Optomed - Terveysteknologiayhtiö

Tällainenkin tuli tänään, ei ihme, jos myynti rullaa.

5 tykkäystä

Anteeksi, on hieman offtopiccia, mutta pakko sanoa. Optomedissa olen ollut mukana alusta asti, mutta Optomedin ala on mulle hyvin vieras, vaikka koetan lukea tietysti kaiken, mikä tulee liittyen Optomediin, niin tarvitsisin jonkun, joka pureskelisi tiedon valmiiksi. Mikäli Optomed itse uskoo itseensä, niin sen kannattaisi tehdä yhteistyötä Inderesin kanssa. Olen innostunut firmasta ja juttu vaikuttaa hyvältä, mutta on kaikenlaisia isoja kysymyksiä/kokonaisuuksia, joita en tyhmänä ymmärrä. :thinking: :slightly_smiling_face:

Oma englantinikin on varsinkin aika nuoreksi (35-v) hyvin heikkoa, niin jotkut asiat menevät vähän ohi. Varmasti optomedilaiset lukevat palstaa ja lukevat tämänkin viestin sekä tekevät tarvittavat johtopäätökset. :wink: Ainakin kurssi on nousussa ja muutamat hehkuttavat tätä, silti vielä haluaisin lisää tietoa firmasta haastattelujen sekä analyysien muodossa.

4 tykkäystä

Tästä kannattaa laittaa viestiä suoraan firmalle. Mitä useampi sijoittaja laittaa, sen todennäköisemmin firma ottaa onkeensa ja ryhtyy Inderesin asiakkaaksi.

2 tykkäystä

Kiitos loogisesta vinkistä, näin teen tässä viikonloppuna! Jos olette mun ja liizin kanssa samaa mieltä, niin laittakaa te muutkin viestiä. :+1: :slight_smile:

2 tykkäystä

Syksyn ja kevään positiivinen uutisvirta alkaa mukavasti realisoitua posarin myötä myös osakekurssiin. Veikkaanpa, että suunta jatkuu, Optomed osui tänään monen uuden sijoittajan tutkaan.

5 tykkäystä

„ Redeye raises the fair value of Optomed to EUR 13 per share, a new bull case of EUR 17 per share and a bear case of EUR 5“

9 tykkäystä

Ajankuvaa. Ylimalkaisella posarilla huikea nousua. Liikevaihdon ja tuloksen vertailupiste Covid ennusteilla matalalla. Mielenkiintoista myös, että tässäkin kuumotuksessa kurssinousu kiihtyi iltapäivän lopulla. Syytä voi arvuutella :slight_smile:

6 tykkäystä

Tämän MellingMedicalin kanssa tehdyn Distribution Agreementin myötä tuli itselle ihan uusi luotto tarinaan. Tuon announcementin perusteella MellingMedicalin supply chainin loppupäästä näyttää löytyvän yhteensä 567 erilaista klinikkaa/terveysasemaa. Uutisen perusteella tarkoituksena toimittaa laitetta “across the country” USA:ssa, eli nopeasti voisi uskoa, että laitetta tullaan toimittamaan merkittävissä määrin näihin klinikoihin/terveyasemiin. Ei hullumpi sopimus, ottaen huomioon että Aurora IQ:n global launch oli viime lokakuun lopussa. Googlen perusteella yhden laitteen hinta pyörii n. 8000euron paikkeilla. Jos miettii, että laitteita toimitetaan tämän MellingMedicalin kautta esimerkiksi n.300 lokaatioon, tulisi tästä itsessään liikevaihtoa jo 2,4 miljoonaa euroa. Viimevuonna “Laitteet” segmentti tuotti n. 5miljoonan euron liikevaihdon, joten uskosin, että pelkästään tämän uuden diilin avulla tullaan tekemään erittäin kovat kasvulukemat.

