Onko aika hypätä risteilyjättien kelkkaan vai olla astumatta uppoavaan laivaan?

Matkailuala on kärsinyt valtavasti koronaviruksesta. Laivat seisovat satamissa, kun ihmiset eivät halua matkustaa. Tulot ovat ehtyneet, mutta kiinteät kulut juoksevat. Carnival, Norwegian ja Royal caribbean eivät saaneet tukea Yhdysvalloilta, koska ne eivät maksa veroja Amerikkaan. Ehtiikö kassa loppua kesken ennen parempia aikoja? Carnival on pystynyt kasvattamaan liikevaihtoa jo vuosia hyvällä tahdilla ja liikevoitto on ollut myös hyvällä tasolla. Kyseisten laivayhtiöiden kurssit ovat laskeneet noin 80% kahdessa kuukaudessa. Jos yhtiöt selviävät kriisin yli niin sijoittajalla on mahdollisuus päästä käsiksi satumaisiin voittoihin.

6 tykkäystä

Siinä on tuoretta materiaalia risteilyalasta.

5 tykkäystä

Alasta kiinnostuneet voivat täällä jakaa informaatiota ja samalla saada itse lisää tietoa alasta.

Ostin aamulla lisää, ehkä hyvä juttu:

https://finance.yahoo.com/m/448a4383-7399-3457-9898-c8f53cdf1ce4/carnival’s-stock-soars-on.html?.tsrc=applewf&guccounter=1

2 tykkäystä

Saudit ostivat Carnivalia 26.3. Markkinahinta olis silloin 15.05 - 19.04. Itse myin päivää aiemmin. Otin uuden pienen swing treidiposition tänään. Carnival on tärkeä USA:n taloudelle, vaikka ei veroja sinne maksakaan.

Tässä lisää analyysia: Carnival Stock Rallies After Saudi Stake Disclosure and a ‘Zero Sail’ Liquidity Assessment | Barron's

https://www.carnivalcorp.com/static-files/9ba84dfd-b96a-486f-8617-34e49820077a

Siinä on 2019 tilinpäätös.
Carnival on taseen puolesta turvallisin vaihtoehto kolmesta suuresta yhtiöstä. Tosiaan 2015-2019 yhtiö on onnistunut tekemään 3-4 dollarin tulosta osakkeelta. Jos siis yhtiö onnistuu selviämään kriisistä ja mitään dramaattisista ei tapahdu alalla niin yhtiötä saa nyt halvalla. Jos kuitenkin kriisi jatkuu vielä pitkälle syksyyn niin voi yhtiö todella alkaa olla pulassa. Carnival on järjestänyt viime viikkoina osakeanteja ja kerännyt niillä satoja miljoonia.

1 tykkäys

Onko saudeille suunnattu anteja? Wells Fargon analyysin mukaan laivojen seisottaminen satamissa polttaa $1 miljardin kassaa joka kuukausi. Iso luku. Voisikohan satamat tulla tässä vastaan. Joka tapauksessa kassan kuivuminen kriisin pitkittyessä vaatii lisää rahaa ja saudit ovat nyt avanneet rahahanat tälle. Varmuudella uskovat Carnivalin nousuun. Tämän vuoksi käänsin kelkkani.

Saudien panostus oli niin iso, että vahvisti omaa uskoa siihen, että tämä lappu nousee vielä. Usko ja toivo ei tietysti ole mikään hyvä syy tehdä sijoituspäätöksiä, mutta pakko pelata vähän.

2 tykkäystä

Eilen nousi reippaasti ja nyt premarketissa näyttää +19 %.

Jotain tapahtuu nyt noille risteilijöille viikko sitten miamin edustalla oli valtava määrä noita aluksia osa ankkurissa osa tuuliajossa… Tällä hetkellä alukset vähenee kovaa kyytiä :thinking:. Tuossa kartta josta voi seurata miten tilanne kehittyy…Äh huono linkki kun se menee näköjään suoraan tuohon Emmaan mikä on yksi seuranassa oleva purkki. Mutta karttaa liikuttamalla Miamin kohdalle alkaa tulemaan risteilijät silmille :grin:

2 tykkäystä

Missä mahtaa ristelijöitä on edullisinta ja turvallisinta pitää puoli vuotta ankkurissa?

Videolla kaveri näkee Carnivalin tilanteen luottavaisena Saudien ansiosta:

3 tykkäystä

Kyl täs on nyt jotain hämärää :thinking: Oma veikkaus on et ajelevat nyt telakalle vuosihuoltoon. Et on taas paatit vapun jälkeen liikennöitävässä kunnossa. Trumppi puhaltaa taas kohta risteilykauden avatuksi. :wink:

3 tykkäystä

Tuossa videollahan sanotaan, että Carnival on tarjonnut laivansa sairaaloiksi sinne missä on käyttöä. Toki huollot tehdään nyt jos tarvetta on.

