Omat kokemukset yhtiöistä

Omat kokemukseni YIT rakennusyhtiöstä ovat äärimmäisen huonot. Parisen viikkoa sitten meille nimittäin sattui vesivahinko jonka aiheutti YITn tekemä rakennusvirhe. Syynä oli vesieristeen (muovimatto vesieristeenä) kiristysrengas, joka on aikaa myöten (2006 rakennettu talo) hapertunut ja alkanut vuotamaan. En myöskään ymmärrä minkälainen rakennustarkastaja on hyväksynyt sen viritelmän mitä sinne kylppäriin oli rakennettu, kipsilevyjä laattojen alla jossain kohtaa 3 päällekkäin ja muutenkin näytti hyvin erikoiselta koko viemärin ympärys. Tämä on jo toinen kylppäri tässä meidän taloyhtiössä joka pärähti samalla tavalla, edellinen oli n. 8v sitten (YIT luisteli vastuustaan kuin juuri nippanappa oli 10v tullut täyteen). Rakennusvirheitä oli myös keittiön viemäriliitännässä joka saattoi padottaa vedet pihalle ja keittien lattialle, näinhän tietysti tapahtui myös yhdessä asunnossa. Suosittelen kiertäkää YIT kaukaa, niin sijoitus kuin talonhankinta mielessäkin.

Pohjola vakuutusyhtiö jolle on viime vuosina saanut maksaa toista tonnia / v vakuutusmaksuja yks kantaan heti totesi että eivät aio maksaa pennin jeniä tilapäisasunnosta, johon vesivahingon ajaksi joudumme muuttamaan. Joten sieltäkin aion ottaa vakuutukseni ja kaikki säästöt koko OP:sta pois ihan muualle.

6 tykkäystä

Kävin eilen testaa uuden Noho-rahoitteisen ravintolan, www.ravintolalaivakoira.fi Tää on Sikkesin tiloissa Tehtaankadulla, tavoitteena olla auki myös sunnuntaisin. Paikkoja noin 45, ja menu + annokset olivat kyllä erittäin maittavia, viinilista huomattavan laaja. Tila laitettu uuteen kuntoon ja henksu vaikutti innostuneelta ja alalla kokeneelta. Lämmin suositus :slight_smile: Pieni puolueellisuus syytä mainita mulla, tiimissä on duunissa tuttuja.

Edit. Lisätään viel pieni taustastoori: paikalla oli ollut 1988 asti jonkunlainen menomestakuppila tällä nimellä. Sieltä ajoilta on kerätty muistoja, ja myös katukyltti! Yksi maininnan arvoinen annos oli Ibericon possu, joka oli noina vuosina ollut vähän eri tyyliä, mutta kulki nimellä possua, pippuria ja mustapekkaa (juustoa), jos oikein muistan. Tämän inspiroimana nyt tyylikäs ja yksinkertainen possuannos listalla, joka oli erityisen herkullinen.

12 tykkäystä

Puuilo, tarkemmin Turtolan myymälä Tampereella. Hieman sotkuinen ja en löytänyt tietoa putkireiska-tarjouksesta mistään. Jos en olisi tarjouslehteä lukenut niin en olisi tiennyt ko. tarjouksesta. Kassalla tarjous tuli ihan oikein. Sain siis lopulta mitä hainkin.

Tässähän tämä ikuisuuskysymys tässä lajissa on…

Harvian tapauksessa oli rapsassa kyllä hyvää pöhinää, mutta jokainen tekee omat päätöksensä omistusten suhteen.

Ja tästä laatukysymyksestä on vain hajanaisia kommentteja, joten ne kannattaa mielestäni jättää omaan arvoonsa :japanese_goblin::japanese_ogre:

1 tykkäys

Luulen kyllä että laatukysymys on ihan fakta (vaikka en nyt tällaista mistään voi suoraan lukea), kyllä mitä kuvia ainakin netissä on nähnyt millaiseen kuntoon kiukaat ovat jo muutamassa vuodessa mennyt niin halvempaan ja samalla huonompaan materiaaliin tässä on siirrytty aiemmasta oikeasti laadukkaasta tavarasta.