6 tykkäystä

Tässä juttua siitä toisesta blokkikaupasta. :face_with_monocle: :cowboy_hat_face:

3 tykkäystä

Juttu vain tilaajille, vähän höpötystä Optomedista:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/joko-optomedin-ralli-rauhoittui-nama-trendit-voivat-suosia-yhtiota/fb137dcf-a315-4ac4-b452-cb91ba5d302d

Toinen asia:
Laiton viestiä Optomedille ja kyselin, että koska alkavat tekemään yhteistyötä Inderesin kanssa. :blush: Katsotaan, mitä vastaavat.

2 tykkäystä

Optomedin Seppo tulee minulle Q1-haastikseen :slight_smile: Onko täällä sijoittajilla kysyttävää Sepolle? Voisin ottaa kysymyssapluunaan mukaan parhaat palat.

18 tykkäystä

Mainiota, kiitos Verneri!

  1. Mitä erilaisia indikaatioita olette tuomassa Aurora IQ:hun mukaan diabeettisen retinopatian lisäksi lähitulevaisuudessa?

  2. Minkälaisia hinnoittelumalleja käytätte? x euroa per indikaatio/kamera/vuosi, vai sisältyvätkö kaikki indikaatiot samaan vuosimaksuun?

3 tykkäystä

SaaS puolesta ja sen ansaintamalleista olisi kiva kuulla enemmän. Paljon keskitytään itse fyysiseen laitteeseen.

4 tykkäystä

Kuten aiemmin kirjoitin, niin laitoin viestiä Optomedille ja sieltä tuli hyvin nopsaan ystävällinen sekä selkeä vastaus. Tällaisista jutuista tulee heti mukava ja luotettava mielikuva yhtiöstä. :slightly_smiling_face:

Kirjoittaminen sekä ajattelu eivät ole vahvuuksiani, joten pahoittelen oman viestini kömpelyyttä.

Tässä mun lähettämä viesti:
"Heippa,

Olen ollut osakkeenomistajana IPO:sta lähtien ja Optomed on viime aikoina varsinkin nostattanut kiinnostusta sijoittajapiireissä. Omat ystävänikin ovat kyselleet minulta firmastanne, mutta en ole osannut antaa heille tarkkaa “yhtiöanalyysia”. Olen itse toki selvitellyt asioita, mutta olisi mukavaa, jos joku taho pureskelisi tietoa vähän valmiiksi, kuten Inderes tekee. :wink: Loppujen lopuksi omat päätelmät ovat olleet enemmän vähemmän mutua ja huomaan Optomedilla olevan luottoa itseensä, niin yksi tapa näyttää luottamusta omaan yhtiöönsä “on mennä” Inderesin seurantaan.

*Olette varmaan pohtineet yhteistyön aloittamista Inderesin kanssa, koska se alkaa? :slight_smile: *

Voisitte myös tulla kirjoittelemaan Inderesin keskustelupalstalle, se olisi jo alku. Yksi kysymys vielä, saanko jakaa otteita mahdollisesta vastauksestanne Inderesin keskustelupalstalla?

Kiitos vastauksesta jo etukäteen,
(mun nimi)
Ystävällisin terveisin"

Optomedin vastaus:

"Terve (mun nimi),

kiitoksia yhteydenotosta ja hienoa kuulla, että kiinnostusta löytyy!

Vastauksena kysymykseesi, analyytikkojahan Optomedilla on tällä hetkellä kolme: Keppler, Carnegie ja RedEye.

Carnegien ja Kepplerin analyysit eivät ole kaikille julkisia, joten otimme RedEyen palvelemaan yksityissijoittajia. RedEye on hyvin samantyyppinen yhtiö kuin Inderes ja heidän analyysit ovat kaikkien luettavissa ilmaiseksi englanniksi täältä.

