Itse käynyt pari kertaa koeajolla Kamuxilla käynyt viime aikoina, autot oli alle 100 000 kilometreistä huolimatta jo yllättävän heikkokuntoisia. Ruotsista Tukholman alueelta tuotuja oli molemmat, Toyotan RAV4 ja Volvo XC40. Valitin merkittävistä vioista myyjälle ja molempien hinta tippui parin päivän sisällä siitä 1-3 tuhannella eurolla.
Lieko niin että melko alhainen rautakate ei salli käytännössä lainkaan auton tarkempaa tutkimista, saatikka korjailua, ja mahdolliset viat siiirretään pois myyjän vastuulta, myymällä melko kallis lisätakuu jota myyjät hyvin aktiivisesti tarjosi. Se onko tuo oikea strategia voi olla montaa mieltä, ainakin se johtaa runsaaseen määrään reklamaatioita.
Volvossa kytkin ravisti voimakkaasti tietyssä tilanteessa ja se ei kuulu lainkaan lisätakuun piiriin vaikka olisi oikea vika eikä varsinaisesti kytkimen kulumisesta kysymys.
Myydäänkö Ruotsissa parhaat yksilöt sinne ja lähetetään hylkytavara Suomeen myytäväksi, ja sitten Kamux komeilee asiakasvalitusten kärkipaikalla. En näe muuta vaihtoehtoa kuin yhtiöittää ulkomaan toimistot kokonaan omaksi bisnekseksi ja perustaa Suomeen-osto-organisaatiot erikseen, tai ajaa ulkomaiden myynti kokonaan alas.