Asia selvä. Jos se netissä on, niin pakkohan sen on olla totta, vaikka merivedellä saunottu :joy:

Eilen join erittäin laadukkaista oluista tunnetun valmistajan tuotetta ja maistui ihan paskalta. Onko tämä nyt paikka lopettaa heidän tuotteiden käyttö, paskanen lasi, vai ehkä tulossa kipeäksi… :wink:

Maku asia ruokatuotteissa jne on eri asia kun se että kiukaat ovat ruostuneet ja pohjat irtoilleet muutaman vuoden sisään. No voihan sitä ruostettakin tieten vähän kielellä lipasta onko se hyvä vai paha asia :thinking: mutta tämä vääntö ja kääntö saa nyt päättyä , aika näyttää :handshake:

1 tykkäys

Itse olen Metsolla töissä ja ihan samalla lailla voisin yleistää että jauhatusmyllyt ovat sylintereitä sähkömoottoreilla, vaahdotuskennot kennoja johon laitetaan ilmaa ja vettä, jne.

Harvian kohdalla kannattaa muistaa että se on alan suurimpia (vai suurin?) toimija hyvin niche-markkinalla, jolla on hyvä brändi ja maine. Firmalla on erinomainen kannattavuus, ja se on todistanut että pystyy pitämään kannattavuuksistaan kiinni vaikka kysyntä heikkenee. Se myös toimii kasvavalla markkinalla ja on palannut takaisin kasvun uralle, erityisesti Pohjois-Amerikassa kasvu on vahvaa. Se aika kun harviaa sai ostettua ~13 P/E:llä tuskin tulee takaisin, tuossa kun iski samaan aikaan sekä korkojen nousun tuoma hyväksytyn arvostustason lasku, että markkinan sulaminen alta joka hyydytti kasvun. Onhan nykyinen arvostustaso suolainen mutta niin kauan kuin firma pystyy kasvamaan kannattavasti niin se tulee olemaan kallis. Ja oma uskomukseni on että kasvu tulee jatkumaan pitkään.

Ja jos puhutaan faktasta niin se pitäisi yleensä pystyä perustelemaan jollain. Olen itsekin nähnyt paljon kuvia netissä aiheesta kun aiheesta, ja yleensä suhtaudun kaikkeen internetissä näkemääni isolla varauksella, en faktana. Omakohtaisesta kokemusta ei juuri ole mutta veli laittoi Harvian aina-valmiin kiukaan kymmenisen vuotta sitten, ja isä vaihtoi vanhan Harvian puukiukaan uudempaan viitisen vuotta sitten, ja molemmat ovat kehuneet kovasti.

5 tykkäystä

No vähän toi fakta asiakin on, että kumpaan luottaa mieluummin. Siihen mitä tuotteen papereissa lukee vai kuluttaja palautteeseen, varsinkin jos niitä löytyy oikeasti paljonkin netistä. Kyllä kun itse lähden vaikka televisiota tai mitä tahansa pienempääkin ostosta tekemään, niin kyllä jos tuote on saanut keskimäärin vaikka 100kpl äänissä ja useammassa nettikaupassa 2/5 arvostelun niin en minä sitä silloin osta, vaikka kuinka laite itseään siinä kehuisi.
Mutta kyllähän Harvian kiukaat ovat ihan kun nopeasti googlettaa niin saaneet suurimmilta osin 4-5/5 arvosteluja. Kyllä vaan itse kun aloin kans asiaa miettimään niin varmasti kun Amerikassa jne homma kasvaa niin kasvaa myös kilpailijoiden määrät ja kuinka käy, ei löydy multakaan kristalli palloa :man_shrugging:

Siirtäkäähän keskustelu omat kokemukset yhtiöistä ketjuun. Menee ketjun idea, vaikka onkin vapaamuotoinen.

6 tykkäystä

Mitäköhän ihmettä. Fortumin puhelinmyyjä soitti ja puhelu alkoi tavallisesti sähköasioilla kunnes minulle alettiin myydä ensiksi jotain turvaa identiteettivarkauksia vastaan ja seuraavaksi tietoturvapaketteja mobiililaitteisiin. Meneekö firmalla niin huonosti, että sähkön sijaan pitää ruveta myymään kuukausimaksullisia kusetushintaisia “tietoturvapaketteja” puhelinoperaattorien ja Gigantin ym. tapaan.

