Ymmärtääkö kukaan kuinka suuri tuo alaskirjaus on suhteellisesti?
Tilinpäätöstähän ei vielä tullut, mutta arvelen materiaalihankintojen olleen 18-20m€. Niinkin huonolla varastonkierrolla kuin 6, keskivarasto voisi olla jotain 3,6-4 m€ tasoa.
Jos tuon alakirjauksen suhteuttaa tähän varastotasoon, niin puhutaan reippaasti yli 20% alaskirjauksesta nykyiseen varastoarvoon. Mikä sen voi selittää?
Ei ainakaan se, että ostettiin vähän kalliimmalla tavaraa pari vuotta sitten. Jos ostettiinkin, niin suurin osa siitä tavarasta on varmasti käytetty aikapäivää sitten.
Missä oli muuten talousjohtaja, joka ennen esiintynyt katsauksissa?
Eki on sunnuntai-iltana ahkeroinut valmiiksi uuden Norrhydro-rapsan.
Norrhydron H2-liikevaihto ja käyttökate oli tiedotettu jo aikaisemmin. Volyymien alhaisuus painoi myös oikaistun käyttökatteen matalaksi ja taseasema on nyt hyvin kireä. Ennusteitamme on leikattu selvästi.
Hyvä haastattelu. Eki oli kysymyksissään riittävän hienovarainen ja onnistui samalla kuitenkin haastamaan Yrjö Trögiä antamaan vastauksia sijoittajia askarruttaviin hieman hankalampiinkin kysymyksiin.
Vielä kun saisi selvennystä siihen, miksi - yhtiön nykyinen tasetilanne huomioon ottaen - on katsottu aiheelliseksi kirjata tilinpäätöstiedotteessa hallituksen puheenjohtajan katsaukseen, että hallituksen puheenjohtajana ja toimitusjohtajana Trög keskittyy kaiken muun hyvän ohella yhtiön mahdollisiin yritysjärjestelyihin.
Oma tulkintani on, että tässä viitataan sen verran kauas tulevaisuuteen, että yhtiön rahoitusaseman odotetaan siinä vaiheessa parantuneen huomattavasti nykyisestä, mikä mahdollistaisi aktiivisuuden M&A-rintamalla. Muitakin mahdollisia selityksiä on, mutta en ala niillä nyt spekuloimaan. Yritän kuitenkin ottaa huomioon kaikki vaihtoehdot.
Yrjö oli tässä haastattelussa melko positiivisen oloinen tulevaisuuden näkymien suhteen. Volvokin kuulostaa halukkaalta sitoutua Norrhydroon tiukemmin, pullonkaulana nopealle kehitysyhteistyön syventämiselle tuntuu olevan resurssien riittävyys Norrhydron puolella. Digipuolen tuoreella johtajalla Carl Mattsonilla näyttää olevan tutkinto Hankenilta, joten ruotsinkielikin volvolaisten kanssa varmasti sujuu mallikkaasti.
Tilinpäätösinfossa Carl Mattson mainitsi, että joissakin Euroopan kaupungeissa aletaan jo vaatia päästöttömiä työkoneita. Näin tosiaan näyttäisi olevan ainakin Hannoverissa ja Oslossa.
Tässä viikko sitten julkaistussa 45 min podcastissa Dr. Ray Gallant, Vice President of Sustainability and Productivity Services at Volvo Construction Equipment (Volvo CE) kertoo, millä keinoin päästöjen pienentämiseen pyritään.
Tämän perusteella voisi hyvin olla Norrhydron kaluja Kalmarin hankkeessa. Norrhydron Motiomax näyttää olleen (ainakin v 2021) nostovoiman osalta kirkkaasti edellä muihin markkinoilla oleviin ratkaisuihin verrattuna.
Tämäpä oli mielenkiintoinen löytö. Motiomaxin tekniikalla päästiin lähes kaksinkertaiseen dynaamiseen voimantuottoon kovimpaan kilpailijaan (Creative Motion Control) verrattuna ja muut jäivät vielä kauemmaksi taakse. Tässä pari poimintaa linkittämästäsi opinnäytteestä:
As there are only few products on the market with the dynamic force capacity of more than 200 kN, the maximum dynamic forces of 2000 kN achieved by Motiomax especially are impressive.
The maximum dynamic force of an EMLA is the most significant performance characteristic and classified according to it, two OEMs, Creative Motion Control and Motiomax, are capable of manufacturing EMLAs that can produce maximum dynamic forces of more than 1000 kN. Dynamic forces above this limit are needed, for example, in forest machines, tunneling jumbos and terminal reachstackers (Kalmar, 2021; Ponsse, 2021; Sandvik, 2021a).
Norrhydrosta juttua Kauppalehdessä. Potentiaalia on mukavasti.
…
”Norrhydro on suunnitellut ja testannut sähkösylintereitä työkoneisiin soveltuviksi. Nyt toteutamme globaalisti toimivalle asiakkaalle keskikokoisen nosturin prototyyppiä”, Norrhydron digiliiketoimintajohtaja Carl Mattson kertoo.
Sähköistymisen ajurit tulevat suurilta eurooppalaisilta ja yhdysvaltalaisilta kaupungeilta, jotka ovat rajoittamassa paikallisia päästöjä.
”Kun tieto tulevista päästörajoituksista on olemassa, isot laitevalmistajat reagoivat niihin. Meille tulevat kyselyt liittyvät tähän.”
Totta, ja varsinkin toimarin myynnit maistuu aika myrkyltä. Positiivisena juttuna kuitenkin ehkä se, että viime kesänä muualle lähteneen Myllärin tilalle ollaan nyt hakemassa tuotantojohtajaa. Kieliikö valmistautumisesta tuotannon kasvattamiseen?
Kiitos tämä oli hyvä lisäys. Pitikin kysyä noista aiemmista Yrjön myynneistä.
Kyllähän tässä sellaisissa hinnoissa liikutaan, että jos vähänkin menee Erkin ennusteiden mukaan, niin parissa vuodessa voi hyvillä mielin onnitella osakkeenomistajia.
Toivotaan, että Yrjö loytää sopivat henkilöt avainpaikoille.
Tekniikka&Talous kertoo Norrhydron Motiomaxin hydraulisylinterien käyttöä korvaavasta ratkaisusta, jossa sähkömoottori pyörittää alennusvaihteen kuularuuvia. Täysimittainen artikkeli on tilaajille, muut pääsevät lukemaan vain artikkelin lyhennelmän.
Voitko kommentoida lyhyesti, millaisia ne artikkelissa mainitut haasteet ovat? Onko artikkeli Norhydron kannalta enemmän positiivinen vai negatiivinen vai jotain siltä väliltä?
Olisin jo kommentoinut artikkelin pidemmän version sisältöä, mutta en ole tilaaja. @Harmaakarhu ehti kuitenkin jo esittämään asiallisen oloisia näkemyksiä mahdollisista haasteista.