Olemme kuitenkin huomanneet, että suomenkielinen materiaali Inderesiltä voisi olla oikein hyvä asia lisäämään suomalaisten yksityissijoittajien ymmärrystä Optomedista. Laajempi Inderes-yhteistyö, joka voi hyvinkin sisältää myös yhtiöseurannan jollain aikavälillä, on siis meillä agendalla. Keskustelupalstoille emme ole suoraan jalkautumassa ainakaan lähitulevaisuudessa, mutta tulemme Inderesin Q1-haastatteluun, johon kerätään Inderesin Optomed-ketjussa kysymyksiä. Voit hyvin halutessasi summeerata vastaukseni palstalle.

yt.

Sakari

Sakari Knuutti

Chief Legal Officer"

17 tykkäystä

Olen firma-analyyseissä sangen toistaitoinen, joten jutun korkealaatuisuutta en määrittele. Mutta aika kiinnostava yksityiskohta kiistatta tuossa KL:n jutussa, käänteisen arvonmäärityksen pohjalta
pitäisi firman tuloksen kehittyä vahvasti, vuoteen 2025 mennessä pitäisi olla vuositulos
viisi mEur. Nythän Optomed taitaa vielä olla miinusmerkkipuolella tuloksen osalta.
Eli aika reippaanrivakasti etunojaa on nyt kurssissa otettu. Mutta katsotaan, sanoi silmälääkäri.

2 tykkäystä

Jutussa sanottiin:
“Jo vuonna 2025 tuloksen tulisi olla lähes 10 miljoonan euron luokkaa, jotta nykykurssi olisi perusteltu.”

Jos tuo toteutuu, niin P/E:kin lienee Reveä vastaavissa lukemissa. Kurssi ei liene silloin 9€…

Jutussa tuo tosiaan sanottiin, mutta myös sitä ennen tekstissä oli maininta että neljä vuoden päästä vuositulos pitäisi olla 5 mEur. Niissä vissi ristiriita joten valitsin niistä jnvn konservatiivisemman tuloksellisuuden vaateen, jotta Optomediin jo sijoittaneet eivät kovin paljon ahdistuisi :wink:

2 tykkäystä

Onko ansaitalogiikka siis myydyt laitteet, vai tuleeko tämän lisäksi transaktiotuotto esim 1€/ kuva? Eli tuleeko liikevaihtoa 8000€/ laite ja tämän lisäksi 1€/kuva? ja jos yhdellä laitteella otetaan 10 kuvaa/päivä tällöin jokainen laite jonka myyvät tuottaa 8000€ laite + 2200€/vuosi jos laitteen käyttöikä on vaikka 5 vuotta, niin LV /myyty laite elinkaaren aikana on 19 000 €
Eli jos myyvät näitä esim 10 000 maailmanlaajuisesti silloin 5 vuoden liikevaihto 190 miljoonaa euroa ja kate 100 miljoonaa

3 tykkäystä

En tiedä miten tuo liikevaihto tulee yksittäisen kameran myynnissä, mutta ainakin yhtiön sivuilla liiketoimintaosiossa kuvaillaan, että puolet liikevaihdosta on tullut kameroiden myynnillä ja toinen puoli ohjelmistoilla.

Jotenkin vaikea uskoa ehkä että varsinaisesti kuvan ottamisesta tulisi lisää kassavirtaa. Ihan mutulla luulen, että liikevaihto tulee kameran myymisestä ja siihen kylkiäisenä kaupiteltavista SaaS-palveluista. Toki noita SaaS-palveluita voidaan myydä myös yhtiöille, jotka eivät edes käytä Optomedin kameroita (integraatio muidenkin valmistajien kameroihin onnistuu).

Optomed IQ lanseerauswebinaarissa (katsokaa!) kerrottiin ansaintamallista. Kamera hankintahinta x euroa, diabeettisen retinopatian AI-indikaatio n. 1000€/vuosi per kamera. Oma veikkaus on, että muut indikaatiot myös 1000€/indikaatio per vuosi.

4 tykkäystä