtiön johdossa tapahtuu muutoksia kevään mittaan. Ostotarjous ei yllättäisi senkään vertaa.
Nokian Renkaiden sanotaan olevan vahva brändi. Tätä olen aina hieman ihmetellyt. Omissa silmissäni se on toki asiallinen brändi etenkin hyvien talvirenkaiden ansiosta, joskin brändimielikuva on kyllä viimeksi kuluneen vuoden aikana heikentynyt selvästi.
Mutta pureeko Nokian Tyres Suomen ulkopuolella? Puhdas arvaus: Pohjois-Amerikassa Nokian Tyres on rengasbrändinä sieltä heikoimmasta päästä. Eikä Nokian Tyres taida olla erityisen vahva nimi Keski-Euroopassakaan. Venäjästä en tiedä, mutta joka tapauksessa markkina siellä tuntuu sulavan alta eikä ostajia taida olla jonoksi asti. Mielestäni arveluttavinta Nokian Renkaiden agendalla on kuitenkin pyrkimys kasvaa Kiinassa: siellä talvirenkaita tarvitaan eniten alueilla, joilla ei ole ostovoimaisia asiakkaita.
Nokian Renkaiden brändillä ei tehdä kesää. Tuotteet ovat hyviä mutta hintavia. Laatumielikuvalla ja korkealla hinnalla ratsastavan valmistajan markkina on valitettavan suppea, eikä hintojen pudotuskaan ole toimiva strategia.
Itse asiassa omiin autoihinikin on viime vuosina tullut alle muita kuin “kotimaisia” renkaita. Nokian Renkaat valmistaa toki edelleen erinomaisia renkaita, mutta nähdäkseni muutamilla kilpailijoilla on tarjolla vähintään yhtä hyviä tuotteita sekä talveen että kesään — vieläpä edullisempaan hintaan. Mikä siis on Nokian Renkaiden kilpailuetu nykyään?
Sivuhuomiona: Nordea siis antoi vahvan oston Nokian Renkaille pari päivää sitten, tavoitehintana 35 e. Siihen nähden vaikuttaa melko härskiltä, että Nordea puolitti oman Nokian Renkaat -pottinsa joulukuussa.