Nyt nyppii #&%!#&%! (yksittäiset sijoitusvirheet ja mokat)

Aikalailla jokainen myyntini historian aikana. 98% ollu virheitä.

15 tykkäystä

Niin oli itsellänikin joskus, kunnes tajusin, että eihän sitä voi kukaan muu kääntää kuin minä itse. Päätin siis opetella tekemään enemmän oikeita asioita. Muista, että psykologia vaikuttaa eniten sijoittamisessa. Sun pitää oppia tekemään parempia päätöksiä, tietää, kuinka toimia😍

Huom. Voi olla että reagoin liian voimakkaasti viestiisi. Voihan olla, että sun tuotot on hyviä, mutta teet vain paljon virheitä omasta mielestäsi. Joskus myös pieni tuotto on parempi kuin mikään tappio. Esim. huipulla myyminen on lähtökohtaisesti hyvä asia🤑

3 tykkäystä

Sarjassa kuplaharmitukset (aka menetetyt tuotot).

Kurssi tunnetusti tänään about 100. Ei siis oikeasti harmita lainkaan (no okei, vähän kuitenkin), koska tuli tärkeä oppi, että

LOPETA SE SENTEILLÄ NYSVÄILY

ostotarjouksia tehdessä, kun kyseessä on omasta mielestä hyvä pitkän aikavälin firma johon uskoo :smiley:

Tämän opin myötä päässyt hyvien firmojen kyydeistä (toistaiseksi) nauttimaan, johon vanha minä ei olisi päässyt kyytiin :slight_smile:

44 tykkäystä

Pienempimuotoisten, mutta vastaavien tapausten vuoksi mä olen luopunut pilkeistä käytännössä kokonaan. Jos päätän ostaa jotain osaketta, katson ensimmäisen myyntilaidan hinnan ja lyön siihen.

17 tykkäystä

Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot.
Ei ne meneteyt tuotot, vaan säästetyt välityspalkkiot

…ja mitä kaikkia näitä oli :joy:

8 tykkäystä

Tämä on juttu jonka olen jo nyt oppinut, tulojen 110% maksimointiyritys jättää tulokseksi pyöreän 0. Eli itsekkään en pilki eikä koskaan kaupat jää “senteistä” kiinni.

7 tykkäystä

Viime viikolla katselin Wulffia ja vetelin jo ostohousuja jalkaan kun kerran matkaa tavoitehintaan oli reilusti. (3€->3.5€)
Naputtelin jo ostotoimaria sisään, mutta tulin siihen lopputulokseen, että ei kukaan mitään toimistotarvikkeita myyväää lafkaa halua. Sama, ku katsoisi mummon kutovan villasukkia.
No tänään voi sitten todeta, että hyvä minä. :smirk::face_with_symbols_over_mouth:

23 tykkäystä

:sunglasses:

22 tykkäystä

Liityn Wulff-harmittelijoiden joukkoon. 3,5€ kurssia katselin puoli tuntia uutisten julkaisun jälkeen ja mietin että taas myöhästyin. Myöhemmin tarkistin tilanteen, oltiin neljässä eurossa ja lasketeltiin 3,8 euroon. Mietin että noh nyt varmaan palataan alaspäin, en osta nytkään.

Kurssi lähti leijailemaan takaisin kohti neljää euroa. En ostanut, enhän suostunut ostamaan 3,8 eurollakaan. Nyt sitten olisi 4,5 euron kurssia tarjolla.

5 tykkäystä

Itselle käy aina juurikin näin. Sitten kun seuraavalla kerralla “viimekerrasta oppineena” jonkin toisen osakkeen tapauksessa päätän ottaa position, mennäänkin vain reippaasti alaspäin eikä palata ostohintoihin sitten millään. Välillä tuntuu, että mun aivot on jotenkin synkronoitu markkinoiden kanssa niin, että osaan vain maksimoida tappiot erittäin hyvin. Ehkä pitää alkaa shorttaamaan vaan. Tai jättää aktiivinen kaupankäynti niille, jotka sen osaa.

7 tykkäystä

Tuttu tunne tuo viimekerrasta oppineena. Helmi-maaliskuun dipissä ostin Teslan shorttia tunnin sisällä siitä, kun matka kääntyi väliaikaisesti takaisin ylöspäin. Paperikädet havisivat ja myin pomppuun tappiolla.

Kun tuli uudestaan alas, niin aiemmasta “viisastuneena” nappasin dippiin bullia ja odotin että nyt menee taas ylös. Eipä mennyt, ja taas tuli turskaa.

Jumalauta, kun ei millään jaksaisi katsella näitä punaisia kynttilöitä. En myy, koska pitkän tähtäimen sijoitukset ja yhtiöt itsessään kuitenkin omasta mielestä hyviä, jolloin pitkässä juoksussa kyllä pitäisi olla vaan nousua, mutta kyllä tää välillä koville ottaa. Miten kokeneemmat sijoittelijat diilaa sen kanssa, kun punaisia numeroita vilisee kaikkialla? Tiedän kyllä, mitä ei pidä tehdä ja yritän olla tekemättä, mutta kyllä tää käy luonteen päälle.

6 tykkäystä

Älä avaa sitä salkkua ja älä seuraa päivätasolla kursseja niiden longien kohdalla.

21 tykkäystä

Vituttaa norjalaiset laput Everfuel, Hydrogenpro ja AOW. Kaikista aikalailla se ytd - 50%. Kai niitä vaan täytyy mörnittää salkussa.

6 tykkäystä

Eihän niitä täydy, eikä välttämättä kannatakaan, jos kokee jossain muualla olevan parempi tuotto-odotus :wink:

5 tykkäystä

Kun ostaa option ja järkeistyessään myy sen, realisoiden hetkessä bid-ask spreadin -50$ :[
Laajemmassa kuvassa pikkusumma, mut ottaa se silti päähän. Tyhmä moka joka maksaa oikeata rahaa (jota ei saa edes veroissa pois koska johdannainen) :sob:

1 tykkäys

Onneksi en ole asian kanssa yksin. Wulff ajoitus nappiin:

26.4. myynti pois hintaan 3.13€ koska osake ei ollut liikkunut mihinkään kuukausiin. Sittenpä viikkoa myöhemmin mentiinkin 4,5€ tasossa.

7 tykkäystä

Minua nyppii tänään etupäässä se että virheistä oppiminen ei olekaan niin helppoa kuin luulisi.

Pariin fomo-sopuljuttuun sorruttuani ja myös muiden sortumisia palstalla seurattuani pidin näppini visusti ja hallitusti kurissa kun Optomed vetäisi nousuloikan muutama viikko tuossa 7 euron kieppeillä, ajatellen etten osta nyt vaan odotan viekkaana kunnes menee pahin fomo ohi ja isken sitten kiinni.

Kun seuraavan kerran tulee hyvä fomotilaisuus eteen, niin milläköhän eväin sitä osaisi arvioida, milloin kyseess on kestävämpi loikka?

6 tykkäystä

Liian pikainen foorumistin seuraaminen ja lukuvirhe vielä päälle. Luulin ostaneeni NEL osinkodipistä 21,90 NOK hintaan, mutta se olikin osaridippi. Ja laskettelu jatkuu. :grimacing:

Tavoitehinnat vaihtelee 8-40 välillä. Turska realisoituu vasta jos painan myy nappulaa, toisaalta noita punaisia ei millään kiinnostaisi katsella. :rofl: (ehkä kannattaa totakin ominaisuutta harjoitella jos aikoo pysyä geimeissä)

15 tykkäystä

Ei kai tähän voi heittää kuin että, älä osta fomon vaan yhtiön takia. Äläkä varsinkaan ylipainota fomon takia.

Nämä siis yhtä lailla ohjeita itselle. Kaikista kalleimpia kauppoja ovat olleet impulsiiviset ostokset jopa hyvienkin yhtiöiden kohdalla.

11 tykkäystä