Nokian Renkaat Oyj

seuraavaan talveen on vielä vuosi aikaa… meidän korkeuksille satoi kyllä 3 cm uuttalunta eilen

1 tykkäys

Näin renkaan kuluttajana Nokian renkaan tulos ei tullut yllätyksenä. Nokia on hinnoitellut itsensä markkinoilta ulos. Noin puolikymmentä vastaavan tasoisia ja jopa parempia renkaita saa halvemmalla. Mihin niitä silloin voi myydä. Nokialle teki hallaa rengastesteissä kärähtäminen.

1 tykkäys

Hyvää laskelmaa. Itse laitoin jo omaan seurantaan 2020 EPS ennusteeksi 1,55. Katsotaan mihin päästään… :sweat_smile::+1:

Sen verran editoin että laskin noin 15 %:n pudotuksen oletettavaan tämän vuoden tulokseen (sanamuoto liikevoitto merkittävästi alemmalla tasolla). Samalla tavalla jos hyväksyttävä arvostustaso olisi tuo 13, tällöin hintana olisi jo noin 20 €. Tällöin olen kyllä jo ostamassa.

1 tykkäys

Tässävielä Kauppalehden uutisointia: PÖRSSI: Nokian Renkaat ottaa osumaa monella rintamalla | Kauppalehti

Kopioin tekstin, jollei avaudu kaikille:
Tulosvaroitus on painanut rengasyhtiötä pitkin päivää.

Helsingin pörssin raskain laskija on Nokian Renkaat perjantaina kovalla vaihdolla.

Aamulla rajun tulosvaroituksen antaneen Nokian Renkaiden kurssi oli iltapäivällä yli kahdeksan prosentin alamäessä 23,07 eurossa. Alin noteeraus on 22,84 euroa. Yhtiö on pörssin vaihdetuin osake yli 70 miljoonalla eurolla.

Nokian Renkaat piti vuoden 2019 ohjeistuksen ennallaan, mutta kertoi liikevaihdon laskevan ja liikevoiton laskevan merkittävästi vuonna 2020.

Vuoden 2020 ohjeistus oli huomattavasti analyytikkojen odotuksia heikompi.

Yhtiön mukaan auto- ja rengasmarkkinat jatkuivat viime vuonna heikkoina Euroopassa, mikä johti kilpailun kiristymiseen. Lämmin talvi päämarkkinoilla vaikutti talvirenkaiden kysyntään loppuvuonna. Venäjän markkina laski odotusten vastaisesti.

”Alhainen kuluttajakysyntä, uusien autojen myynnin lasku sekä lisääntynyt kilpailu aiheuttivat merkittävän nousun vuoden lopun rengasvarastoissa Venäjän jakelukanavassa.”

"Näkymä oli konsensusennusteeseen nähden niin ruma alitus, että markkinoiden lähivuosien odotuksissa on merkittävää laskupainetta”, kirjoittaa Inderesin analyytikko Petri Kajaani raportissaan.

Analyytikko tähdentää, että Nokian Renkaille vuosi 2019 oli sekä liikevaihdon että kannattavuuden osalta haastava. Yhtiö joutui viime vuonna laskemaan kaksi kertaa ohjeistustaan.

”Automarkkinoiden heikot myyntiluvut heijastuivat rengasmarkkinoihin negatiivisesti, mikä johti kilpailun kiristymiseen. Käsityksemme mukaan varsinkin halvemman hintakategorian renkaita valui ylikapasiteetin takia Nokian Renkaiden päämarkkinoille (erityisesti Keski-Eurooppaan) tehden hinnoitteluympäristöstä hyvin kireän.”

Bloombergin mukaan Handelsbankenin analyytikko Mika Karppinen luonnehti rengasyhtiön varoitusta pettymykseksi. Rengasvarastojen kasvun vaikutus tulee hänen mukaansa olemaan selvästi aiempaa arvioitua suurempi.

”Nokian Renkaiden keskipitkän aikavälin tavoitteet kasvusta ja kannattavuudesta näyttää olevan yhtiön ulottumattomissa, kun markkinaympäristö on heikentynyt odotettua enemmän”, summaa puolestaan JP Morganin analyytikot katsauksessaan.

