Öljyä, malmia, viljaa, kontteja ja muuta rahtia merten sekä vihamielisten tahojen armoilla

Lpg laivoja ei juuri rakenneta. Kuitenkin ammoniakin kuljetukseen on laivoja tilattu paljon ja nämä VLAC alukset voivat kuljettaa myös lpg kaasua, eli huolen aihe ja riski löytyy tännekin. Palasin kuitenkin Bwlpg ja Agas omistajaksi ja nämä ovat olleet itselle tuottoisimmat valinnat viimeisen kolmen vuoden aikana.

1 tykkäys

Hyvä viesti kiitos. Saako kysyä mitä työkaluja käytät maailman laivaston seurantaan?

Clarkson’s World Fleet Register laivaston osalta.

Sitten muuta dataahan löytyy monista lähteistä. Ja mielestäni oleellista on yrittää hahmottaa mihin tässä ollaan menossa ja sitähän data ei oikeastaa kerro - ainakaan suoraan.

Laivastostakin julkaistaan paljon ihan hyvää ilmaista dataa, esimerkkinä heitä vaikka melko tuoreen BRS:n vuosittaisen julkaisun annual_review_2024_668 (interactiv-doc.fr). Tuossa oli muuten alussa todella mielenkiintoinen harjoitus koskien energia sektorin kuljetustarpeita - suosittelen tutustumaan!

@Rajaseudun_sissi Itse olen vielä perehtymässä segmenttiin, mutta juuri näitä aspekteja pohdiskelin. Palaan myöhemmin tarkempien pohdintojeni kanssa. Riskejä löytyy kaikkialta, mutta näissä laivalapuissa vähemmän tungosta.

3 tykkäystä

Se on nyt toinen asia kun tankkerit, mutta seuraan myös itse Cadeleria. Ei ole vielä ostanut, mutta tarkoitus on. Idea tuli tästä Bluumpan artikkelista:
https://finance.yahoo.com/news/offshore-wind-next-big-problem-080026740.html?.tsrc=fin-srch
Cadeler tuntuu olevan ainoa puhdas listattu tuulivoimaloiden rakennuspeli, toisilla (DEME, Bonheur) on muita juttuja mukana.

Jännät päivät maanantaina…. Olisikohan aika kotiutella niitä vähäisiäkin voittoja? :man_shrugging:t3:

Osaako joku kertoa, että mitä markkinalla, tai ko. yrityksellä tapahtui tuossa syksyllä 2002, kun lähdettiin jyrkästi nousuun?

1 tykkäys

2002-2009 oli melko suuri talouskasvu globaalisti ja Kiinassa erityisesti ja kysyntä öljyn kuljetuksille ylitti tarjonnan.

2 tykkäystä

Kaikkihan nuo on 52vkon huipuissa että ainahan se on hyvä kotiuttaa voittoja MUTTA haluatko omistaa juuri mitään muuta tällä uutisvirralla? Jos pitäisi yksi suurin hyötyjä mainita niin se on juuri shipping ja tankkerit :man_shrugging:t3:.

2 tykkäystä

Mistä uutisista puhut? Oon ollut viikon pois ruudulta niin oon voinut missata jotain, mut mun ruudulla on näkynyt juttuja siitä miten Iran uhkaisi myös sulkea Hormuzin salmen, ja eikö tää olisi aika huono juttu tankkereille?

Oletuksena ei varmaan ole että Lähi-Idän öljy ei sitten menisi markkinoille? Iran sulkee länsimaille kostoksi oman ja koko lähi-idän tuotannon? Ei ole tapahtumassa, plus että mikä sulla kasvaa jos Lähi-Idän öljynmyynti häiriintyy? Long haul Atlantin yli. Trust me tanker ratet nousee.

