Nordea - Pohjoismainen pankkipriimus

IT-prokkis tulee varmaan syömään aina paljon resursseja, koska ne eivät lopu “koskaan”: digitalisaatio on jatkuva prosessi, ei kertapuserrus. Maailma juoksee ympärillä nopeasti eteenpäin… Toivottavasti eivät ole lyhytnäköisiä tuossa.

YT:t on käytännössä 100 % varmat, miten muuten leikkaisi pankki kuluja kun ne tulevat isoilta osin henkilöstöstä :frowning:

2 tykkäystä

Hahaa en ole ostanut, vaikka täytyy sanoa että viime aikoina se on käynyt välillä mielessä. Nordea ei kuitenkaan ole ehkä ihan omaan tyyliini sopiva. Hinta on tottakai houkutellut, ei P/B 0,7x huomaamatta jää, mutta samalla sektori, negatiiviset korot ja sisäiset suoritusongelmat ovat saaneet pitämään näppini erossa.

(Omaan tyyliin sopii enemmän kasvuyhtiöt, joilla on mahdollisuus investoida tuottavasti takaisin liiketoimintaansa kassavirrat ja joilla on defensiivisyyttä samalla mukana ja mahd. vähän altistusta yleiselle talouskehitykselle. Mutta jos arvokeissejä hakisin, Nordea olisi varmasti kiikarissa. Ja en nytkään sano etteikö tähän voisi sijoittaa, ei ole edelleenkään hinnalla pilattu. En vain näe tätä sellaisena pitkään holdiin sopivana arvon kumuloijana. Tyylejä on monia ja nykyhinnalla Nordea sopiinee monelle arvosijoittajalle/käänneyhtiöitä nuuhkiville)

3 tykkäystä

Toki, viittasin uusittavaan peruspankkijärjestelmään, binääriseen Olkiluoto kolmoseen, joka on Nordean toiminnan bittikivijalka. Mielenkiintoista nähdä (myös ammatillisesti) kuinka transformaatio vanhasta uuteen tehdään ja kuinka nopeasti vanha legacy saadaan purettua. Oman kokemukseni perusteella se on vaikeampaa kuin luulisi. Vanha IT, etenkin mainframeympäristö, on pirullinen tapettava.

6 tykkäystä

Yksi uutinen ja kurssi 7 pinnaa ylöspäin. Maanisdepressiiviset kurssiliikkeet molempiin suuntiin kuvaa hyvin sitä, kuinka Nordean hinnoittelu ei viime aikoina ole vaikuttanut kaikkein rationaalisimmalta. Osakkeen suunta toki looginen mutta meiningissä on havaittavissa myös jotain ylimääräistä dramatiikkaa, ainakin omien rillien läpi.

6 tykkäystä

Olisiko ylimääräinen dramatiikka alkanut jo vähän aikaisemmin… meinaan tuo kurssilasku. (Kim Lindström näytti olevan myös tätä mieltä.) Nyt saatiin ensimmäinen osoitus konkreettisesta askeleesta kohti toimenpiteitä, minkä myötä markkina näyttää lähinnä korjaavan räikeää alihinnoittelua - mielestäni loogista, ei ylimääräistä draamaa. Tällä tulokulmalla hyppäsin myös vähäksi aikaa junaan mukaan 5.81 tasoilta itse.

5 tykkäystä

Ai että mitäkö Masse-setä teki, kun kuutonen oli puhkaistu ja lopulta pilvistä palattu alas leijuilemasta? No, lähipiirin kanssa sovittiin, että se rahastaa omat voittonsa käteiseksi (sedän sakastin kaappeihin ei olisi lisää cashiä enää mahtunutkaan, toim. huom) ja setä jatkaa Nordea-position pitoa lisämomentumin toivossa. Meni aika tasan fifty-fifty noin absoluuttimassessa mitattuna. Hyvä niin.

Voi mikä päivä seurakunnalle! Huomenna uusi päivä, mutta ei tällaista tykitystä varmaan enää tule, kun Frank-pojan suoruus ja rehellisyys mitattiin ulos jo tänään.

Masse-setä, FA, seurakunnassa kaikki hyvin ja kansa levolle :zzz::zzz::zzz:

3 tykkäystä

Tarkoitin juuri sitä että ensin mennään alas lähes ilman jarruja ja sitten pompataan ilosta yhdestä uutisesta. Osake on käyttäytynyt minusta hieman kuin draama queen. Mutta sellainen se pörssi monesti on lyhyellä aikavälillä ja jos jotain positiivista, tarjoaahan se myös ostopaikkoja.

Ilmeisesti aiemmin, joskus 70- ja 80-luvuilla kun kaupankäynti ei ollut vielä digitalisoitunut, pörssin lyhyen aikavälin vola oli paljon paljon pienempi. Näin oon lukenut. No olihan varmaan koko maailma tavallaan hidastahtisempi ja leppoisampi, kaikki kiihtyy ja tehostuu koko ajan. :thinking:

4 tykkäystä

Kyllä…

Eräällä TEDx-youtubevideolla (aiheena kyberturva tai tekoäly) puhuja kertoi, kuinka Saksassa (Frankfurt) jokin HFT-toimija oli takavuosina muuttanut 4-5 korttelia lähemmäksi pörssitaloa (serverit). Syynä se, että valolla on lyhyempi matka kulkea kuituja pitkin servereille, minkä katsottiin antavan etua HFT-kaupankäynnille.

Edit: tämä video, kts. kohdasta 2:20 eteenpäin

Edit2: Alan välittömästi pohtia muuttoa lähemmäksi pääkaupunkiseutua, jotta tavoitan inden foorumin viimeisimmät juorut ja vinkit entistä nopeammin :slight_smile:

6 tykkäystä

Jos HFT kiinnostaa yhtään, kannattaa lukea Michael Lewisin Flash Boys. Jenkeissä tuo homma oli (on?) aivan absurdilla tasolla ja kirja valottaa tätä hyvin.