6 tykkäystä

Tämän tapauksen myötä päätin tiputtaa “lainojeni” määrää laskemalla luottorajoja ja sulkemalla kortteja, pohjanoteerauksen veti jälleen Aktia.
OP:lta verkkoviestillä pyydetty rajan tiputus kuitattiin tehdyksi parin tunnin päästä klo 23:00 tuntumissa.
Nordeaan jätetty pyyntö Gold-kortin lakkauttamisesta onnistui seuraavana aamuna puhelinkeskustelussa ID-tunnistautumisen jälkeen.
Aktialta vastattiin luottorajan tiputuspyyntöön viimeisenä tänään iltapäivällä viestillä, jossa pyydettiin kymmeniä tietoja taloudellisesta tilanteesta - eli samat tiedot kuin luottorajan korotukseen.
Kehuivat vielä itse lainaneuvottelussa miten pienenä pankkina heillä on nopeaa ja joustavaa toimintaa heillä on isompiin verrattuna :smile: Nämä kokemukset lisättynä parin kuukauden takaiseen temppuun poistaa 100% minimilyhennys Aktia Finnair Visa -kortilta muuraavat kyllä vahvan taipumuksen olla käyttämättä enempää tämän 200-vuotiaan pankin palveluita. Finnair-pisteiden keräilyä joudun kyllä jatkamaan hampaat irvessä.

7 tykkäystä

On tuota identiteettivakuutusts kaupattu jo muutaman vuoden ajan. Kai siellä on joskus joku saanut neronleimauksen että kun on saatu hölmö (=asiakas) puheluun niin voidaan siinä pientä lisämyyntiä heittää kun se sähkö on niin bulkkia.

Aktialta kysytty lainaa 50% omarahoitusosuudella liikekiinteistöön.

Tiedot kunnossa , vaihto + 6m€ rl1 ja historiaa 40vuotta

Vastaus sähköposti

Emme tällä kertaa ole kiinnostuneita

Ei nimeä , ei kysymyksiä

Noh otetaan muualta, toiset kun tarjoaa kilpaa…
näin osakkeen omistajana päätin kysyä, mutta noh…

5 tykkäystä

Myy osakkeet ja unohda! Ehkä kyse on Aktian omista ongelmista.

1 tykkäys

Aktia on ainoa pankki, josta itsekään ole koskaan saanut hylsypäätöksen lainahakemukselle. Ok, siitä on aikaa parikymmentä vuotta ja olin silloin ostamassa ensiasuntoa. Mutta joka tapauksessa, virkailija läksytti silloin nuorta yrittäjää säälimättömästi kuinka tulo- ja menoarvioni ovat täysin epärealistisia ja lainaa ei heru. Muutamaa kuukautta myöhemmin nostin lainan toisesta pankista. Siellä lähinnä ihmeteltiin, että miksi haluan käyttää niin suurta omarahoitusosuutta, enkä esim. sijoittaa osaa rahoista heidän mainioihin (korkeakuluisiin) rahastoihinsa. Mitä lainaan tulee, niin maksuaika oli 15 vuotta, mutta kuittasin lainan alle viidessä vuodessa veks ja siirryin seuraavan kämpän ostovaiheeseen.

2 tykkäystä

Ei kannattaisi yleistää. Itse vaihdoin kesällä Audini Teslaan. Teslassa halvemmat vakuutukset (täyskasko), ajoneuvovero, huoltokustannukset ja mikä parasta, eteneminen on huomattavasti halvempaa, kun voi työpaikoilla tai kotona ladata eikä laturillakaan kallista ole. Takaisin en kolmilitraiseen exään vaihtaisi.

Kyllä, samaa kiven iskua on puskurissa kuin muissakin autoissa, mutta ei itselläni ole mitään valittamista - en kyllä “hehkuttelekkaan” patteriautoani. Auto kyllä vaihtuu myöhemmin takaisin Saksalaiseen, mutta nyt toistaiseksi sopii hyväksi “väliautoksi” kun takuutkin on voimassa.

Kyllä sähköautoilu on ihan kivaa, kun ilmaiset “virrat” ja verottomat kilometrikorvaukset :smile::+1: