Osakesijoittaminen

Top osakkeet salkkuun korona alennusmyynti

Polaris Inc. (PII) on laskenut viime vuosien 80-100 dollarin tasolta 43 taalaan. EV/Ebitda nyt poikkeuksellinen 5,7, kun ROE kuitenkin pyörinyt 30% tienoilla - hieno ja kannattava yhtiö, joka on pitkään ollut omassa seurannassa. Se valmistaa mönkijöitä, moottorikelkkoja ja paljon muuta tarviketta, ohessa englanniksi kuvaus:
Polaris Inc. designs, engineers, manufactures, and markets power sports vehicles worldwide. It operates in five segments: ORV/Snowmobiles, Motorcycles, Global Adjacent Markets, Aftermarket, and Boats. The company offers off-road vehicles (ORVs), including all-terrain vehicles and side-by-side vehicles; snowmobiles and snow bikes conversion kit systems; motorcycles; and low emission, light duty hauling, passenger, and industrial vehicles. It also produces replacement parts and accessories comprising winches, bumper/brushguards, plows, racks, wheels and tires, pull-behinds, cab systems, lighting and audio systems, cargo box accessories, tracks, and oil for ORVs; snowmobile accessories, which comprise covers, traction products, reverse kits, electric starters, tracks, bags, windshields, oil, and lubricants; and motorcycle accessories, including e saddle bags, handlebars, backrests, exhausts, windshields, seats, oil, and various chrome accessories.

9 tykkäystä

Oma valintani olisi CCL, jos jomasta kummasta pitäisi valita. Perustelut alla.

Ensin täytyy todeta, että olen samaa mieltä kanssasi, että jenkit palaavat takaisin risteilyaluksille kunhan tästä kriisistä selvitään. Mihin ne rikkaat eläkeläismummot menisivät muualle kuin laivalle risteilemään ja tuhlaamaan $$$ laivan palveluihin.

Arvostuskertoimien perusteella RCL on aikaisemmin saanut paremmin pääoman tuottamaan (ROE) ja sillä on ollut myös parempi käyttökate. Eli RCL olisi se ns. “laadukkaampi” yhtiö näistä laatukertoimien perusteella, mutta CCL on lyöty tässä kriisissä enemmän alas. Eri analyytikoiden mukaan korkeampi nousuvara tavoitehinnoissa olisi CCL:ssä. Toki kumpikin tulee tekemään tänä vuonna ruman tuloksen, mutta katseet ovat jo 2021, joka näyttää ainakin tässä vaiheessa elpymisen merkkejä. Tilanne voi tietenkin muutta jos Korona tilanne pahenee tai pitkittyy.

Markkinoilla toivotaan nopeaa palautumista tästä kriisistä, sillä risteilijöiden seisottaminen tyhjinä satamissa maksaa kummallekin yhtiökke suurinpiirtein noin 0,5 miljardia per kuukausi. Eli kassa palaa nopeasti loppuun mikäli koronakriisi jatkuu pidempään.


Muunmuassa Japanilainen finanssikonserni Nomura näkee toivon merkkejä ja osittaista elpymistä risteilybisneksessä 2021. Nomuran mielestä akuuttia konkurssin vaaraa ei ole kummallekaan yhtiölle. Lisäksi CCL sai kalliin lainan, jonka turvin se pääsee tästä kriisistä ns. “kuvin jaloin” yli. Lisäksi kuluja on minimoitu henkilökuntaa lomauttamalla.


Mielenkiintoinen pominta SeekingAlphasta -->
Saudi-Arabian valtiollinen rahasto ostanut pienen siivun CCL:ää tästä kriisistä. Hyvä ajoitus, sillä vielä 2019 lopussa Saudeilla ei ollut omistusta CCL:ssä. CCL oston myötä Saudi-Arabiasta tuli CCL:n kolmanneksi suurin omistaja.

