Oma Säästöpankki - "Luultavasti Pohjoismaiden nopeimmin kasvava pankki"

EIkö Vaalimaa herää henkiin kun Koronan niska vaan saadaan taittumaan, vaatii kärsivällisyyttä.
Suomessa kun nostetaan benssan hintaa lisää, niin aikankin suomalaiset lähtee Venäjälle tankkaamaan…

Mutta OmaSP on Nordean kanssa luvuissa samoissa havinoissa, tätä pidetään OSTA ja Nordea on luokassa HYLKÄÄ…?

Pidän Nordeaa modernimpana pankkina kuin tätä OmaSP minkä kokoluokka on vieläö vaatimaton.

Täällähän on alkanut oikein hyvä keskustu aiheesta! Ohessa pari kommenttia:

Sen verran tarkennan, että en odota kurssin nousevan tuonne, mutta mielestäni se on muodostunut ihan mahdolliseksi vaihtoehdoksi jos pari seuraavaa kvartaalia kehittyvät hyvin. Seuraan siis tarkasti homman kehitystä, enkä ole kovin rakastunut kyseiseen osakkeeseen tai edes alaan. Olen tosin odotellut pankkisektorin nousua p/e13-15 tienoille jo muutaman vuoden, koska se on mielestäni alihinnoiteltu verrattuna lähes mihin tahansa muuhun sektoriin tai kiinteistöihin. Onneksi silti salkun kokonaispainosta aika pieni osa on tällä sektorilla.

Itse olisin tämän suhteen erittäin varovainen. Pankkisektori on hinnoiteltu matalalle ihan loogisista syistä: matalat korot, Euroopan pankkisektorin ongelmat, regulaatiopaine, digitalisaatio muuttaa toimialan pelisääntöjä yms. Mitä pidempään olen pankkisektoria seurannut, niin sitä vahvemmin olen sitä mieltä, että sektorin arvostustasot eivät tule korjaantumaan.

Mielestäni sijoittajien pitää hyväksyä tilanne kroonisesti matalista kertoimista ja sijoituscasea tähän sektoriin ei missään tapauksessa pidä laskea tämän varaan. Mielestäni kertoimien mahdollinen nousu on positiivinen optio, mutta tuotto-odotus muodostuu kyllä tuloskasvusta ja osingosta. Koska sektorilla yleisesti tuloskasvu on kivenalla, niin tuotto-odotus nojaa sektorilla valitettavan suurelta osin osinkoihin (siksi EKP:n päätös osingoista oli niin huono tälle sektorille).

OmaSp:stä tekee kiinnostavan casen juurikin se, että yhtiön tulos oikeasti kasvaa. Jos tuloskasvu toteutuu, niin tuo kertoimien muutos on sijoittajille toissijainen asia.

Täällä on ollut paljon keskustelua siitä, että miksi OmaSp:n marginaali on niin hyvä.

” Itse olen ymmärtänyt ja myös kokenut, että isot pankit menevät tällä hetkellä yhä vain voimakkaammin kohti automatisoituja standardiprosesseja, jolloin pankkivirkailijoiden maalaisjärjelle ei anneta enää mitään sijaa. Tämä tarkoittaa sitä, että isot pankit keskittyvät kaikki yhä voimakkaammin kasvukeskuksien asuntolainojen rahoittamiseen, ja niidenkin osalta välttelevät voimallisesti kaikkia muita paitsi vakituisessa työsuhteessa olevia asiakkaita. Toisin sanoen ne keskittyvät vain käytännössä täysin riskittömiin asuntolainoihin, joita on siis tosiaan helppo myöntää hyvin automatisoidusti.”

Tämä on mielestäni hyvin kiteytetty ja osa syy miksi OmaSp pärjää niin hyvin.

