Nokian Renkaat Oyj

Noh, eihän Hille ole ollut ruorissa kuin vähän kolmatta vuotta ja siitä ajasta on vähintään puolet kulunut varsin haastavassa toimintaympäristössä. Yritys on edelleen hyvässä iskussa ja rohkeat investoinnit vaikkapa USA:n valloittamiseen voivat hyvinkin kantaa hedelmää -ei niin kaukaisessa- tulevaisuudessa.

En nyt johdon piikkiin vielä laittaisi. Harva tätä nykymenoa osaa ennustaa ja viimeksi tänään on nähty, että maailman johtavienkin yritysten meno kangertelee.

2 tykkäystä

image

Tässähän on lähes tyylipuhdas EKKP! :slight_smile: Nousu jäänyt pikkusen vajaaksi, mutta silti.

Ai Mikä EKKP? Katso Masse-sedän tuoreimmasta Pähkinästä! Ketju löytyy foorumilta hakusanalla “Pähkinät”.

Masse-setä, FA, EKKP, yes! Onni sille joka ilmiön tunnisti kuilun alettua

3 tykkäystä

Mun oli todettava, että en kerta kaikkiaan ymmärrä Nokian Renkaiden kurssiliikkeitä. Huomaan jatkuvasti olevani hämmentynyt liikkeiden voimakkuudesta, milloin rajusti alas, milloin ylös liikkuvasta kurssista. Tällä hetkellä osaketta ei ole salkussani, osin juuri siitä syystä, että nenäni ei selvästikään osaa haistaa syitä ja seurauksia.

Sama “en käsitä”-fiilis jatkunut jo piiitkään, mutta viimeisimpinä esimerkkeinä tästä tuo viimehetkinen nousu noinkin ylös ja toisaalta taas tämä epälasku tulosvaroituksesta. Aiempi raju putoaminen (en ymmärtänyt, miten niin raju) analytikkopuhelun jälkeen näytti tulosvaroituspelolta, sitten merkillinen tuhti nousu (hentoiset merkit automyynnin laskun tasaantumisesta?) ja toisaalta nyt tulosvaroituksen myötä vahvistetun heikkouden tiedottamisen jälkeen osake onkin kuitenkin taas jo arvokkaampi kuin konffapuhelun jälkimainingeissa.

Mene ja tiedä, minä en. Pysyn siis sivussa, ellei hinta laske riittävästi. Samalla mietin, miten autoilun muutos, raskaidenkin renkaiden menekin mahdollinen heikkous kauppasodan kurittaessa pidempään, kapasiteetin lisääntyminen juuri kysynnän kavetessa jne vaikuttavat tulevaisuudessa.

12 tykkäystä

Tyres löytyy fivan lyhyeksimyytyjen listoilta. Saattaa selittää näitä voimakkaita kurssiliikkeitä.

1 tykkäys

Joo kävikin näin, saanpahan 1/3osan ostaa halvemmalla.

Strategiani on olla pitkässä suhteessa (10+ vuotta) Renkaiden kanssa. Joku outo mutu kuitenkin sanoo mulle, että negarit saattavat olla enteilyä jostain isommasta tulevasta. Olen miettinyt tässä jo jokusen kuukauden, että pitäisikö kaupata renkaat pois tai keventää painoa salkussa. Tässä mietteet ranskalaisin viivoin:

  • raskaiden renkaiden markkina on ilmeisen tuloksekasta edelleen ja sitä mahdollisesti jatkossakin, mutta henkilöauton rengasmyynti sakkaa eikä mun vaistoni sano tilanteen hetkeen vielä muuttuvan. Onko raskaan liikenteen markkinanäkymissä muutosta, jotka voisivat heilauttaa yhtiön arvostusta kyseisellä segmentillä?

  • onko nykyisen toimarin aikana yhtiön toiminta kehittynyt myynnin ja markkinoinnin saralla? Tuotteet lienevät edelleen laadukasta tavaraa etenkin talvirenkaiden ja raskaiden renkaiden puolella, mutta saadaanko tavaraa riittävästi kaupan? Onko Daytonasta suunnanmuuttajaksi?

  • rengasmarkkinat eivät ole näillä näkymillä kasvamassa ja markkinalla on ylikapasiteettia, joten kuinka nokialaiset kestävät markkinatilanteen?

Tykkään autossa nokialaisista ja olen arvostanut yhtiötä laadukkaana suomiyhtiönä, mutta olisiko aika ottaa hetkellinen exit ja palata omistajaksi myöhemmin? Vai kestää markkinatilanne ja luottaa yhtiön kykyyn toimia hyvänä osingonmaksajana myös tulevina taantuman(?) vuosina. Tai olenko vain muuten väärässä ja mun outo mutu on vain harhaa… :grinning:

ps. salkun kk. renkaille on n. 28€

4 tykkäystä

Osakekurssi reagoi mielestäni yllättävän vähän tulosvaroitukseen. Toki tämä itsessään ihan positiivinen merkki. Kuitenkin näen riskin esimerkiksi q3 -tuloksen suhteen. Tuleeko tason korjaus vasta silloin? Itse suhtaudun yhtiöön edelleen positiivisesti pitkällä aikavälillä (vaikkakin esimerkiksi yhtiön sijoittajaviestintä häiritsee erittäin kovasti) mutta q3 -tulokseen haluan itse mennä ilman positioita.

