Norrhydro - Energiatehokkaiden hydraulisylinterien tarjoaja

Moro Sheikki ja muut, juttelin Yrjö Trögin kanssa ja viesti oli se, että jos jotakin kerrottavaa olisi, se tehtäisiin. Käsitykseni aiemmilta ajoilta kuitenkin on, että sähköhydrauliset toimilaitteet (EHA) ovat ainakin vielä hieman liian kallista teknologiaa Volvon tuotteisiin eikä niiden kanssa olla aktiivisesti yritetty Volvon kanssa edetä. NorrDigiin liittyvä yhteistyö Volvo CE:n kanssa taas etenee omassa aikataulussaan ja Norrhydro tiedottaa asiasta sitten kun sen aika on. Eli tässä vaiheessa ei uutta tietoa ole tarjolla. Terv. Eki

14 tykkäystä

Selvä juttu, kiitos vastauksesta ja tarkempien tietojen kysymisestä Norrhydrolta @Erkki_Vesola ! :slight_smile:

Kiinnostava sisäpiirin kauppa: Digitaalisen liiketoiminnan johtaja Carl Mattson osti 100 000 kpl pääomistaja Yrjö Tröggiltä. Hyvä että johto sitoutuu yhtiöön!

11 tykkäystä

Norrhydrolle merkittävä Norrdigi EMA-tilaus. Loistojuttu, että Norrdigin myynti lähtee rullaamaan!

Edit: @Erkki_Vesola, mitä tuumaat tästä avauksesta?

20 tykkäystä

Moro kaikki, tilauksen arvioinnissa ei pidä sekoittaa NorrDigi-monikammiosylinteriä (joka minun mielestäni on Norrhydron varsinainen syömähammas) NorrDigi-nimikkeen alle asetettuun sähkömekaaniseen toimilaitteeseen (EMA). Toki viime mainittujenkin markkinapotentiaali on iso. Nyt saatu tilaus on mielenkiintoinen, sillä se on ensimmäinen isompi mekaanisen puunjalostuksen puolelta saatu EMA-tilaus. Tiettyyn varauksellisuuteen on kuitenkin syytä, sillä asiakas on start-up, jolla ei ole vielä näyttöjä isompien asiakasprojektien toteuttamisesta ja TMTM on uusi teknologia. Norrhydro varmistanee omien toimitustensa kannattavuuden vaatimalla ennakkomaksuja. On vähän sellainen ”ans kattoo ny” -tilaus, mutta tietenkin sinällään positiivinen ja parhaimmillaan Norrhydron mittareilla ihan merkittävän kokoinenkin. Arvioin, että kyse on muutamista sadoista tuhansista euroista. Terv. Eki

26 tykkäystä

Tässä alla on Ekin etkot ja yhtiöraportti Norrhydrosta. :slight_smile:

Odotuksemme Norrhydron H1:n suhteen ovat alhaalla, sillä indikaatiot volyymien ja siten liikevaihdon kehityksestä ovat olleet mollivoittoisia. Vaikka liikevaihdon kasvulle vuosina 2025-2026 on kasautumassa hyvin eväitä, pitää yhtiön korkea riskiprofiili ja nykytiedoilla korkea arvostustaso meidät varovaisina. Toistamme osakkeen vähennä-suosituksen ja leikkaamme tavoitehinnan 1,60 (aik. 1,80) euroon ennustemuutoksiamme seuraten.

5 tykkäystä

Nyt saatiin valoa NorrDigi MCC:nkin kaupallistamisen aikataulun osalta. Erinomaisia tuloksia pilotissa!! Ostotarjous koko firmasta tai fuusio ei olisi kovin suuri ihme.

ping @Erkki_Vesola , mitkäs mietteet tästä?

13 tykkäystä

Tuossa yllä linkatussa Ekin raportissa oli odotuksena että lanseeraus Volvon kanssa tulisi jo H2/24. Eli siihen odotukseen nähden tölkkiä potkitaan 1-2 kvartaalia eteenpäin.

Tässä vielä linkki julkistukseen:

3 tykkäystä

Moi Sheikki ja muut, onhan tuo mukava uutinen, jossa on nyt mustaa valkoisella siitä että Volvo on teknologiaan tyytyväinen ja täysillä mukana hankkeessa. Liikkeelle lähtö ei tosin ole mikään räjähdysmäinen vaan se tapahtuu yhdessä 30-tonnisessa kaivurimallissa ja myös kaupallinen lanseeraus näyttää menevän 2025:een aiemmin oletetun H2’24:n sijasta. Mutta parempi myöhään. Koska Volvolla on joitakin vuosia yksinoikeus teknologiaan kaivurikäytössä, olisi oikein mukava että uusia julkistettuja asiakkuuksia alkaisi tulla muilta sektoreilta. Toistaiseksihan on Volvon ohella puhuttu yhdestä kv. trukkivalmistajasta ja yhdestä öljy- ja kaasualan yhtiöstä, jotka molemmat ovat tyytyväisiä teknologiaan. Kaikkiaan NorrDigi on taloudellisesti aika pitkissä puissa. Meidän ennusteissa Norrhydron NorrDigi-liikevaihto on n. 4 MEUR vuonna 2025 ja n. 9 MEUR vuonna 2026 kun kuluvana vuonna jäädään vielä alle miljoonaan euroon. NorrDigin kannattavuuden pitäisi nousta konsernin keskiarvon yläpuolelle viimeistään 2026. Mahdollisten Norrhydron ostajien lista on aika pitkä, mutta he lienevät kiinnostuneita vain NorrDigistä eivätkä perinteisestä sylkkytoiminnasta. Kyseeseen voisivat tietysti tulla isot hydrauliikka-alan toimijat kuten Parker Hannifin. Konevalmistajien kuten Volvon ostohalukkuus on kysymysmerkki. Luulen, että NorrDigin skaalaamisessa Norrhydro olisikin taipuvainen suosimaan lisensointia, jota väläytimme vuosi sitten tehdyssä laajassa raportissamme. Kysellään Volvo-uutisen merkityksestä lisää Yrjöltä torstaina. Terv. Eki

24 tykkäystä

Kiitos Eki kommenteista. Olihan tuo hieno vahvistus että kaupallistaminen toteutuu ja epävarmuus poistuu viimein. PS. Ostokandeista voisi mainita myös Danfossin, jos spekuloimaan haluaa lähteä. :slight_smile:

3 tykkäystä

Tässä olisi Ekin pikakommentit Norrhydron H1:stä. :slight_smile:

Norrhydron H1-luvut olivat liikevaihdon ja käyttökatteen osalta lähellä ennustamiamme. Kokonaismarkkinan toipuminen on hidasta, mutta NorrDigi-tuotteissa on valopilkkuja. Entinen 2024-ohjeistus uusittiin odotetusti. Kurssireaktio lienee positiivisella puolella.


Alla on linkki varsinaiseen tiedotteeseen:

10 tykkäystä

Huhu onpas firmalla nyt monta rautaa tulessa monikammio sylintereissä. Vaikka ajattelisi, että noista joku projekti ei projektivaihetta pidemmälle mene niin kuitenkin todennäköisesti joku(nen) menee maaliin ja tuo tulevina vuosina sitten lisää liikevaihtoa.

Harmillista tietysti, että yhtiö joutuu tässä vaiheessa käyttämään paljon rahaa tuotteiden testaamiseen ja muokkaamiseen loppukäyttäjälle. Mutta tietysti hyvä näin, että tuotteille vaikuttaa olevan markkinaa.

Osaako @Erkki_Vesola sanoa minkälaiseksi arvioit Norrhydron mahdollisuuden löytää tuota strategista yhteistyökumppania maailmalta. Onko tällaiset kovin yleisiä suomalaisilla pörssiyhtiöllä? Ainakaan omalla kohdalla ei ole tullut tällaista yhteistyötä vastaan yrityksissä mitä seuraan. Lisäksi olisin erittäin kiitollinen jos sinulta olisi mahdollista saada mielipidettä noista yhtiön webcastissä mainitsemista projekteista.

Laitan vielä linkin webcastiin, ei ainakaan itselle hypännyt heti etusivulta vastaan:

3 tykkäystä

Moro Ensse ja muut, Norrhydron tuloskommentti on työn alla. Toivottavasti pystyn ottamaan kantaa ainakin osaan noista kysymyksistäsi. Terv. Eki

10 tykkäystä

Norrhydrolla oli vielä jokunen vuosi sitten varsin mahtava suunnitelma. Investoidaan moderniin isoon tehtaaseen korkealaatuisten ja energiatehokkaiden hydraulisylinterien myyntiin ja tämä muodostaa operatiivisen kassavirran pohjan jolla rahoitetaan yrityksen merkittävä transformaatio komponenttimyyjästä järjestelmä- ja teknologiatoimittajaksi.

Sitten kaikki meni pieleen:

Sykliseltä sylinteriliiketoiminnalta lähti kysynnästä pohja alta, joten käteen jäi vajaakäytöllä oleva tehdas, jonka korkeat kiinteät kulut ja rahoituskustannukset eivät jätä juuri minkäänlaista talodellista pelivaraa.