OmaSp:n strategian ytimessä on korkealuokkainen ja hyvin saavutettava asiakaspalvelu. Yhtiö on myös hinnoittelustrategiassaan todella tiukka ja eivät ole valmiit lähtemään kaikista verisimpään hintasotaan mukaan. Yhtiö keskittyy asiakkaisiin, jotka ovat valmiit maksamaan hyvästä palvelusta. Tässä on tärkeä ymmärtää, että isot pankit ovat viime vuosina tehneet palvelumalleihinsa rajuja muutoksia (konttoriverkostoa alas, asiakkaat osin pakotetaan digiin) ja tämä on kasvattanut tyytymättömien asiakkaiden määrää. Tämä asiakasmassa on OmaSp:lle hyvin hedelmällistä, sillä he ovat juuri niitä ketkä ovat valmiit maksamaan palvelusta. Esimerkiksi Nordealla alkaa olla todella hankalaa saada ihmistä puhelimen päähän, saati sitten samaa ihmistä kahdesti peräkkäin. Pitää muistaa, että OmaSp:n markkinaosuus on todella matala (1%) ja näin ollen yhtiö pystyy vielä ns. ”valikoimaan asiakkaansa”.

Yksi relevantti kysymys/haasto liittyy riskeihin, tuota marginaaliahan saisi kivasti ylös ottamalla poskettomasti riskiä (otat asiakkaaksi niitä ketä kukaan ei halua). Tälle argumentille on vaikea löytää tukea yhtiön numeroista. Luottotappiot ovat toki jonkin verran toimialan keskiarvon yläpuolella, mutta tämä selittyy pitkälti kertaluontoisilla tekijöillä (regulaatiomuutokset ja yksittäiset isommat vanhat epäonnistumiset yrityspuolella). Meidän analyysin perusteella tuo lainasalkku on oikein hyvälaatuinen ja emme näe siellä mitään rakenteellista ongelmaa. Luonnollisesti luottotappiot ovat meillä suurennuslasin alla tulevina kvartaaleina.

13 tykkäystä

Itse en ymmärrä miksi kukaan tämän pankin asiakkaaksi haluaisi. Nyt en ihan tarkkaan muista minkä pankin asiakas olin, mutta se siirtyi joka tapauksessa omaSP:n alle. Heti sitten lätkäisivät palvelumaksuja verkossa laskujen maksamisesta ja kaikesta muustakin oli palvelumaksuja. Nuo olisi kuulemma voinut neuvotella poiskin sopimuksesta, mutta vaihdoin suoraan pankkia. Ikinä en ole noin härskiä laskutusta nähnyt peruspalveluista.

1 tykkäys

Niin toimarilla, hallituksella ja henkilökunnalla on annista alkaen ollut “alelappuja” salkuissa.
Tämä OmaSP on ymmärtänyt sitouttaa henkilökunnan edullisella osakeomistuksella.
Hallitus tähän pitäisi vaihtaa, koostuu nyt “piirisarjan” tekijöistä ja tarvetta olisi osaamiselle et mitä finanssiala on 5-10 vuoden kuluttua.

Tuli syksyllä plärättyä Helsingin pankkiosakkeet läpi, kun etsin jotain siltä sektorilta salkkuun. OmaSP oli myös listalla ja tykkäsin monesta asiasta, muttei päätynyt lopulta salkkuun. Tykkäsin pienestä koosta (kulkee ns. tutkan alla), kasvusta ja mielestäni osake oli (on) varsin kohtuullisesti hinnoiteltu. Miksi sitten ei? Kun katsoo pitkää aikaväliä, niin megatrendit ei mielestäni ole yrityksen strategian puolella. Toiminta nojaa maakuntiin, vaikka ihmiset ja erityisesti varallisuus keskittyy isoon kaupunkeihin. Bisnes perustuu hyvin vahvasti lainoitukseen, kun monet kilpailevat pankit on huomattavasti monimuotoisempia. Isoimpana tekijänä uskon, että pankkipuolella isot tulevat olemaan isoja, kun alan digitalisaatio jatkuu. Itse en ole käynyt pankkikonttorissa vuosiin, enkä näe mikä minut sinne ajaisi. Asuntokaupat tulee ainoana mieleen ja nekin taitaa pikku hiljaa sähköistyä. Itse myöskin arvostan maksuttomia peruspalveluja, toimivaa verkko- & mobiilipankkia ja asuntolainan marginaalia asiakaspalvelua enemmän, vaikka toki sekin tärkeää.

