Nyt nyppii #&%!#&%! (yksittäiset sijoitusvirheet ja mokat)

Mulla sama homma kuin sulla ko. Osakkeen osalta. Mutta tietoisesti tein päätöksen heittää muutaman kympin umpimähkään valittuun osakkeeseen ja vedellä lottorivi tällä yhden kerran ja harkiten muutoin.

Aina jos tekee mieli tehdä hätiköityjä päätöksiä, käyn kurkistaa tuon Loudspringiin tilanteen. Todennäköisesti tää katastrofi on suojannut mua typeriltä liikkeiltä paremmin kuin mikään muu.

11 tykkäystä

Sama vika Rahikaisella, mutta ei kylläkään Loudspringin kanssa. Muutaman putoavan puukon itsekin paljain käsin napanneena voisin sanoa, että mikään muu ei opeta yhtä tehokkaasti sijoittamaan kuin tuon kokeminen henkilökohtaisesti. Salkussa on aina mukava pitää vähintään yhtä rankasti punoittavaa kiintiöyhtiötä muistuttamassa pelin raakuudesta kaiken yltiöoptimismin keskellä.

8 tykkäystä

No tässä ei kauan kestänyt :rofl:

21 tykkäystä

Tein itse illalla, saman, kevensin ison satsin QT:ta laitaan koko dipin syvimpään kurssiin :smiley:

Yöllä kun nassefutut näyttivät -4 % luulin vielä olleeni oikeassa, tänä aamuna joudun myöntämään virheen ja ostin aavistuksen kalliimmalla takaisin. Parempi kääntää takkia nopeasti, nyt tuokin ostoerä jo kivasti plussalla. Toki volatiliteetti on nyt niin kovaa, että huomenna saattaa takaisinostokin kaduttaa, tai toivottavasti ei.

19 tykkäystä

Saisikohan Nordnetin koodattua toimimaan niin, että kun isoina laskupäivinä painelee myy-nappia, niin se laittaisikin ostotoimeksiannon sisään? Parit harmilliset myynnit tuli itsekin tehtyä maanantaina Nassen punoittaessa.

26 tykkäystä

Kivenkova arvosijoittaja jaksaisi odottaa. Minä en.
KCR lisäys @33

^ Minä aiemmin tänään.
Kyllä se on vähintään sijoitus erheeksi laskettava jos saman päivän aikana saisi jo lähes 5% halvemmalla. On opittava, että yhden päivän kurssiliike ei välttämättä vielä tarkoita liikkeen pysähtymistä, ja että olisi paras olla kiveen lyöty hinta millä on valmis ostamaan ja pitää siitä sitten kiinni. Tälläinen minullakin kuitenkin hinnassa 31€ alunperin oli.

TOSIN siellä hinnassa ei olla vielä käyty.

6 tykkäystä

En vielä määrittäisi erheeksi jos pitkällä tähtäimellä on poiminta tehty.

Itse olen kunnostautunut ostamaan osakkeita juuri sinä päivänä kun ollaan myrskyn silmässä eli tyyntä ja näennäisesti hyvä paikka. Noh, muutaman kerran sitten seuraavana päivänä taulussa on -10% tai enemmän. Ja lasku vain mahdollisesti jatkuu :face_with_spiral_eyes:

3 tykkäystä

Mulla sama Antimidaksen kosketus. Turskankalastajan akvaario täyttynyt 3kk aikana tungokseen asti

4 tykkäystä

Ajoitus ei ihan nappiin: Viikonloppuna ilmaantunut “a mechanical failure in the burner chamber of one of the production lines” ja homma seis sekä samalla Nordea kehotti tänään myymään ja antoi tavoitehinnaksi 14 NOK. :man_shrugging: Onneksi painotus riskin mukainen, vaikka yli -20 % päivässä vähän hiertääkin…

8 tykkäystä

Kirjataanpa virheisiin:

  • Exit planin puute Fortumin kohdalla. Tähän olisi kannattanut reagoida jo ensimmäisistä uutisita. Nyt pääoman tuhoutuminen on todennäköisempää.
  • Vajaavainen taustatyö Huhtamäessä. Venäjän toiminnot ja investoinnit menivät itseltäni aivan ohi. Ukrainan tehtaasta nyt puhumattakaan.
18 tykkäystä

Ketjun hengessä voisi tietenkin mainita OST:in avaamisen 8/2021 asuntoasioissa saatujen rahojen turvin ja sen syöttämisen 85% täyteen tällä ajalla, tuhoten kolmen kuukauden nettokuukausipalkan toistaiseksi. AOT jonkin verran pehmentää onneksi.

Mutta varsinaisena virheenä piti tulla kertomaan oman kirjanpidon tärkeydestä. Fortumin kanssa suuri sijoitusvirheeni on, etten kirjannut sen ostohintoja ylös vaan reilu 10 vuotta sitten oletin nuorena diginatiivina että tottahan kaikki tiedot siirtyy ja jos ei siirrykkään niin mitä väliä, kun tätä osinkokonetta en aio myydä. Loppu on historiaa. Vanhasta pankista sain suuren osan ostoista mutta osa osakkeista on täysi mysteeri hankinta-ajankohdan ja ostohinnan suhteen. Nykyisellä kurssilla 40% hankintameno-olettama ei oikein houkuta kun osake on ollut nykyisellä tasolla ostohetkellä (joskus 2009-2010). Täten jäin maitoilemaan myyntien kanssa ja olen katsellut yksittäisen suurimman positioni sulamista. Toisena opetuksena on ottaa tappiot nopeasti. Vaikka olisikin törsännyt hankintameno-olettamaan ensi kerran kuin myyntejä mietin, niin olisin selvällä voitolla.

23 tykkäystä

Nyt tulee hieman antivirhe, mutta opettavainen tilanne silti joten laitetaan tähän ketjuun. Case Fortum. Katselin tuota venäläisten puuhastelua olympialaisten aikaan ja täälläkin heti alusta asti todettiin että edelliselläkin kerralla hyökkäsivät heti olympialaisten jälkeen. Fortsan osuus salkusta oli kuitenkin ~8%.

Mikä siinä on että ihan selkeät signaalit eivät aiheuta mitään suojaustoimenpiteitä salkkuun vaikka osakkeenkin trendi kääntyy jo kaakkoon?

Noh, sitten se veli venäläinen laittoi myllyn päälle ja kurssi lähti kunnolla vajoamaan. Tässä kohtaa tuli todettua että olisi voinut reagoida ajoissa, kun kerran asiaa mietti jo paljon aikaisemmin, nyt on jo merkittävästi laskenut tuosta hetkestä kun asiaa harkitsi. Noh, myydään nyt kuitenkin sitten (myyntikohta merkitty nuolella):

Näin jälkikäteen todettuna ei tuo myyminen ollutkaan niin huonoon aikaan vaikka varsinaiseen signaaliin ei tullutkaan reagoitua (tälläkään kertaa…). :sweat_smile:

P.S. On noita muita laskeneita tuolla boomerisalkussa ihan riittävästi joten porukassa mukana pulkkamäessä.

EDIT: katsoin näköjään päivämääriä vähän väärin. Tämä myynti oli juuri hyökkäystä edeltävältä illalta, noh, sama lopputulos. En päässyt panikoimaan ensimmäisenä.

10 tykkäystä

Smart Eye. Still holding that bag of :poop:.
20220428_170104

Menkööt perhana vaikka nollille asti. :unamused:
Onpahan sentään hyvä opetus itselle, että älä sijoita näihin firmoihin, jotka ovat vasta ns “pilke isän silmäkulmassa” tasolla. :no_mouth:

60 tykkäystä

Hivenen harmittaa, kun hiiri kävi jo melkein ostonapilla Upstartin tippuessa alle 30e. En kuitenkaan ostanut, koska en ollut ehtinyt perehtyä yritykseen tarpeeksi ja yritän välttää tekemästä tyhmyyksiä. Silti on pakko myöntää, että mahdollinen melkein 100% reilun viikon pidolla olisi kyllä maistunut ja vähän kalvaa.

10 tykkäystä

Näitähän sattuu. Minä harmittelin keväällä Upstartin kohdalla kahteen kertaan kun en ostanut 75€ tasoilta kun käytiin sen jälkeen pariinkin kertaan kolkuttelemassa 130-150€ tasoilla. Kolmatta kertaa en päästänyt ohi joten ostin isosti 70€ tasoilta. Osariin oli kova luotto koska edelliset osarit olivat myös todella vahvoja. Lopputulos -60% ja sijoitusuran suurimmat tappiot.

Saamatta jääneet tuotot toki harmittavat, mutta kyllä ne aiheutuneet tappiot harmittavat enemmän.

Omistan yritystä hyvillä mielin edelleen, mutta nyt en hetkeen taida yrittää ajoittaa markkinaa…

22 tykkäystä

Itse harvoin treidailen, mutta Upstia ostin siinä jyrkässä pudotuksessa kahteen kertaan 35$ ja vähän päälle 29$ tasoilta. Olin varma, että nousee samana päivänä jo ja on lähes riskitöntä kahvirahaa tiedossa. Illan seurailin paniikissa kynttilöitä ja myin lopulta +/- 0 tuloksella. :star_struck:

Virhe oli lähteä treidaamaan, kun ei musta ole siihen.

13 tykkäystä

2 vuotta sijoittaneen (koronakeväänä toukokuu 2020 OST perustaminen) koottuja virheitä tähän saakka:
-En realisoinut juuri mitään voittoja 2021 aikana, vaikka useampi spekulatiivinen osake oli plussalla 60-200%. Telehealth firmoja, uusiutuvaa energiaa ym. hypeä. Ahneutta.
-Liian monia treidejä. Etenkin kertaostojen ollessa alle 500e. Esim. 400e osto (kulu 7-9e). Myynti parin päivän - kuukauden sisällä. Hyviäkin treidejä oli, mutta lähinnä tuurista kiinni. Uhkapeliä.

Olen nyt 2022 opiskellut ja rauhoittunut. Nyt salkussa on lähiaikoina ostettuna Valmet, Spinnova, Tokmanni, Tesla.

37 tykkäystä

Unohdin perua financial timesin kun euron kuukausi päättyi. Hukkaan män 65€. Siinähän sitä tulikin sitten tuhlattua seuraavien muutamien vuosien osaketuotot.

Perkele.

39 tykkäystä

Tiedän tunteen. Itse halusin joskus lukea yhden maksullisen artikkelin Arvopaperista ja käytin hyödykseni sitten euron ekaa kuukautta. Tarkoitus oli irtisanoa se mutta aina unohdin tehdä sen. Sinne se tilaus jäi roikkumaan ja loppulasku oli lähempänä 100e kuin 0e. Se oikeasti vitutti. Tunteeseen ei helpottanut tosiasia, että silloisen työnantajan Kauppalehden tunnuksilla olisikin päässyt lukemaan myös Arvopaperia. No mutta laitoin koko roskan verotukseen.

Edit: se taisi mennä niin että kun olin tunnuksen tehnyt ja aktivoinut tilauksen, puhelin alkoi ehdottaa firman kauppalehtitunnuksia ja kirjauduin niillä aina automaattisesti, jonka takia se oma tilaus unohtui ja jäi roikkumaan melkein vuodeksi. Sitten tajusin sen oman tunnuksen ja kävin vilkaiseen - 89 euroa maksettu, kiitos! Omaa tyhmyyttä tietenkin.

16 tykkäystä

Vieläkin löytyy Fortumit salkusta. :sweat_smile:
Meikä on ihan liian hyvä tässä koirankakka-bägien holdaamisessa. :man_facepalming:
Ja kaiken rehellisyyden nimissä paljastettava, että harkitsin Fortumien myyntiä muistaakseni jo viime vuoden kesällä, kun katselin osavuosikatsauksen lähetystä, enkä (taaskaan) tajunnut yhtään, että mistä tässä edes höpistään. :see_no_evil:

24 tykkäystä