Öljyä, malmia, viljaa, kontteja ja muuta rahtia merten sekä vihamielisten tahojen armoilla

Öljyn hinta ei välttämättä kulje käsikädessa tankkeri ratejen kanssa. Voi olla joskus päin vastoin. Jos Opec vetää hanat kiinni nousee öljyn hinta. Eipä silloin toisaalta ole kuljetettavaakaan, joten ratet alhaalla.

4 tykkäystä

#Tankkerit

Olette aivan oikeassa - ei korreloi välttämättä ollenkaan. Se mitä yritin huonosti sanoa oli:
A) Öljy ei liiku - laivat seisovat (edelleen)
B) Kysyntä on edelleen alle Q4/19 ja ei näy merkkejä että olisi ihan suoranaisesti raketoimassa…
C) Tuotantoa on vielä mahdollista kasvattaa huomattavasti - Esim. shale puolella ennustetaan vielä tälle vuodelle kasvua (joskin jää vielä alle 2019 lukujen reilusti). Ja tämän puolesta puhui vahvasti Pioneer Energyn johtaja viime viikon Rystadin järjestämässä seminaarissa.

OPEC voi vetää hanat kiinni, mutta mitä he sillä lopulta saavuttavat? (Zaki Yamani elämänkerta tuo 1970-luvun tapahtumiin paljon mielenkiintoisia näkökohtia ja auttaa hahmottamaan että “uutiset” eivät aina kerro koko totuutta)

Monenlaisia tarinoita on liikkeellä ja helposti löytää dataa joka tukee omia toiveita (ja siis itselläni kiinni rahaa näissä tankkeri lapuissa). Siltikään en ole aivan vakuuttunut tästä tarinasta jota kovasti yritetään syöttää. Uskon enemmänkin melko hitaaseen toipumiseen (pessimisti ei pety?).

1 tykkäys

Uskon myös toipumisen alun olevan hidasta. ( product puoli )Käynnistyessään homma voi lähteä lapasesta. Telakat painavat nyt konttialuksia ymmärrettävästä syystä. Kuljetettavan tuotteen määrän ei tarvitse edes nousta, kun osalla firmoista alkaa kissan päivät. Kalusto vanhenee armotta, uusia ei tehdä ja ne keillä kalusto on kunnossa nauttivat sitten koko rahan edestä. Tähän jos otetaan kulutuksen normalisoituminen mukaan saadaan mukavasti kerrointa.

2 tykkäystä

#Tankkerit

Jep. Ja paljon ajureita, jotka voivat pidemmälläkin aikavälillä lisätä nimenomaan tuotetankkerien kysyntää tonnimailien kasvun kautta.

2 tykkäystä

Ketju mennyt levottomaksi, kun aihe poukkoilee tankkereiden ja konttirahdin välillä. Nämä ovat sijoittamisen kannalta hyvin eri aiheita, niin olisiko hyvä ottaa yksi aihe per ketju?

3 tykkäystä

Joku noheva vois tehdä tästä vaikka äänestyksen. Lähtökohtaisesti shipping ketjut ( täällähän taitaa olla myös drybulk ketju ) on niin hiljaisia että välillä mietin lukeeko näitä kukaan ja sitten olisi vähän tyhmää jos jaoiteltu moneen ketjuun. Itsellä menee jossain uutisvirrassa ja twitterissä limittäin kaikki eri shippingin ja oikeastaan raaka-aineidenkin uutisoinnit niin vähän tottunut soljumaan niiden välillä, etenkin jos me muistetaan nyt laittaa noita # merkintöjä, mutta jos enemmistö haluaa jaotella niin ilman muuta.

5 tykkäystä
  • Omat ketjut eri merikuljetusten muodolle
  • Otetaan kaikki tähän ketjuun ja käytetään alussa #Tankers, #Containers, #Bulkers
  • Jokin muu tapa, mikä??
0 äänestäjää

Tuossa yllä jo esimerkkiä miten nuo eri aiheet erottuisivat. Ja täsmennykseksi tuo Dry Bulk ketju oli avattu viime huhtikuussa ja sen jälkeen kerännyt 23 viestiä - eli melko rauhallinen. Konttilaivoista ei ole omaa ketjua ja viestejä sekä dry bulk että tässä ketjussa.

3 tykkäystä

Mitäs tuumimme me, jotka omistamme Avance Gas Holdingia?

Yhtiöstä on ostotarjous hintaan 43 NOK, joka on nyt päivän kurssi.

Itselläni oli tuota hetken aikaa, ostin juuri ilmoituksen jälkeen ja holdasin hetken ja ulostin pikku voitolla. Mielestäni rahat juuri tässä markkinatilanteessa on siellä aika hyvin turvassa. Mahdollisuus kilpailevaan tarjoukseen tuolla hinnalla on kuitenkin melko suuri. En myisi nyt, jos minulla olisi isompi positio.