En kuitenkaan pidä yritystä huonona sijoituskohteena, päinvastoin mielestäni hinnoittelu on kiinnostava. Itse päädyin kuitenkin Nordeaan, jossa näen pitkällä aikavälillä suuremman potentiaalin. Jos historiaa katsoo, niin todennäköisemmin olen väärässä kuin oikeassa :grinning_face_with_smiling_eyes:

4 tykkäystä

Kyllä ja Inderesin analyytikoiden omat omistukset tulee jatkossa julkistaa näissä jotka otetaan seurantaan tahi annetaan ostosuosituksia. Itsekin päädyin Nordeaan on halpa ja riskitön, Oma säästöpankki on puolestaan ylihintainen ja yliostettu.

2 tykkäystä

Olen samaa mieltä siitä, että hallitukseen pitäisi saada visionääri.

2 tykkäystä

Löytyy sieltä hallituksesta näköjään ainakin yksi visionääri joka visioi ostaa itselleen osakkeita pari päivää ennen Inderesin seurannan julkistusta :joy:

5 tykkäystä

Juu yksi visiönääri on hallituksessa… ilmeisesti. Saa nähdä onko Inden äijät tai kimmat ostaneet…?
Omistus on myös sementoitunut, nyt pääomistajien pitäisi laittaa lappua laitan ja antaa äänivaltaa muillekkin omistajille… Isoin omistaa yli komanneksen…

image

Avaatko hieman tuota väitettä OmaSP:n ylihintaisuudesta, kiitos. P/B, P/E, osoitettu kasvu, arvio tulevasta kasvusta tai sen puutteesta, arvio tulevista ongelmista esim. päälle kaatuvien luottotappioiden muodossa tms?

Jos ajattelit moittia kurssin alemmaksi, niin argumentoi paremmin, niin Juurikkikin pääsee ostamaan halvemmalla.

Ehkä viittaatkin ylihinnalla pitkään jatkuneen halvennusmyynnin muuttumiseen alennusmyynniksi? Suhteellisesti ottaen silloin kyse on ylihinnasta, vaikka saman asian voi katsoa myös toisesta näkökulmasta ja myöntää, että minä mokasin, minä myöhästyin.

Ylimyyty vai yliostettu? Yleensä myyntimäärä ja ostomäärä vastaavat toisiaan. :wink:

Ehkä lohkoketjumies katsoi aamukatsauksen EV/EBIT-21-lukua, joka on 118.3. Aktialla vastaava luku on 9,8. Mistä luvuista nää oikein lasketaan @Sauli_Vilen?

1 tykkäys

Hups, tässä on käynyt ihan rehellinen virhe. Aikanaan kun Aktia tullut seurantaan, niin ei olla korjattu noita EV-lukuja pdf-aamarin taulukoihin. Pankeillehan ei tosiaan voi laskea EV-lukuja, eli nämä luvut ovat virheelliset ja niitä ei voi käyttää. Katsotaan ehtiikö @Marianne_Palmu korjaamaan tämän jo aamuksi, vai saadaanko korjaukset viikonloppuna :slight_smile:

Kiitoksena bugin löytämisestä laittaisin sinulle mielellään premiumit! Laitatko minulle privana viestiä, niin saat premiumit :slight_smile:

5 tykkäystä

Vaikka aina sanotaan, ettei oma sp ole osinkokeissi, niin tässä on ensi vuonna pankkien osinkokuningas kun tarkastellaan osinkoprosenttia :grinning:

3 tykkäystä

Osinko ei tällä hetkellä päätä huimaa, mutta kyllä tästä voi ihan hieno nousevan osingon yhtiö tulla. Ensin voidaan jakaa 20% tuloksesta niin kauan kuin tulos kasvaa ja kasvun hidastuttua, voidaan alkaa nostamaan osingonjakosuhdetta kohti 100 prosenttia.