4 tykkäystä

Ihmettelen myös reaktiota negariin, kurssi vähän alas ja takaisin ylös.
Kyseessä kuitenkin negari, ilmoitus lukujen heikkenemisestä ja pettymyksestä yhtiön suorittamiseen.

Mikäli huomisen osarin luvut vielä odotettua heikommat, niin uskon kurssin laskevan.
Henkilökohtaisesti en nähnyt perusteita negarin jälkeiselle nousulle (kelpaa kyllä, olenhan omistaja).
Jos katsoo esimerkiksi yhtiön kahden vuoden käppyrää (tai jopa kolmen), niin momentum mielestäni melko vahvasti negatiivinen.

Tänään todennäköisesti myyntiin ja jossain vaiheessa OSTille takaisin.

EDIT: mainittakoon, että hyvin ajoitetun oston takia positio nyt n. +10%. Tarkoituksena ottaa voitot kotiin ja minimoida mahdolliset lähitulevaisuuden tappiot.

5 tykkäystä

Omaan silmään toinen negari ja kommentit markinatilanteesta oli aika ikävää settiä. Kävi aamulla mielessä, pitäisikö ekan kerran ottaa ja shortata osariin, mutta koska olen jo todennut, etten kerta kaikkiaan ymmärrä tämän lapun liikkeitä, niin en lähde koettamaan onneani nytkään.

1 tykkäys

Vianor jatkaa tappiollista toimintaa. Niillä renkaiden hinnoilla jos ei ole kannattavaa, pitäisi tuo kyllä myydä pois.

1 tykkäys

Vaikken analyytikko olekaan niin vaikea nähdä et tällä tuloksella olisi ennusteita (2019 ja 2020) nostattava vaikutus. Tulosalitus konsensukseen selkeä ja ensikommentit markkinasta aika hapanta.

Taitaa Vianorin bisnes fokusoitua Q2/Q4 isoimpiin rengasvaihto sesonkeihin. Minkälaista lie synergiaa rinkulat saa vianorista omien renkaitten myynnin osalta? ?

2 tykkäystä

Onko joku saanut kilpailukykyisen tarjouksen Vianorista? Oma kokemus on, että kallein vaihtoehto. Eikö sen pitäisi olla toisinpäin, että oman talon renkaat voidaan myydä kilpailukykyisemmin kuin kilpailijat?

2 tykkäystä

Olen aina ymmärtänyt, että Vianor tekee nollatulosta, koska henkilöautorenkaat myyvät renkaat Vianorille kohtuu kalliilla. Tämä näkyy henkilöautorenkaiden kovana liikevoittoprosenttina.

1 tykkäys

Laitan tänne nyt tämän saman mitä kommentoin tuolla twitterin puolella Inderesin tililtä.

Juuri loppunut Nokian Renkaiden Q3-konferenssipuhelu ei kyllä ollut mitään positiivisuuden ilotulitusta. Vaikea oli oikeastaan löytää mitään positiivisia tulosajureita ensi vuodelle. Kaikki oli johdon mielestä hämärää, pehmeää, jakelijoiden varastot täynnä jne. Ei herättänyt hirveästi luottamusta tulevaan.

Talousjohtajakin vielä pariin kertaan huomautti, kun CMD:n taloudellisista tavoitteista seuraavalle 3 vuoden jaksolle kysyttiin, että niissä on painetta, sillä ne laadittiin sillä odotuksella, että yhtiö toimii lähivuodet kasvavassa markkinassa. Voi olla, että tänään/huomenna tulee markkinoiden ennusteet alas, sillä viesti oli niin selvästi negatiivinen ja nyt CMD-tavoitteet näyttää lipsuvan käsistä ihan johdonkin mielestä. Markkinoilla niitä on selvästi jo vähän epäiltykin, sillä muuten kurssi ei olisi tällä tasolla.

nre

10 tykkäystä

Shorttaajat haistaa palaneen kumin käryä…

8 tykkäystä

Hakkapeliitat palaa :cry:

1 tykkäys

Jotakin kai purettiin kuitenkin heti tulosjulkistuksen jälkeen,kun nousi 27,50:een. Miltä TA näyttää, nakuttaako tasaisesti alaspäin!?

5min OS (RSI oli 24), 15min OS (RSI 29), 1H OS (RSI 27) - mutta mitään kunnon supporttia ei ole kuin 24.45 päivätasolla. Uskon, että valuu alaspäin ja huomenna lisää. Tämä on siis vain arvio tämän hetken tiedoilla. Itse en osta tästä kohtaa pompun toivossa eli en usko kunnon nousuun vielä.
Laitoin TA kanavaan aikaisemmin kuvan tilanteesta (laskukanava).

6 tykkäystä

Näin vähän itsekin mietin, ennen huomista ei ole asiaa ostoksille. @Petri_Kajaani :n kommentti tuki myös tätä käsitystä. Koskaanhan ei kuitenkaan voi tietää, mitä kaikkea on jo hinnoiteltu sisään.

3 tykkäystä