Nurminen Logistics - Kiinaan limppua ja kinkkua

VR ajaa omilla vaunuillaan mutta nyt YARA on ostamassa itselleen vaunuja joten operaattori tarvitsee vaan veturit.

Tuskin jättää kilpailuttamatta uutts sopimusta.

1 tykkäys

Taitaa noita ammoniakinkuljetukseen sopivia vaunuja olla jo joku määrä Pieksämäellä seisomassa missä lukee Yara. Siis niitä gost-vaunuja mihin on tuo poikkeuskäyttö Suomen sisäisiin 2026:een asti nykylainsäädännöllä. Yaran myötähän tuo poikkeuslaki saatiin sisältämään noita säiliövaunuja eikä vain metsäteollisuuden vaunuja.

Se että voisiko VR saada noita ammoniakkivaunuja menemään jo normaalien Siilinjärvi-Uusikaupunki junien mukana ilman, että täytyisi aina erikseen laittaa ammoniakkijuna kulkuun. Ja samoin vaihtotyöt onnistuisi muuten jo VR:n olemassaolevalla kalustolla kummassakin päässä. Vaikka ehkä VR saattaisi suostua kilpailijan tuomien vaunujen vaihtotöihin nyt jos kyseessä ei olisikaan Venäjän liikenne. Ja vähän on henkilöstön suhteenkin kauempana kun veturit lähtevät ajoon Kouvolasta tai Kotkasta normaalisti. Se kun North Rail voisi saada vaunukysymyksen ratkaistua muidenkin tuolla välillä liikennöivien tuotteiden osalta ja vietyä VR:ltä koko Uusikaupunki-Siilinjärvi liikenteen… Säännöllisesti molemmista päistä joka päivä yksi juna kulussa…

3 tykkäystä

Vähän näyttää nyt siltä, että Uuteenkaupunkiin mentäisiin kuitenkin ensi viikon tiistaina ainakin, maanantaina vaunujen haku Vainikkalasta. (alkuperäinen aikataulu peruttu tiistailta, mutta laitettu uusi aikataulu vähän aiemmin samana päivänä kulkuun…

2 tykkäystä

Dr21 meni tänää Uuteekaupunkii, eli liikenne sinne tosiaa käynnisty uudellee.

1 tykkäys

Shanghain supply chain eventistä LinkedIn päivitys.

6 tykkäystä

Vuoden 2024 liikevaihto jää alle vuoden 2023 liikevaihdon ja vertailukelpoinen liikevoitto jää hieman alle viime vuoden tason.
Edellisen ohjeistuksen mukaan konserni arvioi vuoden 2024 liikevaihdon ja vertailukelpoisen liikevoiton kasvavan vuodesta 2023.

Negarilla viikonloppuun!

20 tykkäystä

Osakkeenomistajien kannalta tilanne ei ole ihan niin huono, liikevoiton laatu paranee kun negarista osan kantavat vähemmistöt.

”Arvioimme Nurminen Logistics Oyj:n osakkeenomistajille kuuluvan nettotuloksen kasvavan vuodesta 2023 (pois lukien kertaluonteinen edullisen kaupan tuloutus) perustuen vähemmistöosuuksien osuuden pienentymiseen kokonaistuloksesta sekä rahoituskulujen alentumiseen.”

13 tykkäystä

Aki sanoittaa tämän aika hyvin:

23 tykkäystä

Pyysingin kirjoittelua

29 tykkäystä

Tässä on vielä Paulilta kommentit Nurmisen negarista.

Tulosvaroituksen taustalla on Baltian kautta tapahtuvien merikuljetusten volyymien lasku Suezin kanavan kriisin pitkittymisen myötä. Yhtiö näkee kuitenkin suotuisaa kehitystä Baltian ulkopuolisissa liiketoiminnoissaan. Myös osakkeenomistajille kuuluvan vertailukelpoisen nettotuloksen arvioidaan kasvavan edellisvuodesta. Ennusteisiimme kohdistuu tiedotteen myötä laskupainetta ja tulemme päivittämään niitä ennen Q2-osavuosikatsausta.

4 tykkäystä

Mikä tässä voisi mennä pieleen? Joku saattoi pohtia muutama kuukausi sitten, mutta niin vain antoi yhtiö negarin.

Tässä olisi OP:n Joona Harjaman pohdinnat yllärinegarista.