2 tykkäystä

Hyvä vinkki, pitää ostaa ihan jo senkin takia, että olen juuri lähtemässä nauttimaan Polariksen kyydistä pohjoisen hangille :smile:

2 tykkäystä

Sinänsä mielenkiintoista, että miksi laivojen seisominen satamassa polttaa kassaa 500 miljoonaa kuukaudessa. Työntekijät voi lomauttaa ja bensaa ei pala. Onko yhtiö niin velkaantunut, että sieltä tulee korkojen kautta isoja kustannuksia?

1 tykkäys

Minusta se johtuu lähinnä siitä että RCL toimii isommalla velkavivulla. Nyt kun liiketoiminta on pysähdyksissä, se on huono juttu.

1 tykkäys

Risteilyvarustamoilla on myös oma ketju https://keskustelut.inderes.fi/t/onko-aika-hypata-risteilyjattien-kelkkaan-vai-olla-astumatta-uppoavaan-laivaan

4 tykkäystä

Pahin aliarvostus on purkautunut mutta mukaan vielä ehtiii jos haluaa, uskon edelleen että käypä arvo yhtiölle nykykunnossa on lähempänä 10$ kuin 5 $. Seeking Alphassa keskustelu käy kuumana onko NRZ hyvä sjoitus vai ei, mielipiteitä on sekä puolesta että vastaan :slight_smile:

https://seekingalpha.com/article/4336307-mortgage-reits-bite-back-what-you-havent-heard

Tällaista rallipäivää todennäköisesti seuraa jotain laskupäiviäkin joten juna ei välttämättä vielä ole mennyt, tosin epäilen ettei perjantain mataliin 3.xx lukuihin enää tiputa.

3 tykkäystä

Piti eilen sipasta lotoksi pariksi päiväksi, mutta pulju meni kiinni. Nyt katsellaan sivusta.

1 tykkäys

Mitä tekisitte näille. Aloin kaavailemaan tässä seurattuja firmoja mitä lähden ostelemaan ja suunnitelmia miten lähteä liikkeelle. Eli niin sanottua sijoitus plääniä. Seuraavasta dipistä alan poimia hiljalleen.

Seurannassa:

Exxon - Shell - Helmrich&payne - Canocco Phillips - HP - Golar LNG - Sasol - Norwegian fly - Carnival - Roayl Caribbean cruise - NRZ - Goodyear - occiental petroleum - Intrum AB.

Varmat->
Intrum AB
Carnival:
Exxon:
NRZ:
Sasol:

Ehkä:

Jyrkkä ei:

Miten sijoittelisitte nämä yhtiöt ja miten panostaisitte noihin.
Esim. että Exxoniin, Carnivaliin ja Intrum AB vähän isommalla ja NRZ keskikastin panostuksella. Sasolia sitten pienellä lisäillen. Mitkä näistä lisäilisit ns. “varmoihin” ja mitkä jyrkkä ei ostolle. Voi suositella myös ja avata muita ns. halpoja osakkeita joilla on kassa kunnossa mutta korona piiskannu liian kovaa. Esimerkki. Panostus taso 1-5 asteikolla: esim. Exxon 5 - Carnival 4 - NRZ 2-3 panostuksella.

Minä laittaisin Intrumin ehkä-kategoriaan. Hehän ostavat erääntyneitä saatavia velkojilta, mahdollisesti niistä voi tulla odotettua isompia tappioita.

2 tykkäystä

Ensimmäinen ajatus on että tulee varmaan ottamaan osumaa jos matkailuyrittäjät eivät uusi kalustoaan. Toisaalta monella tällaisella laitteella ajelu omalla lähialueella voi olla vaihtoehto matkustamiselle. Osa näistä menee työkäyttöönkin.

Vaikka tänään noussut reippaasti, niin siitäkin huolimatta on kurssi vasta noin puolet koronaa edeltävästä ajasta. Tätä voisi tutkiskella enemmänkin. Kiitos vinkistä.