Kepler Cheuvreuxin analyytikko Thomas Besson laskee Nokian Renkaiden osakkeen tavoitehinnan 25 euroon 27 eurosta. ABG Sundal Collierin analyytikko Olof Cederholm laskee tavoitehinnan puolestaan 30 euroon 32 eurosta.

Nokian Renkaat varjosti myös Stoxx 600 Automobiles & Parts -indeksiä perjantaina.

Lisäys: Vielä näköjään Alphavalue laski suosituksen lisää-tasolta myy-tasolle 21,30 tavoitehinnalla(ennen 27,60).

5 tykkäystä

Juu, kovasti vaihtelevat nuo ennusteet lähteen mukaan. Itsekin muistelin 2019 EPS:n ennusteen olevan 1,9, mutta voikin olla lähempänä 1,8, joten siihen minun laskelmissani merkittävä pudotus olisi kyllä 10% eli 2020 EPS 1,62 eli 13 p/e-kertoimella 21,06. Muistaa kannattaa edelleen myös ne palautuvat verorahat, jotka näkyvät jossakin lähteissä vuoden 2019 ennusteissa.

Lisäys:Toki analyytikko @Petri_Kajaani on varoitellut, että markkinat eivät ehkä kauan enää arvosta Rinkuloita preemiolla eli p/e- kerroin 13 voi olla liian optimistinen.

Yksi haaste Nokian Renkailla on se, ettei ensi talven säätä voida ennustaa. Eiköhän me kaikki olla vähän ihmeissään kun lumitilanne on tälläinen Tammikuussa. Onko tämä uusi normaali?

Suurinosa Tyres:in omistajista on ulkomaalaisia, joten he kun painavat myyntinappia voi tapahtua ihmeitä. :cold_face:

9 tykkäystä

Rinkuloille muuten ilmestynyt neljä shorttia lisää 22.1-23.1:


Shorttien määrä on ylittänyt esim. Outokummun shortit jo selvästi:

14 tykkäystä

Ei siis miiiitäään kiirettä hypätä tähän kelkkaan, mutta seurailla kannattaa että minne asti painuu…

3 tykkäystä

Itse kaipaisin Rinkuloiden johdolta nyt ryhtiliikettä, milloin esim. johto on ostanut osakkeita!? Yhtiön omien osakkeiden osto-ohjelma sen sijaan ei liene järkevää tilanteessa, jossa investoinnit syövät rahaa. Myös olisi mukava tietää, mihin toimenpiteisiin on ryhdytty yhtiön sopeuttamiseksi heikkoon markkinatilanteeseen. Uusi shokki osakekurssille olisi toki osingonleikkaus jo tänä keväänä, miten todennäköisenä sitä pitää @Petri_Kajaani !?

1 tykkäys

Hillen ja Renkaiden johdon puolustukseksi pitää kuitenkin todeta, että nämä Renkaiden akuutit ongelmat liittyvät tapahtumiin, mitä ei voi ennustaa tai mihin ei voi vaikuttaa, oli kyse sitten ennätyslämpimästä talvesta tai (autokaupan) Trumpulenssista. Varautua voi ja niin on ilmeisesti tehtykin.

USA:n seikkailuihin suhtauduin jo kuukausia sitten varsin nuivasti, sillä olen seurannut, miten vuosikymmenten saatossa USA:ssa on poltettu suomalaisomistajien rahoja miljoonista aina miljardeihin riippuen yhtiöstä. Renkaiden kustannusten lisäykseen väistämättä johtava tehtaan avaus osui aika ikävään saumaan. Olisiko USA:ta ilmankin pärjätty? Ihan varmasti. Sen, oliko siinä mitään järkeä näkee sitten myöhemmin.

6 tykkäystä

Vara Researchin keräämä konsensus odottaa osingon leikkaantuvan 1,56:een 1,58 eurosta. Tämä tieto löytyy: Nokian Renkaat | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus.

Infrontin keräämä konsensus odottaa osinkoon korotusta. Ennuste osingosta on 1,59 euroa osakkeelta.
Tieto löytyy: https://www.nokianrenkaat.fi/yritys/sijoittajat/osake/konsensusennusteet/.