Nurminen Logistics antoi perjantaina 12.7 tulosvaroituksen laskien kuluvan vuoden ohjeistustaan Baltian näkymien heikentymisen seurauksena. Tulosvaroitus oli yllättävä, sillä yhtiön suorituskyky on ollut vakuuttavassa iskussa, ja erityisesti Baltia on edustanut vakautta. Yhtiö arvioi liikevaihdon jäävän alle ja vertailukelpoisen liikevoiton hieman alle vuoden 2023 tason, kun aiempi ohjeistus viitoitti lukujen kasvavan vertailukaudesta. Analyytikkomme Joona Harjama käy videolla läpi Nurmisen päivittyneitä näkymiä.

8 tykkäystä

Lontoon metallipörssi uhkaa sulkea nyt myös Harjavallan tehtaan nikkelituotteiden listauksen ensi lokakuun alussa.

Mediatietojen mukaan päätös ei perustuisi lännen pakotteisiin, vaan pahasti myöhästyneeseen vastuullisuusraportointiin. Harjavalta Nornickelin tiedotteessa kerrotaan raportoinnin kuitenkin lopulta valmistuneen.

Harjavallan tehtaalla luotetaan, että listauskielto ei toteudu LME:ssä syksyllä.

Harjavallan tehtaalla on tärkeä rooli Euroopan teollisuudelle keskellä Venäjän hyökkäyssotaa Ukrainassa.

EU ei toistaiseksi ole tehnyt selkeitä pakotepäätöksiä, jossa nimenomaan venäläisomistusta tai venäläisiä metallejakaan estettäisiin saapumasta markkinoille.

– Todennäköisesti linja tulee kiristymään, Suomela toteaa.

Nämä pakotteet olisivat tietysti nikkeliin kohdistuessaan Nurminen Logisticsin kannalta huono uutinen (vaikka Ukrainan suhteen varmastikin hyvä juttu).

2 tykkäystä

Uuteenkaupunkiin lopulta taisi mennä vain tuo yksi kuorma ammoniakkia ja ensi viikonkin junat peruttu. Ja VR:n kyydissä oli jostain syystä jo ammoniakkivaunuja kertaalleen Uuteenkaupunkiin Siilinjärven junassa tässä kuussa aiemmin.

Muutenhan liikenne palautunut tässä kuussa hieman normaalimmaksi kun Siilinjärven ja Harjavallan junat kulkeneet normaalisti ja Haminaankin mennyt useita junia. Toki Harjavallan liikenne tulee tarvitsemaan kalliit ETCS-kulunvalvontalaitteet, jos liikenne jatkuu kun Porin/Rauman radat saa ne ensimmäisenä onko se nyt 2026 vai 2027. (Toki ehkei kaikkia vetureita tarvitse varustaa aluksi, mutta kuinka paljon aikaisin investointi pitää tehdä, Vectroneissa se on jo mitä on ja tulossa lisää sekä VR:lle että Fenniarailille).

Pitikös sen Haaparanta-Göteborg konttijunan alkaa kulkemaan jo? Jonkun maininnan muistan että kesäkuun lopussa olisi pitänyt alkaa liikennöimään?

5 tykkäystä

Ohjeistuksen laskeminen ei ollut yllättävää, kun ottaa huomion lakot ja North Railin alemmat volyymit, mutta se, että Baltian volyymit ovat laskeneet niin paljon huolestuttaa. Jos haluaa sirotella tuhkaa itsensä päälle, niin ensi vuoden liiketulosennusteista voisi myös teoriassa leikata 10M€ liiketulosta Baltian tuloksesta, jotka tulivat vuonna 2023 Kazakhstanin rautatievolyymeista, mikäli nämä volyymit katoasivat kokonaan yhtä nopeasti kuin ne tulivatkin.

Myös uudessa ohjeistuksessa on hieman tulkinnan varaa, koska terminaalikiinteistön myynnistä kirjataan 2,1M€ voitto ja uusi ohjeistus kertoo Nurmisen osakkeenomistajille kuuluvan nettotuloksen kasvavan viime vuoteen verrattuna. En osaa sanoa kuuluuko tuo 2,1M€ myyntivoitto tuohon ohjeistukseen.

Arvioimme Nurminen Logistics Oyj:n osakkeenomistajille kuuluvan nettotuloksen kasvavan vuodesta 2023 (pois lukien kertaluonteinen edullisen kaupan tuloutus) perustuen vähemmistöosuuksien osuuden pienentymiseen kokonaistuloksesta sekä rahoituskulujen alentumiseen.

