Nyt nyppii #&%!#&%! (yksittäiset sijoitusvirheet ja mokat)

Luin Volvo autojen uudistuneesta mallistosta ja tulevista visioista noin vuonna 2015 ja totesin että puhdas miehinen innostuneisuus riittää sijoituspäätökseen. Turha sitä on mennä fundalla sotkemaan. Käppyrätkin näyttivät että kukaan muu ei ole huomannut potentiaalia joten isohko panostus Volvoon.
Meni melko pitkään ennen kuin luin jostain että Volvo tekee vain raskasta kalustoa ja moottoreita ja kiinalaiset vastaavat Volvon henkilöautoista :joy: Myin nopsaan laput pois satkun paikkeilla. Nyt rikottu 200kr. Tässä olisi ollut tyylikäs mr beanmäinen osakepoimijan näyttö ilman myyntiä :slightly_smiling_face:

10 tykkäystä

Toi nordnetin osto ja myynti näkyminen on aivan loistava! Helppo katso miten olen tehnyt kaikki klassiset sijoitusvirheet.

Kahoot_ostot
Case Kahoot! Mitä käy kun rakastuu osakkeeseen? Tulee ostettua kalliilla. En todellakaan ole kyllä vielä myöskään myymässä pois, mutta tässä ei ole kyllä jälkikäteen katsottuna ollut tuotto-odotus tarpeeksi korkealla suhteessa riskiin…onneksi ekat ostot olivat ajoissa :smiley:


Case gatekeeper systems. Kuinka tartutaan putoavaan puukkoon. Enpä näitäkään ole myymässä, ehkä tästä joskus tulee jotain tai sitten ei…

Zignsec_ostot
Case zignsec…Kun ostaa osaketta, josta et ole varma. Olen huomannut, että epävarmoja osakkeita tykkään omistaa pienellä painolla, mutta oleellista on pitää se pieni paino! Liian helposti tulee paniikki päälle, jos paino on liian iso.

Näistähän sitten opitaan?

19 tykkäystä

Onko kukaan keksinyt miten tuon Nordnetin ominaisuuden saisi pysymään päällä? Vaikuttaa siltä, että pitää näpäyttää päällä joka kerta uudestaan. En myöskään pidä siitä, että tuo toimii vain viiva graafin kanssa, kun kynttilät tarjoaisivat enemmän informaatiota.

@haroski oli yrittänyt merger arbitraasia. Tässä minun yritys Pacific Biosciencen kanssa muutaman vuoden takaa. Markkina tarjosi noin 10% preemiota, jos Innovivan ostotarjous olisi toteutunut. Laitoin sen houkuttelemana parikymmentä kiloa kiinni ja lopulta mergerin mentyä puihin myönsin virheeni 25% tappiolla. Tovin näyttikin ihan hyvältä vedolta, kun kurssi valui alle kolmeen dollariin. Sitten ilmeisesti tuli Cathie Wood arkkeineen… (En ole seurannut yhtiötä mergerin kariutumisen jälkeen, joten en tiedä oikeita syitä nousulle.)

Kauemmin sijoittaneilla löytyy varmasti hauskoja käyriä, jos on vuosien varrella sotkeutunut useampiin osakkeisiin. @zyippi käyrät oli kyllä komeita, kun nousuprosentit noin hurjia kolmen vuoden periodilla. Itseltäni ei löydy niin monia kasvuraketteja, mutta perinteisemmilläkin yhtiöillä voi sössiä lahjakkaasti. Tässä esimerkki Konecranesista. Tiesin, että sain ostettua syklistä firmaa hyvään hintaan, mutta kotiutin nopean 18% tuoton. Kuvitellen kurssin nousseen liian nopeasti ja saavani sitä pian takaisin halvemmalla.

Sitten vielä lahjakas exit kaikkien lempilapsi Nokiasta noin 75% tappiolla.

7 tykkäystä

Tämä oli lähes identtinen sen kanssa mitä itse tein Remedyn kanssa. Luulin että se myyntini jälkeen maaliskuussa laskisi muiden mukana lisää. Ei laskenut. Enkä ostanut takaisin. RIP.

