Öljyä, malmia, viljaa, kontteja ja muuta rahtia merten sekä vihamielisten tahojen armoilla

USA sanktioi tänään 180 uutta Venäjän öljyä kuljettavaa tankkeria. Sanktiot toimivat nyt paremmin, kun Kiinan suuret satamat eivät noita laivoja enää pura. Sanktiot eivät aiemmin toimineet, tämäkin on vasta muuttunut. Aika varmaa että Trumppia kiinnostaa taas Iranin öljyä ja toivottavasti kaasua kuljettavat alukset ja niiden poistaminen.

Konttilaivoilla voi olla hankalat ajat edessä, kun Trumpin tullit astuvat voimaan. Tankkereilla ja bulkkereilla pitäisi mennä hivenen paremmin, aika näyttää.

4 tykkäystä

Tankkerimarkkinoilla tapahtuu

2 tykkäystä

Hyviä uutisia tosiaan, Ihan reilusti on tosin varaa nousta, että päästään tuohon lyhyen aikavälin huippuun edes takaisin. :+1:t3:

Kohtuulliset osingot vielä mukaan, niin mikäs tuossa on taas positiivisemmin mielin seilata kyydissä.

Itse näen ehkä pahimpana skenaariona varjolavaston mahdollisesti tulevaisuudessa aiheuttamat ympäristökatastrofit, mitkä ajais koko alaa taas alamäkeen?

1 tykkäys

Toisaalta, jos tällainen skenaario toteutuu, niin tällöin laatu tankkeripuolella korostuu. Eli jos vaatimusparametrit kiristyvät, niin uusia laivoja ei nopeasti tankkeripuolella tule ja heikot kärsivät ja laadukkaat voittavat?

Tankkerien rahtihinnat laskee vaikka lisää pakotteita julkaistiin. Mitä mä en nyt ymmärrä tässä yhtälössä?

2 tykkäystä

Samaa olin tänne tulossa kysymään itsekin. Lisäsin hiljattain salkkuun kolme riviä: OET, TRMD & INSW ja nyt on joutoaikaa miettiä, jotta miksi jo halpoja vielä halpuutetaan? Ei kai Trumpin suunnitelmilla lutrata strategiset öljyvarastot piripintaan ole vaikutusta? Kiina? Trumpin löperyys mahdollisissa RUS-UKR rauhanneuvotteluissa? Tehottomat markkinat?

Eihän öljyn hinnan ennustetun laskunkaan pitäisi vaikuttaa ainakaan lyhyellä aikavälillä negatiivisesti tankkereiden arvostukseen?

1 tykkäys

Kiinaan Saudiarabiasta matkaavien ja Venäjän itäpäästä lähtevien öljytankkerien hinnat ovat nousseet voimakkaasti. Lisäksi jotain futuureja pääsin näkemään tuotetankkereiden tulevasta hintatasosta ja vihreältä näytti. Sitäpaitsi Punaisenmeren tilanteen rauhoittuminen vaikuttaa varmaan siihen että shorttaaminen kiinnostaa, Insw ja Tormd tuossa yhteydessä ainakin. Itse näen että Vlcc ja tuotetankkerit saavat nyt jo riittäviä maksuja yhtiöiden arvoihin suhteutettuna, eikä Punainenmeri juuri vaikuta, Trumpin ahkerointi enempi vaikuttaa ja sekin näyttää nyt positiiviselta.

1 tykkäys

Tankkereita onkin lyöty pari päivää kuin vierasta sikaa. Syy toki (vlcc)ratejen raju romahdus muutamassa päivässä. Tämä kaikki keskellä talvisesonkia, jolloin kehityksen pitäisi mennä aivan toiseen suuntaan. Esim. Hafnin koko alkuvuoden kehitys valunut pois ja suunta on vankasti alas päin. Näyttääkö vahvasti siltä, että parin viime vuoden huippusykli on takana päin ja nyt kotiutellaan enää voittoja pompuista…

1 tykkäys