1 tykkäys

monesti saattaa tosiaan tulla korotettu tarjous, ja eihän niihin ole kauhean aikaisin pakko tarttua (ostotarjouksiin) ja markkinaan voi usein kuitenkin myydä halutessaan, jos on joku muu kohde hollilla.
Tietämättä kyseisestä kohteesta mitään. Olen useita ostotarjouksia saanut vuosien varrella ja itse asiassa olen hoivatiloja lukuunottamatta varmaan lopulta myynyt markkinaan, mutta usein kuitenkin aanut korutetun tarjouksen, kuten esim. Hoivatilat, Siltronic, Nattopharma jne.

1 tykkäys

Hyvä paneelikeskustelu, jossa mukana useamman laivayhtiön toimitusjohtaja:
https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20210922_1
Yhteenvetona: lähiaikojen kehitys usvainen, mutta voi kehittyä nopeasti suuntaan jos toiseen. Vastaavasti jo lähitulevaisuudessa tarina siirtymässä kysynnän tuijottamisesta tarjonnan tuijottamiseen. Eli kuten monessa kohdassa jo aiemmin tullut ilmi, laivoja tulossa lisää vain pieni suhteellinen määrä, kun toisaalta laivasto taas ikääntyy ja ympäristövaatimukset kiristyvät.

On kyllä mielenkiintoista nähdä, mitä esim. 2023 tuo tullessaan.

Niin ja aika moisia nousuja capesizen rahtihinnoissa ollut viimeisimpinä päivinä. Kannattaa kuitenkin varautua heilahteluihin myös toiseen suuntaan, sillä lyhyen aikavälin kysyntäpuoli on Kiinan ongelmien vuoksi ilmeisen haastava ennakoitava.

4 tykkäystä

Erittäin mielenkiintoinen artikkeli SAssa.
https://seekingalpha.com/article/4457379-dry-bulks-outlook-growing-even-more-bullish-super-cycle-forming

Tuossa sukelletaan uusien alusten tilauksen logiikkaan ja verrataan sitä edelliseen supersykliin 2000-luvun alussa. On kyllä suhteellisesti todella alhaisella tasolla tuo uusien alusten tilaaminen.

5 tykkäystä

Hei,

Laitan nyt vielä tällekin puolelle että öljytankkeri ketjussa käyty keskustelua tarvitaanko shippingiin liittyen kaksi (tai itse asiassa useampi ketju).

Tein sinne äänestyksen asiasta ja anna sen vielä olla hetken auki, jos joku tällä puolella ei ole sitä vielä nähnyt.Öljyä, malmia, viljaa, kontteja ja muuta rahtia merten sekä vihamielisten tahojen armoilla - #1154 käyttäjältä naata

Eli näkemyksiä asista kaivataan ja koska näissä on paljon yhteistä, voisi olla perusteltua pitää kaikki shipping samassa ketjussa.

3 tykkäystä

lng
flex-lng-gas-market-update-nordea-september-30-2021.pdf (2,1 Mt)
Fressi tiedote Flexiltä. Henk koht oon aika bull tän kanssa kun oma kaasun kanssa pelini koskee lähinnä näitä shipping lafkoja.
#containers


Jos joku pohtii esim Zimin korjailua niin eipä tuolle mitään kummempaa syytä taida olla. Ratejen nousut pysähtynyt, mutta eihän tuo mikään ikuinen katalyytti voinut olla nousulle ja nyt kiikutaan kyllä törkeän kovilla tasoilla suhteessa arvostukseen. Oisko seuraava katalyytti sitten seuraava kova osari tai ilmotuksia osingoista/omien ostoista tms.

Edit. Liitän tämän tähän koska oma puolisoni kuulemma häpeää huumorintajuani.

14 tykkäystä

#container
Taitaa Containeria ja ZIMiä painaa ihan aito pelko supply chain kaaoksen seurauksista, tai sitten on vaan vähän otettu happea muun markkinan mukana. Nyt on kuitenkin jo kaikenlaista ikävää ehtinyt tapahtua ja tää menee sen mun karhuskenaarion mukaan aikalailla, ellei tuota bullwhip saada pysähtymään. Vihreä energia saattaa hyvinkin olla ensimmäisenä tulilinjalla…

Teollisuus itsekin on jo kauhuissaan, että kohta ei sitten enää kuljetella paljoakaan jos homma sakkaa vielä lisää…

https://seekingalpha.com/news/3746417-business-leaders-warn-of-supply-chain-collapse-solar-tariffs-delayed

2 tykkäystä

Toisaalta esim Costamare ja GSL on melkoisen lähellä huippuja ja yhtä kovilla rateilla vetävä drybulk seilaa kauttaaltaan huipuissa jatkuvasti ylöspäin. Eli isompi korjaus koskee lähinnä Zimiä ja sekin veti melkoisella rallilla ylös ja nyt kun ratet pysäyttänyt nousunsa niin onhan toi toisaalta ihan luonnollistakin vetää happea ennen kvartterirapsoja. Mintzmyer kirjotteli tänään että Zim näyttää houkuttelevammalta kuin 2vko sitten.

