Optomed - Terveysteknologiayhtiö

2 tykkäystä

@Nortti, mikset lue rapsaa, jossa kysymäsi asiat on jo selitetty?

5 tykkäystä

Aeyen kuva-analyysiratkaisu on suunniteltu tiettyyn käyttötarkoitukseen: diabeettisen retinopatian seulontakuvauksiin. Tämä tarkoittaa käytännössä kahta asiaa:

  • Analyysi tunnistaa vain retinopatian. Ei esimerkiksi glaukoomaa.
  • Analyysi on tarkoitettu seulontakuvauksen ensimmäisen analyysin toteuttajaksi. Toisen jälkimmäisen tulkinnan tekee ihmisammattilainen (joka osaa tunnistaa sen glaukoomankin).

Seulontakuvauksien volyymit perustuvat kansallisiin seulontaohjelmiin. Yhdysvalloissa kansallista seulontaohjelmaa ei tietääkseni ole, vain jotain paikallisia.

Osa on rapsassa, osa ei. Koko tarina nojaa vahvasti AI:n hyödyntämiseen, mutta samalla todetaan kasuaalisti “Vaikka pohja tekoälyratkaisuille on jo olemassa, varsinainen läpimurto on myös yleisesti tekemättä”.

"Ohjelmistotsegmentin osuus liikevaihdosta oli H1’21:lla 58 %. Optomed tarjoaa diabeettisen retinopatian´seulontaohjelmistoja sekä laajan valikoiman asiakkaille räätälöityjä, tekoälyä ja automaatiota, valjastavia ohjelmistoratkaisuja (Avenue Screen, Avenue Telemedicine, Avenue Viewer ja Avenue Sync).
Tästä saa helposti kuvan, että mainitut Avenue ohjelmistoratkaisut generoivat yli puolet koko Optomedin liikevaihdosta. Lienee aiheellista muistuttaa, että suurin osa Ohjelmistosegmentin liikevaihdosta ja koko yrityksen voitosta tulee tytäryhtiö Commitin Suomen bisneksistä, legacy-tuotteista ja SECTRA PACS jälleenmyynnistä:

Kyllä. Tähän lisäisin, että arvioinnin kohde on AI-analyysi ja yhdellä AI-analyysilla voi olla useita tuettuja laitteita eri valmistajila. Eli AI-ratkaisun valmistaja ilmoittaa FDA-hakemuksessa mitkä laitteet ovat tuettuja analyysin puolelta. Ja lupa myönnetään AI-ratkaisulle, joka tukee tiettyjä jo aikaisemmin FDA:n hyväksyttymiä kuvantamislaitteita.

Esimerkiksi Eyenuk ilmoitti 08/2020 tiedotteessaan, että retinopatia-AI ratkaisu tukee nyt kahta Canonia mallia ja lisää laitteita tulossa (Canonin lisäksi EyeArt kytkeytyy Topcon ja Nidek laitteisiin):
“The EyeArt system is indicated for use with two models of fundus camera in the U.S., Canon CR-2 AF and Canon CR-2 Plus AF. Eyenuk plans to expand the list of EyeArt-compatible imaging devices, by leveraging Eyenuk’s deep expertise in device validation, clinical research, and regulatory process in markets around the world.”

Kansallisia seulontoja tulee ajan kanssa, niin USA:ssa kuin muuallakin. Tässä vielä kertauksena Filippiinien hanke, kuvassa tutun näköinen kamera.

2 tykkäystä

On siellä todettu vähän muutakin, jos maltat koko setin lukea :sweat:

3 tykkäystä

Tiedät mahdollisesti tuon muodostumisen paremmin, mutta meidän arvio tiivistyy tuohon alle:

image

Lopulta kriittistä on mielestäni se, onko tuo liikevaihto ja tulos kestävää, vai kaatuuko “legacy” syliin. Arviomme mukaan siellä ollaan asiakkaiden järjestelmissä syvällä sisällä, eikä tuo tulovirta ole heti loppumassa. Tässäkin voidaan tietysti olla väärässä. Mutta olet siinä ihan oikeassa, että jos case pohjautuisi Ohjelmistot-segmentin nykyarvoon, niin tämä jakauma olisi todella kriittistä purkaa.