2 tykkäystä

Juu, kiitos, nämä kyllä tiedossa, mietin lähinnä, että eilisen uudet tiedot vuoden 2020 heikoista näkymistä voivat muuttaa konsensus-näkemystä huomattavasti negatiivisempaan suuntaan, jolloin puhutaan jo isommasta leikkauksesta. Kaikki analyytikot tuskin vielä eilen päivittivät suosituksiaan ja ennusteitaan!?

4 tykkäystä

Masse-setä siis laittoi kaikki loput rinkulat laitaan. Turskaa tuli, mutta pahempaa vielä seuraa. Onko Johannes vielä lapuissa kiinni?

Masse-setä, FA, ei tartte enää hakea omiaan pois Venäjän aroilta, mutta kuskiksi setä voi pojille lähteä, jos tilanne siihen menee :articulated_lorry: :articulated_lorry: :articulated_lorry:

5 tykkäystä

Ei ole Rinkuloita ollut salkussa pitkään aikaan, myin pois ennen toista negaria v. 2019 :innocent: Odottelen ostoa alle 20€ tasoilta mahdollisesti :thinking:

8 tykkäystä

Ensi viikko ja toki 4.2 tilinpäätöstiedote osingonmaksutietoineen ratkaisee pitkälti, missä Rinkulat treidaa seuraavan vuosipuoliskon, oma veikkaus on 22-25 e välillä. Voi olla toki minulla liian positiivinen näkemys. Mielenkiintoista nähdä sitten miten teknisen analyysin koukerot asettuvat :slight_smile: Hieman olen kyllä @Masse -setään ja @Johannes_Sippola :an pettynyt, kun ette pysyneet kyydissä.

3 tykkäystä

Jos se @NukkeNukuttaja lohduttaa yhtään, niin alkuperäinen exitini NRE:n osakkeistahan käytännössä epäonnistui - jokainen voisi sanoa minulle, että aivan tuurilla myit ennen toista negaria, ja tätä 2020 ”negaria”. Eli siis saat todellakin olla tyytymätön suoritukseeni jos haluat - siihen on perustellut syyt, ja myönnän sen suoraselkäisesti :cold_face: :neutral_face:

4 tykkäystä

Juu, ei tässä mitään hätää, aina on aikaa hypätä uudelleen rinkuloiden vauhdikkaaseen, mutta töyssyiseen kyytiin. Jos olisin itse kuunnellut viikon-parin takaisia neuvojani tässä ketjussa, niin olisin rauhassa odotellut tilinpäätöstiedotetta, mutta enhän minä pystynyt nukkumaan ilman rinkuloita vaan ostin torstaina :slight_smile: Onneksi kuitenkin vain pienen position, joten sain veivaamalla ainakin toistaiseksi korjattua tilanteen varsin hyvin.

3 tykkäystä

Näyttäiskö tämä vähän siltä, että euron välein tulee tukitasoja? Ei ehkä mene täysin TA-tulkintojen mukaan, jos täysin loogisessa järjestyksessä pitää historiaa tutkia. Menee kyllä niin kauas menneisyyteen, että kokonaiskuvakin ollut aivan erilainen.

Itse tarkkailen nyt 23 euron rikkoutumista ja siitä euron välein. Hyvää uutista ei ole kovin helpolla varmaankaan tulossa, jos ei jostain syystä löydetä korvaavaa markkinaa, minne renkaat tunkea.

3 tykkäystä

Hyppäsin takaisin Renkaiden kyytiin tästä dipistä 6% painolla. 5-10 vuoden sijoitukselle näen tämän ostomahdollisuutena ja jos (toivottavasti) tullaan vielä 20€ tasolle olen valmis tuplaamaan position. Edellisen kerran kun Renkaita sai 20€ ostin ja kannatti. Osingot taskuun ja exit lähellä 40€

3 tykkäystä

Eu:ssa uusien autojen myynti sakkaa. Kuinkahan paljon tällä on vaikutusta Tyresiin, onko ensiasennusrenkaina paljon Nokialaisia?