Oatly Group AB - The Original Oat Drink Company

Olisi kiva kuulla foorumilaisten näkemyksiä Oaltly Group ABsta.

Erityisesti kiinnostaa näkemykset ja keskustelu yrityksestä, tulevasta IPOsta ja tulevaisuudessa osakkeen kehityksestä (ei mielipiteet tuotteiden mausta, tuotteiden näkyvyys Suomessa jne.).

10 tykkäystä

Hei, tervetuloa foorumille. Nykyisin on ollut tapana, että uuteen ketjuun aloittaja kerää sellaisen kattavan paketin inffoa ensimmäiseen viestiin. Tai ainakin jonkinlaista introa, vaikka esim. oatly ainakin itselleni on joidenkin tuotteiden kautta tuttu.

15 tykkäystä

Täs jotain infoo

4 tykkäystä

Alla linkki Oatlyn IPO prospectukseen

https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/0001843586/000119312521121323/d123209df1.htm#rom123209_13

2 tykkäystä

Viimeaikainen HS Vision juttu Oatlystä:

Muutamia poimintoja:

Oatlyn myyntikate eli kate raaka-aineiden ja muiden muuttuvien kustannusten jälkeen oli viime vuonna 31 prosenttia. Se on elintarvikeyhtiölle kohtuullisen hyvä luku ja selvästi suurempi kuin esimerkiksi tanskalaisella maitoyhtiöllä Arlalla.

Oatly kaksinkertaisti liikevaihtonsa viime vuonna yli 400 miljoonaan dollariin. Vauhti ei osoita hiipumisen merkkejä, sillä yhtiö odottaa liikevaihdon nousevan tänä vuonna yli 800 miljoonaan dollariin. Samaan aikaan perinteisellä maitomarkkinalla ei ole kasvua nimeksikään.

Hyvin mielenkiintoinen firma. Itseäni kiinnostaa juuri korkean myyntikatteen ja valtavan markkinapotentiaalin takia. Huonoja puolia jos pitäisi keksiä niin halvalla tätä ei tule saamaan omaan salkkuun, mikä täten taas laskee tuottopotentiaalia.

4 tykkäystä

Maailma on muuttunut kultaisen helpoista cocacola-ajoista, nyt on valtava markkinointi päällä uusista kokikista ja markkinatilanne on valtavasti muuttunut jo nyt kehittyneissä maissa,

sama tulee koskemaan kauravesijuomia, se tulee olemaan nopeampi kuin kokiksen kanssa, koska kauraveden resepti on helppo, eli tulee Lidlin kauravedet, en tiedä, onko jo

mutta jos jollakin uniikki “benecol”, se olisi Erittäin mielenkiintoista

1 tykkäys

Onko mitään aikataulua olemassa listautumisesta? Itse käytän tuotteita ja ovat aivan mainioita. Olisi mukava sijoittaa tähän.

Oatlyyn sijoittaminen kyllä kiinnostaisi, omakohtainen tukkukauppakokemus on se, että Oatlya myydään lavapaikalta siinä missä kilpailijat on hyllyssä. Kotimaisiakin kilpureita tehtailtiin jokunen vuosi sitten nopeassa ajassa todella monta, mutta Oatly ehti pioneerina nousta vankkaan asemaan. Negatiivista jos täytyy sanoa, niin tuotteista voisi kyllä Euroopassakin tehdä aidosti gluteenittomia, kuten ilmeisesti USA:ssa on. Meillä ainakin jää vaimon keliakian takia hyllyyn. Halvalla tätä tuskin tosiaan saa, mutta seurataan tilannetta.

1 tykkäys

Tänään juuri kävin marketista hakemassa viikon kauramaidot. Mukaan tarttui 0,30€ halvempaa ja omaan suuhun täysin samanmakuista Rainbow kaurajuomaa. Ottaen huomioon Oatlyn aivan poskettoman suolaisen valuaation ja olemattomat kilpailuedut, en näe miksi tämä IPO kiinnostaisi jotenkin aivan erityisesti.

Tilanne ei välttämättä sama muualla maailmassa, mutta jos jokin elintarvike jota voidaan pistää linjalta ulos bulkkina menestyy, niin ihan varmasti kilpailijat ja kauppojen omat brändit alkavat puskea lähes vastaavaa tavaraa pihalle kaikkialla.

Oatly kasvaa kyllä kauniisti, mutta jälleen kerran, tuo IPO:n hinnoittelu…

4 tykkäystä

Peruskauroissa en minäkään näe kilpailuetua maun puolesta. Brändi on toki kova. Sen sijaan kahvin kanssa käytettävä ikaffe on aivan ylivertainen tuote. Olenkohan jo tuhat purkkia ostanut kyseistä tuotetta, luultavasti ainakin lähellä se luku. Toinen asia on se, että muualla maailmassa, erityisesti jenkeissä kaurajuomat tekevät vasta tuloaan. Oatlyn kaltainen yritys pystyy helposti ottamaan ison markkinaosuuden valtavasti markkinasta.

9 tykkäystä

Bloombergin mukaan aikataulusta: “Oatly Group will go public soon. Probably in May, but the exact IPO date is still unknown.”

2 tykkäystä

Kuten totesin, iKaffea myydään lavallinen siinä ajassa kun vastaavia tuotteita menee hyllystä kymmenisen myyntierää. Kahvilamarkkinalla näkisin suurimman potentiaalin Oatlylle. En mä tähän tietty millään poskettomalla hinnalla mukaan lähde.

Ainakin pari kuukautta sitten hintalappua aseteltiin 10 miljardin kohdalle. Vaikka 2021 liikevaihto nousisi tuonne ~800 miljoonaan dollariin olisi hintalappu silti EV/S 2021 ennusteella x12,5. Ja tämä siis millä instituutiot pääsevät merkitsevään. Millä sitten avaa retailille en uskalla edes arvata :woman_shrugging:

3 tykkäystä

Yes, i totally agreed. For instance, Starbuck has offered Oatmilk Latte with Oatly iKaffee in March 2021.

2 tykkäystä

Vilkasin kanssa tätä alustavaa hintalappua ja jäin miettiin, että voiko koko Oatley olla melkein Keskon arvoinen yritys :smiley: Hyvää maitokahvia toki tekee.

17 tykkäystä

Aloittelijana kyselen, eli mitä kautta tätä voisi salkkuun haalia? On meinaan tutut tuotteet ja mielestäni erittäin laadukkaita :+1:t2:

2 tykkäystä

Oatly on tuttu brändi josta pidän, ja saattaisin hyvinkin harkita myös salkkuuni. Tässä muutama ajatus omaa mutuani, joilla saattaisin perustella casea itselleni:

  • Ekologisuuden megatrendi johon Oatly ilman muuta kytkeytyy
  • Tuote on erinomainen. Tuotekehitys on tehty ensisijaisesti baristoille, jotta tuotteeseen saataisiin sellaiset ominaisuudet joilla se vaahtoutuu oikein, ja siten päätyy varmasti kahviloiden standarditavaraksi. Kahviloihin pääsy yhdistettynä kuluttajamarkkinointiin vaikuttaisi olevan tehokas go-to-market -strategia, jolla tavara katoaa kaupan hyllyltä (tai lavalta) nopeasti ja sitä osataan kysyä myös kahvilassa (josta sitä myös saa).
  • Vahvan brändinsä ansiosta Oatly voisi hyvinkin ottaa ilmaherruuden myös muissa kategorioissa kuin kahvimaidossa. Esimerkiksi vegaanisten juustojen, jäätelöiden, levitteiden ja jogurttien kategorioista kaikista puuttuu vielä iKaffen kaltainen yksi voittajatuote, joihin kilpailijoita benchmarkataan. Oma tuotekehitys vaikuttaisi toimivan, mutta voisihan Oatly laajentua varmaan myös yritysostoilla (?). Maitoa menee per kotitalous vain tiettyyn rajaan asti, mutta ruokaostoskorissa on monta muutakin tuotetta joissa Oatlyn logo voisi komeilla.
  • Vahva brändi ja hyvä tuote oikeuttavat hieman korkeamman myyntihinnan. Brändi ei tuosta laimene mihinkään, ruotsalaiset osaa sen homman.

Summa summarum, näen Oatlyn vähän kuin RedBullina. He eivät myy tuotetta, vaan tarinaa, statementia, jäsenyyttä Oatly-uskovaisten cooliin kapinalliseen heimoon, joka taistelee ilmaston puolesta.

Lisäresurssina suosittelen kuuntelemaan Soaked by Slush -podcastin ensimmäisen jakson, jossa vieraana oli Oatlyn Creative Director John Schoolcraft. Hän avaa tuossa yhtiön tarinaa ja visiota.

6 tykkäystä

Otaly tarjoaa myös jogurtteja, kastikkeita ja kaurapohjaisia fraiche- jne. tuotteita, joten varsin hyvin laajentaminen myös muihin tuotekategorioihin voitaisiin nähdä strategisesti kannattavana. Brändi ja visuaalinen ilme sopii erinomaisesti “maidottoman vallankumouksen” suunnannäyttäjäksi.

Tosivegaani-piireissähän Oatly on tosin joutunut jopa boikoteiden kohteeksi, johtuen kiinalaisen sijoitusyhtiön omistusosuudesta, mutta en jaksa uskoa tuon läikkyvän tietyn kuplan yli. Kyllä varmaan rahojani laittaisin tähän kiinni, kun mahdollista.

1 tykkäys

Jeep. Kyllä Oatlyn tuotteita tulee käytettyä, mutta ennen käytin vieläkin enemmän. Kilpailijoiden tuotteet ovat parantuneet huomattavasti, eikä omissakaan woke-city-vegan -piireissä nähdä Oatlyssä muuta eroa kilpailijoihin kuin korkeampi hinta.

Eli osake kiinnostaa ja firma on varmasti hyvä. Mutta lapussa on sama keissi kuin tuotteissa - en ole siitä valmis haluttua hintaa maksamaan.

1 tykkäys

Kauppalehden Kiina podcastissa on mielenkiintoisia huomioita/datapisteitä Kiinan kauratuotteiden markkinoista jne., jotka vaikuttavat myös Oatly Groupin markkinaympäristöön. Yritys on maininnut Kiinan yhdeksi prioriteettimarkkinakseen tulevaisuudessa.

3 tykkäystä