4 tykkäystä

Luin tämän jutun, mutta tämän asian lähde ja virallisuus jäi epäselväksi. Oma käsitykseni on, että tämä ei varsinaisesti ole lainsäädäntö, vaan liittyy laitteiden korvattavuuksiin. Eli esimerkiksi Yhdysvalloissa voi olla, että 4-5 vuoden vanhasta laitteesta ei saisi enää korvattavuutta “reimbursement”. Minun pitää selvittää tätä hieman enemmän.

Optomedin tuotesukupolvethan ovat vaihtuneet noin 4-5 vuoden, ja se osuu suunnilleen myös tuohon sykliin. Varmaan elinkaarikin on suhteellisen lähellä viittä vuotta, vaikka laite oletettavasti kestäisi pidempäänkin. Eli tuossa se sykli suunnilleen menee.

Tuossa minun esimerkkiin kirjoitin osittain juuri tämän takia tuon oletuksen ainakin yli 5 vuoden käytöstä, koska tuohon graafiin olisi sitten pitänyt piirtää uusi “hankinta” 4-5 vuoden kohdalle. Se oli monimutkainen muutenkin, ja ajattelin ettei tuo nyt suuri yksinkertaistaminen ole. Aiemmin nappasin siitä jo muun ohjelmistoliikevaihdonkin pois. Enemmän sitä kannattaa miettiä yrityksenä esittää uuden liiketoimintamallin etuja ja mahdollista tulonmuodostusta tätä kautta.

Tämä on totta. Eli siellä on vain lyhyt kappale sivulla 39, jossa kerrotaan potentiaalista ja ettei tätä ole merkittävästi ennusteissa. Jos lähtee lentoon niin positiivista optionaalisuutta.

Kiitokset, pitää tutustua.

3 tykkäystä

Välillä tulee ammattimaisia ja hienosti kiteytettyjä videoita, ja välillä vedetään @Verneri_Pulkkinen kanssa tämmöisiä epämääräisiä turinatupia. Huomaa kyllä, ettei analyytikko ole vielä oppinut jäsentelemään asioita selkeisiin kokonaisuuksiin uuden yhtiön kohdalla :face_with_monocle:

Mutta on tuolla rennon keskustelun lomassa minusta kuitenkin onnistuttu myös hieman avaamaan hieman meidän casen taustoja :point_down:

23 tykkäystä

Turinatuvat ovat juuri loistavia ja on mielestäni hyvä, että olet oikealla tavalla kriittinen (eikö Rautanenkin ole ihaillut hyvää sopivaa kriittisyyttäsi), koska isompia riskejä on useampia, toki potentiaalikin on valtava. Tällaisesta uudesta yrityksestä juuri tällainen pidempi jutustelu pätkä on tosi hyvä ja kyllä ne isot kokonaisuudet tulivat sieltä vallan mainiosti.

Kiitos vielä raportista, se oli tosi kattava ja selkeä tai… niin selkeä kuin tällaisesta yrityksestä pystyy tekemään. :+1: Todella mielenkiintoista on seurata tämän firman tarinaa, toivottavasti onnellista tarinaa. :slightly_smiling_face: Tämä firma on lähes kaikille vieras, niin suosittelen ekaksi kuuntelemaan tuon setin ja sitten suosittelen vahvasti lukemaan koko rapsan tarkkaan. :slightly_smiling_face:

11 tykkäystä

Riemastuin Inderesin seurannan aloituksesta ja vielä lisää siitä että @Juha_Kinnunen oli laitettu asialle. Kasvuosakkeiden sentimentin muututtua ohdakkeiseksi viime viikkojen aikana, oli Optomedin omistus ja osakkeen luisu markkinoilla alkanut aiheuttaa orastavaa pohdintaa, mihin Juhan perusteellinen analyysi oli tietysti oivaa polttoainetta.