2 tykkäystä

Aston, kannattaa muuttaa Inderesin viereen niin saa aamukirjeen ekana eikä tää foorumi enää lagaa :grin:

4 tykkäystä

Juu nyt on pakko sanoa eilisen +7% päivän jälkeen, että onhan Koskull ja Nalle olleet taakka Nordealle viimeiset kaksi vuotta, kesän jyrkkä alamäki ja eilinen pomppu sen osoittaa.
Onhan Magnusson ollut Nordean hallituksessa jo kaksi vuotta eli “osasyyllinen” karilleajoon, mutta nyt kun pari vanhanliiton miestä on poissa Nordan riveistä, niin usko alkaa palautua.

Nordeltahan ei nyt puutu mitää osatekijää , etteikö se voisi olla Nordic-aluen tuottavin pankki.
Nyt van rivit kuntoon ja suon yli että heilahtaa!

3 tykkäystä

En oikein jaksa uskoa, että mikään oleellisesti muuttuisi jos uusi tj nimitetään talon sisältä. Pikemminkin hädissään tehdyltä ratkaisulta tuo vaikuttaa. Osakkeen hinta vaan oli poljettu niin syvälle suohon, että se tuo hetken helpotuksen.

Enemmän nämä ovat sentimentti kuin funda-asioita. Joskus huvittaa se sateentekijän viitta, joka pörssimarkkinoilla uudelle annetaan. Nordea menee kuin juna (tai rahtilaiva) eteenpäin, ja nopeita käännöksiä ei ole. Parempi vain, jos Frank ei yritä mennä kovasti sössimään väliin. Mutta hyvä, että liukumäki on nyt (uskoakseni) loppunut.

Ainoa toive, mihin näköjään Magnussenin ja von Koskullin aikana on jo vastattu, on että asiakkaisiin suhtauduttaisiin positiivisesti oli heillä hiekkaa kengissä tai ei. Uskoisin, että pienetkin asiakkaat tuovat pankille voittoa erilaisen maksujen muodossa, eikä asiakasmyöteisyys ole mikään huono juttu pankin brändille.

5 tykkäystä

Juu johdon ylimieslisyys on säteillyt läpi organisaation, olet oikeassa.
Mulle sanoivat kerran, että koenko minä, että heidän pitäisi arvostaa minua enemmän?
Tämä keskustelu juonsi siitä, että kummaksuin heidän politiikka antaa sijoitusasunnolle vakuusarvoa 70% ostohinnasta ja ensiasunnonomistajan tuloihinsa nähden liian kallille omakotitalolle 90%.
Mitä helvettiä. En kaipaa heidän arvostustaan kunhan pankkiasiat kulkevat kivutta ja edullisesti.

4 tykkäystä

Jep. Ja esim. Suomessa jossa ollaan vasta vaurastumisen alkutaipaleella, mistä se pankki tietää kuka räkänokka on tulevaisuuden kroisos? Minä miellän pankkipalvelut aika “stickynä”, eli itse en vaihda kovin helpolla nyt kun olen ollut Nordean asiakas kymmeniä vuosia.

Eli todellakin pitää löytää tavat palvella hyvin ihan kaikkia.

Kiinnostava tilanne kaikenkaikkiaan kyllä nyt Nordeassa.

6 tykkäystä

Itse en ole eri pankkeja ikinä vertaillut, sekä olen aina ollut OP:n asiakas. OP:lla olen itse saanut aina hyvää palvelua, vaikka ihan “tavis” olenkin. Onko teillä tai teidän tutuilla ollut erilaisia kokemuksia Nordean kanssa?

Itsellä tas on ollut vaikeaa OP:n kanssa, ensin pitää maksaa asiat pitkäksi että sa bonusta.
Ihan samoin kuin S-ryhmässä. maksa bensasta 8senttiä liikaa nin saat 5senttiä bonusta.
NYT käyt pyytämässä Nordeasta tarjouksen, nyt on otollinen hetki !!
JA pyydä sijoituslainaa samalla lisää, osta Nordeaa niin tulee win-win keikka.

Mitä palveluja rahamies enää tänäpäivänä pankeilta tarvitsee? Olin pitkään Nordean asiakas, mutta vaihdoin S-pankkiin, kun kuluja alkoi mennä melkein parikymppiä kuussa normaali rahaliikenteen pyörittämisestä. Viitisen vuotta sitten koitin hakea sijoituslainaa ja kysyin tarjoukset OP:lta ja Nordealta. Nordealta sain ihan asiallisen tarjouksen, mutta korko ja marginaali ei ollut lähelläkään sellaista mihin olisi kannattanut tarttua. OP:lla eivät saaneet edes tarjousta aikaiseksi. Nordnetin superluotto on edelleen kilpailukykyinen, vaikka 0.99% korko alkaa pikkuhiljaa tuntua kalliilta.

Täähän taitaa päteä ihan kaikkeen. Se mihin tottuu niin siinä pysytään. Onko Nordealla oikeesti mitään, mikä olisi selkeästi parempaa kuin muilla?

Op ja S-pankki käytännössä kuluttomia. Nordnet selkeästi edellä osakevälityspuolella. Danskebankilla hyviä tarjouksia Akavan jäsenliiton jäsenille ja muutenkin asiakaspalvelu ripeää verrattuna Nordeaan. Onko mitään syytä valita Nordeaa, jos valinnan tekisi puhtaalata pöydältä?

Ei, tai jos on niin eivät osaa niitä ainakaan mainostaa.