Mutta olishan se huikeaa kun niin kauan lattiaan lyöty shipping sektori saa supersyklinsä ja sitten piiskataan jollain regulaatiolla alas😅. Mitä vaan voi kyllä tapahtua. Itse luulen vieläkin että toi iso ralli ja Kiinan toimitusvaikeudet tavaran kanssa kontteihin on vähän saanut korjailua.

Edit. Sinällään luulen että satamien suurin ruuhkauttaja, etenkin Kiinassa, tiukat koronarajoitukset alkaa höllentyä kun jengiä rokotettu. Itse otin ihan hyvänä asiana kun ratejen nousu näyttää rauhoittuneen. Se muutaman firman jäädytys helmikuulle olisi ollut ihan passeli muillekkin ja keventänyt vähän poliittista painetta, vaikka se niillä rateilla onkin vähän tollainen poliittinen ele. Itseäni enemmän kuumottaa joku öljyn raketointi ja vaikka öljylappua kasan omistan niin saisi olla maltillinen nousu ennenkuin paineet kasvaa liikaa tuottajamailla.

Edit2. Mitään kynttilöitä en oo katellut, mutta aika hyvin pomppii tossa 50$ hujakoilta Zim. Siinä vois mun puolesta pyöriä kvartterirapsaan asti.

4 tykkäystä

#Tankers

Goldman Sachs hikes oil forecast to $90, citing ‘most bullish hurricane in…

Goldman Sachs has boosted its oil price target to $90, citing the lingering impact of Hurricane Ida on supply while demand ramps up, particularly in…

Tästäkö tämä osakekurssien nousu lähti, ainakin scorpion tankers mitä itse seuraan?

Miten näette tämän hetken lähiajan näkymät, onko jotain muuta muuttujia tullut kuin (arvio) öljyn hinnan noususta?

2 tykkäystä

OPEC/+ taitaa kokoustella piakkoin. Toivon kovasti, että lisäävät tuotantoa odotettua enemmän, jotta saadaan öljyä liikkeelle. Siitä voisi lähteä tankkerien positiivinen sykli liikkeelle.

4 tykkäystä

En ehdi enempiä kirjotella tähän hätään, mutta mm ruotsissa kun on suljettu kaksi ydinvoimalaa niin ne paikkaa energianpuutetta polttamalla 20t barrelia öljyä tilalla. Sitten Kiina ilmoittanut että ostaa kaiken vapaan energian joka vaatis kuljettelua. Opec+ lisännee vähän tuotantoa ja muutenkin ennusteet että pre korona kulutus saavutetaan ensi kesänä tarkottaisi sitä että jos markkinat katsoo 6kk päähän niin aiheutettua nousua.

Kaasu maksaa nyt suhteutettuna öljyyn ~150$ barreli eli siellä missä voidaan niin kaasua korvattaneen öljyllä.
Öljyn hinta korreloi vähän vajaavaisesti jos kyseessä vähäinen tuotanto eikä high demand, mutta toki korkea öljyn hinta oikeuttaisi rateihinkin näkymään. Mun mielestä vielä ehkä hieman too soon pidempään nousukauteen mutta case Kiina voi johtaa ainakin hetkittäiseen kovaankin ralliin. Aidompi ratejen nousu varmaan q4 2022 q1 2023 eli ensi talven seasonal demand kvartterit.

Sori fingelska mongerruksesta mutta en pikaseen löytänyt oikeita sanoja kun näitä niin kuhan jotai rustasin.

14 tykkäystä

Itse aprikoin, myös että minkäköhän verran on kohinatason jutut Briteissä vaikuttanut tankkereiden suosioon. Näistä kuvista ja tunnelmista on helppo vetää bulleropäätelmää tankkereihin, että brittejä ei nyt paljon ratet kiinnostaisi ja hätäisempi kuvittelee tämänkaltaisen olevan laajenemassa jne. Tämä siis yleltä.

Tuota Gas to Coal/Oil homman laajuutta on ollut tarkoitus tutkia, mutten ole joutanut. Kuitenkin järkyttävän hintavahko kaasu tosiaan on iso juttu energiaskenessä nyt ja vaikuttaa suoraan öljyn menekkiin talven yli.

Sitten se Merckin koronapilleri ilmeisesti myös herättää tänään erityistä intoa sen kysynnän palaamisesta. SA.n mukaan lentsikat ja risteilijät lähtivät kiipimään uutisesta. No löpöähän ne kaipaa tietty vielä…

Plus kursseissa ehkä näkyy herännyt yleinen kiinnostus real assetteihin inflaation takia.
Maukas kombo.

4 tykkäystä