Jos yhden asian nostan, niin analyysi konkretisoi Aurora IQ:n läpimurron erityisesti USA:ssa keskeisenä tekijänä koko yrityksen ja sijoituskeissin kannalta. Päädyin itse siihen, ettei riski-tuotto-suhde ole nykyhinnoilla riittävän houkutteleva, vaikka onnistuessaan upside on merkittävä. Seuraan Optomedia mielenkiinnolla jatkossakin, mutta Aurora IQ:n tarinassa on otettava merkittäviä edistysaskeleita, jotta olen valmis harkitsemaan omistajuutta uudelleen.

4 tykkäystä

Hyvä raportti! Selkeytti minulle monia asioita liiketoiminnasta. Perusterveydenhuolto Jenkeissä ja Aurora IQ myynnissä onnistuminen on varmasti sijoitustarinan kriittisin asia tällä hetkellä. Siitäkin huolimatta, @Juha_Kinnunen voisitko avata minkälaisia myynnin ennusteita raportissa on poislukien tuo Aurora IQ ja Jenkkimarkkinat. Jos ymmärsin oikein niin ennusteet perustuvat siihen, että Aurora IQ lyö läpi Jenkeissä. Muuten myynti kasvaa noin markkinoiden mukana 7-10% vuodessa. Vaikka Optomed keskittyisi nyt Jenkkeihin, tuntuu tämä todella varovaiselta.

Onko Kiinan markkinan koosta arviota kädessäpidettäville kameroille? Onko jotain syytä olettaa, että 2023 myynti ei sielä kasvaisi merkittävästi? Myös muissa maissa on tapahtunut paljon hyvää. 2020 kokonaistoimituksia Afrikkaan ja Lähi-itään. 2021 Brasilisasta on saatu lääkeviranoimaisen hyväksyntä. Näiden olettaisi kiihdyttävän kasvua ilman mitään uusia panostuksiakin.

Todella vaikea tällaista arvioida ja analyytikon laittaa tavoitehintaa. En ole analyytikko siksi ostin hieman tänään :slight_smile:

2 tykkäystä

Tuolla oli nuo keskipitkän aikavälin kasvuennusteet: Laitteet 7,7 % ja Ohjelmistot 5,5 % 2021-2025e pois lukien Aurora IQ:n kontribuutio. Onhan ne maltillisia, mutta Aurora IQ:n myynti olisi osin pois muusta myynnistä, joten näiden erillinen tarkastelu voi olla harhaanjohtavaa. Mutta se on totta, että Optomedillä on toki paljon muitakin kasvuajureita ja -mahdollisuuksia.

Minulla ei ole arviota Kiinan markkinan koosta, mutta käsitykseni mukaan se on Yhdysvaltojen jälkeen toiseksi suurin markkina-alue. Lähtökohtaisesti markkina pysyy kasvussa, mutta Optomedillä lähivuosien kasvu riippuu sitten jakelukanavan uudistuksen onnistumisesta maassa. Nythän Kiinan myynti on ollut mahdollisesti hämäävänkin hyvää, kun kanavan “varastot on täytetty”. Hieman pidemmällä aikavälillä nähdään sitten, miten varsinainen kysyntä vetää.

Kaikki nuo mainitsemasi ajurit voivat tukea kasvua ensi vuonna, ja positiivisessa skenaariossa mennään varmasti minun ennusteesta selvästi yli. Katsotaan miten käy.

Analyytikot voivat hyvin olla myös väärässä :sweat_smile: Jokainen tekee omat sijoituspäätökset ja kantaa niiden seuraukset.

8 tykkäystä

RedEyen materiaaleja tuli aiemmin hieman katsottua kirjautuneena kyseiseen palveluun (en ollut maksava asiakas), mutta aika paljon oli asioita maksumuurin takana, joitain videoita ja lyhyitä sepustuksia olen tuolta löytänyt. :thinking:


Kauheasti uutta en tuolta löytänyt aikanaan tuolta pl. videot ja yksittäiset jutut. Tavoitehinnat näkyy tuolta, eli normitargetti 13 euroa ja bullimpi skenaario 17 euroa, mutta ei mitään kauhean hyödyllistä… siis uutta. Tuntuu, että tällaisen kasvuvaiheen yhtiössä, jossa on paljon riskejä ja isoja mahdollisuuksia, niin tulee entistä vähemmän katsottua tavoitehintoja. Muutenkin haastava ala ja osaan huonosti englantia, niin en ehkä ala maksamaan analyyseistä, kun en muutenkaan kunnolla tiedä, millaista tasoa analyysia tuolla on. Inderesin premiumia voin suositella kaikille, tosin toistaiseksi Freellä taitaa toistaiseksi pystyä lukemaan Optomedista kaiken mahdollisen. :slightly_smiling_face:

Enemmän tietoa tuli aiemmin Inderesin yksittäisistä Kopsalan haastiksista, googlettamalla ja Sheikin jutuista. Nyt kun Optomed tuli kunnolla Inderesin seurantaan, niin tietomääräni varmaan yli kaksinkertaistui firmasta ja ymmärrys vielä enemmän. :slightly_smiling_face: Mitä enemmän olen lukenut tästä firman, niin huomaan, kuinka vaikea on tällaisen firmaan tulevaisuutta ennustaa, jopa tiettyjen väljien raamien laittaminen kuulostaa mahdottomalta. Itse taas innostuin hieman jo tekemään tuon pitkän rapsan jälkeen omaa (koomista) selvitystyötä. :grinning_face_with_smiling_eyes:

10 tykkäystä

Pörssissä ripuloidaan, mutta Mongoliassa opetellaan Optomed Auroran käyttöä, kun käynnistellään retinopatian seulontaprojektia.

5 tykkäystä

Kesäkuun puolivälissä Arvopaperi kysyi laskentatoimen proffalta Juha-Pekka Kallungilta, mitä osti viimeksi:
Lisäsin aavistuksen verran Opto­media, joka on todella ­lupaava yhtiö kasvutoimialalla. Johto ja hallitus ovat myös erittäin ammattitaitoisia. Tästä voi tulla seuraava ”tenbagger” eli osakkeen hinnan monikymmenkertaistaja lähivuosien aikana.

Juha-Pekka Kallunki on kyllä tuttu ja varsinkin vakuuttava taho, mutta artikkelissa ei ole tarkemmin juurikaan perusteluja kuin nuo. Eli onko jollain tietoa tarkemmin, miksi Optomedin johto ja hallitus voisivat olla hyvin ammattitaitoisia? TJ-perustaja Seppo Kopsala vaikuttaa minusta päämäärätietoiselta ja järkevältä kaverilta, mitä olen häntä kuunnellut ja mitä olen hänestä lukenut, mutta nämä ovat vain mielikuviani. Lakiasiainjohtajan kanssa olen vain muutamat viestit vaihtanut, hyvä mielikuva tuli, mutta voisi lyhykäisyydessään sanoa etten tunne johtoa juurikaan. :thinking:Tässä vielä linkki johtoryhmään: Johtoryhmä - Optomed. Hallitusta en kovin hyvin tiedä, toki nämä olen lukenut: Hallitus - Optomed.

Ei riitä ihan mulle, että vakuuttava tyyppi sanoo johdon ja hallituksen olevan hyvä. Vielä vähemmän luotan omiin mielikuviin ja siihen, että olen hieman katsonut taustoja. Osaako joku analysoida paremmin johtoa ja hallitusta? @Sheikki ? :slightly_smiling_face:

3 tykkäystä

Kiitos vaan kysymästä @Sijoittaja-alokas, mutta en tunne hallitusta henkkoht, mutta päteviltä vaikuttavat kaikki. :smiley:

Kannattaa myös tutustua Optomedin tieteellisiin neuvonantajiin, taustalla erinomaisen vaikuttavaa ja Optomedille taatusti arvokasta osaamista! (Optomed USA:n sivuilla mukana on myös kaksi henkilöä, joita ei suomenkieilisillä sivuilla mainita.)
https://www.optomed.com/us/scientificadvisoryboard

6 tykkäystä

Optomedin johtajakin on kommentoinut Filippiinien seulontaprojektia…

10 tykkäystä