Olen samaa mieltä. En täysin ymmärrä, mihin usean vuoden kasvu voisi perustua. Mielestäni tämä vaatisi jatkuvaa trendiä myös asiakasmäärien kasvussa.
Ehkä pienten paikkakuntien vanhemmat asiakkaat, jotka eivät digipalveluja halua käyttää, ovat siirtyneet OmaSP:n asiakkaiksi, mutta näiden asiakkaiden määrä laskee tulevaisuudessa.
Oma SP:n voisi rakentaa moderneja digipalveluja tukemaan paikallista läsnäoloa kokonaisvaltaiseksi asiakaskokemukseksi ja tässä voisi olla uudenlainen konsepti, mutta ainakaan raportti ei tuo esiin muuta kuin perusjärjestelmien uudistuksen.

3 tykkäystä

Usean vuoden kasvu perustuu siihen etta pankki on viela todella pieni.
Sydanlammi on selvasti sanonut etta q4 tulos tulee olemaan parempi kuin ikina ja tulavaisuuden nakymat ovat hyvat koko vuodelle. Osinkoja eivat viela isommin ole makselleet, kuten muut pankit. Nyt eivat myoskaan saa maksaa, mutta se ei isommin taman pankin osakkeen omistajia heiluta, kun osakkeen maksun rajoitus ei tunnu menetyksena.

Jatkossa ehka ensi vuonna odotelen kylla jo hyvaa osingon maksuakin.

2 tykkäystä

Oman SP:n tracki ja voittojen korkea sijoittaminen tuo ilahduttavaa compounder-efektiä tähän, mutta itsessäni herättää huolta konkurssilain poistuminen sekä pitemmällä aikavälillä korkojen noston vaikutus. Onko mitään takeita, että että luottotappioiden etupainotteinen kirjaus riittää pitämään tulosnäkymän linjassa?
Toisaalta pankin koko elinkaari on tapahtunut nollakorko ympäristössä. Voisiko korkojen nousu 2-3 % aiheuttaa korkokatteen laskun? Tässähän luotetaan aika pitkälti siihen " pieneen ylimääräiseen" mitä asiakkaat haluavat maksaa palvelusta. Minun on vaikea nähdä miten tämä olisi kestävää kyseisessä ympäristössä.

OmaSp päätti liittyä Ålandsbankenin ja Aktian kanssa samaan rintamaan ja maksaa osinkoja tilikaudelta 2019. Osinko on 0,13 e per osake, kun valtuutus oli 0,19 e eli vähän alle valtuutuksesta, mutta eiköhän tämäkin otetan ilolla vastaan muualla kuin finanssivalvonnassa. Mutta ketäpä tämä nyt kiinnostaisi, kun markkinoilla on muutama muukin tapahtuma käynnissä :smiley:

https://otp.tools.investis.com/clients/fi/omasp/omx/omx-story.aspx?cid=2441&newsid=72049&culture=fi-FI

1 tykkäys

Aivan, muistelin että osinkojenmaksukielto kestäisi vielä syyskuun loppuun ja silloinkin melko pienellä summalla. Eli saatat olla oikeassa, että ohjeistuksen mukaan mentiin. Itse vain tulkitsin tuon siten, että OmaSp on tietoinen rajoituksista, mutta ei niitä noudata. Summa summarum, saatoin olla väärässä.

1 tykkäys

Oikeassa olet, eli vastoin ohjeistusta mennään. On se vaan niin söpöä näiltä meidän pikkupankeilta, että jos näytetään kohteliaasti keskisormea Fifalle, tehdään se hieman nolona vain oman osingonjakosuunnitelman alarajan mukaisesti. :+1:

2 tykkäystä