1 tykkäys

Ketjussakin mainittu Luckin Coffee on nyt mielenkiintoisessa tilanteessa. Myynti pörssissä on tauolla selvityksen ajan. Ilmeisesti suhmuroinnista pyritään nyt eroon ja omistuspohja on siirtymässä jättipankkien haltuun. Lisäksi Kiinan valtio häärää myös jotenkin taustalla. Johtoporras oli laittanut pankkilainat omaan taskuun ja siitähän hyvä tuli :smile:

Elämme mielenkiintoisia aikoja mitä osakkeelle tapahtuu, kun se taas aukeaa.

5 tykkäystä

Juurikin näin. Tahtotaso on tässä kova saada asiat selvitettyä. Hyvä asia et myynti keskeytettiin tilapäisesti. Ois helposti paniikki ja epävarmuus vaan lisääntynyt jatkosta. Ennen myynnin avausta uudet omistajat, rahoittajat ja kiinan valtio vaan pikkutakeissa rehellisesti pressiin! Cappuccinoa ja lattee saa taas Luckinilta Starbucksia halvemmalla ja helposti mobiilimaksulla. Eiku vaan kuppeja täyttää. Pakko hieman satuilla ku ei nyt oo mitään varmaa kerrottavaa. Laatubrändi ja jatkossa vielä laadukkaampi ku muutamat vatipäät saadaan siirrettyä johdosta leivättömälle. Kattokaa vaik videoita Luckinin kuppiloista. :coffee: :cowboy_hat_face:

Tuota itsekin ihmettelen, että mikä siinä tyhjillään olevien laivojen ylläpidossa maksaa. Mutta joo, tuo uuden lainarahan riittävyys 12 kuukaudeksi on peräisin Carnivalin tiedotteesta, jolloin $ 6,25 miljardin lainaraha poltettaisiin loppuun 500 miljoonan kuukausivauhdilla noin 12 kuukaudessa.

Onko eroa kumpaa ostaa: CCL vai POH1, joka on listattu Saksassa?

Intrumin kurssiin on kyllä leivottu oikein hyvin isompia riskejä saatavista. Nyt alkaa olla viimein positiivista virettä, kaksi päivää noussut jo indeksiä enemmän.

1 tykkäys

Hyvin avattu. Mielestäni mitä lukenut ja ottanut niin pitäisi olla aika hyvissä asemissa ja kohtuu hyvää tuottoa odotettavissa. Tarkoitus ottaa pidemmälle tähtäimelle yli 5vuotta. Uskoisin että nousee huomattavasti kun tilanne rauhoittuu.

Ja näin sitä mennään taas… :slight_smile: kohden ääretöntä ja sen yli… :rocket:

Ei taida olla vieläkään kiire hypätä Norskin siiville ainakaan sijoittajan ominaisuudessa.

Asiakkaana huolettaa pääseekö tässä vielä jossain vaiheessa käyttämään jemmassa olevat reward-pisteet vai menikö punaisen kortin höyläilyt ihan hukkaan.

5 tykkäystä

Kirjoittelin tuonne naapurifoorumin puolelle laajemmin omista ajatuksistani LeadDeskistä mahdollisesti loistavana alennusosakkeena: https://www.sijoitustieto.fi/sijoituskeskustelu/sijoitusblogit/amatooripiensijoittajan-suuria-sadekelin-mietteita

Tiivistettynä:
-Koronan kannalta huonossa tai perusskenaariossa uusmyynti sakkaa tämän kriisin ajan, mutta myyntityön normalisoituessa contact centerien siirtyminen jatkuu vanhanaikaisista on-premise-ratkaisuista ylivoimaisiin pilvipalveluihin (nyt vasta 20-30% markkinasta) kovaa tahtia ja samoin jatkuuLeadDeskin liikevaihdon sekä kannattavuuden kasvu

-Koronan kannalta parhaassa tapauksessa koko kriisi syöttää suoraan LeadDeskin lapaan, kun ahtaissa contact centereissä on pakko siirtyä jo kriisin aikana käyttämään pilvipalveluita, jotta etätyö saadaan edes jollain tasolla rullaamaan, mitä nykyiset on-premise-ratkaisut eivät käsittääkseni mahdollista millään tavalla

Mietteitä tästä?

3 tykkäystä