Lähtökohtaisesti jokainen meritien sulkeminen/ kuljetusketjun muutos on positiivinen asia kuljetusyhtiölle. Kaikki optimoidaan halvimman/tehokkaimman mukaan ja muutos on vähemmän halpaa ja tehokasta. Käytännössä jos Iran ampuisi ensin itseään jalkaan ja samalla sabotoisi kaikkien muiden alueen muslimimaiden öljynvientimääriä niin se kääntyisi tankkereille negatiiviseksi vasta kun saavutetaan öljyn spotissa demand desturction. Siihen asti öljyä käytetään ja roudataan muualta ja siellä missä pystyytään laitetaan floating storageen inventaarioita. Siitä voi väitellä mikä se raja on, mutta ei me IMO olla niihin öljynhintoihin menossa. Taantuma voi toki tulla ja romahduttaa öljyn kulutusta mutta ei se näistä Lähi-Idän kärhämöistä lähde.

Hyvä lähökohta on myös että markkinat ei välitä ensi viikolla koko kärhämästä vaan hommat jatkaa parin pvän hermoilun jälkeen business as usual. Tankkerien kannalta se tarkottaisi punaista maanantaita ja vihreää loppuviikkoa kuten vähän joka viikko tänä vuonna. Mutta jos nyt välttämättä haluaa hedgettää sotapeloissa niin tankkerit on itsestään selvä ratkaisu vieläkin. Ja ehkä ZIM :face_with_hand_over_mouth:.

7 tykkäystä

Samaa mieltä että salmen sulkeminen olisi todella epätodennäköinen lopputulos. ” Kaikki optimoidaan halvimman/tehokkaimman mukaan” on toki totta, mutta ei halvimman tai tehokkaimman kuljetusketjun kannalta vaan kokonaisuuden. Lähi-itä tuottaa eniten koska tuotanto on siellä halpaa, ei pelkän sijainnin takia. Jos toi epätodennäköinen skenaario toteutuisi, en usko että samoja tuotantotasoja tai tonnimaileja saavutettaisiin pariin vuoteen.

Anyway, en itsekään usko tähän skenaarioon vaan olen long crude ja product tankers noin 15% salkusta. Kysyin vain tarkennusta koska tämä Hormuzin blokkaamisen uhkaus oli ainoa huomaamai ”uutinen” jonka koen vaikuttavan tankkereiden kysyntään ja itse koen sen negatiiviseksi.

2 tykkäystä

Fossiilisten polttoaineiden kasvulle ennusteita, juurisyynä nyt myös tekoälyn tarvitsema kasvava energiamäärä.

9 tykkäystä

Niinkin tuoreesti kuin vuonna 2021 oli keskustelua eri shipping ketjujen yhdistämisestä, koska ei näistä eri laivafirmoista käytävä keskustelu nyt niin tiivistä ole. Lisäksi monet merenkulkuun liittyvät tapahtumat ovat eri segementeille yhteisiä, kuten nyt esimerkiksi Punaisenmeren tilanne tai vaikka Panaman kanavan kuivuus.

@Lafe tämä viesti kahvihuoneella sai asian uudelleen mieleeni ja päätin ottaa asian työn alle ja pyysin bulkkeriketjujen (niitä oli kaksi!) yhdistämistä tähän ketjuun.

@Sijoittaja-alokas aina yhtä ystävällisesti toteutti tämän toimenpiteen siis pyynnostäni ja onhan tästä aiheesta tosiaan täällä käyty keskustelua aiemminkin Öljyä, malmia, viljaa, kontteja ja muuta rahtia merten sekä vihamielisten tahojen armoilla - #1178 käyttäjältä Pavel

Nyt tämä muutos siis toteutettu ja muokkasin ketjun nimeä nykyistä tilannetta vastaavaksi. Mielestäni tuota ketjun nimeä voisi vielä kehitellä, mutta näin nyt alkuun.

Toivottavasti tällä tavalla kaikki merikuljetuksista kiinnostuneet saavat parhaalla tavalla tietoa alasta.

17 tykkäystä

Mitä mieltä Scorpio Tankersin tuloksesta ja nettovelan määrän laskusta? Myös omien osakkeiden ostovaltuutus voimassa.

3 tykkäystä

Olen aika pikkusieluinen kun aktivoiduin sanomaan tämän, mutta on niin huikea tankkerien kevät että pakko oli tulla mainitsemaan ‘I told you so’. Myös Hannisdahlille v**uilu drybulkista osui napakymppiin, joskin nössöilin tammikuussa ja menetin hyvät loppunousut😔. CNY rommia ei tullutkaan.

Niin ja ne lähi-idän raketitkin jatkoivat viuhumista ja ZIM oli helposti löydettävä hyötyjä.

Nyt voinkin taas poistua pohtimaan kaikessa hiljaisuudessa niitä ei niin hyvin menneitä ennustuksiani…

15 tykkäystä

Nyt tämän rakettimaisen öljytankkeri nousun jälkeen pitääkin alkaa jo vakavasti miettimään kevennyksiä ja pääoman allokoimista toisiin shipping luokkiin. Nyt vain ongelmaksi koituu se, että mihin niitä pääomia ruvetaan allokoimaan?

Dry bulk on jo heräillyt koomastaan ja luotto kiinan vetämään asset classiin on hataralla pohjalla. Kaasutankkerit taitavat olla enemmän syklin huipulla kuin alussa. Car carriers on osaltaan jo karannut kurssinousujen myötä ja ankkurointi vanhoihin hintoihin on liian vahvasti sisäänrakennettu. Myös konttialuksien fundamentit aika hataralla pohjalla pidempää aikaväliä ajatellen.

Ei kai tässä kai muuta mahdollisuutta ole kuin tehdä lyhyempää kauppaa shippingillä, kun tilaisuuksia tarjotaan. Kela se vaan pirun vie rajoittaa opiskelijan treidaamista viimeiseen asti ja vie kaikki tuet pois, jos vähänkin vahingossa tienaa. On se maailma kummalliseksi mennyt…

3 tykkäystä

Ships Diverted From Red Sea Send Ripple Effects Across the Globe

Maksumuurin takana nyt mutta kyllä Yahoo Finance pian sen näyttää.

Se muun muassa väittää, että huippusesonki (kesä-syyskuu) on tänä vuonna jo alkanut.

" “As more shippers start a peak season early, they create a capacity shortage and rates go up, causing other shippers to join the early stampede,” said Lars Jensen, a shipping analyst and founder of Copenhagen-based Vespucci Maritime. In process, they’re “creating the crunch they hope to avoid,” he said.
Spot shipping rates have responded by going up sharply."

2 tykkäystä

Myös toinen artikkeli Blumpsalta: “Swirling Global Uncertainties Make It a Great Time to Be a Greek Shipowner
Yahoo Finance, ei maksumuuria

“Adding to that, limited shipbuilding capacity is making ships prohibitively expensive, and cheap high-leverage debt is less readily available because banks are more reluctant to lend than in the last super-cycle, according to Nicolas Duran, a managing director at Fearnley Securities.
“Usually, what kills every boom is that the market drops off a cliff because shipowners pump all their profits into building new ships,” he said. “For once shipowners are making an enduring return on the risk they’ve been taking and this time they seem to have learned a lesson. They are not all pumping all their profits into ordering ships. They have started diversifying.””

1 tykkäys

Ei ehkä mitään uutta veteraaneille, mutta tämä podcast oli ainakin minulle hyvä tilannepäivitys, joten linkitän mikäli muitakin sattuisi kiinnostamaan:

J Mintzmyer’s Note Of Caution On Shipping
https://seekingalpha.com/article/4694691-j-mintzmyers-note-of-caution-on-shipping

En seuraa enää alaa kovin aktiivisesti ja olen myynyt pois kaiken muun paitsi GSL:n, josta en osaa päättää että onko konttialukset hyvä idea vuosille 2025-2027 vai ei.

2 tykkäystä

Maersk on huolissasi Punaiseen meren tilanteesta, mutta nosti silti tulosohjeistusta noin 50% :slight_smile:

Maersk Sees Deeper Impact to World Trade From Red Sea Disruption

2 tykkäystä

Alla oleva tviitti sopinee tähän ketjuun. :slight_smile:

Globaalit rahtikustannukset jatkavat nousuaan edelleen kovaa tahtia. Fedin on pohditava korkojen laskemisen mahdolliset hyötyjä vs haitat.

https://x.com/TaviCosta/status/1806823211247833401

image

Kuva

7 tykkäystä