Samaan aikaan yhtiö on kehitettänyt maailmanluokan teknologiaa ja hölmöstä nimestä huolimatta Norrdigi tarjoaa sellaista energiatehokkuutta mihin kilpailijat eivät pääse. Jos sivuutetaan höpinät osingoista, niin yhtiön johdolla on aivan oikea asenne että nyt pitää lähteä kaupallistamaan teknologioita globaalisti vauhdilla koska potentiaali on valtava. Valitettavasti globaalia myyntiverkostoa ei Rovaniemeltä ole mahdollista lähteä rakentamaan ja teknologiaprotojen vienti tuotantoon vaatii taloudellisia panostuksia, joita huono sylinterisykli ei juuri tällä hetkellä mahdollista.

On siis selvää että kumppaneita tarvitaan ja Norrhydron ilmoitus yritystinderiin lähtemisestä ei tule yllätyksenä. Ulkomailla ja globaalisti tarvitaan ns. jakelijoita ja integraattoreita, jotka hoitavat myynnit asennukset ja huollot. Lisäksi tuo velkaantuneisuusaste ja lisäinvestointitarve näyttää mun mieleltä siltä, että kyllä tässä tullaan tekemään suunnattu osakeanti strategiselle kumppanille tai teollisille sijoittajille vuoden loppuun mennessä. Nykyisellä kurssitasolla diluutio tulee olemaan aikamoista myrkkyä sijoittajalle. Yrityksen ostamiseen en usko, sillä vaikka huippuluokan teknologiaportfolion saa ostettua ulos pörssistä pilkkahintaan, niin suurimmat omistajat eivät onneksi vaikuta olevan kovin halukkaita myymään yhtiötä.

Tästä yhtiöstä tulee kaksijakoinen fiilis. Toisaalta tässä huipputeknologiassa on harvinaisen helppo nähdä uusi Revenio, mutta seuraava 6 - 12 kk voi vielä tuoda paljon lunta tupaan koska lukuisatkaan hyvät Norrdigi-uutiset eivät juurikaan tuo riihikuivaa käteistä firman kassaan vaan oikeastaan pelkästään investointikustannuksia.

Ajoittaminen on hankalaa, mutta kannattaako tässä yhtiössä olla juuri tällä hetkellä mukana, vai ehtiskö kuitenkin kyytin vielä vuoden 2025 aikana kun diluutiot on kärsitty, sylinteribisnekseen alkaa tarttua noususykli ja Norrdigi-raketti alkaa olla jo käsin kosketeltavissa?

54 tykkäystä

Osake on laskenut paljon muutamassa vuodessa. Toisaalta yhtiö alkaa saamaan kassavirtaa ja rahoitus tilanne paranee pikku hiljaa. Yhtiöllä ei ole kiire hankkia rahoitusta tai tehdä huonoa partneronti diiliä. Itse ne odottasi vuoden päähän. Näkymät ovat mielestäni lupaavat mutta toki kansainväliseen kasvuun liittyy paljon riskejä.

4 tykkäystä

Norrhydrohan kävi Kiinassakin sekoilemassa, joten kansainvälistymiseen en laittaisi kovin paljon toivoa.
Norrdigistä on paasattu jo vuosia, eikä se oikein etene. Muistaakseni Volvon yksinomainen optio päättyy tänä vuonna ja vasta ensi vuonna pieni lanseeraus.

Lisäksi hallituksessa istuu jo kaksi Trögiä, eikö ole löydetty edes halvalla ketään muutakaan?

Norrdigi-Volvon myynti alkamassa.

14 tykkäystä

Tuo artikkeli on varsin hyvä kuvaus, on kiinnostavaa nähdä miten tällä varustetun kaivurin hinta poikkeaa perinteisestä, siitä ei ilmeisesti vielä ole tietoa. Samoin lanseerattavan vehkeen kysyntä verrattuna perinteiseen on mielenkiintoista seurattavaa, toivottavasti ei hinnoitella yli alkuvaiheessa.

Tämä oli artikkelissa lupaavalta kuulostava lause.

Volvo on sittemmin siirtänyt myös koneen ohjausliikkeiden optimoinnin Norrhydron kehitettäväksi.

7 tykkäystä

Yhtymäkohtia Suomen teollisuushistoriassa tähän on lähes kolmen vuosikymmenen takaa, jolloin Valmetin automaatioliiketoiminnalla oli yhteistyösopimus Rauma Oy:n omistaman Neleksen kanssa.
Neles kehitti ensimmäisenä maailmassa venttiileihin digitaalisen asennoittimen. Tämä lisäsi paikallisautomaation osuutta Neleksen toimituksiin. Tästä ei Valmet pitänyt. Asiaan saatiin viimeistään ratkaisu, kun 1999 molemmista yhtiöistä tuli osa Metsoa. Volvon ydinosaamisalueen johdosta toki vastaavia kiistoja ei luulisi tässä tapauksessa syntyneen.

EDIT: pari kirjoitusvirhettä.

9 tykkäystä

Lähde: LinkedIN

https://www.finnmetko.fi/pages/kaevijoeille/naeyttelyn-esittely.php

17 tykkäystä