Norwegian Finance Holding / Bank Norwegian

Aloitetaan tälle ketju, josko foorumilaisilla olisi tietoa yrityksestä. Mietin tässä tilanteessa, jossa
a) Air Norwegian keikkuu konkurssin partaalla
b) monella lienee säästöjä kyseisessä pankissa
c) Sampo omistaa finanssisijoituksena rapiat 6% yhtiöstä
että usempaakin voisi kiinnostaa.

Onko tietoa, onko Bank Norwegian lainoittanut kuinka raskaasti Air Norwegiania? Lentoyhtiöhän ennen Sampon mukaan tuloa omisti pankkia. Eli toisin sanoen, jos lentoyhtiö menee konkkaan, mitkä ovat seuraukset ko pankille?

Lisäksi juuri tuli tällainen uutinen vastaan, jossa nähtiin mahdolliseksi, että Norja estää osingonmaksun ongelmaluottojen kasvun tähden. https://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000006430089.html?ref=rss&fbclid=IwAR03U1_v4TYG4dK8HDsLx08LH7aIje9MVPz-cY9VezAPPzsLjHI7MTDxSYE

8 tykkäystä

Omassa salkussa Sampo taitaa tällä hetkellä olla suurin omistus, joten asia kiinnostaa. Olisi yllätys jos silloin joskus kun Air Norwegian oli merkittävä Financen omistaja ei Finance olisi rahoittanut lentoyhtiötä. Jos noin on niin olisi vielä suurempi yllätys jos Air olisi maksanut lainansa pois ja korvannut ne muilla lainoilla. Yhtiöhän kasvoi vauhdilla ja rahalle ollut tarvetta.

Jos pankin osinko jää maksamatta ja vieläpä perustellusti, sekään ei ole mikään positiivinen asia Sammolle. Oli osingonmaksun jäädyttämisen syy sitten kulutusluottojen tai Airin mahdollisista luottotappioista.

Ihan pikaisella googletuksella ei minunkaan hakusanoilla vastausta tuohon kysymykseen löytynyt…

2 tykkäystä

Kyllä tuollaisen pitäisi lukea molempien firmojen tilinpäätöksen liitetiedoissa lähipiiritapahtumissa.

3 tykkäystä

Tätä minäkin olen miettinyt, mutta en ole löytänyt vastausta. Pankkihan on tällä hetkellä varsin edullisesti hinnoiteltu, P/E reilu 6 ja osinkotuotto yli 5 %. Jotakin riskiä markkinat selvästi hinnoittelevat kurssiin.

2 tykkäystä

Norwegian Finans Holdingilla riittää omiakin ongelmia. Nähdäkseni Bank Norwegian on normaalia pankkia leikkivä pikavippiputiikki. Luottokelvottomille lainanottajille myönnetyt lainat ovat alkaneet kaatua pankin syliin. Norjan finanssivalvontaviranomainen on huolissaan pankin vakavaraisuudesta ja aikoo pysäyttää osingonmaksun, kuten ketjun avauksessa todetaan.

1 tykkäys

Norwegian Finans Holdingin sisäpiiriläiset ovat viime aikoina ostelleet ahkerasti osakkeita, uskovat siis ainakin itse vielä firmaan.

2 tykkäystä

Jos minulla olisi paljon rahaa säästötilillä Bank Norwegianissa, alkaisin miettiä, onko jo parasta siirtää se muualle. Kuinka paha pitää tilanteen olla, että Norjan pankkitalletustakaus, muistaakseni euroissa n. 100 000 e per tili tai asiakas, murentuisi?

1 tykkäys

Suoja on tosiaankin nykyään 100 000€, eli ei ole määrätty kruunuissa. Itse luottaisin enemmän Norjan talletussuojaan kuin Suomen, mutta kukin tyylillään. Toki Bank Norwegianin konkurssiriski on ehkä hieman suurempi kuin tavallisilla pankeilla.

2 tykkäystä

Itse siirsin norskissa olleet käteiset käyttötilille ja aot:lle. Tämä lähinnä siksi että jos pankilla tulisi jotain tilapäisiä maksuvaikeuksia niin rahat olisivat pahimmassa tapauksessa tilillä kanissa, kun niitä pitäisi päästä sijoittamaan markkinoille. Lähipiiristä useat toimineen samoin.

2 tykkäystä

Seuraako joku analyytikko tätä? Saisi paremmin lihaa luiden ympärille. Tuloskehitys ollut aikaisemmin ihan komeaa, mutta miten iso riski on tämä rahoituksen vaarantuminen (ihmiset vetävät säästöjä pois) ja luottoriski? Onko kellään kokemuksia Resurs-pankista?

1 tykkäys

Lentoyhtiö oli aiemmin osaomistajana holding-yhtiössä ja ihmettelen ellei pankki olisi jossain vaiheessa lainoittanut lentoyhtiötä. Tämä oli toinen pointti ajatellen mahd. pankin maksuvaikeuksia. Lentoyhtiön konkurssiriski oli vielä siinä vaiheessa todellinen.

2 tykkäystä

Tätä minäkin mietin, eli lentoyhtiövelkoja - en vain mistään ole löytänyt mitään tietoa asiasta. Myöskin pikavippien luottotappiot tässä kohtaa, yhdistettynä siihen, että jos jengi panikoi kerralla ja vetää rahojaan ulos, tulee ongelmia. Siksi itse siirsin jo omani sieltä pois. Aika pieni tuo korkotuotto suhteessa huoleen.

1 tykkäys

Ei mitään hätää jos pankki kaatuu talletussuojarahasto korvaa on kokemusta oli talletuksia joskus islanninpankis joka kaatui

2 tykkäystä

Tää kaatunut pankki oli glitnir bank

Korvaa toki, mutta kauanko siihen menee? Jos on aikaa odottaa niin sittenhän ei isompaa huolta pitäisi olla. Itseälläni “sotakassa” sijoituksia varten ollut juuri tuolla ja olisi ikävää jos varat ei olisi tarvittaessa välittömästi käytettävissä.

1 tykkäys

Itse nostin rahat pois pari viikkoa sitten, samoin teki pari muutakin sijoittajakaveria.

Jos pankki kaatuu tai nostoja aletaan rajoittamaan, rahojen takaisin saaminen voi kestää tovin tai olla muutoin työlästä…

2 tykkäystä

https://news.cision.com/nordic-capital/r/nordic-capital-increases-its-shareholding-in-norwegian-finans-holding-asa,c3066819

Hallituksen jäsen myyntipuolella kaupassa.

1 tykkäys

@Peelo- Talletussuojan korvausksista on varmasti olemassa säännös ja aikaraja - mutta kuka meistä on lukenut kaiken pienen präntin sopimuksista ja vakuutusehdoista:).
Se on ainakin varma, että kun massoittain vedetään rahat pois, pankin asema heikkenee. Talletussuoja on aikamoisen vahva juttu, siksi en itse hätäilisi tilin tyhjentämisessä. @jonnia komppaan siinä.

Siksi meillä nostettiinkin talletussuojaa viime finanssikriisin aikana.

1 tykkäys

Ohessa yksi asiaa käsittelevä uutinen menneiltä vuosilta:

Tämän takia talletussuoja on meilläkin mielikuvakupla:

Jos pankit joutuisivat meillä samanlaiseen pinteeseen kuin Kyproksella, olisi talletusten turva yhtä heikko kuin saarivaltion pankeissa. Rahat jäisivät nostamatta ja jumiin ties kuinka pitkäksi ajaksi, vaikka talletussuoja on paperilla vuoren varma. Suoja kestää pikkukupruja mutta ei kansallista pankkikriisiä. Samoin talletuksista vain murto-osa on mahdollista nostaa kahisevaksi.

1 tykkäys