7 tykkäystä

Tämä on ihan pöljä juttu, mutta en voinut eilen välttyä kuulemasta puhelinkeskustelua Jämsän Shellin vessassa, jossa tuntematon mies kertoi ilmeisesti liikekumppanilleen mielenkiintoisesta projektista, jossa kuvaisivat droonilla videon junasta, joka lähtee Kotkassa olevasta terminaalista ja menee Japaniin asti. Nurmisen sosiaalisessa mediassa esiintyykin drooneilla kuvattuja videoita mm. terminaaleista ja Nurmisen muista palveluista. Nurminen on noita Japanin junia ennen sotaa operoinut nimenomaan Kotkasta käsin, joten voidaan olettaa ainakin markkinointivideoiden olevan ilmeisesti suunnittelussa? :rofl:

26 tykkäystä

huhti-kesäkuu 2024 lyhyesti

  • Liikevaihto oli 22,5 milj. euroa (31,6) ja laski 28,8 % vertailukaudesta
  • Vertailukelpoinen liikevoitto oli 4,0 milj. euroa (5,6) ja laski 29,4 %
  • Vertailukelpoinen liikevoitto oli edelleen korkealla tasolla ollen 17,5 % liikevaihdosta (17,7 %)

tammi-kesäkuu 2024 lyhyesti

  • Liikevaihto oli 57,7 milj. euroa (56,7) ja kasvoi 2 % vertailukaudesta
  • Kertaeristä oikaistu, vertailukelpoinen liikevoitto oli 9,8 milj. euroa (9,2), mikä on yhtiön historian korkein H1 liikevoitto
  • North Rail Oy on parantuneen tehokkuuden ansiosta kyennyt kasvattamaan liiketoimintaansa kannattavasti vaikkakin poliittiset lakot, ratapihatyöt ja asiakkaiden tehtaiden huoltoseisokit Suomessa hetkellisesti alensivat liikevaihtoa toisella vuosineljänneksellä
  • Rautatiepalveluiden kehittäminen Ruotsissa on jatkunut ja rahtijunayhteydet Uumaja-Göteborg-Uumaja sekä Haaparanta-Göteborg-Haaparanta välillä on käynnistetty
  • Yhtiön Kiinan rautatiekonttiliikenteen volyymi Eurooppaan on kasvanut koko alkuvuoden ja uskomme kasvun jatkuvan
  • Suomen talouden heikko veto ja kevään poliittiset lakot vaikuttivat negatiivisesti Cargo ja Multimodal Forwarding -liiketoiminnan kehitykseen
  • Punaisenmeren kriisin pitkittymisen takia Baltian volyymit kääntyivät laskuun huhtikuusta lähtien
8 tykkäystä

Ensivilkaisulla aika yllätyksetön raportti, jota voisi kuvailla torjuntavoitoksi. Suomessa ja North Railissa voidaan odottaa parempia aikoja, kun ei ole lakkoja tai huoltoseisokkeja. Esim. North Railissa oli jälleen hyvä kuukausi heinäkuussa.

14 tykkäystä

Sinällään mielenkiintoista, että antoivat talvella ihan lehdistötiedotteen siitä kun junat kulkivat normaalisti lakon aikana, jota mediassa ihmeteltiin ja nyt heikentynyttä tulosta selitetään lakoilla

Suojelutyöhön liittyvät kuljetukset Suomessa

Suojelutyö on lakon ulkopuolelle rajattua välttämätöntä työtä. Mediassa on johdateltu ja luotu harhaanjohtavaa mielikuvaa siitä, etteivät North Railin lakon aikaiset kuljetukset olisi suojelutyön piirissä.

9 tykkäystä

Ensimmäisen kvartaalin tuloksen yhteydessä; Vaikka poliittiset lakot vähensivät liikevaihtoa ja tulosta, aktiivisella toiminnalla pystyimme lieventämään vahinkoa merkittävästi ja samalla vahvistamaan asiakaskuntaamme. Poliittisten lakkojen liikevaihtoon ja liikevoittoon kohdistuvan kokonaisvaikutuksen näemme Q2 aikana.

1 tykkäys

Laitetaan vielä tänne Aapelin pikakommenti tuloksesta. :slight_smile:

Nurmisen operatiivinen tulos ylitti ennusteemme odotuksiamme matalammasta liikevaihtotasosta huolimatta. Liikevaihdon laskun taustalla oli Baltian volyymien raju lasku, mikä oli toisaalta odotettuakin yhtiön tulosvaroitusta peilaten. Vastaavasti Suomessa yhtiö onnistui kasvamaan kaikissa liiketoiminnoissa. Siten yhtiön marginaalitasot olivatkin jokseenkin selvästi ennusteitamme korkeammalla tasolla kvartaalilla. Raportti ei sisältänyt muilta osin suurempia yllätyksiä. Tulemme päivittämään ennusteemme ja näkemyksemme yhtiöstä maanantaiksi.

5 tykkäystä