Nokian Renkaat Oyj

Tuolta pääsee kuuntelemaan kaikki konffaa tallenteena https://dc602r66yb2n9.cloudfront.net/pub/web/attachments/management_presentations/Nokian_Tyres_QA_conference_call_19092019.mp3

6 tykkäystä

E:

7 tykkäystä
2 tykkäystä

TYRES valuu ostohinnoille :slight_smile:

1 tykkäys

Samaa mieltä :+1:
Pitää nyt malttaa käteisen kanssa että pääsee tätä ostelemaan tilaisuuden tullen. Ainakin omasta mielestä tässä on kaikki mahdollisuudet olla 20-22e hintatasossa vuoden sisällä. Siellä voi ottaa jo pitkän position.

1 tykkäys

Kangasharju on vielä optimistisempi, kuin minä. :slight_smile: Aika vaikea on hänen esittelemistään käyristä silti innostua. Vielä kun ei oikein tiedä, mihin pitäisi uskoa. Saksan autoteollisuuden (German association of automotive industry) tietoja lähteenä käyttävä TradingEconomics esittelee seuraavanlaisen pylväsdiagrammin autovalmistuksesta Saksassa.

Car Production in Germany averaged 453364.22 Units from 1999 until 2019, reaching an all time high of 583399 Units in March of 2011 and a record low of 265542 Units in August of 2003.

Rekisteröinnit Saksassa näyttävät kasvaneen keväällä kertahyppäyksellä (mikähän mahtaa olla tuon takana?), mutta jääneen sitten uudelle tasolle pienoisessa laskussa.

Kuuntelin konffapuhelun aamusella. Aletaan rakentamaan käsitystä tilanteesta:
-Niinkuin edellä mainittu, niin varastot on aika täynnä, haittaa myynnille
-Kasvaneita tuotantokustannuksia ei voida kompensoida hinnan korotuksilla
-Näkymät heikentyneet vuoden kuluessa, yhtiö odotti alkuvuonna parempaa markkinaa, sanoivat että katsotaan miten tilanne kehittyy, ei ainakaan heitelty arvioita nopeasta käänteestä parempaan
-Mikäli lumi tulee markkina-alueille vasta joulukuussa marraskuun sijaan niin tästä tulee takapakkia (tämä nyt varmaan jokavuotinen tosiasia)
-Jenkeissä pitäisi vissiin olla jonkinlaista kysyntää, puhuttiin neljän vuoden ajan renkaista ja Amerikan markkinoille suunnitelluista tuotteista

En oo ihan hetkeen tehny arvonmääritystä mutta tuntuisi että jonkin verran negaa on kurssissa sisällä. Oma mutu on että firma kohtaa vielä vastatuulta ja viime aikojen osarireaktiot on olleet aika rajuja jos tulee pettymyksiä. Eilen sitä kuuluisaa tekniikkaa vilkaistessa en itse keksinyt syytä miksei voitaisi vielä lasketella. Pitää alkaa lueskelemaan vanhoja osareita ja vissiin kääntämään numeroita. Jos nyt koittais keskittyä tähän keissiin vähän paremmin vähän aikaa.

6 tykkäystä

Näyttää edulliselta, mutta itse veivasin ostorajaa alemmas viimeisten uutisten jälkeen. Kovin on synkkää lähitulevaisuudessa ja mahdollisuus toiselle negarillekin on jo olemassa.

Edellisen kvartaalin pelastajaksi nousi raskaat renkaat, mutta vaikea uskoa, että sekään lento kantaa pitkälle, kun myös niiden asiakassegmenteissä business hyytyy. Vianor on ollut historian saatossa lähinnä tappiokone valonpilkahduksista huolimatta eikä kotimaan kilpailu Motonet-rengasmyynteineen (Continental) ainakaan helpottumassa ole. ÙSA:n kulut juoksevat jo täysillä ensi kuun alusta, mutta mahdolliset tuotot vielä arvoitus.

Ennen edes pientä positiivista signaalia on vaikea nähdä nousua. Ostan silti mielummin porrastetusti laskevaan kurssiin, kuin nousevaan, sillä nousu voi olla ripeää. Ja sehän tulee - joskus.
Renkaiden tuloksen laskeminen lumentulon varaan saa jäädä muille. Vaikea ennustettava tämäkin.

5 tykkäystä

Nopealla arvonmäärityksellä perustuen historiaan sain osakkeen hinnaksi n.30€. Siihen turvamarginaali niin ollaan ostohinnoissa jo nyt. Uskoisin, että seuraavien vuosien hidastuva markkina painaa kurssia vielä alemmas. Ajattelin aloittaa ostot n. 23€ tietämiltä ja jatkaa niitä laskevaan kurssiin.

2 tykkäystä

Itse olen aikanaan aloittanut ostot 37,70 tasolta,mutta nyt keskihinta 24,40. Tämä on vaatinut melkoista veivailua ja toisinaan ylipainottamista, mutta olen varsin tyytyväinen nykyhintaan ja vaikka esim. Jarkko Aho aloittaa osto-ohjelman vasta 23 eurossa, niin minulle riittää tuotto-odotus näillä hinnoilla. Toki kasvatan positiotani maltillisesti, mikäli vielä kovasti laskee. Daytonin tehtaan tuotantovaiheeseen siirtyminen riittää minulle kurssiajuriksi, vaikka Venäjällä ja Euroopassa tilanne onkin heikohko. Itsellä katse jo ensi kevään osingoissa🙂

4 tykkäystä

Komiassa nousussa ollut viime aikoina. :rocket:

1 tykkäys

Niinpä on. Kannattaakohan vielä ostaa vai onko nousu jo loppu? Harmi, kun ei ole kristallipalloa

ATH 40.95e 01/2018. Jos maailman talous ei romahda, marginaalit pysyy stabiilina ja Dayton onnistuu, niin uskoisin, että nousuvaraa olisi vielä. Toki autoteollisuus on muutekin vola ja “halpa”.

1 tykkäys

Tulihan se…

4 tykkäystä

Oot sä nopee! About 5% laskisi Kajaanin ennusteeseen nähden?

Joo ei mitään ihmeellistä. Toki automarkkina lasku jatkuu… jääkö tämä viimeiseksi ?

Älkiseltään joo noin 5%.

Hauska keskustelu meillä, jos kontekstin vaihtaisi.

:shushing_face::face_with_hand_over_mouth:

3 tykkäystä

Kommenttineitsyys foorumilla kysymyksellä: minkäslaista ennustetta huomiselle kurssilaskuihin?

1 tykkäys

Ihan hatusta heitettynä -10%

Nyt tuli se hetki kun saatan lisätä positiota tähän, hetkellinen ylireagointi olisi peräti normaalia ja silloinhan pitäisi olla piensijoittajan paikka iskeä, varsinkin pitkällä tähtäimellä näkymät ovat edelleen hyvät.:thinking: Laatuyhtiö vaikeassa markkinassa, pitää huomenna tarkastella ostaakko vaiko eikö osta. On tuossa relaisgrouppikin todella vahvasti ehdoilla​:roll_eyes: Relaisilla markkina hieman helpompi​:grin:

1 tykkäys