Mielenkiintoinen tilanne kyllä sijoitusmielessä. Lähes varmaa, että bisnes tulee ajan myötä toipumaan takaisin, mutta risteilijät lienee viimeisiä paikkoja, jotka vapautetaan koronan jälkeen takaisin normaaliksi. Lisäksi moni tulee epäilemään laivoja vielä pitkään. Vähän veikkaan, että ennusteet laivojen paluusta ovat vielä liian optimistisia, mikähän on yleinen arvio aikataulusta tällä hetkellä?

Odottaisin reality checkiä nopeille paluuhaaveille ja kurssin lisäromahdusta ennen sijoitusta.

3 tykkäystä

Tässä moni taitaa nyt jäädä rannalle ruikuttamaan :grin: Carnivalilla on rahoitus nyt kunnossa ja kriisin yli selvitään hyvällä varmuudella. En odota että ATH lukemiin noustaisiin muutamaan vuoteen, mutta lyhemmällä tähtäimellä en yllättyisi yhtään jos kurssi olisi ensi viikolla jo tuolla edellisten 26.3 tehtyjen huippujen tasolla 18.80. Sillon yhtiön näkymät olivat huomattavasti epävarmemmat kuin tällä hetkellä.

Edit: Kelpaa istua kyydissä 30% salkun painosta mukana🤪

4 tykkäystä

Olen itse tankannut tällä viikolla CCL -osakkeita ja luotto on siihen, että Saudien jne. avulla rahat riittää , kunnes taas ristelyjä tehdään. Palkinto odottaa…

2 tykkäystä

Vaikka nuo The Big Three eivät maksakaan veroja Jenkkeihin, niin niiden työllistävä vaikutus on todella merkittävä matkailualan eri toimijoiden kautta, että eiköhän nekin ole “pakko” pelastaa.

Itse olen hypännyt osakkeiden muodossa tuon CCL:n risteilyyn ja aion kyllä laput pitää. Niillä on velkasuhdekin ihan ok tasolla verrattuna kahteen toiseen suureen:

2 tykkäystä

Yksi näkemys laskea CCL:n osakkeen hinta-arvioita vuodelle 2021. Kaverin olettamus on, että v. 2021 risteillään ja että CCL tekee noin 2 miljardin nettotuloksen (v. 2019 nettotulos oli 3 miljardia). Kaveri pohtii, että kumpaan kannattaa sijoittaa: Carnival Cruise Lines, vai Delta Air. Pitää fokuksen kassa- ja velkatilanteessa, plus koronan väistyessä paluusta normiarkeen. Jos ei koko 24 minuuttia viitsi katsella, niin kohdasta 20 minuuttia tasan laskee P/E luvun arviolla 2021 CCL:n osakkeen hintaa sillä edellytyksellä, että 2021 risteillään niin, että nettotuotto on tuo em. 2/3 vuoden 2019 nettotuotosta. Sanoi, että jos nyt ostat osaketta 12-13 dollariin, ja hänen arvio 2021 P/E arvosta toteutuu, niin osake on 28,90 dollaria ensi vuonna. Ei paha, kunhan nuo jos kohdat toteutuu… Bail outista en tiedä, mutta eiköhän Saudit pidä huolta rahan riittämisestä.

5 tykkäystä

Mahdollisesti muutaman minuutin pikatestit koronaan voisivat nopeuttaa risteilyliikenteen avaamista. Pikatesteissä on melko kovaa kilpailua joka toivottavasti pitää hinnat matalalla. Karibian risteilyjen hinnat lähtevät kuitenkin noin 400$ ylöspäin(+laivalla käytettävä raha), joten muutama kymppi pikatestistä per matkustaja ei luulisi olevan esteenä. Ravintoloissa ja kauppakeskuksissa jne. testaus ei tietenkään ole mahdollista, mutta mielestäni laiva- ja lentoliikenteessä olisi.

Itse olen kyllä myyntinappi herkällä joka päivä CCL suhteen, koska olen isolla salkkupainolla mukana. Uutisia on seurattava jatkuvasti ja kynttilägraafit näytöllä(myös RCL, NCLH ja S&P500) auki pörssipäivän läpi. Päiväveivailuun olisi myös kovat paineet, kun tällä viikolla ollaan avattu joka päivä noin dollarin ylempää, jota on vielä seurannut jyrkkää nousua ja sitten taas noin dollarin alamäkeä kerran päivässä. Liikkeet ovat nopeita, mutta hyvin olisi saanut kasvatettua positiota, jos ei olisi istunut käsien päällä. En vaan halua jäädä vahingossa pois kyydistä kun näen vielä potentiaalia kovillekin päivänousuille. Saapa nähdä mitä tuleva viikko tuo tullessaan.

1 tykkäys

Henk koht isoin huoli ei esim. CCL:n suhteen ole niinkään velkasuhde tai selviäminen vaan velan hinta. Rahoituksesta maksetaan nyt kaksinumeroista korkoa (11,5% tjsp?), joten mikä on tulevaisuus vapaan kassavirran suhteen? Arvelisin että lentoyhtiöissä voi piillä vähän samaa riskiä, jolloin tuotto voi jäädä vuosiksi heikolle tasolle, mutta täysin mutuilua tämä kun en ole laskelmia jaksanut tehdä.