1 tykkäys

Aiemmin tänään avauduin osto/myyntiketjussa, kun Vox Royalty ostot oli mennyt parissa viikossa 25% pakkaselle, minkä johdosta myin kaikki pois heti avauksesta.

Äsken kun menin piruuttaan katsomaan paljonko Vox on tänään pudonnut, niin vihreä dildo tuijottaa päin naamaa! +16% nousua mun päivän myyntien jälkeen! Ai että, nyt ottaa päähän :woozy_face:

16 tykkäystä

sijoitusguru

Aloittelin sijoitushommat täällä Nordnetissä alkuvuodesta tuikkaamalla salkkuun 50kEur.
Osakkeita olen myynyt ja ostellut osittain vailla minkään sortin järkeä. Välillä olin komeasti plussilla, mutta sitten alkoi pulkka kiihtyvällä vauhdilla syöksymään alamäkeen ja viime aikoina on pitänyt keskittyä minimoimaan vahinkoja. Mutta, kuten hetki sitten ottamastani kuvakaappauksesta näkyy, pääsee aloittelijakin voitolle kun oikein sinnittelee :slightly_smiling_face:

68 tykkäystä

Tuli tuosta mieleen, että jos oot ollut pahastikin tappiolla, niin ei tullu mieleen lopettaa vaan OSTia ja perustaa uudelleen niin sais tappiot vähennyksiin :slight_smile: ?

Eikös sen voi noin kuitenkin tehdä ilman mitään erityisiä seuraamuksia?

Hyvä kun olet kuitenki jo omillesi päässyt!

4 tykkäystä

Varmaankin, jos jotain näistä asioista ymmärtäisi :no_mouth:

4 tykkäystä

Joku myynti on ajoittinut paremminkin.

Ja ettei tuottokäyrä olisi pelkkää vaakasuoraa, niin tuota tasapainottaa nätisti se, etten ole stop loss-toimeksiantoihin perehtynyt ollenkaan.

Toiselle noista sentään jotain tehtävissä, mutta pitkään korpesi Gevo-case, nyt jo siitä mennyt yli ja päässyt jälkimmäisestä itseäni ruoskimaan.

Ottihan se päähän kun arvelin WIX (“weppisivut pienyrittäjälle”) firman nousevan muiden "kasvu"osakkeiden muassa, mut nousivat odottamaani arvoon jo viikossa. Ajatellen että “varmaan heiluntaa ja tulee tippumaan vielä yhtälailla lähiaikoina” (opin tästä), myin tuolla +10% voitolla… nousi sitten +30% seuraavina päivinä ja pysyi siellä aika kauan :expressionless:
Sittemmin korjasi nousunsa tuon taannoisen “hypeosakkeiden laskumäen” myötä

Toinen virhe minkä tein oli BlackRockin kelkasta putoaminen sen laskiessa (edellä mainitun laskumäen aikana). Otin pienen häviön. Nyt lähempänä heidän Q1 julkaisuaan arvo noussut +15% alimmasta hetkestään reilu kuukausi sitten. Toisaalta alinta hetkeä oli mahdotonta ajoittaa - ja sinä aikana löysin rahalle käyttöä mistä tuottoja… joten ehkä ei niin iso virhe ollut - vaikka periaatteessa buy-and-holdilla olisin osakeoston kanssa plussalla.
Olin kärsimätön ja halusin treidata, mutta ehkei se ollut huonoin mahdollinen valinta tähän aikaan

1 tykkäys

Niinhän sitä sanotaan että virheiltä ei voi välttyä mutta yleensä riittää, että on useammin oikeassa kuin väärässä. Täydellisiä ajoituksia ei ole ja myöhemmin näille voi naurahtaa. Mutta sen olen oppinut että jos jostain päätän luopua, poistan sen heti seurantalistoilta ja koitan olla katsomatta miten sille kävi :smile:

11 tykkäystä

Ja tänään vain 49.90! :rofl:

57 tykkäystä

Pitäkää mielessä kuinka poikkeukselliset ajat on kyseessä, kun sijoitusvirheet ketjuunkin raportoidaan ainoastaan menetetyistä tuotoista :upside_down_face:

42 tykkäystä

Tämähän on juuri yksittäisille sijoitusvirheille (eli menetettyä tuottoa yleensä). Ketjusta Sijoitusvirheet löytyy ne enemmän “pureksitut” ja strategiset virheet. :slightly_smiling_face:

3 tykkäystä

Varmaan tarkoitti millainen ero on käsittää virheenä joku case Talvivaara, jossa oikeasti hävisi pääomaa, kuin yllä mainittu keissi jossa yrityksestä irtauduttiin lähes omalla pääomalla juuri ennen kurssin rakentointia, jolloin nousut jäi saamatta.

2 tykkäystä

Tää on kyllä huikea ja vaatii jo jonkinlaista taitoa tämäkin! :smiley:

Itellä karmeimpana varmaan Loudspring. Riipasin ekat jostain 1,30€ ja kun laski niin lisäsin jostain 0,80€. Nyt on mörninyt jatkuvasti jossain 0,35€. Onneksi melko pieni pelimäärä. Käytellään sitten hyödyksi verotuksessa…

6 tykkäystä

On täällä ihan oikeita tappioitakin mutta näistä ei oikein saa enää huumoria irti.

Tätä tuskaa lisää se, että jokin aika aiemmin muutaman veivauksen seurauksena olen päässyt maksamaan myös pääomatuloveroja vajaan kahden tonnin verran näistä samoista lapuista. No, nyt saan ne sitten sentään tappiovähennyksinä takaisin…

Kuvat on kauppalehden sivuilla pitämästäni virtuaalisalkusta joka on kopio oikeasta nyt suljetusta OP:n arvo-osuustilistäni.

10 tykkäystä

Puhuiko täällä joku Loudspringistä…? Taitaa olla oman sijoitushistorian ylivoimasesti pahin moka, kun Nocart päätyi konkurssiin ja uskoin muihinkin lafkan firmoihin liikaa… 16 000€ tappio tästä sit lopulta tuli.

Parhaimpia ohi menneitä voittoja vois varmaan olla Netflix- ja Tesla-ostokset 2013, joita venkslasin edes takas seuraavat puoli vuotta ja lopullisesti irtaannuin 2014 alussa kun olivat niin korkealle arvostettuja ja tappiollisia…

31 tykkäystä

Kirjoitin kryptoketjuun samansisältöisen viestin jonkin aikaa sitten, mutta nyt sopii kyllä tänne. Olen kirjoittanut useampaan otteeseen et aloitin sijoittamisen vasta viime vuoden maaliskuussa, mutta tarkemmin sanottuna meikäläisen eka sijoitus on ollut kyllä 20 euroa Dogeen joskus 2014 (silloin kun se ekan kerran lähti :rocket: :rocket:).

No, 2014-2021 on pitkä aika, ja pahasti näyttää siltä, että kyseinen lompakko on ollut levyllä joka sittemmin on joko kadonnut tai tullut vähintäänkin formatoitua. Mökkivarastosta yhden vanhan koneen pelastin ja hiessä yritin kiintolevyä haravoida, mutta tyhjää näytti. Eipä muuten, mutta jopa toi 20€ olisi ymmärtääkseni ihan sievoinen summa rahaa tässä vaiheessa. Naurattaa ajatella, että mulla saattaa olla Dogessa kiinni suurempi summa kuin monessa osakesalkun pinkassa. Tai siis olisi.

Et vinkkinä jos nyt ostatte Dogea tai PooCoinia tai mitä vaan, niin pistäkää oikeasti talteen. Ei niin absurdia lopputulemaa etteikö se voisi toteutua.

24 tykkäystä

Longasin sp500:sta pari päivää sitten. Jossain ATH:n kantturoissa tein kaupat. Jyrkkää on tällä hetkellä.

4 tykkäystä